Jump to content

1zz-fe Celica t230 päästöt


Recommended Posts

Olisiko täällä vielä ideoita mistä huonot päästöt voisi johtua, ongelma on siis kierroksilla jolloin arvot näyttää tältä: 

 

HC. 234 

 

CO 4.10 (tämä pitäisi olla max 0.30)

 

CO2 10.9

 

O2. 2.15

 

CO corr. 4.10

 

Lambda. 0.966

 

Ja tähän mennessä tehty /vaihdettu

 

Tulpat, ilmansuodatin, vvti solenoidi, maf, imusarjan tiivisteet, imusarja ja kaasuläppä putsattu, lambda. 

 

Vielä vaihdan lämpöanturin niin siinäpä alkaa olla tehtävät mitä nyt pystyy tekemään 😁 

 

Onhan tämä karstainen kone ollutkin, mutta sitä on moottori pesulla liuoteltu ja jopa öljyn kulutusta saatu alemmas, nyt syö enää sen 1l/1000km.

 

Korjaamolta josta päästölaput haettu niin sanoivat että nyt ei pitäisi olla mekaaninen ongelma, vaan lähinnä se että soppaa menee niin paljon moottoriin. (Ehdotin siis että olisiko puristuspaine ja ohivuotomittauksen paikka) Sitten tietenkin on vielä viimeinen se että ecu olisi viallinen. 

 

 

 

Ideoita otetaan vastaan (muitakin kuin kuusankosken paalauspalvelu) 😅 

Link to comment
7 minuuttia sitten, MKTuning kirjoitti:

Re85 tankkiin..

Testattu ekalla pakokaasumittauksella, ei auta. On niin rikkaalla seos nyt jostain syystä. Laajakaista lambda kun olis niin näkisi että minkälaista seosta se puskee. 

Minulla yksi plx olisi mutta se mittari boksin ja anturin välikaapeli on hävinnyt. Mistään ei meinaa löytyä sitä vanhan plx:n välikaapelia uutena. Niitä uudempi dm5/ lsu4. 9 löytyy kyllä mutta se ei passaa. 

Link to comment

Mittaa etummaisen lambdan toiminta. 

TOYOTA CELICAZZT230L-BLMSHA - ELECTRICAL - SWITCH RELAY COMPUTER | Japan Parts EU (japan-parts.eu)

Näyttäisi liitos olevan jossain keskikonsolin oikealla reunalla / matkustajan jalkatilassa maton takana.

DOX-0273 - Lambdatunnistin | Spareto

Tuossa se lambda. Liittimen perässä on tuo kumi suojaamassa johtoa. Siitä kumin / SINISEN johdon välistä työnnät yleismittarin  + piikin.

Kylmän koneen kun laitat käymään niin hetken päästä pitäisi arvot vaihdella 0,1 - 0,9V väliä.

Jos ei vaihtele arvo kuin 0,1- 0,3V niin on rikki.

 

Link to comment
2 tuntia sitten, Ananias Rummukainen kirjoitti:

Mittaa etummaisen lambdan toiminta. 

TOYOTA CELICAZZT230L-BLMSHA - ELECTRICAL - SWITCH RELAY COMPUTER | Japan Parts EU (japan-parts.eu)

Näyttäisi liitos olevan jossain keskikonsolin oikealla reunalla / matkustajan jalkatilassa maton takana.

DOX-0273 - Lambdatunnistin | Spareto

Tuossa se lambda. Liittimen perässä on tuo kumi suojaamassa johtoa. Siitä kumin / SINISEN johdon välistä työnnät yleismittarin  + piikin.

Kylmän koneen kun laitat käymään niin hetken päästä pitäisi arvot vaihdella 0,1 - 0,9V väliä.

Jos ei vaihtele arvo kuin 0,1- 0,3V niin on rikki.

 

Juu tämä viikonloppuna mitata vielä. Lambda on kyllä reilu viikon vanha Denso , niin olettaisi sen olevan kunnossa. Päästöt kun ei muuttuneet vaikka uusi lambda vaihdettu. 

3 tuntia sitten, MKTuning kirjoitti:

Re85 tankkiin..

Testattu ekalla pakokaasumittauksella, ei auta. On niin rikkaalla seos nyt jostain syystä. Laajakaista lambda kun olis niin näkisi että minkälaista seosta se puskee. 

Minulla yksi plx olisi mutta se mittari boksin ja anturin välikaapeli on hävinnyt. Mistään ei meinaa löytyä sitä vanhan plx:n välikaapelia uutena. Niitä uudempi dm5/ lsu4. 9 löytyy kyllä mutta se ei passaa. 

2 tuntia sitten, Santeri Kantoniemi kirjoitti:

Lambda orggis/denso, vai joku muu tarvike?

Denso

1 tunti sitten, Tane kirjoitti:

Voihan suuttimetkin olla rikki. Vuotaa kokoajan imusarjaan. Käykö kone muuten hyvin, ainoa että rikkaalla vain?

Vähän tyhjäkäynti on alhaalla noin 500-600rpm kun täristää välillä, muuten toimii hyvin. Maantiellä ei huomaa että tehoja puuttuisi, tai no varmaan tuntuu niin tehokkalta ku 140heppaa voi vaan tuntua 😅

Link to comment
2 tuntia sitten, celica gt kirjoitti:

ohivuotomittaus kannattee tehdä

No tätä mä ehdotin siellä korjaamolla, mutta oli se asentaja niin varma ettei nyt kyse olisi mekaanisesta puolesta. Epäili ennemmin  anturi vikaa tai ecua. 

Link to comment

Tarkista nyt varoiksi, että onko katista mitään jäljellä.  Meinaan vain, että jos on öljyä polttanut pitkäänkin, niin saattaa olla katti porsinut niin, ettei oo mitään jäljellä.  Toki pitäs kyllä antaa siinä tapauksessa vikakoodin huonosta katista, ellei oo sitten tehty kikkakolmosta tuon kanssa. 

Link to comment

Ja jos on niitä alkupään vuosimalleja niin näissähän menee männänrenkaat sekä öljyrenkaat jumiin jos öljyt on ollu vääriä tai laiska vaihtaja. Omaan vaihdoin männät ja renkaat yms. kun poltti öljyä reippaammin. Ja ihan jumissa sekä tukossa siellä männässä ne kanavat sitten olikin.

Link to comment

Häkää on aika paljon, toki palamattomia hiilivetyjäkin yli rajojen mutta häkä kyllä viittaisi huonoon palamiseen.

Kattivika tietysti siihen voisi vaikuttaa mutta ilman kattiakin on mahdollista toimivalla kokonaisuudella päästä rajoihin, joten ehkä ei kuitenkaan. Tietysti kunnon lämmöt ja kierrokset, että sen saisi puhtaaksi, ei pahitteeksi olisi.
 

Tuota katin vikaantumista kun ajattelee siltä kannalta, että siellä se taka-lambda tutkii sen toimintaa, onko sillä absoluuttiset raja-arvot vai huomioiko se vaan muutosta ykköslambdan dataan?

Yhdessä entisessä autossa oli hc:t toistatonnia ja lambda (tarvikemalli kylläkin) oli vain parisen kuukautta vanha. No se oli loppujen lopuksi ihan fyysisesti rikki se lambda, vaikka melko tuore olikin. Ei siitäkään edes oikein huomannut mitään ongelmaa ajossa eikä hurjasta palamattomien lukemasta huolimatta kulutus kuitenkaan ollut merkittävästi suurentunut, tai niin, että olisi huomannut.

Link to comment
20 tuntia sitten, JVT kirjoitti:

Juu tämä viikonloppuna mitata vielä. Lambda on kyllä reilu viikon vanha Denso , niin olettaisi sen olevan kunnossa. Päästöt kun ei muuttuneet vaikka uusi lambda vaihdettu. 

Testattu ekalla pakokaasumittauksella, ei auta. On niin rikkaalla seos nyt jostain syystä.

Vähän tyhjäkäynti on alhaalla noin 500-600rpm kun täristää välillä, muuten toimii hyvin. Maantiellä ei huomaa että tehoja puuttuisi, tai no varmaan tuntuu niin tehokkalta ku 140heppaa voi vaan tuntua 😅

Minulla oli Lexuksessa joskus se takimmainen lambda jääpaakun takia kokonaan poikki ja johto runkopalkin sisään työnnettynä ettei roiku maassa. Sain leimattua päästöistä läpi.

Tänä vuonna oli etummainen lambda rikki ja seos tosi rikkaalla. Tuolla mittauksella sain selvitettyä että mikä lambda oli rikki kun oli niitä useampi.

Etulambda siis merkittävämpi päästöjen suhteen. Johtoja ei suositella liitettävän näissä eli se "yleismalli" ilman liitintä ei ole paras vaihtoehto.

Tämä voi olla ihan mutua mutta ota akun kaapeli irti vähäksi aikaa. Jos oppisi uudelleen käymään.

Link to comment

Nyt tuli hyväksytty päästölappu. Syynä oli lämpötila-anturi. 

Huvittavinta oli taas se että kun vaihtaa vaikka mitä osia niin, varaosa löytyykin kotoa joka korjaa päästöt kohdalleen 🤣 Tosiaan laitoin paikalleen aikoinaan Aristosta puretun (ehjän) anturin. Silläpä tämä ongelma sitten ratkesi, olis vaan heti pitänyt tulla mieleen tuo anturi vika. Jotenkin se vaan on melko harvinainen vikaantumispaikka. Yleensä ku lambda tai maffi lahoaa ennemmin 😅

Mutta kiitos kaikille avusta! Ja toivottavasti tästä jollekin muulle on joskus apua samanlaisen vian etsintään. 

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...