Jump to content

Avensis T22 ABS-anturien testaaminen?

tupi

Recommended Posts

2001 vuosimallin Avensis siis kyseessä. ABS-valo palaa jatkuvasti. Ensin muutamaan kertaan jäi päälle starttauksen jälkeen, mutta sammui kun käytti kokonaan virtoja pois. nyt siis palaa jatkuvasti. Jäi palamaan jarrutuksen yhteydessä. Mitään vikakoodeja ei antanut edes paikallisen Toyotan merkkihuollon testissä. Että pitäis varmaan alkaa noi ABS-anturit käymään yksitellen läpi. Mutta pystyykö niitä mitenkään testaamaan tai mittaamaan, että toimiiko vai ei? 

Olisko kuitenkin se ihan tyyppi vika, että anturin kiinnityksen alle kertynyt niin paljon ruostetta, että vääntää anturin vinoon jossain pyörässä.  

Anturihan on ihan kela,  niin yleismittarilla voi mitata vastuksen johdoista.   Kannattanee ottaa liittimestä irti loksun sisällä, niin tulee tuon yhdistäminen tarkistettua samalla.  Eikä kyllä varmasti pahitetta käsitellä tuo liitin jollain elektroniikka kontaktilla samalla. 

Ja sitten ite en oo ikinä saanut sitä anturia ehjänä irti sieltä pyörän navasta kun se on ruostunut jumiin :(  että turhan päiten ei kannata alkaa koittaan niitä irti repiä.. 

jos  yrittää irrottaa, niin kannattaa jotain ruosteen irrotusainetta tai wd-40 ruiskia runsaasti siihen paikkaan ensin, ja odotella vähintään vuorokauden, ennenkuin yrittää.. 

Ja kun sitä kerran on toyotalla käytetty näyttämässä, niin varmaan tuo onkin jo tarkastettu,  että jarrunestettä on tarpeeksi.   

ja abs sulakkeet kannattanee käydä läpi niin, että irrottelee ja tökkii takas. 

Ja ton ikänen ei taida kyllä abs:stä paljoa kertoa obd2:n suuntaan, joten siksi ei kerro mitään vikakoodejakaan. 

Noh ei se itse asiassa käynyt sen vuoksi Toyotalla, vaan ihan muun syyn takia. Tuosta testerissä käyttämisestäkään ei edes ollut varsinaista puhetta, kun ei se valo edes palanut kun auton Toyotalle vein. Oli mekaanikko autoa peruuttanut hallista ulos ja joutunut siinä painamaan jarrua, niin oli valo syttynyt. Oli sitten ajanut uudestaan sisään ja ihan mielenkiinnon vuoksi pistänyt testeriin kiinni.

Jaa, niin  jarrunesteen pinnan olen katsonut itse viimeksi, mutta eipä tosin katsastusmies 2 viikkoa sitten ainakaan mitään puhunut, että olis ollu vähissä, eikä se tosin omaankaan silmään siltä näyttänyt.

Nii joo, siis itse olin just kiäymässä kassa maksamassa korjauksia, ja kun menin pihalle takaisin katsomaan, niin ihmettelin, että miksi se auito vielä siellä hallissa on ja kun menin katsomaan, niin mekaanikolla oli just siinä testeri kiinni. "Sytty tuo ABS-valo tuossa, niin aattelin nyt samalla vilkaista tässä te3sterillä, että tulisko sieltä koodia" sain vain selitykseksi. Noh kello melkein 4 iltapäivällä ja huolto menossa jo kiinni, niin ei se mitään siinä enää tarkemmin alkanut sitä syytä tietenkään enää selvitteleenkään.