Jump to content

Tarkista Pre-Crash Safety-järjestelmä ja seisontajarru-järjestelmä


WildFinn

Recommended Posts

Pari kertaa tuorein yksilö sateella mennyt limp modeen, sytyttänyt moottorin vikavalon ja käskenyt tarkistaa Pre-Crash Safety-järjestelmän ja seisontajarru-järjestelmän. Kelin kuivuttua toimii taas normaalisti. Ainoa vikakoodi oli kampiakselin  asentotunnistin viallinen, tai nokka-akselin, jompi kumpi. Miksi tuo aiheuttais nuo varoitukset?

Onko ollut muilla vastaavaa? Englanniksi löytyy juttuja, mutta lähinnä vuodelta 2017...

Autossa on SakaTurva ja ne haluaa, että vien auton monimerkkikorjaamolle ja jos oireisiin sopiva vikakoodi löytyy, niin maksavat. Katotaan miten  käy, itse olisin vienyt merkkikorjaamolle, mutta koitetaan ensin Sakan tapaa.

 

valoshow.gif

Link to comment

Mikä malli kyseessä?

 

Nuo precrash ja käsijarruherjat tulee moottorihäiriövalon kylkiäisenä.

Kuten vsc herja tuli jo vanhemmissakin malleissa.

 

Toyotalta se varmin diagnoosi tulisi kuin jostain arvotaan seuraava vaihdettava osa korjaamolta.

Link to comment
On 9.8.2022 at 16.17, WildFinn kirjoitti:

Pari kertaa tuorein yksilö sateella mennyt limp modeen, sytyttänyt moottorin vikavalon ja käskenyt tarkistaa Pre-Crash Safety-järjestelmän ja seisontajarru-järjestelmän. Kelin kuivuttua toimii taas normaalisti. Ainoa vikakoodi oli kampiakselin  asentotunnistin viallinen, tai nokka-akselin, jompi kumpi. Miksi tuo aiheuttais nuo varoitukset?

Onko ollut muilla vastaavaa? Englanniksi löytyy juttuja, mutta lähinnä vuodelta 2017...

Autossa on SakaTurva ja ne haluaa, että vien auton monimerkkikorjaamolle ja jos oireisiin sopiva vikakoodi löytyy, niin maksavat. Katotaan miten  käy, itse olisin vienyt merkkikorjaamolle, mutta koitetaan ensin Sakan tapaa.

 

valoshow.gif

Terve, 

selvisikö mikä oli vikana?

Itsellä 2017, 1,8 valvematic Avensis ja tänään tuli täsmälleen samat viat päälle. 

Link to comment
4 tuntia sitten, Jerba kirjoitti:

Terve, 

selvisikö mikä oli vikana?

Itsellä 2017, 1,8 valvematic Avensis ja tänään tuli täsmälleen samat viat päälle. 

Ei selviä, vikakoodit kuitattu ja odotetaan seuraavaa vikatilaa. Kolmesti nyt mennyt, aina kova sade ja liikenneympyrästä tai risteyksestä lähtö.

Itse kävin kaikki konehuoneesta löytämäni liittimet läpi, käytin alustan muovitkin poissa että pääsin käsiksi. Akun ostin uuden, kun orkkiksessa oli väsymystä havaittavissa.

Link to comment

Siinähän taitaa olla tuo tunnistinhässäkkä tuulilasin yläreunassa? Ettei siellä olis joku hämminki, kova vesisade kun pieksää, niin sekoaisiko siitä tuo anturin silmä jotenkin?

https://www.autopurkaamot.com/naytaosa.php?id=899228&osa=pre-collision+system+anturi&auto=toyota+avensis+(t27)+1.8i+valvematic+sed

Jostain puolalaiselta foorumilta löyty jotain juttua, ilmeisesti aika yleinen ongelma - tuo sivusto on käännetty englanniksi.

https://avensisklub-pl.translate.goog/avensis-t27-toyota-safety-sence-pcs-vt5684.htm?_x_tr_sl=auto&_x_tr_tl=en&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp

Liekkö sitä anturin herkkyyttä pystyy säätämään jollain konstilla (luultavasti Toyotan huollossa?), jotenki sain sen käsityksen kun tuolta joitakin höpinöitä lueskelin.

Edited by MTi
Link to comment

Edelleen uskon et tuo on moottoripuolen häiriö ja nuo precrash sekä käsijarru vika tulee vaan kylkiäisenä.

Varsinkin jos moottori menee limp modeen.

 

Pitäis vaan vika päällä ollessa päästä testeriin.

Link to comment
On 24.8.2022 at 20.17, Forestman kirjoitti:

Pitäis vaan vika päällä ollessa päästä testeriin.

Tänään vaimon ajossa pamahti taas vikakoodit päälle. Sateella ei asian kanssa tekemistä, koska nyt helle. Tunnistin käskee puhdistamaan tuulilasin  jos väärin suunnattu tai jotain edessä.

Mutta siis, emäntä pääsi verstaalle ja ainoa vikakoodi oli P2647 "Nokka-akselin ohjauksen säädin A, komponentti on jäänyt ON-tilaan."

Valvematic säätölaite(?) nokka-akselin päässä menee vaihtoon, Continuously Variable Valve Lift Controller.

SakaTurva onneksi maksaa, itselle jää 100€ omavastuu.

Täällä oli vanhempi ketju samasta viasta, kun vähän tarkemmin haki.

 

 

Link to comment

Osa on nyt vaihdettu, hintaa sillä oli vajaa tonni ja töiden kanssa teki vähän yli 1400€. SakaTurva korvasi ja olen nyt 22€ voiton puolella 😅

Niin ja autokin on "uudempi ja parempi". Ens viikolla 135tkm huolto ja vaihteiston pesu ja öljynvaihto.181612353_IMG_20220907_1341232.thumb.jpg.10cf0b4496b8499766a32c94901a3aa3.jpg

Link to comment
6 tuntia sitten, WildFinn kirjoitti:

Osa on nyt vaihdettu, hintaa sillä oli vajaa tonni ja töiden kanssa teki vähän yli 1400€. SakaTurva korvasi ja olen nyt 22€ voiton puolella 😅

Niin ja autokin on "uudempi ja parempi". Ens viikolla 135tkm huolto ja vaihteiston pesu ja öljynvaihto.181612353_IMG_20220907_1341232.thumb.jpg.10cf0b4496b8499766a32c94901a3aa3.jpg

Mulla on toisena autona 12vm Auris 1.6 Valvematicilla ja siinä on alkuperäinen tuo osa. 235tkm mittarissa.

Justiin eilen kaveri tarkisti sen huoltohistoriasta kun hain pyöränpultin toiseen autoon. 

Link to comment
On 10.9.2022 at 10.40, WildFinn kirjoitti:

Osa on nyt vaihdettu, hintaa sillä oli vajaa tonni ja töiden kanssa teki vähän yli 1400€. SakaTurva korvasi ja olen nyt 22€ voiton puolella 😅

 

Jessus että olis sylettäny jos olis ite pitäny maksaa. O.o Sairaan hintasia kikkareita.

Link to comment
On 19.9.2022 at 21.45, Lepis kirjoitti:

Eikös tuon ois korvannut se Toyotan Relax -turva, jos auto käynyt merkkihuollossa 12kk sisällä 🤔

Voi olla, osaa ei mainita erikseen missään. Mulla nyt oli tuo SakaTurva maksettuna, kun en autoa ostaessa tiennyt koko Relaxista.

Link to comment

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...