Jump to content

E12 Japsi HB corolla 2004 3ZZ-FE koneen käyntihäiriö


MaunoJokinen

Recommended Posts

Paininut tämmösen kanssa.  Ostaessa jo vialla, niin historiasta ei paljoa tietoa.  kilsat n 220 tkm. Ongelma on tällä hetkellä semmoinen, että alkaa pätkiä kylmänä 5000 rpm:n päällä.. lämpösenä jo 3000 rpm:n jälkeen.  Testikäytössä antaa kakkospytylle pari kpl misfiree.. mutta ei oo vielä ainakaan nostanut vikakoodia pystyyn.   On suljettu pois jo suuttimet, puolat ja tulpat.  

Seuraavaksi vaihdan imusarjan tiivisteen.  Mutta jos tuokaan ei auta, niin sitten alkaa jo mennä ihmeelliseksi.  

Sen verran vielä, että pakoputken tuohon jouduin vaihtamaan, koska ilmeisesti tuon ongelman seurauksena katti oli porsinut, ja tukkinut pakoputken. 

Kone lähtee käyntiin kylmänä jalämpösenä ilman ongelmia ja tyhjäkäynti on ihan siisti varsinkin kylmänä.  Tuolla perusteella sulkisin pois mekaaniset viat moottorin puolelta.  

Sitten koska kylmänä toimii paremmin, niin ei oikein voi olla polttoainepumpussa, tankin esisuodattimessa tai polttoainesuodattimessa vikaa, koska siis rikastuksella riittää koneessa bensa. 

Samoin tulpat näyttää uusilta, ja niissä on juuressa pikkasen mustaa, ja kärjessä melko valkoista, eli laihalle se vaikuttaisi menevän. (imuvuoto sopis kuvaan senkin takia).

MAF on putsattu, ja tehcstreamin perusteella näyttäisi antavan ihan järkeviä arvoja suhteessa läpän asentoon. Ja siis tuo asentoanturikin antaa siis järkevän tuntusia arvoja.

Mutta siis jos tuo imusarjan tiiviste ei auta, niin eipä oikein jää enään muuta itselle mieleen, kuin että Ecussa olisi vikaa.  Onko muilla tullut noissa vastaan esim. konkka ongelmia tms.? 

 

Link to comment

Eipä ollut  imusarjan tiivisteen ongelma tällä kertaa :( Pitää huomenna koittaa tarkistaa viimeinkin puristuspaineet. Ja jos niissä ei ole sanomista, niin sitten pitää kaivaa ecua esiin keskikonsolista.  Ja ehkä vielä kerran katella techstreamin arvoja ..

 

Link to comment

Joo melkein puristuspainemittaus sekä ohivuotomittaus tehdä, saa suljettua pois moottorin mekaanisen vaurion.

Tuo forestmanin mainitseva suutinjohtosarjavika mahdollinen, kannattaa nekin tsekata, ainakin tuosta 2.syl jos antaa misfireä sinne 😊 suuttimet olitkin jo tsekannut?..

Link to comment

Suuttimet on siis vaihdettu toisiin. Olisi melkosen huonoa tuuria, jos sattuisi samalle pytylle toisen 4 kpl sarjasta samalla tavalla rikkinäinen suutin, jotka kotoisin toimivasta autosta :D 

Laitoinkin jo, että puristukset mitattava seuraavaksi. 

En oikein jaksa uskoa tuohon johtovikaan, koska vika siis ilmenee moottorin lämpötilan "funktiona".  Kylmä kone toimii moitteettomasti 5000 rpm:n saakka, sen jälkeen alkaa pätkiä..  lämmin kone niin alkaa pätkiä 3000 rpm:n kohdalta ylöspäin.  Siinä välissä sitten tuo mistä alkaa pätkiä menee aika lailla lineaarisesti sen mukaan kuinka lämmin kone on. 

 

 

Link to comment

Tuo vvt-i suodatin vois jotain vaikuttaakkin.  Lämpöanturia seurasinkin techstreamista, että antaa järkeviä arvoja eculle suhteessa lämpömittariin,  kun tuon mahdollisena vikana jostain videosta bongasin.  

Tänään ei vain jaksa mennä talliin edes niin paljoa, että kävis ne puristuspaineet mittaamassa. 

 

Link to comment
6 tuntia sitten, T.I.V. kirjoitti:

Onko ne puolat tutkittu läpilyöntien osalta?

 

No mulla yksi uusi puola.. jonka kierrätin jokaisen pytyn läpi.. ei vaikutusta.  Ja jos tehcstream kertoo pääasiassa 2:lle tuota misfiree, eikä kyllä vaikutusta vaikka siihen vaihtaa uuden, tai esim. 1:n puolaa paikoilleen.   Eli olen mielestäni tuon nyt kyllä sen verran testannut, ettei oikein voi tuokaan vika olla :( 

 

Link to comment
6 tuntia sitten, MaunoJokinen kirjoitti:

No mulla yksi uusi puola.. jonka kierrätin jokaisen pytyn läpi.. ei vaikutusta.  Ja jos tehcstream kertoo pääasiassa 2:lle tuota misfiree, eikä kyllä vaikutusta vaikka siihen vaihtaa uuden, tai esim. 1:n puolaa paikoilleen.   Eli olen mielestäni tuon nyt kyllä sen verran testannut, ettei oikein voi tuokaan vika olla :( 

 

Eikai vaan uusi puola ole Bremi merkkinen..jos on niin heti vaihtoon...💩

Link to comment
3 tuntia sitten, Janne_ kirjoitti:

Eikai vaan uusi puola ole Bremi merkkinen..jos on niin heti vaihtoon...💩

En nyt muista. Mutta joka tapauksessa kierrätin myös niitä orkkis densoja.  Ja koska niiden vaihtelu ei vaikuta ongelmaan, niin paikoilleen menee toistaseksi ne orkkis Densot luonnollisesti ;) 

Sen verran jatkettu.. puristukset mitattu.. #1 15.2  #2 15.2  #3 14.8  #4 15.2  Et joo ei siellä kyllä nyt vaikuta kansipahvi, venttiili tms. vikaa olevan. 

Varsinkin kun se misfire tulee #2:sta ja noi huonoimmat puristukse oli #3:ssa. 

Ecun otin pois paikoiltaan..mitään ilmiselvää ei sieltäkään löydy sisältä.  Pitää huomenna kävästä hakemassa kylmäsprayta, kun näyttää vanha olevan liian hyvässä tallessa :D Jos vaikka sillä löytäisi semmoisen ominaisuuden, että tuo käyntihärö siirtyisi komponentteja kylmentämällä eri alueelle.  Silloin olis jo ihan selvä, missä vika :D 

Sähkökytkiskin pitää kaivaa esiin e12:lle.. kun semmonenkin pitäisi mulla jossain olla. 

 

Link to comment

Ecu varmistettu, ettei ole ongelman aiheuttaja (toisella eculla). Puolat testattu vielä kertaalleen, että korvattiin toisesta autosta kaikki toimivilla. Tulpat vaihdettu uusiin. Maf testattu toimivasta autosta otetulla. Bensat vaihdettu. vvti venttiili toimii pehmeesti.. suodatin puhdas.. Mikään noista ei vaikuta ongelmaan. Tehcstream antaa siis moottorin läpötilalle ihan oikeita arvoja, joten en usko, että tuossa voi silloin vikaa olla. 

Ei oikein enään itsellä tuu muita vaihtoehtoja mieleen, kuin naku anturi tai kampiakselin asentoanturi. 

Noi pitänee seuraavaksi testata.  Nakun voi varmaan koittaa ihan sillä, että ottaa vain moottorin kyljestä irti..  asentoanturi pitää hankkia toinen testaamista varten.  

Link to comment

Tuleepahan perusteellisesti ainaki nyt käytyä läpi moinen ropleema. On hyvää tietoa / dataa seuraaville.

Onko johtosarjoja tutkittu sen tarkemmin, näissähä joissaki on ollu niitä hapettumisongelmia, tosin kyllä olettas sillon että pelaa sekä kylmänä että kuumana yhtä hyvin / huonosti?

Entäs Lambdat? Tosin kyllä helvetin outoa, että noiden takia antas misfireä...? O.o

Link to comment
7 tuntia sitten, MTi kirjoitti:

Tuleepahan perusteellisesti ainaki nyt käytyä läpi moinen ropleema. On hyvää tietoa / dataa seuraaville.

Onko johtosarjoja tutkittu sen tarkemmin, näissähä joissaki on ollu niitä hapettumisongelmia, tosin kyllä olettas sillon että pelaa sekä kylmänä että kuumana yhtä hyvin / huonosti?

Entäs Lambdat? Tosin kyllä helvetin outoa, että noiden takia antas misfireä...? O.o

Joo ei toi oikein hapettuma voi olla, kun tuo vika toistuu kerta toisensa jälkeen täysin identtisenä.  Kylmänä pätkii aika tarkasti 5200 rpm..ja kun on täysin lämmin, niin sitten se on aika tarkoin 3200 rpm, missä pätkii..  sen alkaa ei oikein mitään ainakaan isompaa häröö.. ehkä pikkasen lämpösenä jotain epätasaisuutta jossain kierroksissa, mutta sitä nyt vois muutenkin olettaa 250 tkm ajetusta autosta. 

Lambdan sulkee pois tuo kylmän moottorin ongelma. Kun silloinhan ajetaan ihan kartoilla. Jos se ei pätkis yhtään kylmänä, niin vois johtuakkin.  

Nyt on asentoanturi testaamista varten, että pääsee sen kokeileen seuraavaksi. 

Jos se ei auta, niin sitten naku.. ja jos sekään ei selvitä, niin sitten on kyllä pakko ottaa bensapumppu käsittelyyn.  Kun ei oikein enään muuta jää jäljelle :o 

 

Link to comment

Mulla T-Sportti corolla alkoi pätkimään muutama vuosi sitten kunnolla vedättäessä kuumana ja kylmänä. En muista antoiko mitään vikakoodeja. Aattelin että tulpathan ne jo vanhuuttaan pätkii, no ei auttanut. Auto tuli leimattua ja laitoin seisontaan, auto sit seisoi melkein vuoden.

Paikallisella korjaamolla käyn otattaa aina päästöt ennen leimaa eli auto sai taas kunnolla kenkää että sai kuumaksi ja taas alkoi pätkimään (olin jo ehtinyt vuodessa unohtaa tuon pätkimisen). Päästöt oli erittäin hyvät ja sitten leimalle aattelin käydä jarrut läpi. Päätin myös irroitella abs-anturit, kun niitä ei kait kertaakaan ole irroitettu. Oik.etu anturista kun otin kiinni niin se jäi käteen, oli pultti ruostunut poikki. Se kun tuli korjattua niin pätkiminen loppui siihen eli oisko tuossa yksi tutkimisen kohde...

 

Link to comment

Aikas mielenkiintonen juttu..  No kun tuo mun auto pätkii ihan paikoillaan.  Et ei kyllä oikein mitenkään voi abseista johtua.  

Sehän tossa, kun mitään ei näy edes tehcstreamissa sillä hetkellä kun se pätkii..  No tänään pitää tuo asentoanturi kokeilla. Katotaan sitten mikä tilanne tuon jälkeen. 

 

Link to comment

NO NYT SE TOIMII..  Eli oli tuo kampiakselin asentotunnistin.  Mittasin sen ja varmasti toimivan kun ne oli irrallaan, niin molemmissa napojen välissä vastus noin 2kohm.. mutta tuossa autossa olleessa oli vuotovastus runkoon kylmänä noin 0.5 Mohm.  kun taas ehjässä oli ääretön vastus runkoon nähden. 

Liitin vain on niin vittumaisessa paikassa, että sitä paha mitata.. muuten kuin ehkä ecun liittimeltä. Noin muille tiedoksi, jos vastaava tulee vastaan. 

Muutakin ruuvattavaa tuli sitten samalla. Pitää vesipumppu vaihtaa, kun tihkuttaa nestettä, ja samaten sinne moottorin taakse sen yhden kannen alle se tyyppivika o-rengas, kun vuotaa öljyä sieltä. 

Kiitokset kaikille nevoja antaneille. :thumbsup: 

 

 

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...