sekka2 5 Posted January 20 Share Posted January 20 Mulla on vähän erikoinen ja satunnaisesti ilmenevä vika (kaikkihan rakastaa vikaa joka tulee ja menee) 2004 vuoden corollassa on Defan säteilylämmitin + sisähaara. Aina välillä kerrostalopihan lämmitystolpan vikavirtakytkin on lauennut (ei siis sulake/johdonsuoja vaan se erillinen vikavirta) Mittailin yleismittarilla auton systeemiä, niin virtajohtojen välillä on 118ohm joka varmaankin OK? Mutta sitten menee mielenkiintoiseksi kun mittaan suojamaan ja kumman tahansa virtajondon väliltä, yleismittarin vastusalueella mittajohtojen napaisuutta vaihtamalla tulee joko "0L" tai 20M, joka jatkaa elämistä aivan kuin kondensaattori latautuisi. Onko siellä suojamaan ja virtajohtimen välillä vastus ja/tai diodi? Itse olisin kuvitellut että suojamaa menee vain auton koriin suoraan eikä muualle, mutta tuo että mittajohdot käänätämällä toisinpäin viittaisi diodiin tms? Noh, minä vaihdatin jo Y-haaran ja säteilyelementin välisen kaapelin koska se vaikutti epämääräiseltä, sen jälkeen olen kerran lämmittänyt ja toimi OK, mutta tosiaan ennenkin on ajoittain toiminut, eli vaatii lisää aikaa saada varmuus korjaantuiko, mutta jos joku tietää tarkemmin noiden säteilylämpppärien sielunelämästä niin olisi kiva tietää 2 minuuttia sitten, sekka2 kirjoitti: Onko siellä suojamaan ja virtajohtimen välillä vastus ja/tai diodi? vastuksella tarkoitin tässä tietenkin konkkaa Quote Link to comment
Tane 40 Posted January 20 Share Posted January 20 Aika usein mitä lukenut noista defan ongelmista on liittynyt tuohon y-haaraan. Mutta normaaleja johtojahan ne kaikki siellä välissä on, ne voi irroitella ja mittailla jos siellä on vikaa, todennäköisin on joku liitos jossain kohtaa mistä hyppää ja laukaisee vikavirran tolpasta. Quote Link to comment
aFox 132 Aktiivi Posted January 21 Share Posted January 21 Jos yleismittarin vastuslukema pomppii maan ja vaiheen tai nollan välillä niin se aiheuttaa vikavirran laukaisun. Jos vastus on ehjä niin luultavasti johdon ja vastuksen liitos tai muu liitos on heikko ja on polttanut sen. Uutta osaa joutuu varmaan molemmin puolin liitosta vaihtamaan. Quote Link to comment
MaunoJokinen 522 Posted January 21 Share Posted January 21 Yks yleinen paikka on se johtopistoke siellä läpän alla. Suolavettä eksynyt sinne sen verran, että alkanut hieman johtaa. Ja vikavirtasuoja tekee silloin just oikein. Jos on vuotovirtaa, niin sen kuuluu katkaista se. Sehän ei tosiaan tarvi kuin ihan mitättömän vuotovirran, kun riittää katkaisemaan. Se ajoittaisuus voisi selittyä esimerkiksi siitä, että vuotaa vain toisesta liittimestä, jolloin siitä riippuen, kummin päin satut laittamaan töpselin seinään, niin laukeaa tai ei. Ja kelien vaihtelu voi myös aiheuttaa, että kosteutta väärässä paikassa. Quote Link to comment
sekka2 5 Posted January 21 Author Share Posted January 21 Nyt 3 kertaa lämmitetty ilman vikavirran laukeemista. mittailin aiemmin että vika näyttäisi olevan joko kaapelissa välillä y-haara - elementti, taikka itse lämmityselementti. Seuraavaksi siis vaihtoon menisi se 169e elementti jos alkaa enemmän tekemään.... Käytetty myös 2 eri korjaamolla mutta eivät tainnu kummassakaan ymmärtää oikeaa vikaa, kun eivät omissa mittauksissa löytänyt vikaa ja puhuivat että sisälämppäri voi viedä liikaa virtaa, vaikka nimenomaan koitin selittää että sulake ei mene vaan vikavirta, ja toiseksiin sisälämppäri ei ole aina ollut edes kytketty kun lauennut Quote Link to comment
MaunoJokinen 522 Posted January 22 Share Posted January 22 Mittaa nyt vielä tuo y-haaran jäkeen kaapeli irrottamalla se elementistä. Jos olis siinä. Eikä siä kyllä tarvi edelleenkään olla kuin kosteutta elementin ja tuon viimeisen kaapelin välisessä liittimessä. Sen vois suihkia jollain kosteuden syrjäyttävällä kontakticleanerilla. Quote Link to comment
sekka2 5 Posted January 22 Author Share Posted January 22 Ongelma on vaan siinä että sinne elementille ei pääse käsiksi ilman nosturia, ainakaan helpolla. siksi jouduin sen kaapelinkin vaihdattamaan liikkeessä = 48e Quote Link to comment
sekka2 5 Posted March 16 Author Share Posted March 16 Vaihtui tänään lämmityselementti/vastus. Vanha on ihan ruosteessa ja osin palaneenkin näköinen, sekä sain nyt mitattua vanhasta irrallisesta elementistä että selkeä maavuoto siellä on. 50e otti korjaamo vaihtotyöstä, niille joita kiinnostaa Quote Link to comment
MTi 406 Posted March 16 Share Posted March 16 Hyvä että selvis. Itellä Avensiksesta löyty tämmönen tuossa tammikuun puolella. Ihme ettei ehtiny palaa koko värkki. Quote Link to comment
sekka2 5 Posted March 16 Author Share Posted March 16 HUH. Joo itellä kaikki kaapelit ja tuo haarapala näyttää silminnähden hyviltä onneks, auton mukana 6v sitten tullut ulkojohtokin yhä ehjä Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.