Jump to content

2008 Corolla ilmastoinnin ääni


remppainen

Recommended Posts

Moro. Corolla 2007 E150  ZRE151 ilmastointi pitää ihmeellistä ääntä. Alla video äänestä (pitänee kuunnella luurit päässä että kuulee). Eli vinkuu, ja vinkuminen nousee kierrosten mukana, ja kun pysähtyy niin hörisee ja hörinä loppuu hetken päästä pysähtymisestä.

Tähän on vaihdettu jo vesipumppu ja apulaitehihna. Ei muutosta tilanteeseen. ilman ilmastointia ei pidä mitään ääntä. Eli vika ei ole puhaltimessa. Tämän mallin kompressori on ilmeisesti sitä mallia että pyörii kokoajan, koska kun katsoo pellin alta niin kompura pyörii kokoajan.

Ilmastoinnin huolto tehty 3,5v sitten, mutta puhaltaa vielä kylmää. Voisiko vain aineet olla vähissä joka aiheuttaa tämän? Ihmetyttää vaan tuo kun auton pysäyttää niin tuo hörinä loppuu, että mistä se tulee? Ja ilman ilmastointia päällä ei hörise.

Tässä autossa ei ole kondensorille omaa tuuletinta, eikä syylärin tuuletin pidä ilman ilmastointia minkäänlaista ääntä..

 

Kiitoksia vastauksista jo etukäteen!

 

 

Link to post
On 25.2.2020 at 16.20, MaunoJokinen kirjoitti:

Mun rollassa sama ääni. Epäilen, että se kompuran magneettikytkin luistaa. En vain ole saanut aikaseksi varmistaa asiaa. Mutta siis kompurasta tuo tulee. Sullakin taitaa olla japsi rolla :)

Joo Japsi corolla on. On 4vuotta viimeisimmästä ilmastointihuollosta, että voiko olla mahdollista että olis vaan aineet vähissä ja järjestelmässä yli/alipainetta?

Ootko ite millon viimeksi tehnyt ilmastointihuollon, (eli täytön) ja oliko sillä mitään merkitystä tähän?

Link to post

Muistelisin, että mulla tuo ääni tuli meko pian huollon jälkeen. Eli ei se aineiden määrästä johdu. Veikkaan että se magneettikytkin siellä ääntää, koska aluksi se tuli ainakin mulla esiin pelkästään kuumemmilla ilmoilla, kun kylmästöinti otti enemmän tehoa. Sitten taas vähemmän lämpösellä ei ääntänyt.  Youtubesta katselin vastaavaa korjausvideota, jossa nimenomaan ne sähkösen kytkimen kitkapalat oli kuluneet.  Kovin oli samanlainen ääni siinä. Voihan siellä olla toki kompurassa laakerivikakin?  Mutta ei tuo oikein laakerivialta kuulosta ainakaan minun korvaan. Enemmänkin kuin hihnan luistamiselta, mutta ei tuo hihnan kiristämisellä tai vaihtamisella katoa. 

Ajatuksena on korjata tuo tavalla tai toisella tässä myöhemmin. Mut siis mitään isompaa kiirettä tuon kanssa ei ole, koska tuo on nyt ääntänyt jo toista kesää.. ei se auto tuon takia tienpäälle jätä ;) Ja jos ei pidä ilmastointia päällä,niin silloin ääntä ei kuulu.  

Sitä en tiedä, saako mistään tuonne niitä kitkapaloja uusia, vai joutuuko hommaamaan toisen kompuran tilalle. 

edit.. Ebayssa näyttää olevan kyllä koko hihnapyörä/kytkinpakettia varaosana satkun hintaluokassa ja allekkin..  et tuota ite ainakin koitan vaihtaa ekana.  tosin koko komuraa saa parilla satkulla, mutta sitten joutuu aiheetkin poistaan, yms.

Edited by MaunoJokinen
lisäys
Link to post

Joo saman huomannut että kovilla helteillä pahin. Itselläni ollut tuo vinkuminen päällä jo 3-4 kesää, eli tuskin tuo kompura tuohon leviää. Ja tosiaan siitä se tulee, kun itse vaihtanut vesipumpun ja apulaitehihnan jo (vesipumppu oli vuotanut).

Kysyin Toyotalta varaosista niin ei saa Densolta erikseen pelkkää kytkintä tai laakeriakaan tuohon. Tuo kompura on ilmeieseti "Clutchless". Uusi tosiaan jotain 800e luokkaa, mutta jostain kolari purkuautosta saa varmaan ~200e luokkaan jo vastaavan.  

Ehkä on siis elettävä vain tuon kanssa. Mutta päivitä tilanne jos olet joskus saanut tuon äänen pois.

 

 

Link to post

Nyt täytyy kyllä sanoa, että on tiskillä puhutta sulle palturia.  Kyllä siinä kytkin on.. Osahan on tää 88310-1A660 ja kyllä tuo hihnapyörä pyörii vapaana, ja se päässä oleva laippa pysyy paikoillaan, ellei jäähdytä.

mutta siinä mielessä oikein sanoi tiskillä, että varaosakirja ei tarjoa erikseen tuota kytkintä.  Denson kompura ja useammassakin maassa valmistetaan näemmä.. varaosahaussa löytyy käytettyä 200-300 € kilsoista riippuen.. Monessako niissä sitten lienee sama ongelma :D 

Mut laitan tietoa, jos keksin muun ratkaisun tuolle, kuin sen, että vaihdan koko kompuran. Äkkiä en ebaysta löytänyt tuohon malliin sitä kytkintä. Mutta kunnostettua kompuraa kyllä löytyy ihan densonakin. Ja halpoja kiinankopioita edullisesti :D 

IMG_1803.JPG

löytyyhän tuota anakin tarvikkeena: Autodoc

Link to post

Joo niin on  88310-1A660 (Varmistin vielä omalla VIN koodilla tuolta https://toyota-europe.epc-data.com ).

Pellin alle katsoessa kompuran pääkiekko kyllä pyörii kokoajan vaikkei AC olisi päälläkään. Mutta jokuhan siellä sisällä rupee pyörimään kun sen päälle lyö..

Jos tuo vika poistuisikin tuon 76e autodocin osalla (joka näkyykin olevan NRF / Denso original) , niin hyvä olisi ja halvalla pääsis..

Link to post

Niissä käytetään DL-Pulleyta jonka saa vaihdettua. Monesta menee rajoitin kumit rikki ja alkaa koliseen yms... Kompuran malli on 6SEU14C...Vanhalta foorumilta varmaan löytyy enemmän tietoa...

Edited by Pale
Tiedon lisäys
Link to post
On 3.3.2020 at 23.25, MaunoJokinen kirjoitti:

Nyt täytyy kyllä sanoa, että on tiskillä puhutta sulle palturia.  Kyllä siinä kytkin on.. Osahan on tää 88310-1A660 ja kyllä tuo hihnapyörä pyörii vapaana, ja se päässä oleva laippa pysyy paikoillaan, ellei jäähdytä.

mutta siinä mielessä oikein sanoi tiskillä, että varaosakirja ei tarjoa erikseen tuota kytkintä.  Denson kompura ja useammassakin maassa valmistetaan näemmä.. varaosahaussa löytyy käytettyä 200-300 € kilsoista riippuen.. Monessako niissä sitten lienee sama ongelma :D 

Mut laitan tietoa, jos keksin muun ratkaisun tuolle, kuin sen, että vaihdan koko kompuran. Äkkiä en ebaysta löytänyt tuohon malliin sitä kytkintä. Mutta kunnostettua kompuraa kyllä löytyy ihan densonakin. Ja halpoja kiinankopioita edullisesti :D 

 

löytyyhän tuota anakin tarvikkeena: Autodoc

Onko se tämä osa:

https://www.ebay.com/itm/Klimakompressor-Riemenscheibe-Kupplung-Toyota-Auris-1-33-1-6-1-8-VVTi-Dual-4WD/253009782522?hash=item3ae88ee6fa:g:ZPcAAOSw4DJYmFXr

Link to post
On 17.3.2020 at 15.35, Pale kirjoitti:

Niissä käytetään DL-Pulleyta jonka saa vaihdettua. Monesta menee rajoitin kumit rikki ja alkaa koliseen yms... Kompuran malli on 6SEU14C...Vanhalta foorumilta varmaan löytyy enemmän tietoa...

DL-pulley jonka saa vaihdettua? Mistäs tuon varaosan saa? Minun kompurani on denson 88310-1A660, ei tuo 6SEU14C ?

Link to post
5 tuntia sitten, remppainen kirjoitti:

DL-pulley jonka saa vaihdettua? Mistäs tuon varaosan saa? Minun kompurani on denson 88310-1A660, ei tuo 6SEU14C ?

Sinun kompuran alkuperäisosanumero on tuo 88310-1A660 mutta kompressorin tunnus/malli on 6SEU14C. VAG konsernin tuotteet käyttää samaa kompuraa myös.

https://m.autodoc.fi/thermotec/7615162

Tuo näyttäis aika oikealta mut en oo 100 varma... Ulkomailta muita saa halvalla ku laittaapi kompuran mallin kuukleen ja perään pulley niin tadaaaa

18 tuntia sitten, Laju kirjoitti:

Tämä juurikin se DL-Pulley mutta tuon kompuramalli eri et en tiiä sopiiko. Kannattaa oma malli varmistaa siitä kompuran kyljestä....

Edited by Pale
Link to post
1 tunti sitten, MaunoJokinen kirjoitti:

niin, siis tuo autodocin pulley on  justiinsa tuohon 88310-1A660 kompuraan. Kato sitä oem kohtaa siinä ilmoituksessa: 

https://www.autodoc.fi/nrf/12875393

valmistajan numero NRF 380024.

olihan tuossa ebayn ilmoituksessakin toi Toyotan numero. Joten kyllä sen pitäisi siis sopia. 

 

Joo tuo sun linkki jäi huomaamatta,nuita on monelta merkiltä saatavilla ja hiukan eri kokoisia ovat.Vaikka siellä tiedoissa lukee et magneetti kytkin niin sellainen se ei ole :)

Link to post
On 20.3.2020 at 21.59, valde kirjoitti:

Tässä on video väärästä korjaustavasta, jossa siis vain lukitaan nuo hihnapyörän puoliskot yhteen:

 

Eikä tuossa menetetä se jousto jota tarvitaan käsittääkseni värinän vaimentamiseen apulaitteesta

Edited by Laju
Link to post

Kävin nyt ilmastointihuollossa ja järjestelmässä oli jäljellä vain 150gr, ja tämä vetää 440gr r134a:ta. Pyysin lisäämään huoltokoneella järjrestelmään vähän extra öljyä ja nyt ääni on paljon hiljaisempi. Putsasin myös ilmastoinnin lauhduttimen "CRC Airco Cleaner PRO" tuotteella työntämällä letkun kondensioveden poistoletkuun ja mustaa nestettähän sieltä tuli noin desi kaksi.

Summa summarum epäilen siis että tuo ääni lopulta johtui vain siitä että järjestelmässä oli vain kolmasosa ainetta jäljellä. Lisäksi huomasin oman auton huoltohistoriasta että edellinen omistaja oli vienyt auton jo 2010 Toyotalle huoltoon samasta syystä, eivätkä löytäneet vikaa. Eli taitaa olla tuon kompuran ominaisuus pitää ääntä välillä. Tuntuu kuitenkin kestävän hyvin.

Link to post
On 20.3.2020 at 21.59, valde kirjoitti:

Tässä on video väärästä korjaustavasta, jossa siis vain lukitaan nuo hihnapyörän puoliskot yhteen:

 

Käyttää sen uloimmaisen osan pyörästä irti ja vaihtaa sen alle ohuemman prikan, ettei luista niin helposti, toimi ainakin yariksessa, ja saa kompurankin vielä napista pois päältä.

Link to post
12 tuntia sitten, MKTuning kirjoitti:

Käyttää sen uloimmaisen osan pyörästä irti ja vaihtaa sen alle ohuemman prikan, ettei luista niin helposti, toimi ainakin yariksessa, ja saa kompurankin vielä napista pois päältä.

Tuossa videossa, ja tässä keskustelussahan on siis muuttavatilavuuksinen kompura, jossa ei ole ollenkaan kytkintä, vaan pyörii aina. Tuo kytkimen säätö (prikka poistamalla) toimii perinteisissä kompressoreissa, joissa on kytkin, jolla kompressori kytketään päälle ja pois. Vai mitä oikein tarkoitat?

Link to post
On 19.3.2020 at 20.20, MaunoJokinen kirjoitti:

niin, siis tuo autodocin pulley on  justiinsa tuohon 88310-1A660 kompuraan. Kato sitä oem kohtaa siinä ilmoituksessa: 

https://www.autodoc.fi/nrf/12875393

valmistajan numero NRF 380024.

olihan tuossa ebayn ilmoituksessakin toi Toyotan numero. Joten kyllä sen pitäisi siis sopia. 

 

Korjaanpa itse omaa tietoani, kun viimeinkin sain aikaseksi 270 tkm huoltoa tehdessä katsoa tuota tilaamaani pyörää, ja eihän se sopinut tuohon kompuraan :(  No toisaalta tulipa sitten avattua ja saatan osata selittää sen äänen nyt.  Siellä hihnapyörällä on laakeri numerolla: 35BX5212DST281 

Tuo laakeri on hieman väljä. Siten tuolla on semmoset vaimentimen kumit, ja siinä ulkokehän pyörällä on hampaat, joissa kumipinnoite, ja ne menee niiden vaimentimen kumien väliin.  No nyt kun tuo laakeri on hieman väljä, niin tuo hihnapyörä hieman antaa peräksi pyöriessä, joten noiden kumisten pintojen välistä syntyy ääntä.  Koitin suihkaista siihen väliin hieman silokonia, ja kas kummaa ääni katosi.  Tai ainakaan tänään sitä ilmastointia koittaessa ei kuulunut mitään ylimääräistä ääntä. 

Nyt siis jos jollekkin tuo autodocin pyörä sopii, niin mulla olisi ylimääräisenä uusi tuollainen. 

 

Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...