Jump to content

RAV4 parking assist malfunction


Recommended Posts

Kyseessä 2016 hybridi. Yhtäkkiä parkkitutka lakkasi toimimasta ja auto heittää "parking assist malfunction" -herjaa, jossain vaiheessa myös ilmotti jotain että "clean sensor".

Yhdessä etututkassa oli koloja, vaihdoin sen purkuosaan, vaan ei vika kuitenkaan hävinnyt heti. Koska oli ilta, ajoin Motomaattiin vikalukuun, koska arvelin että tässäkin tapauksesa muistissa olisi vikakoodeja, kuten oli taloutemme edellisen auton kohdalla ja vikamuistin nollaus toimivan tutkan ollessa paikallaan poistaisi herjan.

Mutta eipä löydy parkkitutkasta mitään koodia, lieneekö sitten Motomaatin lukija tarpeeksi fiksu. Yksi vikakoodi oli toimimattomasta suuntavalosta, tuli varmaan eräästä peräkärrystä kun toiseen suuntaan vilkutti nopsaan kärry perässä ja neljä vikakoodia tpms-antureista, vaikka orkkis vanteet on alla.

Kuitenkin auton käyttäminen sammuksissa vianluvun ja nollauksen jälkeen sai parkkitutkan taas pelaamaan. Kunnes tänään hidastaessa taas piip piip ja malfunction.

Tutkat on puhtaat, eikä auto ole ottanut osumaa mihinkään. Pari kertaa olen auton kyllä pessyt, mutta eipä sillä tunnu olevan yhteyttä herjaan, kun pesuistakin on jo aikaa.

Hemmetti, luulin että tällasista ärsyttävistä pikkuvioista pääsisi eroon kun Fordin myin pois, mutta höh eipä sittenkään.. :) 

Link to comment

C1AEC -koodin antaa. Nollauksen jälkeen tulee samantien takaisin. Noh pitänee päästellä puskuri irti jossain vaiheessa, liekö johdoissa vikaa vai joku toinen anturi.

 

Link to comment

Juu etupään sensoreiden johdotukseen viittasi koodi.

Kävin molemmat keskimmäiset anturit läpi, vaihtelin keskenään niitä ja purkuosaa, ja mittasin vastukset ja lopulta käytin irti myös vasemman kulma-anturin, koska johdot muille menee sen kautta. Mutta ei, vika sen kun jatkuu. Putsasin varalta myös johtosarjan maapisteet vasemman eturenkaan etupuolella.

Sitte aattelin vielä tarkistaa oikean kulma-anturin ja siellähän se vika oli. Yksi piikki oli katki ja hapettumaa myös.

Pistin muistiin johtojen järjestyksen ja purkamaan liitintä, jotta saa katkenneen piikin liittimen sisältä pois. Electronic cleanerilla putsausta ja piikillä rapsuttaa hapettumaa pois, lopulta lähti myös katkennut piikki. Liitin kasaan, ja toimiva anturi paikalleen ja tutka toimii taas kuten pitääkin. Liittimen kasauksessa vaikeinta oli saada pinnit takaisin, koska niillä on vain yksi oikea asento, jossa muovinen lukitus menee helposti paikalleen. Väärässä asennosa ne ei mene perille asti, pieni naks pitäs kuulua kun pinni menee perille asti.

45 euroa plus postit maksoi purkuosa ja kun omalle ajalle ei laske hintaa, niin aika halpa korjaus.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...