Jump to content

Tarkista Pre-Crash Safety-järjestelmä ja seisontajarru-järjestelmä

WildFinn

Recommended Posts

Pari kertaa tuorein yksilö sateella mennyt limp modeen, sytyttänyt moottorin vikavalon ja käskenyt tarkistaa Pre-Crash Safety-järjestelmän ja seisontajarru-järjestelmän. Kelin kuivuttua toimii taas normaalisti. Ainoa vikakoodi oli kampiakselin  asentotunnistin viallinen, tai nokka-akselin, jompi kumpi. Miksi tuo aiheuttais nuo varoitukset?

Onko ollut muilla vastaavaa? Englanniksi löytyy juttuja, mutta lähinnä vuodelta 2017...

Autossa on SakaTurva ja ne haluaa, että vien auton monimerkkikorjaamolle ja jos oireisiin sopiva vikakoodi löytyy, niin maksavat. Katotaan miten  käy, itse olisin vienyt merkkikorjaamolle, mutta koitetaan ensin Sakan tapaa.

valoshow.gif

Mikä malli kyseessä?

Nuo precrash ja käsijarruherjat tulee moottorihäiriövalon kylkiäisenä.

Kuten vsc herja tuli jo vanhemmissakin malleissa.

Toyotalta se varmin diagnoosi tulisi kuin jostain arvotaan seuraava vaihdettava osa korjaamolta.

On 9.8.2022 at 16.17, WildFinn kirjoitti:

Pari kertaa tuorein yksilö sateella mennyt limp modeen, sytyttänyt moottorin vikavalon ja käskenyt tarkistaa Pre-Crash Safety-järjestelmän ja seisontajarru-järjestelmän. Kelin kuivuttua toimii taas normaalisti. Ainoa vikakoodi oli kampiakselin  asentotunnistin viallinen, tai nokka-akselin, jompi kumpi. Miksi tuo aiheuttais nuo varoitukset?

Onko ollut muilla vastaavaa? Englanniksi löytyy juttuja, mutta lähinnä vuodelta 2017...

Autossa on SakaTurva ja ne haluaa, että vien auton monimerkkikorjaamolle ja jos oireisiin sopiva vikakoodi löytyy, niin maksavat. Katotaan miten  käy, itse olisin vienyt merkkikorjaamolle, mutta koitetaan ensin Sakan tapaa.

valoshow.gif

Terve, 

selvisikö mikä oli vikana?

Itsellä 2017, 1,8 valvematic Avensis ja tänään tuli täsmälleen samat viat päälle. 

4 tuntia sitten, Jerba kirjoitti:

Terve, 

selvisikö mikä oli vikana?

Itsellä 2017, 1,8 valvematic Avensis ja tänään tuli täsmälleen samat viat päälle. 

Ei selviä, vikakoodit kuitattu ja odotetaan seuraavaa vikatilaa. Kolmesti nyt mennyt, aina kova sade ja liikenneympyrästä tai risteyksestä lähtö.

Itse kävin kaikki konehuoneesta löytämäni liittimet läpi, käytin alustan muovitkin poissa että pääsin käsiksi. Akun ostin uuden, kun orkkiksessa oli väsymystä havaittavissa.

Siinähän taitaa olla tuo tunnistinhässäkkä tuulilasin yläreunassa? Ettei siellä olis joku hämminki, kova vesisade kun pieksää, niin sekoaisiko siitä tuo anturin silmä jotenkin?

https://www.autopurkaamot.com/naytaosa.php?id=899228&osa=pre-collision+system+anturi&auto=toyota+avensis+(t27)+1.8i+valvematic+sed

Jostain puolalaiselta foorumilta löyty jotain juttua, ilmeisesti aika yleinen ongelma - tuo sivusto on käännetty englanniksi.

https://avensisklub-pl.translate.goog/avensis-t27-toyota-safety-sence-pcs-vt5684.htm?_x_tr_sl=auto&_x_tr_tl=en&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp

Liekkö sitä anturin herkkyyttä pystyy säätämään jollain konstilla (luultavasti Toyotan huollossa?), jotenki sain sen käsityksen kun tuolta joitakin höpinöitä lueskelin.

Edited by MTi

Edelleen uskon et tuo on moottoripuolen häiriö ja nuo precrash sekä käsijarru vika tulee vaan kylkiäisenä.

Varsinkin jos moottori menee limp modeen.

Pitäis vaan vika päällä ollessa päästä testeriin.

On 24.8.2022 at 20.17, Forestman kirjoitti:

Pitäis vaan vika päällä ollessa päästä testeriin.

Tänään vaimon ajossa pamahti taas vikakoodit päälle. Sateella ei asian kanssa tekemistä, koska nyt helle. Tunnistin käskee puhdistamaan tuulilasin  jos väärin suunnattu tai jotain edessä.

Mutta siis, emäntä pääsi verstaalle ja ainoa vikakoodi oli P2647 "Nokka-akselin ohjauksen säädin A, komponentti on jäänyt ON-tilaan."

Valvematic säätölaite(?) nokka-akselin päässä menee vaihtoon, Continuously Variable Valve Lift Controller.

SakaTurva onneksi maksaa, itselle jää 100€ omavastuu.

Täällä oli vanhempi ketju samasta viasta, kun vähän tarkemmin haki.

Osa on nyt vaihdettu, hintaa sillä oli vajaa tonni ja töiden kanssa teki vähän yli 1400€. SakaTurva korvasi ja olen nyt 22€ voiton puolella 😅

Niin ja autokin on "uudempi ja parempi". Ens viikolla 135tkm huolto ja vaihteiston pesu ja öljynvaihto.181612353_IMG_20220907_1341232.thumb.jpg.10cf0b4496b8499766a32c94901a3aa3.jpg

6 tuntia sitten, WildFinn kirjoitti:

Osa on nyt vaihdettu, hintaa sillä oli vajaa tonni ja töiden kanssa teki vähän yli 1400€. SakaTurva korvasi ja olen nyt 22€ voiton puolella 😅

Niin ja autokin on "uudempi ja parempi". Ens viikolla 135tkm huolto ja vaihteiston pesu ja öljynvaihto.181612353_IMG_20220907_1341232.thumb.jpg.10cf0b4496b8499766a32c94901a3aa3.jpg

Mulla on toisena autona 12vm Auris 1.6 Valvematicilla ja siinä on alkuperäinen tuo osa. 235tkm mittarissa.

Justiin eilen kaveri tarkisti sen huoltohistoriasta kun hain pyöränpultin toiseen autoon. 

On 10.9.2022 at 10.40, WildFinn kirjoitti:

Jessus että olis sylettäny jos olis ite pitäny maksaa. O.o Sairaan hintasia kikkareita.

On 19.9.2022 at 21.45, Lepis kirjoitti:

Eikös tuon ois korvannut se Toyotan Relax -turva, jos auto käynyt merkkihuollossa 12kk sisällä 🤔

Voi olla, osaa ei mainita erikseen missään. Mulla nyt oli tuo SakaTurva maksettuna, kun en autoa ostaessa tiennyt koko Relaxista.