Jump to content
Amendeth

Jakohihna katkesi (onko vapaasti pyörivä kone?) - TOYOTA COROLLA Compact (E11) (1997 - 2002) 1.4 (EE111)

Recommended Posts

Morjesta!

Oon uus täällä, toivottavasti meni oikeaan paikkaan topicci.
Elikkäs omistan tällaisen -99 sähikäisen, mutta ilmeisesti auto on seissyt sillä jakohihna katkesi 25tkm ennen aikojaan. Avasin suojan, ja tsekattu on että kyseessä nimenomaan jakohihna.
Kysymys kuuluukin, onkohan tämmöisessä vehkeessä vapaasti pyörivä kone? Ei meinaan pitänyt minkäänlaista ääntä, kun matka katkesi 80km/h nopeudessa.
Pointtina tietenkin se, että lähenkö hakemaan uutta hihnaa kaupasta ja vaihtamaan, vai pannaanko Afrikan maalle osina tämä kaveri... Kiitos kaunis jo valmiiksi! :)


TOYOTA COROLLA Compact (E11) (1997 - 2002) 1.4 (EE111)
Rekisterinumero: VIL-181 Moottorikoodi: 4E-FE Teho: 63.0 kW / 86 hv Iskutilavuus cm3: 1330 Sylinterit: 4 VIN: JT152EEB103134597 Käyttöönotto: 04.05.1999

Ystävällisin terveisin,
Ville Tenhunen

Share this post


Link to post
Posted (edited)

Ei pitäisi osua mihinkään, joten vapaastipyörivä. Voihan sitä tarkistaa tulpanreiästä että näkyykö jotain. Eikä hihna kallis ole. Kaikki tietenkin on mahdollista ja on voinut ottaa kiinni jos huono tuuri käynyt. Näistä kun netin syövereissä on paljon kertomuksia, osalla ei oo käynyt kuinkaa ja osalla voi olla useempi venttiili solmussa.

Edited by Tane

Share this post


Link to post

Eli tulpanreiästä pitäs näkyä kolhu männässä tai venttiilin palasia, jos on käynyt huono onni? :D
200m joutu rullaileen, et pääs turvaan Lahdentiellä liikenteeltä. Mut ei tosiaan ainakaan kuulunut mitään kolinoita, joskus Fiestassa kävi sama homma ja mekkala oli sen mukanen.. Plus kolme pyttyä meni pimeeks samantein!

Ja kiitos äärimmäisen nopeasta vastauksesta. Se on hihnakaupoille sit lähdettävä ensidiagnoosin jälkeen :)

Niin ja meneeköhän tää ihan vaan tolla 30€ hihnalla, vai tarviiko ruveta vaihtaan kaikki kilkkeet samalla? Käsitin, että monesti ainakin vesipumppu vaihdettas samaan aikaan. Sit hinta kyl hyppääkin aika reilusti :)

Share this post


Link to post

Se on ihan kuinka haluaa niiden varaosien kanssa. Jos siellä joku hihnapyörä on huono ja aiheuttaa jakohihnan nopeeta kulumista niin kannattaa nekin vaihdella kans, tai kiristin ei kunnolla kiristä enää. Vesipumppu yleensä vaihdetaan samalla kun on siinä sit helposti tehtävissä, kuluuhan sekin ajansaatossa. Mutta jos arvoa ei juuri ole autolla niin hihnan vaihdolla pääsee eteenpäin seuraavan osan hajoomiseen asti, jos vaihtaa enempi osia voi päästä todennäköisemmin pitemmälle.

Share this post


Link to post

Alright, kiitokset tästä! :)

Kaippa mä vaihan vaan sen hihnan eka ja fiilistelen.

Share this post


Link to post

On siellä ruhtinaallisesti tilaa venttiilin ja männän välissä. Jos ei ole ihan täynnä karstaa kone niin ei VOI ottaa kiinni...

Share this post


Link to post

Noni hyvä tietää :) ei muutakun synkroa kattelemaan kohilleen..! 😎

Share this post


Link to post

Juuri muutama viikko sitten pyörittelin vastaavaa 4AFE kokeilumielessä ilman remmiä kun nostin vanhan pois niin ei kyllä ahistanut millään kohdalla.

Share this post


Link to post

Noin yleisesti ottaen mikään Toyotan kone ei ole ns. "interferenssi kone" vaan vapaasti pyöriviä.Et uutta remmiä,jako kohdilleen ja kovaa ajoa! Kiristinrulla ja vespumppu kannattaa vaihtaa samalla;ne ei niin kalliita ole ja vaikka sen kummempaa tuhoa tapahdu niin kyllähän se korpeaa jos het remmin vaihdon jälkeen jompikumpi hirttää kiinni.Et siinä samalla kun kuitenkin pitää remmiä pujotella niin vaihtuu ko. osat.

Share this post


Link to post

Joo täytyy kattoo, jos tosiaan vaihtaa kaikki kilkkeet sit samalla :) Ollaanpas täällä ystävällisiä!

Share this post


Link to post

Ja samalla uusii stefat. Kumminkin ovat kusseet öljynsä hihnalle jonka vuoksi pidempään marinoiduttuaan se hihna heikkeni ja katkesi...>:(

Juuri saman kokeneena 3S-FE koneen kanssa.

 

Share this post


Link to post

Okei 🤔🤔 Mitäs stefoja sinne sit vaihdetaan samalla? Rupee tuleen sen verran uutta asiaa, että amatöörinä tipahdan kärryiltä 😅

Share this post


Link to post

Kampiakselin, nokka-akselin ja öljypumpun stefat, ja öljypumpun tiiviste. Vaihtaa sen mikä on vuotanut, ja ehkä jonkun muun jos samaan vaivaan saa vaihettua.

Share this post


Link to post

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×