Jump to content

Helmapellin vaihto

Pess1

Recommended Posts

Tuttavan autoon pitäisi vaihtaa kuskin puolelle, on sen verran paha ja sellainen löytyy jo ostettuna, itse olisin ihan vaan paikannut miten huonon vaan. En ole ikinä mihinkään autoon vaihtanut, onko vinkkejä antaa? hitsaustaitoa löytyy, vanhan poisotto ja uuden laitto mietityttää, pisteilläkö se on siellä jotenkin kiinni? 

2004 vm farkkucorolla autona

Pistehitseillä ne on kiinni, jos ei ole massattu niin paikat näkyy maalipinnalla. Rohkeasti mahdollisten massojen ja maalien putsaus jotta saa kaikki pistehitsit näkösälle, pistehitsiporanterällä vanha irti, laikalla tarpeen mukaan auttaen. Ennen uuden hitsaamista kannattaa helmakotelo putsata kunnolla moskasta, liasta ja ruosteesta. Ruosteenestomaali putsatuille pinnoille, hitsattavaa versiota tuleville hitsipaikoille, ja uusi helma paikalleen. Kotelosuojat perään ja massat päälle.

Kannattaa uutta helmaa mallata tarpeeksi hyvin ennen lopullista kiinnitystä, että osuu ovet kiinni ollessa hyvin alareunojen kanssa yhteen, tarvikkeissa on monesti vähän toleranssia...

Edited by Reivn

Ja jos ei satu omistamaan pistehitsauslaitetta, niin haluttuihin kohtiin uuteen helmaan poraa 5mm reikiä ja hitsaa niistä sitten kiinni.

Toinen vaihtoehto on lyhentää uuden helman pystykantteja, että pääsee hitsaamaan helposti auton vastaaviin kiinni.

46 minuuttia sitten, Pess1 kirjoitti:

Kiitos vastauksista, eli raakaa putsaamista tosiaan vaan että pistehitsipaikat löytää, ja uuden sovittelua ym

Sitähän se on.

Itse olen koittanut päästä vähimmällä työllä. Olen leikannut vain ne pehmeät pois siihen asti kun tuntuu että kestää hitsata eikä jousta sormella painamalla.

Lisäksi olen rajannut hitsauskohdat helposti hiottaviin / kitattaviin kohtiin.

15106463.jpg

Sisältä päin nuo ruostuu ja saattaa reiän vieressä olla uuden veroinen maalipinnalla oleva pelti ja vähän matkan päässä taas reikä. Siis kotelon sisältä päin katsottuna.

15106474.jpg

Tuohon tuli laitettua pidempi pätkä kerralla vaikka välissä oli parempaakin.

15106466.jpg

https://www.puuilo.fi/wurth-rost-stop-pohjamaali-750ml-punaruskea

Tuota minä pensselillä vetelin helman sisäpuolet. Saa myös paukkupullossa. Ei pahasti porise hitsatessa. Alkuun ehkä hieman mut palaa kyl pois.

Loppu kesken toisen puolen kanssa eikä ollut saatavilla tuota niin tuokin toimii myös https://m.motonet.fi/fi/tuote/6001025/Maston-AutoRust-Primer-Ruostesuojapohjamaali-punainen-750-ml

20221011_095300.thumb.jpg.92a92117f9f8ec5fe9ae415bef193f73.jpg

20221011_104142.thumb.jpg.5f97e7d95c39f75eaf294651a334eb3d.jpg

20221011_104156.thumb.jpg.742d34ede8ab4fd5e6b66c04d7ecc91a.jpg