Jump to content

Hybridin akun kunnostus

miksune

Recommended Posts

Jos hybridissä alkaa hv akku antamaan vikakoodeja Toyotalla vaihdetaan koko akku. Olen kunnostellut useamman akun käytetyillä kennoilla ja ensimmäiseksi kunnostettu akku on ollut jo useamman vuoden käytössä ja toiminut täysin. Kun vikakoodi ilmestyy se kertoo yleensä vian aiheuttaneen kennoparin. Olen yleensä tarkastanut testerillä auton ollessa virrat päällä miten jännitteet vaihtelee kennoissa. Vialliset kennot näkee selkeästi kun jännite laskee ja nousee nopeammin muihin kennoihin verrattuna. Seuraavaksi olen purkanut akun irti ja irroittanut suojakotelot. Sitten vielä mitannut yleismittarilla kennojen jännitteet. Jos kennojen välissä olevat liuskat ovat hapettuneet on ne syytä puhdistaa. Sitten vaan vanha kenno pois ja uutta tilalle. Kennojen balansoinnin olen tehnyt rc-autojen laturilla lataamalla / ajovalopolttimolla kuormittamalla, että kaikissa kennoissa on sama jännite. Sitten vaan kunnostettu akku takaisin autoon ja 1500€ säästäneenä jatkaa ajelua tyytyväisenä. 

IMG_20190101_163033.jpg

Mitenkäs onko näissä jonkinlainen sinettisysteemi tuossa akussa? Meinaan jos itse menee sörkkimään ja sitten tapahtuu jotain ja palaa koko höskä, että onko vakuutus voimassa(varsinkin jos on DIY mies asialla ilman mitään pätevyyksiä :D )

Ei ole mitään sinettejä missään. Ihan perustyökaluilla saa purettua ja kasattua kaiken. Ihan hyvä kyllä tietää sähköstä jotain jos lähtee purkamaan. Viimeisin korjaus kävi Toyotan akkutestissä ja läpäisi sen puhtaasti.

Edited by miksune
46 minuuttia sitten, aFox kirjoitti:

Eli näissä on siis kennokohtainen jännitteen valvonta? Sithän se pitäis varmaan Toyotan testissä pompata jos ei ole hyvä.

Kahden kennon sarjoissa mitataan jännite ja resistanssi. Halpis elm bluetooth lukijallakin saa katsottua vikakoodit ja kennojännitteet esim Dr. Prius ohjelmalla

9 tuntia sitten, miksune kirjoitti:

Ei ole mitään sinettejä missään. Ihan perustyökaluilla saa purettua ja kasattua kaiken. Ihan hyvä kyllä tietää sähköstä jotain jos lähtee purkamaan. Viimeisin korjaus kävi Toyotan akkutestissä ja läpäisi sen puhtaasti.

Sittenhän tuo on jopa järkevää itse tehdä jos viitseliäisyyttä löytyy :)