Jump to content

Kiihdyttelypäivät lähestyy! Lue lisää>

Urponaattori

Turvavyö ei kelaudu kunnolla

Recommended Posts

Itellä jo kolmas toyota menossa, jossa kuskin turvavyö ei kelaudu kunnolla sisään, eli luulis että muillakin ollu probleemaa saman asian tiimoilta.

Toimii paremmin kun nostaa sitä sivupalkissa olevaa yläohjaita ylöspäin, mut sitten vyö jää itellä liian ylös.

Ilmeisesti siis suurimpana syynä on ne kotelon muovit siinä sivupalkissa, johon vyö jää pikkasen kanittamaan ja edellisessä rollassa laitoinkin pienen kiilan siihen muovien väliin, niin homma parani.

Onko kukaan keksinyt mitään keinoa millä tuon ongelman sais poistumaan tai ainakin vähän paranneltua? 

Itse töissä käyttänyt Kentin dry lubea turvavöihin ja toimii. Samaa myös laittanut harrasteautojen turvavöihin ja auttanut kelautuvuuteen. Kenttiä vähän hankalammin välillä saaatavilla mutta ilmeisesti saman asian ajaa esim. wurthin PTFE spray. Noi tuotteet kun kuivuttuaan voitelee mutta ei tahraa.

5 tuntia sitten, Harza kirjoitti:

Itse töissä käyttänyt Kentin dry lubea turvavöihin ja toimii. Samaa myös laittanut harrasteautojen turvavöihin ja auttanut kelautuvuuteen. Kenttiä vähän hankalammin välillä saaatavilla mutta ilmeisesti saman asian ajaa esim. wurthin PTFE spray. Noi tuotteet kun kuivuttuaan voitelee mutta ei tahraa.

itse en välttämättä turvavöitä voitelisi siin jos sattuu joku kemiallinen reaktio tapahtumaan vyössä niin haprastuu, sitten kun sen oikea tarve on voi käydä heikosti... samasta syystä esim. turvavaljaat menee roskiin jos niissä on vaekka tahroja (riittää myös tussilla kirjoitettu nimi) kun ei tiedetä kuin vaikuttaa lujuuteen...

Putsaa vyö kunnolla, youtubesta löytyy ohjeet. Ite oon ikkunanpesuvaahdolla putsannu. Mut jos ottaa kiinni nii tuo tuskin auttaa mut voihan sitä kokeilla

5 hours ago, Harza said:

Siis ootko ihan sen vyökankaan voidellu vai sen kelan osat? 

2 tuntia sitten, Jamo's Garage kirjoitti:

itse en välttämättä turvavöitä voitelisi siin jos sattuu joku kemiallinen reaktio tapahtumaan vyössä niin haprastuu, sitten kun sen oikea tarve on voi käydä heikosti... samasta syystä esim. turvavaljaat menee roskiin jos niissä on vaekka tahroja (riittää myös tussilla kirjoitettu nimi) kun ei tiedetä kuin vaikuttaa lujuuteen...

No tuo Kent dry lube on tarkoitettu mm. turvavöille ja itse ensimmäiset vyöt tuolla vetänyt parikymmentä vuotta sitten ja edelleen käytössä, mutta toki jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkee. Ja ainakin entisessä työpaikassa (Toyota liikkeessä) käytetään yleisesti juuri noihin huonosti kelautuviin vöihin.

2 tuntia sitten, Urponaattori kirjoitti:

Siis ootko ihan sen vyökankaan voidellu vai sen kelan osat? 

Itse vyön koska kelautuessaan rullalle aiheuttaa vähemmän itsessään kitkaa ja näinollen kelautuu paremmin.

Seuraava lainaus Kentin sivuilta

KENT Dry Lube

Dry Lube on silikonivapaa kuivavoiteluspray kestävää voitelua varten. Ei tahraa. Ihanteellinen useimpiin materiaaleihin; erityisesti alueille joilla tulee välttää likaa ja pölyä. Sopii hyvin kojelaudan natinaäänien poistamiseen ja ehkäisyyn, turvavöihin jne.

• Näkymätön PTFE voitelu
  • Vedenkestävä
  • Antistaattinen
  • Laaja lämpötila-alue -40°C – +260°C
Edited by Harza

Joo Harzan ohjeella kokeilisin, itsekkin voidellut tuolla wurthin ptfe spraylla ja on auttanut kelautuvuuteen. Toki eka vaikka putsata vyö ja sitten voidella

Okei, kiitos vinkeistä!

Taitaa tuo Kentti tosiaan olla vähän kiven alla täälläpäin, mut täytyy hakea tuota Würthiläistä testiin.

Ei nyt toyota, mutta saabbi merkkisessä ongelma ratkesi kun sen ylälenkin puhdistin hienolla hiomapaperilla. Eli muutakun ujutti sen paperin vyön kanssa siihen lenkkiin ja muutaman kerran nykäisi edestakas nii jo alkoi vyö kulkemaan.. Keräsi siis vain jotai paskaa siihen ajan mittaan..

Kent dry lube:lle ääni täältä, itekki käyttänyt ja ehkä himan auttoi, eikä sotke. Mutta kyllä, turvavyöt on semmonen paikka mihin en lähtisi testailemaan erilaisia kemikaaleja

Tän jutun innoittamana ostin Motonetista jotain halpaa (1.99€) vastaavaa ainetta. Hyvin rullaa vyöt likan Corollassa nytten. 

Edit. En putsannu mitään pruuttasin vaan ainetta vöihin.

Edited by emk67

1 tunti sitten, emk67 kirjoitti:

Tän jutun innoittamana ostin Motonetista jotain halpaa (1.99€) vastaavaa ainetta. Hyvin rullaa vyöt likan Corollassa nytten. 

Edit. En putsannu mitään pruuttasin vaan ainetta vöihin.

👍