Jump to content

jäähdytinnestettä vuotaa


Oili

Recommended Posts

Toyota 5D Avensis STW 2.0 - AZT250L - AWMGHW/270

käyttöönottovuosi 2005
329 500 km mittarissa
 
14.9. matkalla Hyvinkäältä Saloon, Otalammen tienoilta ilmastointi ei puhaltanut lämmintä ilmaa. 
En huomannut, mutta ehkä silloin on lämmöt käyneet HOTilla. Kaks kertaa tän jälkeen oon huomannu, että lämmöt käyny pykälää vaille HOT.
29.9.2022 vaihdettiin syyläri, ilmeisesti liian myöhään, koska
30.9. huomattiin, että vuotaa jäähdytinnestettä moottorin takaa.
=> Motonet-korjaamolla veikattiin, että kansipahvi tarttis vaihtaa, joten vaihtoehdot
 - kansipahvin vaihto, maksaa alkaen 2000€
 - uusi moottori jostain kolariautosta tulisi halvemmaksi
 - romuttamolle ja uuden auton osto
Ensin kirosin ja sitten pillahdin itkuun ja sitten löytyi neljäskin vaihtoehto, jota kokeiltiin
 - Bar´s jäähdyttimen paikkausaine nestemäinen 150g
Viikon päästä todettiin, että toimii, koska jäähdytinnestettä ei tarvinnu viikon aikana lisätä yhtään.
 
17.11. katsastuksesta hylky
 - jäähdytinnestettä vuotaa yhä jostain moottorin takaa, auton pohja hantin puolella märkänä jäähdytinnesteestä
katsastusmies sanoi, että vuoto näyttää tulevan melko ylhäältä, ehkä imusarjan alta, mahdollisesti jokin jäähdytinnesteletku tai sen tiiviste.
pikaisesti tarttis selvittää vuotaako 
=> kannesta, jolloin auto romikselle ja uuden ostoon tai 
=> vain jostain tiivisteestä, jolloin ehkä mahdollisesti kannattais vaihtaa tiivisteen lisäksi
       - takatukivarret ja 
       - kallistuksenvakaajan pusla takaa oikeelta
       - vasen etulaakeri, joka on jo ostettuna
       - poistaa vikakoodi P0037 Lambdasondi lämmitys (sarja 1, anturi 2) matala tulosignaali
 
Kaverin kanssa yritettiin selvittää mistä vuotaa mutta ei peililläkään päästy näkemään, koska on tuulilasin alla.
Laitettiin painetta jäähdytinjärjestelmään, näkyi että vuotaa mutta ei sitä mistä kohtaa, kone lämmin.
 
Öljykorkki on ihan normaalin näköinen, ei siis näytä irish creamiltä.
Tyhjäkäynnillä pääsääntöisesti ei puhalla lämmintä ilmaa.
 
Oon käsittäny, että koko moottori pitäis pudottaa alas ja vielä purkaa puolet moottorista pois, että 
pääsis näkemään vuotaako kannesta vai nesteletkusta. Jos mä osaisin, niin tekisin sen, vaikka on hiivatin iso urakka.
Parilta kaverin kaverilta kysytty, eivät kerkee, tai haluu, ottaa tätä selvitettäväksi.
 
Motonetin myyjä kehotti kyselemään tästä ryhmästä, kun täällä on paljon tietoa ja erikoisosaamista Toyotista.
Onko kellään kokemusta tämmösestä tapauksesta?
Kannattaako ylipäätään selvittää mistä vuotaa ja jos kannattaa, niin kukahan sen tekis?
Ja jos romikselle, niin miten se tapahtuu?
Joku sanoi, että kannattais myydä osissa, en tiiä miten sekään tapahtuu, mutta olishan tossa uusi syyläri, laakeri vielä paketissa, siisti lämpölasi sadetunnistimella, ehjä bensatankki, vasta vaihdettu koiranluu.... 
 
Kaveri, joka vaihtoi syylärin ja jonka takia vaihto tapahtui liian myöhään, ihmetteli kovasti Motonetin epäilyä 
kannentiivistevuodosta ja vaikka näin oliskin, niin hänen mukaan  kansiremppakaan ei oo paha, vaikka ei usko että sitä edes tarvitaan. 
Pe 18.11. ei vastannut mun soittoon eikä viestiin, jossa kysyin, että ehtiskö selvittää mistä jäähdytinnestettä vuotaa.  
 
Tämmösiä kyselen, jos vaikka jollain olis omakohtaista kokemusta neuvoa mua. 
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...