Jump to content

jäähdytinnestettä vuotaa

Oili

Recommended Posts

Toyota 5D Avensis STW 2.0 - AZT250L - AWMGHW/270

käyttöönottovuosi 2005
329 500 km mittarissa

14.9. matkalla Hyvinkäältä Saloon, Otalammen tienoilta ilmastointi ei puhaltanut lämmintä ilmaa. 
En huomannut, mutta ehkä silloin on lämmöt käyneet HOTilla. Kaks kertaa tän jälkeen oon huomannu, että lämmöt käyny pykälää vaille HOT.
29.9.2022 vaihdettiin syyläri, ilmeisesti liian myöhään, koska
30.9. huomattiin, että vuotaa jäähdytinnestettä moottorin takaa.
=> Motonet-korjaamolla veikattiin, että kansipahvi tarttis vaihtaa, joten vaihtoehdot
 - kansipahvin vaihto, maksaa alkaen 2000€
 - uusi moottori jostain kolariautosta tulisi halvemmaksi
 - romuttamolle ja uuden auton osto
Ensin kirosin ja sitten pillahdin itkuun ja sitten löytyi neljäskin vaihtoehto, jota kokeiltiin
 - Bar´s jäähdyttimen paikkausaine nestemäinen 150g
Viikon päästä todettiin, että toimii, koska jäähdytinnestettä ei tarvinnu viikon aikana lisätä yhtään.

17.11. katsastuksesta hylky
 - jäähdytinnestettä vuotaa yhä jostain moottorin takaa, auton pohja hantin puolella märkänä jäähdytinnesteestä
katsastusmies sanoi, että vuoto näyttää tulevan melko ylhäältä, ehkä imusarjan alta, mahdollisesti jokin jäähdytinnesteletku tai sen tiiviste.
pikaisesti tarttis selvittää vuotaako 
=> kannesta, jolloin auto romikselle ja uuden ostoon tai 
=> vain jostain tiivisteestä, jolloin ehkä mahdollisesti kannattais vaihtaa tiivisteen lisäksi
       - takatukivarret ja 
       - kallistuksenvakaajan pusla takaa oikeelta
       - vasen etulaakeri, joka on jo ostettuna
       - poistaa vikakoodi P0037 Lambdasondi lämmitys (sarja 1, anturi 2) matala tulosignaali

Kaverin kanssa yritettiin selvittää mistä vuotaa mutta ei peililläkään päästy näkemään, koska on tuulilasin alla.
Laitettiin painetta jäähdytinjärjestelmään, näkyi että vuotaa mutta ei sitä mistä kohtaa, kone lämmin.

Öljykorkki on ihan normaalin näköinen, ei siis näytä irish creamiltä.
Tyhjäkäynnillä pääsääntöisesti ei puhalla lämmintä ilmaa.

Oon käsittäny, että koko moottori pitäis pudottaa alas ja vielä purkaa puolet moottorista pois, että 
pääsis näkemään vuotaako kannesta vai nesteletkusta. Jos mä osaisin, niin tekisin sen, vaikka on hiivatin iso urakka.
Parilta kaverin kaverilta kysytty, eivät kerkee, tai haluu, ottaa tätä selvitettäväksi.

Motonetin myyjä kehotti kyselemään tästä ryhmästä, kun täällä on paljon tietoa ja erikoisosaamista Toyotista.
Onko kellään kokemusta tämmösestä tapauksesta?
Kannattaako ylipäätään selvittää mistä vuotaa ja jos kannattaa, niin kukahan sen tekis?
Ja jos romikselle, niin miten se tapahtuu?
Joku sanoi, että kannattais myydä osissa, en tiiä miten sekään tapahtuu, mutta olishan tossa uusi syyläri, laakeri vielä paketissa, siisti lämpölasi sadetunnistimella, ehjä bensatankki, vasta vaihdettu koiranluu.... 

Kaveri, joka vaihtoi syylärin ja jonka takia vaihto tapahtui liian myöhään, ihmetteli kovasti Motonetin epäilyä 
kannentiivistevuodosta ja vaikka näin oliskin, niin hänen mukaan  kansiremppakaan ei oo paha, vaikka ei usko että sitä edes tarvitaan. 
Pe 18.11. ei vastannut mun soittoon eikä viestiin, jossa kysyin, että ehtiskö selvittää mistä jäähdytinnestettä vuotaa.  

Tämmösiä kyselen, jos vaikka jollain olis omakohtaista kokemusta neuvoa mua. 

Moikka, kiitos vastauksistanne. Kuten tekin, niin moni muukin on sanonut aivan samaa, että näissä kakslitrasissa on tyyppivikana just nää kannenpulttien kierteet ja niitä korjattu heilicol-pulteilla, mikä sekään ei satavarmaa että onnistuu. Kaverin tuttu toyota-asentaja sanoi että ei ole mitään jäähdytinnesteen letkua tai tiivistettä mistä vuotaisi vaan just nää kannen pultit ja kansiremppa olis se millä vuoto saadaan korjattua mutta on niin kallis että ei mitään järkee tehdä. Kaikkineen tähän menis nelisen tonnia jotta saisin tän katsastuskuntoon. Ja oon maksanut tästä 4200€, missä ilmeisesti oli kaks tonnia liikaa mutta ei sille enää mitään voi.

Oon saanu ohjeen laittaa nettiautoon myynti-ilmoituksen, ja ehkä voin saada tästä 500€ mutt todnäk ehkä 100€. Varaosina myyden saisi paremman hinnan mutta miten mä myyn tän varaosina... Ja 19.12. mennessä tarttis uudelleen katsastaa, ni en oikein tiiä mitä tehdä. Ja uusi autokin tarttis saada.

Tuohon oli toisaalla korjausohje, kai se toimii, vähän helicoil tapainen: porataan kannenpulttien reiät lohkoon M16 pultille sopivaksi ja kierteytetään, semmoisesta M16 pultista tehdään korjauskierre ja alkuperäiselle pultille sopiva kierrereikä keskelle. Se M16 pultti (ilman kantaa) ruuvataan sinne lohkoon kierrelukitteen kanssa ja sitten vedetään alkuperäispulteilla kone nippuun. 

M16 melko pitkät mutta ei kansitasoon asti ja niihin se kierre mitaten alkuperäisen pultin kierteen mukaan, koska lohkossa ei ole edes pultin kierreosan mittainen kierre. 

5 tuntia sitten, Oili kirjoitti:

Kaverin tuttu toyota-asentaja sanoi että ei ole mitään jäähdytinnesteen letkua tai tiivistettä mistä vuotaisi vaan just nää kannen pultit ja kansiremppa olis se millä vuoto saadaan korjattua mutta on niin kallis että ei mitään järkee tehdä. Kaikkineen tähän menis nelisen tonnia jotta saisin tän katsastuskuntoon. Ja oon maksanut tästä 4200€, missä ilmeisesti oli kaks tonnia liikaa mutta ei sille enää mitään voi.

Eiköhän ton joku nyrkkipaja tee halvemmalla. Eihän toi paljoa osia tarvi, kun kansipahvin ja sitten sen kierteen korjauksen.  Mahtaako tarvita edes kantta oikaista?  Joku asian tehnyt kertokoot tuon. Jos toi auto on pelleiltään hyvä, ja tekniikaltaan kunnossa, niin kannattaa se ennemmin korjata, niin saat toimivan auton alle.  vähemmän tulee sulle takkiin tuolla tavalla.

Ja ei maailma siihen kaadu, vaikket sitä tuohon päivämäärään mennessä saa katsastettua.  Pistä ihmeessä seisomaan se auto, ellei ole jo ja sitten kun saat kuntoon, niin sitten varaat netistä sille katsastusajan, ja meet koittamaan leimaan.  Ei tarvi edes ottaa liikenteeseen tuon katsastuksen takia, kunhan on varattuna katsastusaika. Saa ajaa katsastusasemalle, ja vikalistan kanssa kotiin, jollei mee läpi..  

Kiitos vastauksesta.

Mistähän löytäisin semmosen nyrkkipajan? 

Yks kaveri sanoi että jos on 330 000 ajettu ja nyt kansipahvi menny kierteiden takia, niin ei oo tyyppivika, tyyppivika ilmenee heti alkukilsoissa jo.

Käsittääkseni tässä on hirvee purkamisduuni jo pelkästään että saa sen kannen pahveineen esiin ja nähtäväksi mille se näyttää, onko se  halki vai vaan vuotaa. 

Mua ittee, vaikka en autoista mitään ymmärrä, niin kiinnostas nähdä mille kansi kierteinen ja pahveineen näyttää. Ja jos on ihan halki ja paskana, niin sitten myy lopun auton varaosix, jos joku tarttee. Lähes kaikki on sitä mieltä että on niin kallis homma että ei kannata.

Kansirempan lisäksi,

lambdatunnistin (vikakoodi P0037) tarttee vaihtaa, sekä

takatukivarret ja

pusla sekä se

vas.etulaakeri, joka mulla on jo hankittuna.

No jos ei kaveripiiristä löydy sopivaa joka tekis, niin sitten kannattaa haeskella pienempiä korjaamoja.  Tai jos siellä on ammattikoulua tms. missä teettäisi edullisesti.  Sitten on näitä aikuiskoulutus / pitkäaikais työttömien koulutus juttuja, niin niissäkin saisi ihan hyvää palvelua suhteellisen edukkaasti. 

Joku tuolla päin asuva voisi suositella jotain paikkaa.  Ite asun niin kaukana, ettei mitään käryä, missä siellä saisi järkevää palvelua. 

Googlella äkkiä kattelemalla kysäsisin hinta-arviota täältä https://www.finder.fi/Autokorjaamo+ja+autohuolto/Autohuolto+Rami+Hiltunen+Oy/Salo/yhteystiedot/3576779

Ja mihinkäkö perustin, niin ihan vain siihen, että oli googlearvioissa semmosia, että tuntuis palvelun pelaavan, ja jos katsoo yrityksen tietoja, niin terveellä pohjalla.  liikevaihto järkevä henkilömäärään nähden, ja tehnyt pikkusta voittoa.   Mutta sen paremmin en osaa sanoa.  voi olla ihan hutilyöntikin.. tai sitten niillä on niin paljon töitä, ettei toi rojekti kiinnosta.  Mutta kysymällä selviää.