Jump to content
Sign in to follow this  
Pess1

Autontennin maapiste

Recommended Posts

Autona xv10 camry, radio ollut jo kauan huono kuulumaan,kaupungista syrjäseudulle mentäessä Nova kuuluu mutta rätisten vähän sekin. Sitten häiriöitä ottaa helposti kun jos vaikka johonkin rakennuksen viereen menee. Kaikki pitäisi olla kunnossa muuten ja hyvä soitin jolla muissa autoissa on radio kyllä kuulunut, ei oikein jää muutakuin maadoitus huono, mistä löytää? Antenni A pilarissa, keskellä kattoakin joku tynkä on, mutta sieltä ei kulje johtoa mielestäni ollenkaan. Jotain YouTube videoita katselin englanninkielisenä ae 100 corolla antenni replacement niin tyyppi hioi hiomapaperilla katon ja antennin jalustan välisen pinnan, mutta mulla ainakin muovia se antennin kiinnitys kahdella ristipääruuvilla kiinni pilarissa. 

Eikö siinä jomman kumman ruuvin alla ole messinkinen rengas antennin runkooon, josta kiinnitysruuvin ja kierteiden kautta maattaa.

Hyvä vinkki mutta ei tarpeeksi hyvä, kävin ruuvaamassa irti antennin ja ei mitään ollut, tein itse sitten pienestä johdon pätkästä maajohdon, mutta tuli vain paljon huonommaksi. Ei kuulunut radiosta paljon yhtään mitään. Mikähän siinä voi olla? Otin tekemäni maattojohdon pois niin kuuluu paremmin. Pitääkö tässä hakea motonetistä tuulilasiantenni, onko kokemuksia niistä? 

Sitten huomasin kun kädellä koskee antenniin niin alkaa särisemään  ja välillä rakennusten lähellä sama juttu, joku häiriöongelma siellä nyt on? 

6 tuntia sitten, Pess1 kirjoitti:

Hyvä vinkki mutta ei tarpeeksi hyvä, kävin ruuvaamassa irti antennin ja ei mitään ollut, tein itse sitten pienestä johdon pätkästä maajohdon, mutta tuli vain paljon huonommaksi. Ei kuulunut radiosta paljon yhtään mitään. Mikähän siinä voi olla? Otin tekemäni maattojohdon pois niin kuuluu paremmin. Pitääkö tässä hakea motonetistä tuulilasiantenni, onko kokemuksia niistä? 

Aika onnettomia ainakin ennen, en tiijä onko kehittyneet paremmiksi?

2 tuntia sitten, CamryPappa kirjoitti:

Luonnollisestikin herkkiä suunnalle, joka tuota surkeaa katonkulmamalliakin enemmän.

Kaikissa muissa Toyotissa ollut hyviä antenneja nuo katonkulmamallit, Carina e siinä oli se jonka sai sisään ja ulos ja tais olla e10 rollassakin, tässä camryssa vaan ongelmana tässä se on kiinteä. Sinulla kun on camryja ollut niin onko radio kuulunut? 

Aa joo no perhana asia alkaa ehkä valkenemaan guugletin. Soittimen takaa joku talitintti joskus katkassu antennijohdon  ja teipillä vaan korjannut sen, katkaisua ei olisi tarvinnut tehdä on myynnissä muunnospalaliittimiäkin. Taitaa olla tosi tarkka antenninjohto tuosta jatkamisesta enhän mä itekkään ole ymmärtänyt että on tarkkajuttu, olen teippiliitoksen avannut joskus ja vittumaisen ohutta se sydänlanka ja ulommainen lanka ei saanut koskettaa siihen ei ole tinattu karvaperseliitosta ja sähköteippiä. Saakohan tuosta vielä jos tinailis kunnolla ja kutistesukkaa käyttäis ja pitikö foliotakin laittaa eristeeksi johonkin väliin? 

8 tuntia sitten, Pess1 kirjoitti:

Kaikissa muissa Toyotissa ollut hyviä antenneja nuo katonkulmamallit, Carina e siinä oli se jonka sai sisään ja ulos ja tais olla e10 rollassakin, tässä camryssa vaan ongelmana tässä se on kiinteä. Sinulla kun on camryja ollut niin onko radio kuulunut? 

Ei koskaan hyvin, koska kulma-antenni nyt vaan on surkea.

Kannattaa ottaa selvä, mitä tarkoittaa maataso. Nyrkkisääntönä maatason pitäisi olla vähintään 1/4 aallonpituuden kokoinen joka suuntaan piiska-antennin jalasta. Ja se ei kulma-antennilla toteudu.

Itse asiassa moni katon takaosaankin sijoitettu antenni on maatasonsa vuoksi menosuuntaan paremmin kuin tulosuuntaan toimiva.

Ja yritä jäljitellä mahdollisimman tarkkaan sitä ehjää johtoa jos korjaat, hyvää siitä ei enää saa, mutta josko kelpaavan edes. Tuo johto on todellakin tarkka, esim jo jyrkkä taitos tai ylimääräinen kieppi sekoittaa signaalia.

Edited by CamryPappa