Jump to content
Sign in to follow this  
Jarkko Leinonen

1ZZ-FE öljynsyönti

Recommended Posts

Näkyypä tuo R1 Corolla verso nyt syövän öljyä ainakin sen 0,5l/1000km. Eikös tuo syönti ongelma pitäny olla vaan alkupään zz koneissa? Tuo on vm. -05 ja ajettu reippaat 207tkm. Öljyksy tuli edellisessä vaihdossa Castrol edge 5W-30, joka pysy kyllä vm. -03 Yaris verson sisällä hyvin (2NZ kone). Aikasemmat öljyt vissiin ollu jotain Mobilia. Mahtaako tuohon kannattaa kokeilla ensihätään pesuaineita ja myöhemmin mahdollisesti paksumpi öljy? Vai liekkö vaan elettävä tuon kans.

Share this post


Link to post

Alkupään ZZ sitä öljyä tosiaan söi.

MTi projektisoinut oman Avensiksen jossa sama kone.

Mulla tuo 4ZZ ei juurikaan näytä öljyä syövän vaikka lähes 300tkm mittarissa.

-05nen ja Castrol öljyillä pääosin ajettu kun merkkihuollettu peli. 

Share this post


Link to post

Ei toi vielä paha kulutus ole. Mä sain meneen vähän kenkää antamalla neljä litraa viiteensataan kilsaan. 🤣  Litra pari tonnille sitte kulutti normaali katuliikenteessä. ~175tkm ajettu -00 1ZZ-FE.

Tuskin pesu ainakaan pahentaa tilannetta. Männänrenkaiden jumimisesta se öljynsyönti johtuu ainakin alkupään koneissa. Paksumpaa öljyä en kyllä laittas. Castrolia ei itellä syöny rempan jälkeen juuri ollenkaan. Mobilia ja Tribodyniä tuntunu kyllä kuluttavan jonkin verran, eli vähän öljystäkin johtuu syökö vai ei. Pelkkää 5W-30:ä syötetty koneelle rempan jälkeen.

Share this post


Link to post

No onkos nuissa moottoripesuissa mitään merkittävää eroa, että mitä käyttää? Motonetissä olisi ainakin Motul, Liqui moly, STP ja Motox. Liqui Moly ilmeisesti tehokkainta ainakin mainostekstin mukaan ja riittää 5min käyttö. Tosin selvästi kalleinta tavaraa. 9_9

Share this post


Link to post

Saakos sitä fortea taas oikeen enää mistään kuolevaisten kaupoista? Koitin taannoin katella samaan käyttöön sitä, mutta ei osunu silmään.

Share this post


Link to post
12 tuntia sitten, Jarkko Leinonen kirjoitti:

No onkos nuissa moottoripesuissa mitään merkittävää eroa, että mitä käyttää? Motonetissä olisi ainakin Motul, Liqui moly, STP ja Motox. Liqui Moly ilmeisesti tehokkainta ainakin mainostekstin mukaan ja riittää 5min käyttö. Tosin selvästi kalleinta tavaraa. 9_9

Tuota Liqui Molya tökättiin äitin 4A-FE:lla öljyä syövään Aveen ja siinä näyttää, että mukamas ois vähentäny syöntiä vaikken uskonut vaikutusta olevan. 😮 Käsittelyn yhteydessä tuplasin ohjeajan ja käytin moottoria ohjeistettua korkeammilla kierroksilla. Edellisen öljynvaihdon yhteydessä uusittiin käsittely ja nyt on seurantajakso menossa. Tuokin kampe on syönyt öljyä jo pidempään eikä ole käytännössä vaikuttanut muuten mihinkään, niin ei ole ollut kiinnostusta alkaa konetta aukomaan.

Share this post


Link to post
9 tuntia sitten, jutila kirjoitti:

Saakos sitä fortea taas oikeen enää mistään kuolevaisten kaupoista? Koitin taannoin katella samaan käyttöön sitä, mutta ei osunu silmään.

Sama se on kuin aina, virallisesti ei saa myydä kuin ammattikäyttöön.

Share this post


Link to post
Posted (edited)

No. Onkos jollain vertailupohjaa? Mölyä vai Fortea, kumpi parempaa myrkkyä zz-sarjalaisen elvytysyrityksiin.

Motul näyttää myös omaa litjuaan kehuvan. 

Kaippa se on jotain vaan koitettava.

Edited by jutila
.

Share this post


Link to post

STP engine flush on melkein 100% samaa ku esim Nessol liav 250, heillä joku alle prosentti jotain omaa seosta mukana. Liqui moly näyttäis olevan melkein kokonaan lakkaspriitä. Forte sisältää sit 30% Shellsol a100 ja 30% Kerosiinia ja alle prosentti sinkkiyhdistettä, lopuista prosenteista ei kerrota joten ei vaarallisia kun ei tarvinne kertoa. Muiden valmistajien koostumuksia ei helpolla löytynyt. Fortea ja STP käyttäny, STP ainakin laittaa lian liikkeelle, ku jäi hydraulinostaja naputtaan ku tais karsta tukkia sen :D

Share this post


Link to post

Eli käyttöturvatiedote, joka pitää antaa pyydettäessä, kertoo vaarattlisten aineiden koostumuksista. Monella tuotteella/firmalla nuo on netissä, koska eivät halua turhaa pyyntörumbaa.

Material Safety Data Sheet lontooksi.

Share this post


Link to post

Kyllähän pitää ihme aine olla jos siitä tilasta enää männänrenkaita parantaa missä ne itsellä oli... Mekaanisesti kuoleutuneet, ei juuri minkäänlaista ponnetta ollu jäljellä ja öljyrenkaat oli täysin jumissa, ei ne liottamalla olis irronnu kun piti meisselillä raapia irti nekin.

Eikä ollut ainut syy nekään, venttiilivarren kumit siellä vuotaa varmasti.

Remontin jälkeen on nyt reilu 4000 kilsaa ajettu ja ei oo enää öljy kelvannu. Eikä toivottavasti seuraavaan sataan tonniin kelpaakkaan.

Share this post


Link to post

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  
×