Jump to content

Kiihdyttelypäivät lähestyy! Lue lisää>

Keke_66

4age käyntihäiriö

Recommended Posts

Elikkäs kesäcorolla tuli kaivettua keväällä tallista ja käytettyä leimalla. Päästöistä jäi kiinni, tyhjäkäynnillä Co lukema lähemmäs 14.. viime kesänä tuli muistaakseen 0.6 tai sinnepäin, eli joku pahasti vialla. 

Kyseessä siis ke70 mihin istutettu isoreikä vakio 4age, gt corollan tankki ja pumppu, kunnollinen bensapaineensäädin (säädetty 2.4 bar ja vedossa nousee 3bar), 

Moottorin vikavalo ei pala, kaikki liittimet tsekattu, tps säädetty ohjearvoihin, antureiden ja ecun väliset yhteydet kunnossa, suuttimet uudet ehjät, tulpat, virranjakajan kansi, pyörijä vaihdettu, sytytysennakko säädetty jne.. 

Diagnoosi tilassa ei pysty seoksensäätöpotikasta tekemään mitään, täysin mykkä. Yleismittarilla katottuna ainakin ohmit muuttuu mitä ruuvia kääntelee.. 

Imuilman lämpötila anturin, kylmäkäynnistys anturin, lisärikastin suuttimen johdot voi nyppästä vaikka kaikki irti niin käynti ei muutu mihinkään suuntaan eikä sytytä vikavaloa? eikä vikamuistiinkaan ole mitään jäänyt.. 

Ja siis kyseinen vika tullut ilmeisesti talvella seisomisen aikana, en ainakaan muista että ois yhtä pahalle haissut pakokaasu kun viime kesänä sillä ajeltu. 

Koko kesän raapinut päätä ja yrittänyt selvittää vikaa mutta ei.. jos jollain ois viisaita ideoita saa ehdottaa! Myös jos kymenlaakson suunnilla olis enemmän näitä koneita ropannut kaveri joka pystyis jeesaamaan niin korvauskin mahdollinen jos onnistuu vian paikallistamaan.. 

Share this post


Link to post

Koitaha saada toinen ruiskuboksi lainaan.
Ittellä n. 10v sitten kulkeutu agen boksi käsiin saatesanoilla "ei tottele konehuoneen säätöpotikkaa".
Edelleen hyllyssä jos siitä joskus liittimet/kuoret hyödyntäis vaikkapa megasquirttia silmälläpitäen.

Share this post


Link to post

Olisko konkat kypsänä? 

S koneen ja remmi AGZE pokseissa tuota vikaa on korjattu ja joillain osiakin myynnissä,   Ei kokemusta, mut ulkomaan foorumeilla asiaa on puitu. 

Share this post


Link to post
9 tuntia sitten, Fence kirjoitti:

Koitaha saada toinen ruiskuboksi lainaan.
Ittellä n. 10v sitten kulkeutu agen boksi käsiin saatesanoilla "ei tottele konehuoneen säätöpotikkaa".
Edelleen hyllyssä jos siitä joskus liittimet/kuoret hyödyntäis vaikkapa megasquirttia silmälläpitäen.

 

3 tuntia sitten, J-M Kujala kirjoitti:

Olisko konkat kypsänä? 

S koneen ja remmi AGZE pokseissa tuota vikaa on korjattu ja joillain osiakin myynnissä,   Ei kokemusta, mut ulkomaan foorumeilla asiaa on puitu. 

Kahella boksilla koitettu, vakiolla ja N ryhmän boksilla.. ei vaikutusta. 

Kaasuläppää ennen iso reikä, oliko joku kylmäkäynnistys lisäilma systeemi mikälie.. kun kone lämmin pitäskö olla imua siinä? Kylmänä kun tukkii reiän alkaa kierrokset tippua ja ravistamaan kun taas käyntilämpösenä siintä tuntuu pieni imu muttei vaikuta kierroksiin, sekottaisko se kuitenkin sen verran tuota koneen toimintaa? 

Share this post


Link to post

Kaasuläpän reikä on lisäilmaa kylmän koneen tyhjäkäyntiä varten, kiertää oman venttiilinsä kautta, kaasuläpän alta.

Imusarjan paineanturin ja veden lämpötila-anturin arvot kannattas mitata tai kokeilla vaan vaihtamalla.

Edited by Ari Kallionpää

Share this post


Link to post

Erittäin helppo keino yrittää uudella bensiinillä (talven seissyt liemi on hapoilla), ja ruiskun puhdistusaine tankkiin. 

 Selittäisi pahaa hajuakin.

 

Share this post


Link to post

Jäähdytysnesteen lämpöanturi vaihdettu uuteen ja Mapin toiminta kokeiltu ja todettu toimivaksi.. 

Tankkiin pistetty noin 20L tuoretta bensaa eikä ennen talven seisomista ollut kuin liru pohjalla joten en oikeen usko siihen..

Share this post


Link to post

Hop. Jos talvella oli tankki lähes tyhjä, on kondenssivettä kertynyt runsaasti. Nyt sitä on pumpussa, putkissa ja suodattimessa. Reilusti uutta bensaa, jäänestoa( ruiskulle sopivaa) ja uusi suodatin. Hetki ajoa, pitäisi korjaantua aika hyvin. Tulpat kannattanee tarkista. Toivottavasti tuolla onnistuu.💪

Share this post


Link to post

Bensassa on nykyisin 5-10 % etanolia, eli jäänestoa, joten tuossa 20 litrassa tuoretta bensaa sitä on jo 1-2 litraa.

Se on sitten toinen juttu, että ilmeisesti se tankissa ollut bensa oli jo palamatonta, josta paha haju. Nyt pitää vaan saada se töhnä vaihtumaan bensaan, ja toivoa, ettei se ole tukkinut mitään.

 

Share this post


Link to post
On 25.2.2020 at 16.24, MaunoJokinen kirjoitti:

Eihän tossa vain ole pakokaasun takaisinkierrätystä? Jos on, niin tulppaa se nyt ekaksi. 

Ei ole takaisinkierrätystä.

Share this post


Link to post

Sen verta pureuduttu nyt kyseiseen autoon että johtosarjan kävin läpi ja oli yhteydet kunnossa. Ecun sisälle kurkkasin kanssa ei ainakaan näkyny kyrvähtäneitä komponentteja tai haissut sähkölle.

Seuraavaks huuheltava koko bensajärjestelmä ja suodattimet vaihtoon jne.. jos tänä kesänä ajeltas jo.

Share this post


Link to post

Huuhtelu ja litkupuhdistus suuttimille. Rapsakoita kilometrejä kesälle!!

 

Share this post


Link to post

Bensat vaihdettu lisäaineen kera ja suodatin vaihdettu, sama vika edelleen ei apua..

Share this post


Link to post

Joko oli maholliset imuvuodot tsekattu? Ei tarvi olla ku yks pieni alipainelinja jääny laittamatta paikalleen tms. ni vaikuttaa päästöihin huomattavasti..

Share this post


Link to post
44 minuuttia sitten, wex kirjoitti:

Joko oli maholliset imuvuodot tsekattu? Ei tarvi olla ku yks pieni alipainelinja jääny laittamatta paikalleen tms. ni vaikuttaa päästöihin huomattavasti..

On moneen kertaan katottu läpi ja kaikki letkut vaihdettu uusiin notkeisiin.

Share this post


Link to post

Minkälaisia patentteja löytyy johtosarjasta/-sarjoista jos kerran ecua vaihtamalla homma ei kummene? Kerran oli yhessä 3S-GTE swapissa yhen ecun liittimen pinnissä huono kosketus ja se vaikutti suoraan seokseen. Oli helppo todeta kun oli seosmittari, mutta sen kyllä havaitsi myös käyntiäänestä. Ja en kyllä yhtään muista mikä pinni se tuossa ecussa oli :/

Share this post


Link to post
Posted (edited)
9 tuntia sitten, wex kirjoitti:

Minkälaisia patentteja löytyy johtosarjasta/-sarjoista jos kerran ecua vaihtamalla homma ei kummene? Kerran oli yhessä 3S-GTE swapissa yhen ecun liittimen pinnissä huono kosketus ja se vaikutti suoraan seokseen. Oli helppo todeta kun oli seosmittari, mutta sen kyllä havaitsi myös käyntiäänestä. Ja en kyllä yhtään muista mikä pinni se tuossa ecussa oli :/

Ecun johtosarja aika räpeltämätön, jatkuva virta ja sytytysvirta kytketty sarjaan sekä suuttimien ohjausvirta.. myös moottorin vikavalo kytketty. Pinnejä ja liittimiä käyty läpi ja kaikki vaikuttas olevan kunnossa.

Ja kuitenkin kyseisellä johtosarjalla aikasemmin toiminut että tuskin itekseen hajonnut?

Edited by Keke_66
Lisäystä.

Share this post


Link to post
6 tuntia sitten, Keke_66 kirjoitti:

jatkuva virta ja sytytysvirta kytketty sarjaan sekä suuttimien ohjausvirta..

Onko nämä siis jatkuvasti virroissa vai virtalukon ohjaamana? Ecuhan tarvii jatkuvan virran, että pitää asetukset muistissa. Jatkuvan virran puuttuminen vois myös selittää sen ettei vikakoodeja jää muistiin. Lisäksi jos jatkuvaa virtaa ei ole kytketty asetuksien muistissa pitämiseksi, niin noin kytkettynä ecu on aina käynnistyksen jälkeen oppimismoodissa ja voisin kuvitella, että seos ei ole vielä tällöin päästömittausystävällisellä tasolla.

Share this post


Link to post
13 tuntia sitten, wex kirjoitti:

Onko nämä siis jatkuvasti virroissa vai virtalukon ohjaamana? Ecuhan tarvii jatkuvan virran, että pitää asetukset muistissa. Jatkuvan virran puuttuminen vois myös selittää sen ettei vikakoodeja jää muistiin. Lisäksi jos jatkuvaa virtaa ei ole kytketty asetuksien muistissa pitämiseksi, niin noin kytkettynä ecu on aina käynnistyksen jälkeen oppimismoodissa ja voisin kuvitella, että seos ei ole vielä tällöin päästömittausystävällisellä tasolla.

Juu tottakai on eculla muisti virta kunnossa.

Share this post


Link to post

Palaako se moottorin vikavalo missään vaiheessa? Sytytysvirrat päällä, anturien liittimet irti? Onko koskaan toiminu? Jos kerran useemmalla purkilla kokeilty ja kaikki käyttäytyy samalla tavalla, niin voiko ne kaikki olla rikkikään?

Share this post


Link to post

Virrat päällä vikavalo palaa ja käynnistyksen jälkeen sammuu, diagnostiikka pistokkeesta kun laittaa hyppyjohon niiden kahen pinnin väliin niin ei anna mitään vilkku vikakoodia, muistaakseen vilkku vaan tasaseen kokoajan. 

Kyseisillä virtavehkeillä ym toiminut toissakesänä moitteita kun muutoskatsastin tekniikalle.

Kaikkien antureiden liittimet paikoillaan.

Share this post


Link to post
1 tunti sitten, Keke_66 kirjoitti:

Kaikkien antureiden liittimet paikoillaan.

Meinasin sitä, että jos anturien liittimiä irrottelee niin eikö vikavalo tällöin syty? Muutenhan tuonkin toiminta vaikuttaa oikealta.

Share this post


Link to post

Oliko tuosta lambda jo vaihdettu?   Antaako se arvoja, jos kytkee ne pinnit diagnostiikkaliittimeltä.  Tuohonhan on kanssa ihan mittaustapa (en oo kyllä ikinä tehnyt, mutta BGB:stä löytyy ohje). Sitten melkein alkasin epäilemään, että tuo rikastin suutin tai joku muu suutin tiputtaa bensaa läpi.  Tuossa nyt kutakuinkin kaikki muut viat jo tarkistettu. 

Tai sitten mitä vielä voisi tarkistaa, niin puristuspaineet, ettei vain olis mennyt vena.. Painetta ei varmaan lykkää syyläriin tms.  Kun voishan kansipahvikin olla mennyt. 

 

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...