Jump to content

Kiihdyttelypäivät lähestyy! Lue lisää>

turska

Lämmityslaitteen rele

Recommended Posts

Elikkäs puhallin ei lähde päälle, kokeiltu kahdella eri moottorilla, ei vaikutusta. Rele joka löytyy puhaltimen vierestä naksuu aina kun vaihtaa puhaltimen nopeutta kytkimestä eli rele varmaan mennyt, pystyykö nuita releitä jotenki korjaamaan ja varmistamaan että on nyt varmasti rikki? vai voiko korvata perus motonetin parin euron releellä? Päälle päin rele näyttää ihan ok sisältä, ulko puolella kipinä jälkiä :D

IMG_20191219_090138.jpg

IMG_20191219_090219.jpg

IMG_20191219_090121.jpg

IMG_20191219_090249.jpg

Edited by turska

Share this post


Link to post

Oletko tarkastanut puhaltimen sulakkeen? Jos rele naksuu se todennäköisesti toimii.

Share this post


Link to post

Mulla dxssä vähän tullut samaa vaivaa vaan itellä se johtuu katkaisijasta luultavasti.. pitää aina vähän "etsiä" sellanen kohta sillä puhaltimen katkasijalla että lähtee pyöriin.. En tiiä mikähän tuohon vaivaan auttas..🤔 Toki voihan tässä sulla voi olla joku muukin vika mutta kokeile tuota jos et oo jo kokeillu? 😅

Share this post


Link to post

Nonii tuli purettua kojelauta sitten, kytkin näyttää olevan kunnossa, kytkimen kolmella navalla yhteys tuonne moottorille tulevalle johdolle, eli resistori ei taida olla ainakaan rikki. Rele taitaa sittenkin toimia koska menee kiinni kun laittaa ensimmäiseen pykälään puhaltaminen, sillon kuuluu ainoastaan naksahdus. Eli sillon virtapääseen kulkemaan läpi. 

Releltä sininen johto menee moottorille, sini/valko kytkimelle, keltanen pitäisi mennä defogger switchille yms, meni myös virtalukolle kolmeen johtoon, LR(lightbule/red) pitäsi mennä tuonne Fusible linkiin. 

Jarruvalo palaa myös koko ajan kun laittaa akun kengät kiinni. Liittyskö jotenki. Nekin on tuon keltasen johdon takana. 

Pitää repiä enemmän johtoja näkyviin nii jos löytys. On tuonne joku tehny omia patenttejakin, sähköteippiä siellä täällä. 

Korjataas sen verran että LR johto releltä löyty yhteys akun +. Eli fusible linkin läpi pääsee. 

Screenshot_20191219_144441_com.google.android.apps.docs.jpg

Screenshot_20191219_150444_com.google.android.apps.docs.jpg

Screenshot_20191219_150931_com.google.android.apps.docs.jpg

Edited by turska

Share this post


Link to post

Joko releen liittimeen 4 ei tule jännite (kun rele vetäneenä, niin pitäisi olla 4 ja 3 pinnit yhdessä ja 3 liittimellä siis myös akun jäänite tarjolla.

Jos laitat puhaltimen säätimen 3-asentoon eli täysille, niin ohittaa vastuspaketin, tällöin pitäisi puhaltimen pyöriä.

Eli joko ei saa maata nopeuskytkemin kautta tai +12V syöttö puuttuu

Jos kytket sen puhaltimen suoraan akkuun johoilla, niin lähteekö pyörimään?

Edited by Laju

Share this post


Link to post

Joo tuli kokeiltua tuota moottoria suoraan akkuun kiinni, ei mitään vaikutusta, käytin +12V molemmissa pinneissä kiinni ja - puhaltimen runkoon, mistä myös maadottuu auton runkoon.  

Eli rikkihän se on, toiminu se on ennen ja lämpimässä tallissa auto ollu kohta 2vuotta.. Kokeilimpa myös toisella moottorilla joka toimi 2kk sitten autossa joka on purettu. Ei sekään toiminut? Onko nyt vaan että molemmat moottorit hajonnu omia aikojaan säilytyksessä vai kokeilinko tuota moottorin toimintaa väärin? 

Hiilet moottorien sisällä oli ehkät/ pintaa paljon. Ja päälle päin kuparitki oli hyvän näköiset, ei mustunu jne. 

Share this post


Link to post
21 minuuttia sitten, turska kirjoitti:

Joo tuli kokeiltua tuota moottoria suoraan akkuun kiinni, ei mitään vaikutusta, käytin +12V molemmissa pinneissä kiinni ja - puhaltimen runkoon, mistä myös maadottuu auton runkoon.  

Eli rikkihän se on, toiminu se on ennen ja lämpimässä tallissa auto ollu kohta 2vuotta.. Kokeilimpa myös toisella moottorilla joka toimi 2kk sitten autossa joka on purettu. Ei sekään toiminut? Onko nyt vaan että molemmat moottorit hajonnu omia aikojaan säilytyksessä vai kokeilinko tuota moottorin toimintaa väärin? 

Hiilet moottorien sisällä oli ehkät/ pintaa paljon. Ja päälle päin kuparitki oli hyvän näköiset, ei mustunu jne. 

eikö se miinus tule toiseen niistä pinneistä ja plus toiseen?

Share this post


Link to post

Joo niihän se tuli :D sekotti vaan että navassa kummallekki lukee +, lähti molemmat moottorit pyörimään eli vika ei ainakaan siinä. 

15768496974731949920224481336816.jpg

Share this post


Link to post
1 tunti sitten, turska kirjoitti:

Joo niihän se tuli :D sekotti vaan että navassa kummallekki lukee +, lähti molemmat moottorit pyörimään eli vika ei ainakaan siinä. 

 

Koetinkynä tai yleismittari kehiin ja mittamaan puuttuuko + vai - moottorin päästä

Share this post


Link to post

Joo löyty vika nyt ja lähti puhallin toimimaan, akun vierestä johdosta oli piuhapoikki kuoren sisältä, yhellä säikeellä kiinni että just löyty tuo yhteys relen ja akun välille mutta 12V ei kulkenut :D

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...