Jump to content

E12 Corolla, käsijarrukenkien huono kitka


Recommended Posts

Autokorjaamon mukaan ainoa keino saada riittävä pito katsastukseen on ostaa alkuperäiset kengät. Nyt on Motonetin kengät, eivätkä tosiaan pidä juuri mitään. Puhtaat/vaihdetut rummut ja kengät, säädöt viimeisen päälle, hiontaa kokeiltu. Wheeler Dealersissä Edd vaihtoi yhteen autoon kengät, joissa kitka-arvo, siis merkitty, oli suurempi. Koetin kuuklettaa noita arvoja, mutta eipä niitä kerrota. Mikä avuksi? Viimeksi katsastusmies päästi säälistä kolmannella kerralla.

Link to comment
Aktiivi
35 minuuttia sitten, Toi Ota kirjoitti:

Autokorjaamon mukaan ainoa keino saada riittävä pito katsastukseen on ostaa alkuperäiset kengät. Nyt on Motonetin kengät, eivätkä tosiaan pidä juuri mitään. Puhtaat/vaihdetut rummut ja kengät, säädöt viimeisen päälle, hiontaa kokeiltu. Wheeler Dealersissä Edd vaihtoi yhteen autoon kengät, joissa kitka-arvo, siis merkitty, oli suurempi. Koetin kuuklettaa noita arvoja, mutta eipä niitä kerrota. Mikä avuksi? Viimeksi katsastusmies päästi säälistä kolmannella kerralla.

Tästä taisi olla jo joku keskustelu ja alkuperäisiä kenkiä siinäkin neuvottiin laittamaan. Meilläkin Versoon vaihdettava tänä kesänä orkkikset tarvikkeiden tilalle.

Link to comment

Vai onko sittenkin vain vikana, että korjataan väärää paikkaa. Vaijerit varmaan vaihdettu ?  liikkuuko oikeasti, vai onko tarvikkeet, joissa se palautusjousi on niin paska, että se vipu ei mahdu liikkumaan oikeastaan yhtään, kun pohjaa heti siihen jouseen. 

 

Link to comment

Jos ne vivut toimii, eikä jarrukilvet anna myöden, niin vaikka olis lasia nuo kengät, niin takuulla menee pyörät lukkoon Toyotassa.  Toki jos ne kengät on niin ohuesta raudasta, että myötää, niin eihän ne silloin toki toimi.   

Jos vaijerit on vaihdettu tarvikkeisiin, niin tarvikkeiden jouset on paskat (lue liian pitkät, eikä ne palauta kunnolla). Ne ei anna sille vivustolle riittävän pitkää liikettä, jotta säätyisi (jos on säätyvä malli) ja taas jos on malli, jossa pitää manuaalisesti säätää, niin silloin se liike ei ole riittävän pitkä, että oikeasti tulisi sitä voimaa sinne kengälle saakka. 

Yks mikä noi ns. "korjaamot" säätää aina väärin, niin "kiristävät" jarruja kahvassa olevasta "säädöstä"  jonka jälkeen kaikki on pielessä.  Siitä kahvasta ei kuulu säätää, kuin niin, että sinne jää pieni vapaaväli.  Mulla ollut 2 kpl E12:sta, eikä niissä ollut minkää valtakunnan ongelmaa kässärin kanssa.  niin orkkis, kuin tarvikekengillä. (toyota historiaa sitten ainakin parin kymmenen  yksilön kohdalta vuosien varrella mitä olen omistanut)

Toki olen sitä mieltä itsekkin, että kannattaa aina käyttää orkkis osia, tai vähintäänkin niitä Toyota optifittejä.  Paljon säästää omia hermoja,  kun hommat vain toimii orkkis osilla kerrasta. Mutta joskus vain on tilanne, että just sillä hetkellä kun tarve on, ei orkkisosaa ole saatavilla.

 

Link to comment
Posted (edited)

Ite tuossa just vastaavia jarruja yaris versosta rassailin ja tein semmosen huomion, että toinen jarrukilpi oli hieman taipunu jossain vaiheessa ja kengät jää sen takia hieman kieroon.

Käsijarrurummustakin näki (kun oli hieman ruostetta ottanu talven aikana), että kengät oli vastannu rumpuun vain noin parin sentin leveydeltä.

Mulla myös nuo huonoimmaksi parjatut k27 tarvikekengät.

Ei nuillakaan leiman saannin kanssa kuitenkaan mitään ongelmaa ollut.

Jarruteho jää heikoksi, mutta heitot saa vähän eri tahtiin kehimällä hierottua kuntoon...tokikin tuo huono puoli saattaa jäädä vähän laahaamaan.

 

Eli jos sulla on levyt, kengät ja vaijerit uutta, niin epäilen tehottomuuden syyksi joustavaa jarrukilpeä.

 

Edit: Tässäpä linkki siihen tai niihin aiempiin aiheisiin. https://fintoys.net/forums/topic/1103-käsijarru/

Edited by jutila
Link to comment
1 tunti sitten, Kurttu kirjoitti:

Minkä takia käsijarrukengät on tarvinu vaihtaa? Nehän ei juuri kulu käytössä , ellei leiki käsijarrun kanssa ajossa ahkeraan.

 

Tuota minäkin aina ihmettelen. Toyotan kohdalla saattaa olla siitä kyse, että uutenakin pinta on ohut, joten luullaan olevan kuluneet.

Link to comment
Posted (edited)

Mä aloin just miettiä, että mikä E12 malli toi on kun siinä on kengät. Kun aika monessa noista on levyllä myös kässäri. Olisin vain katsonut kuvasta, että millanen tuo oikeasti on :o 

Edit:

EI ku löysinhän mä, kun vain katoin oikeasta paikkaa.  Ihan normi samanlainen ratkaisu, kuin mikä Avensis versossakin on.  Kun se on kohdillaan, niin kyllä se toimii.  Avensis Verson saa meneen asfaltilla nahkoineen, ja se on sentäs raskas auto.  Ja siinäkin on tällä hetkellä ihan tarvike hihnat.  Mutta jos vaijeri ja vipu ei toimi, niin sitten on hengetön.  Mutta tuo pitää siis säätää käsin siitä reiästä, mikä on jarrulevyssä.  Ja tosiaan pitää hakea ihan sillai, että hiukan hinkkaa kun käsin kokeilee, niin sitten toimii. 

Eli noissa ei oo sitä automaattisäätöä, mikä olis jos se olis käyttöjarruna.  

Edited by MaunoJokinen
Link to comment

E12 motonetin vaijereissa palautusjousi liian löysä,  paljon löysempi ku alunperin ja ei palauta kaikkea mitä pitäisi ja liike jää lyhyeksi,  Tarvike asennussarja käppärikengille ei passaa kunnolla, vaatii modausta,  hihnoissa on joku kitkapinta joka ei oikeasti pidä kunnolla, vaikka muut olis orkkista. 
 

sama koskee E11

 

käppärivaijereista saa säälliset vaihtamalla jouset vanhoista vaijereista uusiin, mut hennompi kuori ja ”naru” kummittelee yhä.  
 

jos kaikki osat E11 / E12 on tarviketta, hihnat + vaijerit, niin leima pukkaa jäädä saamatta..  tai saa just ja just..  valitettavasti.. 

 

5 tuntia sitten, MaunoJokinen kirjoitti:

Mä aloin just miettiä, että mikä E12 malli toi on kun siinä on kengät. Kun aika monessa noista on levyllä myös kässäri. Olisin vain katsonut kuvasta, että millanen tuo oikeasti on :o 

Edit:

EI ku löysinhän mä, kun vain katoin oikeasta paikkaa.  Ihan normi samanlainen ratkaisu, kuin mikä Avensis versossakin on.  Kun se on kohdillaan, niin kyllä se toimii.  Avensis Verson saa meneen asfaltilla nahkoineen, ja se on sentäs raskas auto.  Ja siinäkin on tällä hetkellä ihan tarvike hihnat.  Mutta jos vaijeri ja vipu ei toimi, niin sitten on hengetön.  Mutta tuo pitää siis säätää käsin siitä reiästä, mikä on jarrulevyssä.  Ja tosiaan pitää hakea ihan sillai, että hiukan hinkkaa kun käsin kokeilee, niin sitten toimii. 

Eli noissa ei oo sitä automaattisäätöä, mikä olis jos se olis käyttöjarruna.  

Kaikki osat jos tarviketta, niin hinkkaamaan säätö ei riitä, ku kenkien pito ei riitä ja vaijeri on lelu verrattuna alkuperäiseen..  ainuttakaan kässärin osaa ei kannata näihin halpatarvikkeena pistää, yksittäin voi toimia just ja just..  

Link to comment

Viime talvena eukon kauppa yarikseen vaihdoin käsijarrukengät K27 ja hyvin pitää -05 malli ja vaatimattomat 310tkm ajettu, tuo huvittaa että jotku ihmettelee että miksi moisia tarvii vaihtaa..., siis ikä tekee tehtävänsä: vivustot oli ruosteessa ja jarruhihnat....kun kopasi ruuvipenkin reunaan niin murenivat

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...