SrOne 2 Posted January 11, 2020 Share Posted January 11, 2020 Moi, Pitäisi farkku avensikseen tehä levyjen ja palojen vaihto joka kulmaan. Onkos tässä jotain erityistä vs T25? Käsijarru taitaa olla näissä satulassa ja sitä tutkin jo renkaiden vaihdon yhteydessä löytyykö hyviä ohjeita purkuun? Käsijarrun ohjausyksikkö kuulemma pitää huomioida oliko tietoa miten? Quote Link to post
celica gt 30 Posted January 13, 2020 Share Posted January 13, 2020 (edited) etupään vaihto ihan normaali, taka on se kässärin ajo sisään ulos(testerillä tekivät toyotalla) Edited January 24, 2020 by celica gt Quote Link to post
A.Piirto 1 Posted January 15, 2020 Share Posted January 15, 2020 (edited) Omaan t27 vaihtelin silloin palat ja levy, niin takasatulan mäntä piti pyörittä takaisin pohjaan. Ja mäntä tuli paloihin kiinni ihan jarrujen ja käsijarrun normaalilla käytöllä. Vinkiksi tarkista samalla vuotaako satula käsijarruvivun juuresta.?. Omassa vuoti tai piti märkänä. Sai neki viä vaihtaa. Edited January 15, 2020 by A.Piirto Quote Link to post
SrOne 2 Posted May 11, 2020 Author Share Posted May 11, 2020 Levyt ja palat vaihdettu viimein. Vasen takasatula oli aivan julmettumat tiukkaan vääntää sisään. Ilmausruuvin avaamalla sen sai meneen jotenkin edes. Kumien alta kierteet näytti siistiltä. Mutta se jäi laahaamaan niin tuli se satulakin vaihdettua uuteen muutaman päivän jälkeen. Quote Link to post
Tatu 103 Aktiivi Posted September 20, 2020 Share Posted September 20, 2020 Itse olen töissä näihin jarruja todella paljon tehneenä huomannut, että takasatulat tuppaa jumittamaan todella herkästi jos levyt ja palat on ajettu "liian pitkälle" vähiin. Mieluummin kannattaa vaihtaa ajoissa uudet palatkin jos levyt ovat vielä käyttökelpoiset. Sama ongelma E15 Corollan ja Auriksen takajarrujen kanssa, joissa käsijarru myös satulassa. E15 vielä se ero, että niissä jumittaa liukutapit myös herkästi, T27 ei niinkään. Mäntiä pyöritellessä pitäisi olla aina varovainen, että ei hajota pölysuojakumeja, esim. irrottamalla ne vähänniinkuin uloimmasta urasta ja laittamalla jotain liukastetta, kuten silikoonisprayta. Quote Link to post
Forestman 32 Posted September 20, 2020 Share Posted September 20, 2020 27 minuuttia sitten, Tatu kirjoitti: Itse olen töissä näihin jarruja todella paljon tehneenä huomannut, että takasatulat tuppaa jumittamaan todella herkästi jos levyt ja palat on ajettu "liian pitkälle" vähiin. Mieluummin kannattaa vaihtaa ajoissa uudet palatkin jos levyt ovat vielä käyttökelpoiset. Sama ongelma E15 Corollan ja Auriksen takajarrujen kanssa, joissa käsijarru myös satulassa. E15 vielä se ero, että niissä jumittaa liukutapit myös herkästi, T27 ei niinkään. Mäntiä pyöritellessä pitäisi olla aina varovainen, että ei hajota pölysuojakumeja, esim. irrottamalla ne vähänniinkuin uloimmasta urasta ja laittamalla jotain liukastetta, kuten silikoonisprayta. Onko myös T18 Auriksessa sama? Tuossa meikäläisen autossa reilu 120tkm ja kaikki palat sekä levyt alkuperäiset. Etulevyt on jo alamitassa. Quote Link to post
Tatu 103 Aktiivi Posted September 21, 2020 Share Posted September 21, 2020 14 tuntia sitten, Forestman kirjoitti: Onko myös T18 Auriksessa sama? Tuossa meikäläisen autossa reilu 120tkm ja kaikki palat sekä levyt alkuperäiset. Etulevyt on jo alamitassa. T18 en oo varmaan itse ikinä vielä vaihtanut jarrusatulaa, jostain kumman syystä, vaikka tosi paljon niitäkin käy ja levyä ja palaa mennyt normaalisti. Miten lie muualla sitten, mutta en ole paljoa näistä vielä ongelmia löytänyt. Toki perusperiaatteet on samat mekaanisesti. Quote Link to post
JanneÖ 111 Posted September 22, 2020 Share Posted September 22, 2020 On 13.1.2020 at 16.17, celica gt kirjoitti: etupään vaihto ihan normaali, taka on se kässärin ajo sisään ulos(testerillä tekivät toyotalla) Miksi muuten tuo pitäs testerillä tehdä? Tai siis että mitä se tekee kun kuitenkin vaijerin välityksellä se tuota kässäriä käyttää? Onko siinä joku särkymävaara/kalibrointi vai? T:kotivaihtaja joka ei ihan vähästä raski pajalle autoja viedä.. Quote Link to post
Forestman 32 Posted November 26, 2020 Share Posted November 26, 2020 On 20.9.2020 at 15.13, Tatu kirjoitti: Itse olen töissä näihin jarruja todella paljon tehneenä huomannut, että takasatulat tuppaa jumittamaan todella herkästi jos levyt ja palat on ajettu "liian pitkälle" vähiin. Mieluummin kannattaa vaihtaa ajoissa uudet palatkin jos levyt ovat vielä käyttökelpoiset. Sama ongelma E15 Corollan ja Auriksen takajarrujen kanssa, joissa käsijarru myös satulassa. E15 vielä se ero, että niissä jumittaa liukutapit myös herkästi, T27 ei niinkään. Mäntiä pyöritellessä pitäisi olla aina varovainen, että ei hajota pölysuojakumeja, esim. irrottamalla ne vähänniinkuin uloimmasta urasta ja laittamalla jotain liukastetta, kuten silikoonisprayta. Kohta pääsee treenaamaan kun tuli taloon 11vm Auris. Takalevyt menee vaihtoon. Pala ottaa jo kulumisreunaan kiinni.... https://www.puuilo.fi/tomber-jarrumantatyokalu?gclid=Cj0KCQiAwf39BRCCARIsALXWETxhlV-LRdI6B8Q6zDX0ZsXCsYdqXUTtdgd4ucxykuskxKvjoIVF6zcaAgB1EALw_wcB Onko tämmöinen työkalu hyvä tuohon mäntien pyöritykseen? Sama ostaa itselle vaikka töistä saa lainattua. Quote Link to post
CamryPappa 57 Posted November 27, 2020 Share Posted November 27, 2020 Toi on juurikin se oikea malli. Quote Link to post
Forestman 32 Posted November 30, 2020 Share Posted November 30, 2020 On 27.11.2020 at 06.52, CamryPappa kirjoitti: Toi on juurikin se oikea malli. Oikealla olikin toisinpäin kierre kuin vasemmalla. Hivenen aiheutti vitpersaatz kun hämmästeli että miksei mene sisään😁 Otin satulan irti ja totesin pöydällä että tämä menikin toisinpäin sisään... No positiivista automyyjä hyvittää jarruosat takaisin kun oletti että ne on kunnossa. 6 jarrupalaa kahdeksasta jumissa. Vielä jäi huomiseen ilmaus ja käsijarrun säätäminen jos tässä systeemissä kovin paljoa tarvitsee edes säätääkään. Quote Link to post
celica gt 30 Posted January 26 Share Posted January 26 (edited) On 22.9.2020 at 19.23, JanneÖ kirjoitti: Miksi muuten tuo pitäs testerillä tehdä? Tai siis että mitä se tekee kun kuitenkin vaijerin välityksellä se tuota kässäriä käyttää? Onko siinä joku särkymävaara/kalibrointi vai? T:kotivaihtaja joka ei ihan vähästä raski pajalle autoja viedä.. laitetaa tähän "oikeat ohjeet" näin tein kahteen 1.8bensa avensikseen t27 kässäri pois päältä(joissakin meneen automaattisesti päälle varmista ettei mene)netistä löytyy ohjeet jos menee kiinni miten saa pois ,virrat pois siis ei avaimia virtalukkoon,mäntä sisään en ottanut kässärivaijeria pois ,hahdot kohakkain männässä palojen kanssa,palat paikalleen, autoon sisälle ja jarrua painella rauhallisesti muutaman kerran että mäntä ottaa paloihin kiinni,renkaat paikalleen ja eikun menoksi ,pikku lenkin ajoin vielä ja jarruttelin et männät varmasti "pohjassa" sen jälkeen vasta kokeilin kässäri ja hyvin toimilevyt ja palat tuli uudet. Edited January 26 by celica gt Quote Link to post
JanneÖ 111 Posted January 26 Share Posted January 26 5 tuntia sitten, celica gt kirjoitti: laitetaa tähän "oikeat ohjeet" näin tein kahteen 1.8bensa avensikseen t27 kässäri pois päältä(joissakin meneen automaattisesti päälle varmista ettei mene)netistä löytyy ohjeet jos menee kiinni miten saa pois ,virrat pois siis ei avaimia virtalukkoon,mäntä sisään en ottanut kässärivaijeria pois ,hahdot kohakkain männässä palojen kanssa,palat paikalleen, autoon sisälle ja jarrua painella rauhallisesti muutaman kerran että mäntä ottaa paloihin kiinni,renkaat paikalleen ja eikun menoksi ,pikku lenkin ajoin vielä ja jarruttelin et männät varmasti "pohjassa" sen jälkeen vasta kokeilin kässäri ja hyvin toimilevyt ja palat tuli uudet. Joo aikalailla näin tuli itekkin tehtyä ja toistaiseksi toimii Saa nyt van nähä millon menee satula vaihtoon kun meinaa mäntä jumittaa välillä.. Quote Link to post
celica gt 30 Posted January 26 Share Posted January 26 27 minuuttia sitten, JanneÖ kirjoitti: Joo aikalailla näin tuli itekkin tehtyä ja toistaiseksi toimii Saa nyt van nähä millon menee satula vaihtoon kun meinaa mäntä jumittaa välillä.. Noihin taka satuloihin löytyy mäntiä ja tiivisteitä Quote Link to post
MaunoJokinen 288 Posted January 28 Share Posted January 28 Jos männät ja tiivisteet vaihtaa, niin kannattaa kevyesti hoonata sitä satulan sylinteriä myöskin, jotta lähtee se hapettuma pinnasta. Muuten tarttuu jumiin taas heti. E15 Rollan satuloiden jumittelua ihmettelin pitkään, kunnes tajusin, että kehtojen rosteripeltien alle oli kertynyt ruostetta, joka jumitti palat. Nyt on tuon korjauksen jälkeen toiminut hyvin just kävin katsastuksella ja meni takajarrut nyt 0% eroilla sekä normi jarrulla että kässärillä. Aika hyvin 275 tkm ajetulle autolle Quote Link to post
Forestman 32 Posted January 28 Share Posted January 28 Mie vetelin dremelillä puhtaaksi nuo kehdot ennenkuin tuohon e15 Aurikseen asensin metallikilkurat ja uudet levyt+palat. Mietin et olis kyl mahtava olla hiekkapuhaltaa nuo puhtaaksi ja maalata ennen asennusta. Maanantaina kokeilemaan leimaa. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.