multsi 1 Posted May 11 Share Posted May 11 2016 ajoin talliin -86 Corollani iskariremonttia varten, mutta koska iskareita ei siihen hätään löytynyt ,niin auto jäi sinne seisomaan, kunnes nyt niputin sen ja koitin herätellä henkiin. Laitoin tankkiin jonkun 5-10 litraa tuoretta bensaa ja noin 20 minuutin sahailun jälkeen se lopulta yllättäen lähtikin vaivalloisesti käymään, kävi aluksi jopa ihan hyvin voisi sanoa. Tämän jälkeen kuitenkin alkoivat käyntiongelmat ja mm. tyhjäkäyntiä ei tuntunut oikein olevan. Käyntiin lähti ainoastaan, jos minuutin sahaa starttia kaasu pohjassa, ja silloinkin todella kivuliaasti. Tänään leikin lisää auton kanssa ja sen käynnistyttyä huomasin, että ventiilikopan kannessa olevasta huohotinletkusta, joka menee ilmanputsariin, niin ampuu kovalla paineella sellaista ruskeata ryönää, joka haisee öljyn ja bensan sekoitukselta. Katsoin öljyt, ja sitä oli aivan liikaa tikun mukaan. Otin öljyt ulos ja tajusin, että öljyssä on bensaa aivan tolkuttomasti seassa, yhteensä koneesta tuli ulos noin 5,5 litraa tavaraa. Mitä tässä on tapahtunut? En tiedä monta litraa tankissa oli vanhaa bensaa jäljellä, mutta jotain siellä kuitenkin oli. Onko kyse vain ehkä siitä, että tuo cocktail ei pala kunnolla ja palamaton bensa ajautuu jotain kautta öljyn sekaan. Nyt ajattelin laittaa uudet öljyt ja pumpun kautta tyhjentää tankkia/laittaa tuoretta bensaa, kunnes se vaikuttaa ainakin hyvältä Viestiä kun ei ilmeisesti voi muokata, niin unohtui sanoa, että kyseessä on 1.6 4a-moottori Viestiä kun ei ilmeisesti voi muokata, niin unohtui sanoa, että kyseessä 1.6 4a-moottori Quote Link to comment
MaunoJokinen 573 Posted May 12 Share Posted May 12 Normaali läppäkaasari tuossa. Niin olisko vain koho jumittanut tai roskaa /muuten jumittaa kohon neula, niin vuotaa kaasari ylitte bensaa. Jos sitä sinne älyttömiä menee, niin kyllä se sitten jotain kautta öljynkin sekaan. Sitten kannattaa pistää pyttyihin ihan pikkasen dieseliä tulpanreiästä männän päälle ja antaa vaikuttaa muutaman päivän, niin irrottaa pikeentyneet männänrenkaat. Mutta siis kaasaria putsaisin ihan ekaksi. Quote Link to comment
multsi 1 Posted May 22 Author Share Posted May 22 Täytyy koittaa tuota, mitään tiivistesqrjaa kub ei ole ainakaan äkkiseltään löytynyt, niin vähän availu arveluttaa. Käykö tuohon moottoriin muiden A-sarjalaisten kaasutin? Näitä kun näyttäisi netistä löytyvän melko helpolla. Mitä kun olen katsonut, niin ulkoisesti samalta näyttää, mutta paha kuitenkaan varmasti sanoa. Quote Link to comment
MaunoJokinen 573 Posted May 22 Share Posted May 22 (edited) 2 tuntia sitten, multsi kirjoitti: Täytyy koittaa tuota, mitään tiivistesqrjaa kub ei ole ainakaan äkkiseltään löytynyt, niin vähän availu arveluttaa. Käykö tuohon moottoriin muiden A-sarjalaisten kaasutin? Näitä kun näyttäisi netistä löytyvän melko helpolla. Mitä kun olen katsonut, niin ulkoisesti samalta näyttää, mutta paha kuitenkaan varmasti sanoa. Sopii esimerkiksi AT151 Carina II:n (1,6 4A-L) kaasari. Pitää vain vaihtaa suuttimet tuosta sun kaasarista tuohon, jotta seokset kunnossa. Mutta tuskin tuossa muuta on kuin roskaa. Pura se, puhalla paineilmalla reiät auki. Mutta huomaa se kiihdytyspumpun venttiili, kun siellä taisi olla ihan vain pieni hauli takaiskuna, ettei lähde maatakiertävälle kun puhaltelet. Edited May 22 by MaunoJokinen Quote Link to comment
multsi 1 Posted May 24 Author Share Posted May 24 Kiitos vastauksesta. Otin kaasuttimen irti ja purin sen kolmeen osaa, eli kansi, alaosa ja keskiosa. Purkaessa sieltä eri paikoista valui ripulin väristä pilaantunutta bensaa, joten pitää putsailla ja puhallella kunnolla. Imusarjan sekä kaasuttimen keskiosien välinen tiiviste oletetusti meni rikki, mutta nuo nyt voi leikellä ihan soveltuvasta tiivistematosta. Katsotaan miten käy kun saa kasaan takaisin. Quote Link to comment
multsi 1 Posted Tuesday at 02:28 PM Author Share Posted Tuesday at 02:28 PM Kaasutin on nyt purettu ja koottu tosiaan, eikä se siitä huonommaksi mennyt; käyntiinlähtö parani ja käy tyhjäkäyntiäkin joskin todella korkeata. Uskoakseni perusongelma on kuitenkin edelleen se, että jostain syystä kaasuttimen läpi menee bensaa aivan tolkuton määrä. Pakoputkesta tuntuu tulevan sitä läpi lähes sellaisenaan, sekä on sellainen liian rikkaalla käyvän savutus ja hajukin on melkoinen. Myöskään tyhjäkäyntiä ei voi säätää pienemmälle, sillä kone huutaa, vaikka koko ruuvin säätövara on käytetty pienimmälle mahdolliselle. Kuvitelmani mukaan tyhjäkäyntikin on sen takia niin korkea, koska siinä on ikään kuin koko ajan kaasu päällä, kun se saa liikaa bensaa jostain syystä jatkuvasti. Bensanpinta kaasarissa ok, eikä ulosvuotojakaan nyt ainakaan ollut. Laitoin nyt ostoilmoituksenkin mm. tänne toimivasta kaasuttimesta, mutta toki jos on jotain mitä vielä tuolle osaisi tehdä, niin mielelläni otan neuvoja edelleen. Käyköhän 4af:n kaasutin myös tuohon? Sellaisen kun löytää huomattavasti helpommmin. Quote Link to comment
MaunoJokinen 573 Posted Tuesday at 06:01 PM Share Posted Tuesday at 06:01 PM Siä on se vahapatruuna kuollut joka säätää "kylmän" moottorin rikastuksen päälle. Mä koitan kaivaa jostain sille ohjeen tuosta. Jos sais sen tulpatua.. Mut siis on se letkuhässäkkä siinä termostaatikotelon tienoilla. Voisit kokeilla ihan sillai, että litistät siitä letkuja, niin jostakin sen pitäisi tiputtaa tyhjäkäynti normaaliksi. Jos ei muualta löydy, niin ainakin Carina II:n alfamerin oppaasta.. se vain, että missähän kätköissä se mulla onkaan Quote Link to comment
MaunoJokinen 573 Posted Tuesday at 06:31 PM Share Posted Tuesday at 06:31 PM Tuossa kuvassa oleva tatti (02076), missä on monta letkua. Mulla saattaisi olla tuollainen, mutta ei mitään käryä onko sekään ehjä. Sitten tuon 21062-14131 vois tarkistaa, että ei päästä läpi, kun on virrattomana. Se toinen samanlainen, joka on siellä ylempänä, niin on jälkikäynnin tappo venttiili, niin sen ei pitäisi tuota tehdä. (mikäli nyt taas oikein muistan ) Mulla on valitettavasti tällä hekellä kaikki niin hukassa tallirempan vuoksi, että aika toivoton operaatio koittaa löytää se carina II:n alfameri. Mut koitan katsoa yhdestä paikasta, jossa se todennäköisimmin on Quote Link to comment
MaunoJokinen 573 Posted Tuesday at 06:40 PM Share Posted Tuesday at 06:40 PM Hitto.. mä löysin sen Carina II oppaan, mutta ei siinä kyllä ole oikein mitään kunnollista tuohon kaasariin liittyen. Quote Link to comment
multsi 1 Posted Wednesday at 12:09 PM Author Share Posted Wednesday at 12:09 PM Kiitos taas, ja erityiskiitokset noista räjäytyskuvista, niistä on paljon apua! Tutkinpa taas vielä tuon mötikän toimintaa Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.