Jump to content
Sign in to follow this  
camry3,0

Valo ongelma

Recommended Posts

Heps.Osaako kukaan sanoa miten toimii ajovalo jota ohjataan miinuksella ja ei ole valonvaihtorelettä ollenkaan?kyseessä vanhat mitsut.

Share this post


Link to post

En mitsusta erikseen tiedä mutta miinusohjatut toimii samalla tavalla kuin plussa mutta siinä on vaan - ja + toisinpäin. Eli jatkuva + ja - vaihtuu pitkien / lyhkästen mukaan.

Share this post


Link to post

Vanhoissa Toyotissa oli ainakin näin kytkettynä, siinä vain on ennen lampun jatkuvaa plus johdotusta välissä ainakin rele, jolla katkaistaan + lampulta.

Vielä vanhemmissa ei tainnut olla välttämättä edes relettä lamppujen syöttä katkaisemassa, jolloin akun + oli suoraan tai sulakkeen ja kautta lampun kannalla koko ajan.Valokatkaisijalla kun saatetaan katkaista kojelaudan puolella pelkästään valonvaihtajalle menevä miinusjohtokin, jolloin lampulla on aina jatkuva +.

 

Valonvaihtoviiksen kautta kuitenkin ohjataan miinus H4 jompaan kumpaan laitaan. Tässäkin välissä voi olla vielä vaihtorele ohjaamassa miinusta, jolloin saadaan valonvaihtoviiksen kautta menevä johdotus ohuemmaksi kuin ilman relettä.

http://www.lcool.org/technical/80_series/lights/80wiring.html

 

Elikkä

Keskimmäiseen H4 kantaan tulee  jatkuva+ kun valot päällä.

Valonvaihtoviiksen kautta sitten miinus ohjataan jompaan kumpaan laitaan lyhyille tai pitkille miinus.


Miinusohjatuissa myös kaukovalojen merkkilamppu voi olla kytketty lyhyiden lamppujen kautta ja merkkilamppu saa käyttäjännitteen lyhyiden valojen kautta, kun lyhyet ei ole päällä. Tämä vähän vaikeampi tajuta miten merkkilamppu toimii lyhyiden kautta, kun lyhyet ei pala kuitenkaan keulassa 😆.

Lyhyille vaihtaessa on kuitenkin merkkilampun molemmin puolin - , jolloin merkkilamppu on pimeä ja vain lyhyet palaa keulassa.

 

Toinen tapa on että merkkilamppu maadoittuu samaan aikaan kuin pitkät ja merkkilampun toisessa kannassa on myös jatkuva +.

Share this post


Link to post
11 tuntia sitten, Laju kirjoitti:

Tämä vähän vaikeampi tajuta miten merkkilamppu toimii lyhyiden kautta, kun lyhyet ei pala kuitenkaan keulassa 😆. 

Merkkilamppu on niin pienitehoinen että siinä on iso vastus, ajovalossa ei juurikaan vastusta ja ne kun on sarjassa niin molemmista menee merkkilampun virta läpi mutta ajovalo ei jaksa hehkua sillä virralla millä merkkilamppu jo loistaa.

Share this post


Link to post
30 minuuttia sitten, aFox kirjoitti:

Merkkilamppu on niin pienitehoinen että siinä on iso vastus, ajovalossa ei juurikaan vastusta ja ne kun on sarjassa niin molemmista menee merkkilampun virta läpi mutta ajovalo ei jaksa hehkua sillä virralla millä merkkilamppu jo loistaa.

Juu. Ohmin laillahan tuo on laskettavissa, 3w ja 2*55w tai 4*55W lamppuja on kytkennässä sarjassa ja rinnan.  Äkkia arvioiden toisessa jännite on luokkaa  0,5-1V ja toisessa 13-13,5V vaikka ohmin laillahan tarkatkin jännitteet saa laskettua. Ja tietysti yleismittarilla näkee suoraan lyhyiden päästä, paljonko pitkien päällä ollessa menee lyhyiden yli jännitettä tuossa kytkennässä.

Ajatuksena tuo vain on hankala, kun alkaa kytkentää ensin paperille piirtämään. Ei käy aina järkeen heti, miksi kojelaudassa loistaa hehku ja keulassa kuitenkin samaan aikaan johdon toisessa päässä valo ei pala.

Sittten kun vielä kytkäsee lisäpitkät, niin saattaa vielä lisäpitkät maattua ajovalojen kautta päälle kun virrat ei päällä valoissa. Eli lisäpitkät palaa, kun muut valot ei ole päällä. No tuostahan selviää taas muutamalla diodilla tai releen avulla. 😆

   

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  
×
×
  • Create New...