Jump to content
Ibe

Carina e 1.6l nopeusmittari ei toimi

Recommended Posts

Hei!

Nopeusmittari saattaa välillä tulla toimitaan mutta katoaa sitte jossain välissä taas pois toiminnasta. Lämpimillä keleillä yleensä on toiminut paremmin. Vaihettu on nopeusmittari ja nopeusmittarin anturi. Nopeusmittarin uutta ja vanhaa anturia koitin pyörittää porakoneella, mutta ei antanut mitään tulosta mittaristoon. Veikkaisin että vika olisi sähköissä. Onko kenelläkään ollu samanlaisia ongelmia?

Link to post

Anturin päästä johdosta mittasin reunimmaisten napojen välille jännitteen 12V ja keskimmäisen ja toisen reunimmaisen napojen välille 7V.

Link to post

mulla on dieselissä iha samaa vikaa ollu 5 vuotta anturin ja mittariston olen molemmat vaihtanu käytettyyn mutta eipä ole auttanut asiaan välillä pelaa puoli vuotta ettei mitään ja välillä taasen iha jatkuvasti katkoo ja välillä' sitten vain hetkittäin... sanosinko että kostea keli kaikista pahin mutta tekee muuloinkin millä päällä se nyt sattuu olemaan... sen enempää en ole tutkinut tuudittaunut siihen ajatukseen että joko johtosarja vika etten kehtaa 100 autosta ruveta sitä tutkimaan tai sitten se on kaikissa kun olen nuo osatkin vaihtanu ja uusia en myöskään 100 autoon ole ajatellut ostavani... johto sarja vikaa myös puoltaa sekin että on kaiken laista muutakin sähkö vikaa mikä ei toyotaan (japski) kuulu tämä kun on sumujen saarilta kotosin ja ihan ei se viimeisin luotto ole sen valtakunnan kamppeisiin koskaan ollut... tästä nyt tuskin mitään apua oli vian etsintää oli...

Link to post

Jos olisi tuohon Toyotan korjausmanuaali, niin voisi tarkistaa, mutta uskoisin, että anturille tulisi maa ja käyttöjännite, ja viimeisestä pinnistä sitten lähtisi 12V? kanttiaalto. Jos kytkentä olisi noin, niin voisi kokeilla kytkeä jonkun (pienen) polttimon niiden kahden johdon, joiden välillä oli 12V väliin, niin näkisi että niissä molemmissa on kunnon kontaktit. Jos nuo on kunnossa, niin sitten kytkisi mittarin siihen viimeiseen johtoon, ja mittaisi jännitettä, samalla rengasta hieman pyöritellen, jolloin jännitteen pitäisi vaihdella (0V ja 12V)? Jos nuo olisi kaikki kunnossa, niin sitten mittaisi mittariston päästä tuota samaa johtoa, edelleen rengasta pyöritellen.

Edited by valde
Link to post

92 (japan malli tod.näk.) ohjekirja sanoo anturin testauksesta että 1 terminaaliin + ja 2 terminaaliin - ja sitten jännitteen pitäs 3 ja 2 terminaalin välillä vaihella 0-11V 20 kertaa per vetoakselin kieros

 

ja mittarille B kampaan joka keskimmäinen niin 6 pinniin tulla speed sensor já toinen versio B5 (tämä vahvin veikkaus) ja kolmas A3 (general joten tuskin tämä)

Edited by Jamo's Garage
lisäys
Link to post

Nyt piti tukia mittari uusiksi, kun joku saatana trafi oli menny muuttaa säädöksiä että nopeusmittarista tulee suoraan hylky.. Mitään muuta vikaa ollu. Lopullinen vika tais löytyä itse mittarista jonka piirilevylle suihkuttelin piirilevylle tarkoitettua puhdistusainetta ja kolvasin kaikki isommat juotos pisteet uusiks. Tais olla jossain kylmä juotos. Jos joillain on samoja ongelmia mittariston kanssa nii kannattaa kokeilla.

Link to post

Nopeusmittari pakollinen varuste käyttöönotto ajankohdasta 1.1.1984 alkaen. Vanhuksissa ei tarvitse toimia😉 

Edited by Tomi Mattila
tarkennus
Link to post

Vielä 2018 joulukuussa meni korjauskehotuksella, nii ei jaksanu hätäillä :D

Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...