Jump to content
Sign in to follow this  
Proffa84

T22 lukuvalon kytkimien fiksaus ja muuta turaamista

Recommended Posts

Itseäni on aina ajoittain häirinnyt T22 lukuvalojen kytkimien jäykkyys ja vaimo ei saa niitä yleensä päälle saatikka pois. Nytten uudessa(uudemmassa, facelift T22) Avensiksessani jäikin namiska jumiin ON-asentoon enkä meinannut saada sitä pois päältä ja siitä se ajatus sitten lähtikin. 


Purin lampun paikaltaan ja irroitin kytkimen rungostaan(varovasti kampeamalla molemmin puolin). Napissa on messinki kontakti jossa on itsessään jousi sisällä ja joustaa kytkimen asentoa muutettaessa(tulee tavallaan pykälä kontaktia vasten). Laitoin kokeiluun kotoani löytyvää kontaktien voitelevaa puhdistusainetta(PRF 7-78, olen käyttänyt potentiometrien puhdistukseen ja voiteluun). Suihkutin ensimmäisenä kontaktiin ja painelin muutaman kerran sitä edestakas ja sitten laitoin painonapin rungon sisälle vähän ettei ainakaan sitä vasten jumita. Aika näyttää miten pitkäikäinen toimenpide oli, mutta tulipahan tutkittua hieman tuonkin sielunelämää. Jos toi ei tuolla kestä pitkään niin sitten alan mallintamaan 3D-pulikan kunnon vipukytkimen asennusta varten(lampunpohjan ajattelin suoraan suunnitella uusiksi niin ei tarvitse teurastaa alkuperäistä).

2019-08-31_17_06_03.thumb.jpg.c74fd0a3189eb0a032d1e6f3304f2877.jpg

 

Seuraavaksi oli itse valon hienosäätö. Jo hankkiessani auton niin katsoin, että joku valopää on laittanut jonkun pilipali ledin mikä on ihan hailakan sininen eikä valaise yhtään mitään. Avattuani lampun totesin, että eihän tollaisesta eteenpäin valaisevasta ledistä voi mitään valoa saada irtikkään kun valo osuu lampun koteloon eikä siten valaise ulos juurikaan. Tästä sitten lähin miettimään, josko laitaisin vähän alumiinipeippiä runkoon heijastamaan valoa edes vähän enemmän linssin suuntaan(olisihan se nyt liian helppoa vain vaihtaa kunnon poltin sisälle) joten laitoin sitä ledin alapuolelle(juu, ei toi ledi siihen edes valaise) sekä kohtaan mihin ledi osoittaa.

2019-08-31_17_06_22.thumb.jpg.92626fe4e9cda0e351c605af69325d59.jpg

2019-08-31_17_06_44.thumb.jpg.1ffbb99a806da2f5ea52358c445c0961.jpg

 

Seuraavaksi pitäisi jaksaa lähtee asentamaan tuo setti takaisin autoon ja katsoa, että tuliko vaan tehtyä tuhoa enempi kuin saanut hyötyä, mutta kuten aina todetaan: Kun tekee ite niin tulee juuri sitä mitä sattuu tulemaan  :59de3ff804d7b_32(18):

 

Share this post


Link to post

noin, kenttätestit tehty.

- katkaisijoiden huolto meni kuten pitikin: ne toimivat kuin unelma

- lamput ja niiden valoteho:

  1. noh, kyllähän sieltä jotain hajavaloa tuli enemmän, mutta vaatisi ehkä pimeätestin ennen kun voi sanoa enempiä hyödystä
  2. ostin normaalin osramin 4W BA9s polttimot, ihan yhtä huono valoteho, kusen keltaisena(ledit on vahvasti siniseen kääntyvä vaalea väri)
  3. seuraavaksi sitten miettimään, että pitäisikö käydä ostamassa jotain muuta lediä lamppuun
    1. biliteeman led-levy, vähän arvokas ja pitää vissiin vähän vinoon laittaa(ja miten tuottaa lämpöä?) -> https://www.biltema.fi/autoilu---mp/auton-varaosat/auton-valaistus/led-valot/led-levy-2000033640
    2. mätänetin led-polttimolevy -> https://www.motonet.fi/fi/tuote/433030/LED-polttimolevy-12V-hajottava-optiikka-30x30x11mm
    3. joku muu kirkas valo... tiedä sitten miten noista osramin 6000K cool white ledeistä lähtee valotehoa irti(ja miten suuntautuu valo) -> https://www.motonet.fi/fi/tuote/433112/Osram-LED-polttimopari-6000K-12V-T4W-BA9s-EI-TIELIIKENTEESEEN

testit jatkunee tai sitten tyydyn tämän hetken tilanteeseen :D

Share this post


Link to post

Toi katkaisijan suunnittelu on kyllä hanurista. Itelläkin ne jumittaa, joskus avasin ja varmaan tarvis taas.

Share this post


Link to post

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  
×