Jump to content
arttuj

Apulaitehihna luistaa? Check VSC System

Recommended Posts

Vika iski moottoritiellä, piippasi, melkeinpä kaikki varoitusvalot syttyivät, ilmoitti mm. check VSC system, ohjaustehostin lakkasi toimimasta. Vedin bussipysäkille. Käänsin virrat pois. Yritin kohta käynnistää. Akku olikin lähes tyhjä. Ei käynnistynyt. Apulaitehihna on paikallaan. Tätä ennen olin muutaman päivän kiinnittänyt huomiota jonkinlaiseen ääneen. Ääneen vaikutti, kun vaihtoi mm pakin päälle. Löysin Toyotan sivuilta tekstin, jossa mielestäni kuvataan oireita osuvasti (paitsi hihnan kuntoa en katsonut tarkemmin):

Jos autosi apulaitehihna on kulunut liikaa, huomaat sen seuraavista oireista:

- Akku ei lataudu kunnolla.

- Hihnan luistaminen aiheuttaa ääntä.

- Ilmastointi tai ohjaustehostin ei toimi kunnolla.

- Hihnassa on silmin havaittavia vikoja.

https://www.toyota.fi/omistajalle/varaosat/hihnat.json

Toyota Verso 2010 1.8 bensa automaatti. Hinausauto kuljettaa alkuviikosta liikkeeseen, josta ostin auton alle 6kk sitten. Mietin onko kyse "vain" luistavasta hihnasta. Ehkä laturi mennyt? Meniskö virhevastuun piikkiin? Autolla oli ajettu 165tkm, nyt 178tkm. Liike ei ottanut vielä kantaa. Kokemuksia luistavasta hihnasta? Hihnan ja/tai laturin hinnoista?

Share this post


Link to post
Posted (edited)

Noi systeemit sammuu, ku sähkövähissä.  

Syy voi olla:

-laturi

-hihna

-oikarissa oleva akun kenno

-huono virtaliitos. 

 

Laturi on kyllä autossa kuin autossa tyypillinen vikapaikka noilla kilsoilla.  Kuten akkukin, jos yhä alkuperäinen. 

Mielestäni nuo kaikki viat on hyvin tyypillisiä vammoja tuon ikäiselle ja virhevastuu.. no voi sen saada, mut auton ikään nähden nuo on kaikki ”kuluvia” osia. 

 

Edited by J-M Kujala

Share this post


Link to post

Akku kuollut tai laturi sipannut.

Jommasta kummasta todennäköisesti vika löytyy. 

 

Share this post


Link to post
On 6.7.2019 at 11.17, J-M Kujala kirjoitti:

 

Mielestäni nuo kaikki viat on hyvin tyypillisiä vammoja tuon ikäiselle ja virhevastuu.. no voi sen saada, mut auton ikään nähden nuo on kaikki ”kuluvia” osia. 

 

Siksi vielä pohdituttaa liikkeeseen hinauttaminen. Jos vaihtavat "kuluvaa osaa" niin mielellään länttäävät kouraan laskun.

Pitäiskö kokeilla vaihtaa ensin vain akku? Akun vaihto sentään onnistuu itseltä. Saako uuden akun tuhottua ajamalla sen tyhjäksi, jos laturi onkin sökö? 

Share this post


Link to post
Posted (edited)
22 minuuttia sitten, arttuj kirjoitti:

Siksi vielä pohdituttaa liikkeeseen hinauttaminen. Jos vaihtavat "kuluvaa osaa" niin mielellään länttäävät kouraan laskun.

Pitäiskö kokeilla vaihtaa ensin vain akku? Akun vaihto sentään onnistuu itseltä. Saako uuden akun tuhottua ajamalla sen tyhjäksi, jos laturi onkin sökö? 

Onko akku alkuperäinen?  Jos on niin kannattaa vaihtaa. Sitten saat käyntiin ja mitattua latausjännitteen,  näet myös pyöriikö laturi.   Toki voit vain ladata akun ja testata. 

Joissain latureissa on vapaakytkin ja se voi hajota, jolloin hihnapyörä pyörii, mutta akseli ei. 

Edited by J-M Kujala

Share this post


Link to post

Kävin tänään autolla, on jokin NF Parts-akku. Maahantuojan, Örumin, sivuilla: "NF Parts -akut ovat suuren eurooppalaisen akkuvalmistajan valmistamia edullisempaan hintaluokkaan kuuluvia suorituskykyisiä akkuja." 

Voishan sitä ensin yrittää vanhaa ladata ett pääsis lähimpään Motonetin motomaattiin mittailemaan. Olis viisaampi sen jälkeen. Exiden ostan jos näyttäis siltä ett vain akussa vikaa.

Share this post


Link to post
Posted (edited)

Yksi konsti löysätä laturin hihna ja kokeilla pyörittelemällä laturia onko laakerit loppu tms. Jos on epämääräistä ääntä kerran kuulunut.

Siinä testatessa akkukin latautuu samalla.

 

Edited by Forestman

Share this post


Link to post

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×