Jump to content
Sign in to follow this  
Urponaattori

Mitkä öljyt?

Recommended Posts

Kohta rupeis olemaan ajankohtaista vaihella öljyt tsporttiin, niin mimmosia öljyjä suosittelisitte tuohon 2ZZ-GE koneeseen? 

Mitään halvimpia litkuja ei ole tarkoitus laittaa, vaan semmoset mitkä oikeasti olisi hyvät ja toimivat.

Itellä tulee about 10k mittariin vuodessa ja sitä olen pitänyt öljyjen vaihtovälinä.

Edellinen auton pitkäaikainen omistaja on käyttänyt pelkästään castrolia ja se nyt on ainakin näyttänyt toimivan, kun kone pitää öljyt puhtaana ja tippaakaan ei sitä kuluta.

 

 

Edited by Urponaattori

Share this post


Link to post
8 minuuttia sitten, Urponaattori kirjoitti:

Edellinen auton pitkäaikainen omistaja on käyttänyt pelkästään castrolia ja se nyt on ainakin näyttänyt toimivan, kun kone pitää öljyt puhtaana ja tippaakaan ei sitä kuluta.

 

Vastasitko juuri itse itsellesi? Miksi vaihtamaan johonkin eri öljyyn jos tuo on todettu toimivaksi?

Share this post


Link to post

Kyllä nää nykyiset täyssyntteetiset on niin samoja et kunhan vaan vaihtelee ajoissa;ei mitn 30 000 vaihtovälejä.10 000 ja lähtee paskat ja tietty suodatinkin samalla.Jos tähän ei oo varaa niin sit kannattaa harkita harrastusta..

Share this post


Link to post

Joo olen joskus vaihtanu vaggilaiseen öljyt jossa omistaja oli noudattanu longlife ohjelmaa, eli jotai 30k rullannu aina samoilla öljyillä, ni huh huh mitä kuraa sieltä koneesta tuli ulos. Saatiikka sitte missä kunnossa venttiilikoneistot yms on..

Share this post


Link to post
1 tunti sitten, Urponaattori kirjoitti:

Joo olen joskus vaihtanu vaggilaiseen öljyt jossa omistaja oli noudattanu longlife ohjelmaa, eli jotai 30k rullannu aina samoilla öljyillä, ni huh huh mitä kuraa sieltä koneesta tuli ulos. Saatiikka sitte missä kunnossa venttiilikoneistot yms on..

Omassa 1,2 tsi;ssä vaihdatan öljyt 15000 välein. Eikä vie öljyä tuolla välillä.

Share this post


Link to post
3 tuntia sitten, Urponaattori kirjoitti:

Joo olen joskus vaihtanu vaggilaiseen öljyt jossa omistaja oli noudattanu longlife ohjelmaa, eli jotai 30k rullannu aina samoilla öljyillä, ni huh huh mitä kuraa sieltä koneesta tuli ulos. Saatiikka sitte missä kunnossa venttiilikoneistot yms on..

Se 504.00/507.00-normin uudempi 0W-30 versio olisikin selkeästi paremmilla puhtaanapito-ominaisuuksilla, mutta harva käyttää, kun maksaa himpun enemmän :S

Share this post


Link to post

Tämmönen tuli vastaan youtubessa: https://www.youtube.com/watch?v=MskJaTr2uho  

Mitkähän liivatteet tuonne öljyn sekaan on heitetty :D

Share this post


Link to post
7 tuntia sitten, Urponaattori kirjoitti:

Tämmönen tuli vastaan youtubessa: https://www.youtube.com/watch?v=MskJaTr2uho

Mitkähän liivatteet tuonne öljyn sekaan on heitetty :D

PAO synteettinen öljy ja öljyä jäykistävä lisäaine? Tuo kuulustaisi loogiselta, kun nuo lisäaineet on varmasti enemmän mineraaliöljyille tarkoitettuja.

Tai polttoaineen lisäaine, ja nuo PAO öljyt? Tästä oli ilmeisesti joskus tehty tutkimus, jossa ongelma todettiin mahdolliseksi.

Pieni, mutta pitkäaikainen jäähdytysnestevuoto, ja kuumana käyvä kone? Pelkällä glykolilla voisi olla tällainen vaikutus öljyyn.

Edited by valde

Share this post


Link to post

Ei mene "jäykistävillä" tuollaiseksi hyytelöksi vaikka olisi pelkkää lisäainetta.

PA-lisäaineet on pääosin lamppuöljyä, liukenee hyvin öljyn kanssa.

Ei myöskään pakkasnesteellä tai jarunesteellä "hyydy" tuollaiseksi hyytelöksi, enemmänkin emulsioksi.

Mömmö on erittäin tasaista ja kimmoisaa, on siis sekoittunut hyvin öljyyn. Kyllä tuo on jotain, joka ei kuulu lainkaan auton konepellin alle. Ja polymeeriksi veikkaisin, mutta niitä on ziljoona mahdollista syyllistä.

Share this post


Link to post
3 tuntia sitten, CamryPappa kirjoitti:

Ei mene "jäykistävillä" tuollaiseksi hyytelöksi vaikka olisi pelkkää lisäainetta.

PA-lisäaineet on pääosin lamppuöljyä, liukenee hyvin öljyn kanssa.

Ei myöskään pakkasnesteellä tai jarunesteellä "hyydy" tuollaiseksi hyytelöksi, enemmänkin emulsioksi.

Mömmö on erittäin tasaista ja kimmoisaa, on siis sekoittunut hyvin öljyyn. Kyllä tuo on jotain, joka ei kuulu lainkaan auton konepellin alle. Ja polymeeriksi veikkaisin, mutta niitä on ziljoona mahdollista syyllistä.

Siis tietenkään kysessä ei ole mikään normaali tapahtuma, vaan joku ei tarkoitettu kemiallinen reaktio.

Tuota on kuitenkin tapahtutunut useimmin, ja tilanteissa joissa autoon kuulumattomat lisäaineet on melko hyvin voitu sulkea pois, joten se ei oikein vaikuta todennäköiseltä.

Muistelisin että olin jostain kuullut että tutkimuksessa oli jonkun polttoaineen lisäaineen oli tosiaan todettu voivan aiheuttaa tätä, kysessä ei siis tietenkään voi olla mikään kerosiini yms. vaan joku muu vaikuttava aine. Tähän kohtaan en vain tuota tutkimusta, tai edes mainintaa siitä, löydä mistään.

Nämä olivat vain omia arvauksia ja googletuksen tuloksia, kun olin samaa miettinyt vastaavia videoita katsottuani.

Edited by valde

Share this post


Link to post

Kuulostaa todella oudolta että pitoisuus olisi riittävä tuollaiseen. Yleensä se kerrosiinin tai vastaavan pitoisuus on 90% luokkaa, jolloin 0,25 litran pullossa on muita aineita puolen raflapaukun luokkaa. Jotka ei saa reagoida dieselinkään kanssa. 

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  
×
×
  • Create New...