Jump to content
ants1

Avensis T22 1AZ-FSE

Recommended Posts

Potilas siis 2.0 Bensa Avensis, alle 3000 kierroksen on vähän ”hengettömän” oloinen ja toisinaan vähän nyhtää. Vedättäessä 3k kohdalla kiihdyttäessä tuntuu pieni ”tehopiikki”, kuitenkin tuntee selvästi että karkuteillä olevat hevoset tuli takaisin. Kylmällä koneella tuntuu toimivan paremmin. Vikakoodeja ei anna mistään.

Vaihdettu polttoainesuodatin ja tulpat, ei ollu vaikutusta.

Mitä seuraavaksi kokeilla?

Share this post


Link to post

Mulla oli T25 Avensiksessa samalla koneella saman tapaista ongelmaa. Kakkosella tuhannesta kierroksesta ei oikein jaksanut nostaa nopeutta, vaikka miten polki kaasua. Pientä nykimistä oli myös. Ei vikakoodeja.

Käytiin sillä sitten lomareissu. Minä ajoin, eli sai sitten kunnolla kenkää esim. ohituksissa. Reissun jälkeen hengettömyys oli poissa. Jotain oli mennyt tukkoon vaimon rauhallisessa ajossa.

Share this post


Link to post

On sille annettu käskyjä sen toivossa useampi tankillinen nyt.😏

Jostakin luin että tämä moottori olisi  erityisen ronkeli tulpista ja polttoaineesta..🤔 

Densojen tilalle vaihdoin kyllä lompsa ystävällisemmät bosch mutta edelleen menee 98 tankkiin. 

Mites onko näissä ollu VVT-I ongelmia? Voisko siitä johtua? Tai voisko lambda tehdä tuollasta temppuilua?

Ne 2 ensimmäistä ilmeisti korjaa seosta niin sillä mietin että kylmänä ei oo pelissä ja kun lämpee niin alkaa oireilu?

Puola vikakin kävi mielessä mutta ei tule palamiskatkoksista mitään. 

Vinkkejä otetaan vastaan😐

Share this post


Link to post

Jos et muuta keksi, niin kunnolla lämmenneellä koneella noita lambdojen arvoja ja fuel trimmejä seuraamaan.

Joskus on tullut vastaan, että etummainen anturi (air-fuel ratio sensor) on kunnolla lämmettyään ruvennut näyttämään niin pahasti pieleen, että vikakoodi tulee takimmaisen anturin toimimattomuudesta, ja varmasti on tehot kateissa jo tätä ennen. Tämä toimi juuri niin, että aluksi anturi toimi oikein (vaikka oli jo toimintalämpöinen), mutta sitten kunnolla lämmettyään (ehkä reilun puolen tunnin tyhjäkäynnin jälkeen) erittäin huonosti. Vika näkyi kaikkein helpoiten (ja myöhemmin korjaus oli helpoin varmistaa) lyhyen fuel trimmin suurista liikkeistä kunnolla lämmenneellä koneella.

Share this post


Link to post

Tänään tuli seurattua trimmi ja lambda arvoja, eikä näkynyt mitään vikaan viittaavaa. 

Mitähän sitä seuraavaksi😏 

Ehkä aavistuksen se paremmin pelaa nyt  kun on antanut sikaa pari työmatkaa. Raikkaita kiihdytyksiä jne. Nytkähdystä ei tule edelleenkään kun siellä 3100rpm kohdalla eli kun matalalilta kierroksilta lähtee vedättämään. Jos ollaan kokoajan mukavuusalueella eli yli tuon niin ei nyi. 

Voiko se olla tulpista niin ronkeli vai voiko se vvti olla ongelma? Eikö sen idea ole sitä alavääntöä juurikin parannella?🤔

Share this post


Link to post

Mulla jokusen aikaa taaksepäin sama ongelma (sama kone, T22),  jonka päälle moottori  sammuili välillä tyhjäkäynnillä (tämä tosin erillinen ongelma). Tuon alhaisten kierrosten tehohukan sain korjattua kaasuläpän putsauksella ja sen tiivisteen uusimisella (makso Toyotalta n. 5€) sekä polttoaineensuodattimen vaihdolla. Tämä ainakin mulla autto huonoon alavääntöön.

Samaan syssyyn tosin vaihettiin myös venttiilikopan tiiviste, kun öljyvuotoa havaittiin.  VVT-pyörän ja -solenoidin toiminnassa ei kyllä ollut mitään aikaisempaa vikaa, tuppas kans nappaamaan aina 3k kohdalla vauhtia alle. Venakopan tiiviste oli ihan korppua kylläkin, olikin vaihto kohdallaan 😁

Share this post


Link to post

Kiitoksia paljon vastanneille! Hienoa kun tällä tavalla vinkkejä/neuvoja jaetaan.😊

Täytyy tuossa tutkailla joku päivä enemmän ja katsoa joko sen saisi toimimaan kuten aikaisemmin toimi. 😎

 

Share this post


Link to post
Posted (edited)

t25 avessa auttoin tyhjäkäyntiin ja laiskuuteen kun putsasi juuri toin kaasuläpän ja sekä imusarjan+läpät sekä kannen imukanavat. ovat nimittäin aivan luokattomassa kunnossa.karstaa/mönjää täynnä.oli vaimon ajossa nyt minä käyn aina sillointällöin antamassa rumbaa ettei karstoitu😀

Edited by celica gt

Share this post


Link to post

Jos ei ole ollut akunkenkää irti aikoihin niin saattaisin kokeilla piruuttaan sitä irrottaa hetkeks. Tällä siis palautetaan moottorinohjaus tehdastilaan jonka jälkeen omalla ajolla "opetetaan" moottori säätöihin. Tyhjäkäynti seilaa aluksi ja hakee paikkaansa, oppii "virheistään" ja säätää asetuksia ajojen aikana tyhjäkäynnille, korkeille kierroksille lämpimänä(ja siihen välille toki) sekä kylmänä ajansaatossa. 

Ite kun remppasin autoa niin lisäillessä sähköjä niin samalla tuli nyppästyä akku irti hetkekesi(ei olisi tarvinnut kun pulttiliitos), mutta suurin syy irroittamiseen oli automaatin hieman laiskempi toiminta... mutsi ajeli ennen niin oli oppinu suhteellisen rauhalliset säädöt kun taas ite pidän siitä, että kaasulla voidaan vähän käskyttää räväkämmässi tilanteessa ilman, että tarvii mitään sportti-asentoa olkaa painelee konsolista.

Toki jotain suuttimien puhdistus litkuakin voi kokeilla vaikka ekana tulisi mieleen, ettei alakierroksiin välttämättä auttais(tyhjäkäyntiin kylläkin saanut korjausta sillä). Myös toi kylmällä koneella toimiminen vähän mietityttää, että alkaako lämmetessä oireilemaan joku komponenetti vai näyttääkö esim. lämpöanturi väärää lämpöä lämpimänä sitten tai jotain. Myös ajaminen jossain kierrokset 4000-5000  korvilla kymmenkunta kilsaa avaa putkea karstasta kummasti. Vanhan tehdaspäällikön Audiin oltiin tehty pari 600e remppaa(suuttimet ja ties mitä osaa vaihtovat) ja kolmatta saman hintasta settiä ehdottivat niin päällikö kysäs multa, kävin OBD-lukijalla kurkkaamassa koodin(anto tyhjäkäyntimoottori vian) niin käskin käydä hakee red linen suutinpuhdistus litkun ja alkaa ajaa vaihelaatikko sporttiasennossa(oli kuulemma jurruttanu 80km/h vauhdissa 1000rpm niin kyllähän siinä linjat karstottuu) niin ei enään ollut muutamaan vuoteen ainakaan mitään ongelmaa se osalta.

Ei tuo akunjohdon irroitus ihmeitä tee, mutta kyllä sen jo vanhemmassa kotterossa huomasi, että hieman pehmeni käynti eikä nypyttänyt niin paljoa, ihan kun moottorinohjaus ajansaatossa "menisi täyteen" eikä enään korjaisi asetuksia polttoaineiden muuttuessa esim. enemmän etanolia sisältäviksi("vanha" 98 -> 98E5) ... tehoahan vanhassa 1.6l 4A-FE ei ollut mitään eli ei pystynyt niin toteamaan persdynolla muutoksista vääntöön/tehoon, mutta tuo on helppo kokeilla ennen isompaa remppaa. Nykysessä 1.8l VVT-i koneessa ei myöskään osaa sanoa eroa moottorin toiminnassa kun toi tomaatin toiminta oppi niin ettei se alakierroksilla niin paljoa kaipaakkaan vääntöä vaan vaihtaa herkemmin pienemmälle jos survasee kaasua syvemmälle.

Share this post


Link to post

Päivitellään taas tätäkin..

Edellisten viestien jälkeen vaihdettu uudet Denson kynttilät, alkuun tuntui ehkä toimivan paremmin. Voi olla että olin vain toiveikas😂 

Imusarja myös puhdistettu, samoin Vvt-i ja annettu kastikkeen mukana polttoainejärjestelmän puhdistusaine. On käytetty kenkää irti ja edelleenkään ei tule mistään koodeja. 

Pari tonnia tullut ajettua ”vaivaisena” muttei ole nyt jaksanut enemmän tutkia kun ei tiedä mistä jatkaisi.. 

Kaikki temppuilu alkoi siis yhtä äkkiä. 

 

Share this post


Link to post

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×