Justus 0 Posted February 20 Share Posted February 20 Hei, 2004 farmari avensis t25 1.8 takaluukun aukaisu lopetti toiminnan. Mikrokytkin testattu ja toimii, moottori toimii jos siihen antaa suoraan jännitteen. Mkrokytkimeen tulevan pistokkeen napoihin tulee n. 5v jännite. Korin ja luukun väliset johdot näyttävät ehyiltä eivätkä ole poikki. Onko kenelläkään tullut vastaan samanlaista, mistä osaisi seuraavaksi etsiä ratkaisua? Quote Link to comment
Forestman 89 Posted February 20 Share Posted February 20 No noita mikrokytkimiä on noista mennyt paljon rikki. Luulen että ongelma on se ettei mikrokytkin päästä tarpeeksi jännitettä lävitseen. Jonka vuoksi avauskäsky ei mene perille vaikka mittaamalla tuntuu toimivan. Kokeile vaikka polttimolla sitä mikrokytkintä. Quote Link to comment
Santeri Kantoniemi 278 Posted February 20 Share Posted February 20 Kaveri laitto mikrokytkimen rinnalle painonapin, ei kuulemma toiminu silläkään kuin harvoin. Ratkaisi asian helpoimman kautta ja nyt luukun välistä törröttää pätkä rautalankaa. Kuulemma aukeaa joka kerta. Ite olisin lähtenyt sitä läpiviennin johtosarjaa perkkaamaan, vaikka päälisinpuolin ehjiä piuhoja olisikin niin monesti on kuparit sisältä poikki. Venyy nätisti kun hieman niitä kiskoo. Quote Link to comment
MTi 430 Posted February 21 Share Posted February 21 Ei ole edes tyyppivika vaan lähinnä jo ominaisuus noissa rieskoissa tuo kytkimen hajoaminen. Ite oon vaihdellu pariin Vensikseen uuden sen pelkän mikrokytkimen (eli mallia elektroniikkakauppa) ja ne on satunnaisesti toiminu kuukaudesta vuoteen. Meni loppujen lopuksi hermo ropata niitä paskoja niin tilasin kokonaan uudet kytkimet kaikkine kuorineen johtoineen päivineen, ne nyt on tuntunu pelaavan jokseensakki paremmin kuin ne vaihdetut pelkät kytkinosat. Ei auttanu vaikka tinailin aikoinaan niihin vanhoihin uutta piuhaakin välille, se on se mikrokytkin tehty jotenkin niin pöhlösti että se kun alkaa änkyröimään, niin parempi korjata kunnolla -> ts. uutta kytkinpakettia tilalle. Se sen paketin sisällä oleva mikrokytkin kun haukkaa kosteutta, niin todennäkösesti hapettuu sen verran että ei enää pelaa kunnolla. Ja konttia kun aukaisee, niin sitä nappia pitää yleensäkkin painaa pohjassa hetken samalla kun vetää konttia auki, eikä räpliä pikaisesti siitä kumin kohdalta. Ja jos meinaat sen kahvan käyttää irti, niin varaudu siihen että siellä on ne mutterit niin ruosteessa että taatusti korkkaa ne muoviin upotetut neliskanttiset ruuvinkannat niin, että särkee ne kiinnityspinnat ja sitten joudut käyttämään esimerkiksi koriliimaa että saat ne pulttiosat takaisin paikoilleen. Ja se kahva kun soppelisti vääntyy, niin jää sitten rako siihen yläpuolelle ja siitähän se vesi pääsee sitten valumaan sinne kytkimelle asti - ja vaikka se kytkin onkin sellaisessa muovikotelossa, niin aina se kosteus sinne sisälle jotenkin itsensä tunkee. Muistaakseni viidellä mutterilla se on kiinni, mutta on reunimmaiset on herkimmät pyörähtämään ympäri ja hajottaa sen kiinnityspinnan siitä muovista. Ne mutterinkannat näkee parhaiten jos kiskasee sen koko muovin mäkeen siitä kontin sisäpuolelta, mutta ite oon ronkkinu niistä rekkarikilven valojen vaihtoa olevien luukkujen kauttakin noita irti / auki. Noista viidestä mutterista satavarmasti kolme tai neljä on niin ruosteessa, että vaatii irrotinta ja pirun varovaista edestakaisin nylkyttämistä (siis sen mutterin), että saa auki ilman minkään särkymistä. Ulkona kylmässä puolen tunnin tai tunnin aikataululla ei edes kannata alkaa tonkimaan. Quote Link to comment
Justus 0 Posted February 21 Author Share Posted February 21 Kiitos hyvistä neuvoista. Se mikrokytkin olikin rikki vaikka olin mitannut sen toimivaksi. Löysin vanhan painonapin ja laitoin sen paikoilleen että saa luukun auki. Ei varmaan kestä kauaa koska ei ole suojattua mallia mutta katson sitten paremmalla aikaa siihen oikean kytkimen. Ja tosiaan se kahva on jo korkannut pariinkiin otteeseen ja edellisen omistajien toimesta myös joten tällä hetkellä se on "nätisti" ruuvattuna kiinni. Viimeksi kun hajosi niin pakkasta oli yli -20, tällöin ei huvittanut alkaa ropaamaan nätisti vaan hurautin ruuveilla vain. Quote Link to comment
Joni Piippo 212 Posted February 21 Share Posted February 21 (edited) Pikku vinkki. Uuden kytkimen saa vaihdettua irrottamatta kahvaa. Eli irrottaa normaalisti ulkopuolelta ja hajottaa sit sen et saa just riittävästi johtoo esille. Sit vaa lyhentelee uuden kytkimen johon käypäsemmäks. Puristeliitosta ja kutistesukkaa kehiin sit. Tosi helppo homma tällä tavalla. 👍 Edited February 21 by Joni Piippo Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.