Jump to content

Toyota Corolla 2003, xenon- lisävalot palavat satunnaisesti.


Mikävika

Recommended Posts

Moro.

Aiheuttaa hämmennystä, miksi 3 kpl xenon lisävaloja palavat toyotassa satunnaisesti.

Pohjustetaan, että samat lisävalot toimivat täydellisesti aikaisemmin Volvossa, ei mitään häikkää.

Eli minulla on 3kpl luminalightsin 110w xenoneja lisäpitkissä. Ongelma on, että ne syttyvät joskus kaikki, joskus syttyy vain yksi ja joskus kaksi. Johtosarjana on luminalightsin relejohtosarja, joka on tarkoitettu juuri tälle xenon- sarjalle.

Johtosarja ottaa virrat + navasta
Johtosarja on maadoitettu - napaan
Johtosarjaan otetaan ohjausvirta sille tarkoitetulla liittimellä, jossa on sekä + ja - johdot. Tämän liittimen + on yhdistetty auton omien lisäpitkien + johtoon (heräte). Liittimen - johto menee ohjaamoon ja katkasijan kautta maihin auton runkoon, jotta lisävalot saa katkaisijalla pois päältä.

Onko näissä japanilaisissa jokin erikoisjuttu maadoituksen osalta, eli pitääkö ohjausvirran liittimen molemmat johdot kytkeä esim auton oman pitkän valon + ja - johtoon, jolloin katkaisija jäisi välistä ja - johtoa ei kytkettäisikään auton runkoon? Ja jos katkaisijan haluisi laittaa, niin laittaa sen sitten + (herätteen) puolelle?

Lisättäköön, että xenonit ovat vain maastokäytössä, siksi katkaisija.

 

 

Link to post

Veikkaan ettei virta riitä.

Jos ovat saman releen alla niin sekin saattaa olla jo niin kulunut ettei virtaa kulje tarpeeksi läpi.

 

Täytyy toki sanoa et laadukkaat 75w ballastit ja 35/55w polttimot antanee paremman valotehon kuin nuo 110w ilman virtaongelmia.

Link to post

Tuohon joutui ostamaan kaksi johtosarjaa, eli kaksi relettä löytyy. Aiemmin ollut omavalmisteisella johtosarjalla, jolla toiminut volvossa täydellisesti.  Valot toimivat tuolla omavalmiste johtosarjalla myös miten sattuu, jonka takia ostin uuden johtosarjan. 

Autoon vaihdettu 100A laturi alkusyksystä, ballastien liittimille tulee 14v jännitettä. 

Link to post
43 minuuttia sitten, Mikävika kirjoitti:

Tuohon joutui ostamaan kaksi johtosarjaa, eli kaksi relettä löytyy. Aiemmin ollut omavalmisteisella johtosarjalla, jolla toiminut volvossa täydellisesti.  Valot toimivat tuolla omavalmiste johtosarjalla myös miten sattuu, jonka takia ostin uuden johtosarjan. 

Autoon vaihdettu 100A laturi alkusyksystä, ballastien liittimille tulee 14v jännitettä. 

Onko kuinka vanhat polttimot?

Aika nopeaan lisävaloissa xenonpolttimot vanhenee. Pienilläkin Virroilla.

Ja vaikka tulee jännitettä niin kuinka paljon jännite kyykkää sytytyshetkellä sitten.

 

Link to post

Toyotissa on yleensä valoviiksi ohjaamassa maata valojen releille. Oletko nyt ottanut herätteen siis ennen noita releitä (jolloin olisi -) vai niiden valoja ohjaavien releiden jälkeen (jolloin on +, sulakeryöstäjä on hyvä tähän). Virtakynällä kannattaa katsoa onko se herätteen piuha nyt + vai - johdosta,

Link to post
12 tuntia sitten, Forestman kirjoitti:

Onko kuinka vanhat polttimot?

Aika nopeaan lisävaloissa xenonpolttimot vanhenee. Pienilläkin Virroilla.

Ja vaikka tulee jännitettä niin kuinka paljon jännite kyykkää sytytyshetkellä sitten.

 

Polttimot on 2 vuotta vanhat.

Itse asiassa en ole mitannut, notkahtaako jännite kun vetasee viiksestä. 

1 tunti sitten, Laju kirjoitti:

Toyotissa on yleensä valoviiksi ohjaamassa maata valojen releille. Oletko nyt ottanut herätteen siis ennen noita releitä (jolloin olisi -) vai niiden valoja ohjaavien releiden jälkeen (jolloin on +, sulakeryöstäjä on hyvä tähän). Virtakynällä kannattaa katsoa onko se herätteen piuha nyt + vai - johdosta,

Heräte on otettu + johdosta, auton oman pitkän valon polttimon liittimen juuresta. 

Täytynee kokeilla, että yhdistän nyt johtosarjan ohjausvirtaliittimestä maajohdon runkoon tai auton pitkän valon liittimen - johtoon ja kokeilen katkoa herätettä. Näin maadoituspiiri pysyisi aina suljettuna, johon ongelma näyttää kohdistuvan.

 

Valmiissa johtosarjoissahan katkotaan myös herätepuolta, itse olen kokeillut nyt katkoa tuota maata koska siinä pääsee vähemmällä johtojen vetämisellä :D 

Link to post

ehdottomasti heräte kytkimen kautta . no joutuu pari johtoa vetään. onko releen maa akussa jos vain kytkimen kautta niin ei riitä. joku max 30a virtaa tarvii eli 2relettä riitää mainiosti

Edited by celica gt
Link to post
1 tunti sitten, celica gt kirjoitti:

ehdottomasti heräte kytkimen kautta . no joutuu pari johtoa vetään. onko releen maa akussa jos vain kytkimen kautta niin ei riitä. joku max 30a virtaa tarvii eli 2relettä riitää mainiosti

Releet on maadoitettu akkukenkään. Pitää huomenna kokeilla katkoa tuota herätettä kun pääsee reissusta tallille :) 

Link to post

E12 corollassa saa myös herätteen sulakerasian pitkän sulakkeelta. Minisulakehaaralla. Jos ei ole kontakti tarpeeksi hyvä. 

Akkuun miekin noissa maadoitan et saa parhaan kontaktin.

 

Jos tosiaan on huonohko akku niin voltit kyykkää. Xenonit jää helposti syttymättä. Jopa 55w tehosilla parilla näin kävi. Pienet laturit niin ei ehdi reagoida jännitteen tippumisen.

Link to post

mulla oli yhdessä vähän samanlaisia vikoja oli halogeenit 100w, syy löyty lamppujen maadoituksesta olin kytkenyt puskurin tukirautaan muutin suoraan akun -napaa sen jälkeen pelitti. kato releitten kannat+liittimet ettei ole hapettunut.

onko noissa xenonissa se virta yksikkö lampun sisällä vai erillinen.

Edited by celica gt
Link to post
4 tuntia sitten, Forestman kirjoitti:

E12 corollassa saa myös herätteen sulakerasian pitkän sulakkeelta. Minisulakehaaralla. Jos ei ole kontakti tarpeeksi hyvä. 

Akkuun miekin noissa maadoitan et saa parhaan kontaktin.

 

Jos tosiaan on huonohko akku niin voltit kyykkää. Xenonit jää helposti syttymättä. Jopa 55w tehosilla parilla näin kävi. Pienet laturit niin ei ehdi reagoida jännitteen tippumisen.

Optiman akku, pitäisi olla iskussa ja aika-ajoin lataan sen ylläpitolaturilla täyteen.

4 tuntia sitten, celica gt kirjoitti:

mulla oli yhdessä vähän samanlaisia vikoja oli halogeenit 100w, syy löyty lamppujen maadoituksesta olin kytkenyt puskurin tukirautaan muutin suoraan akun -napaa sen jälkeen pelitti. kato releitten kannat+liittimet ettei ole hapettunut.

onko noissa xenonissa se virta yksikkö lampun sisällä vai erillinen.

Pakka uus johtosarja niin ei ole hapettumaa releen kannoissa tai liittimissä. xenonien virtayksikkö (sytytinballastit) ovat ulkoiset. 

 

Pitää kituuttaa huomenna reissun päällä ja illalla ihmetellä tallilla lisää. 

Link to post

Tallilla laitoin akun lataukseen. Suht tyhjällä akulla syttyi ensin 1 valo ja sitten 2 valoa palamaan. Kun akku oli täyteen ladattu, niin kolmaskin valo alkoi palamaan. 

Toisaalta kolmas valo syttyy myös, kun räpyttää pitkiä valoja, tai laittaa ne useasti päälle ja pois peräkkäin. Voisi viitata siihen, että herätevirta on heikko tai liitos huono. 

Noh, edellinen omistaja ottanut herätteen rosvoliittimellä. Täytyy laittaa asiallinen haaroitin siihen ja kokeilla onko vaikutusta. Sen jälkeen akku vaihtoon. Nykyinen akku on optiman 55ah kapasiteetiltaan, ehkä hieman pieni 2 litran dieselille..?

Asian tekee mielenkiintoiseksi myös se, että käytössä on on reilun 70w perus led-paneeli, jonka kanssa ei ole ikinä ollut mitään häikkää. Katkaisija juuri sen takia, että saa valita mikä lyhty keulassa palaa. 

Link to post

Tuo ledipaneeli ei ota lähellekään samanlaista virtapiikkiä kun xenonit syttyessään.

Maajohdot kannattaa katsoa. Mulla tuossa 12vm oli akun maajohto aika huonolla kontaktilla korissa. Sille lisäsin vielä apumaajohdon.

Link to post
On 1.1.2022 at 11.12, Forestman kirjoitti:

Tuo ledipaneeli ei ota lähellekään samanlaista virtapiikkiä kun xenonit syttyessään.

Maajohdot kannattaa katsoa. Mulla tuossa 12vm oli akun maajohto aika huonolla kontaktilla korissa. Sille lisäsin vielä apumaajohdon.

nyt on uusi akku, 77AH kapasiteetilla. 

Katkaisija jätetty välistä, johtosarjan herätevirtaliitin laitettu suoraan auton pitkän valon liittimeen kiinni. 

Erittäin takkuilevasti saa kaikki 3 palamaan, tarpeeksi kun räpyttelee niin kaikki syttyvät. Edelleen joko vain 1 tai 2 syttyy. 

 

Alkaa menemään henkimaailman puolelle

Just now, Mikävika kirjoitti:

nyt on uusi akku, 77AH kapasiteetilla. 

Katkaisija jätetty välistä, johtosarjan herätevirtaliitin laitettu suoraan auton pitkän valon liittimeen kiinni. 

Erittäin takkuilevasti saa kaikki 3 palamaan, tarpeeksi kun räpyttelee niin kaikki syttyvät. Edelleen joko vain 1 tai 2 syttyy. 

 

Alkaa menemään henkimaailman puolelle

Mainittakoon että lisämaadoitusjohto löytyy jo akusta autonrunkoon

Link to post
3 tuntia sitten, Mikävika kirjoitti:

nyt on uusi akku, 77AH kapasiteetilla. 

Katkaisija jätetty välistä, johtosarjan herätevirtaliitin laitettu suoraan auton pitkän valon liittimeen kiinni. 

Erittäin takkuilevasti saa kaikki 3 palamaan, tarpeeksi kun räpyttelee niin kaikki syttyvät. Edelleen joko vain 1 tai 2 syttyy. 

 

Alkaa menemään henkimaailman puolelle

Mainittakoon että lisämaadoitusjohto löytyy jo akusta autonrunkoon

Kyllä sitten taitaa vika olla valoissa 

Onko nuo h1 vai d polttimoilla? 

Ballasteja voi siirrellä valojen välillä et seuraako syttymättömyys mukana. Jos jostain lyö läpi sytytyksen .

Link to post

Aika outoa kyl. Itsellä ei koskaan 110w ollut mutta noita 35-75w eri kokoonpanoilla 35-55w polttimoilla useita ja jos syttymättä jäi niin vikaa oli aina ballasti tai polttimossa.. 

Muutama vuosi nyt menty vain Ledeillä vaikka Hellan valoja on nippu jemmassa jos ja kun xenonit vielä polttelee.

Link to post
Aktiivi

Onko virtajohdot tarpeeksi paksut? Myös lampulta toiselle välit tai miten onkaan kytketyt? Toimiiko kaksi valo paremmin jos yhden piuhat kytkee irti.?

Link to post

Kyllä pitäis juuri näille xenoneille tarkoitetulla johtosarjalla virrankulku riittää. Ei merkitystä kytkeekö yhden, kaksi tai kolme kiinni. 

Eilettäin kävin taas ajelulla, nyt paloi laitimmaiset, vaikka vasemman laidan ksenoni on ollut kaikista huonoin syttymään. Keskimmäinen ei syttynyt koko reissulla, vaikka yleensä keskimmäinen ja oikea laita syttyy. 

 

Täytyy olla jotain valmistusvikaa näissä sytytinballasteissa tai polttimoissa. Aikoinaan oli samat xenonit itsellä ja ei ikinä mitään vikaa. Nyt kun ostin uudestaan nämä xenonit, niin sytytinballasti on hieman muuttunut vanhaan verrattuna. Olen myös 2 kertaa käynyt takuuseen vaihtamassa ballastit, koska ne ovat ''palaneet'' ja polttimo ei syttynyt. 

 

Pitänee siirtyä toisen valmistajan xenoneihin ja ehkä ottaa 70w sarja. Virrankulutus ja laturin rasite on melko raaka tuolla 110w sarjalla :D 

 

 

Link to post

Aletaan olla vian äärellä!

 

Oli jemmassa yksi uusi polttimo ja arvelin kokeilla sitä. No sehän sytty kuin nuotio poromiehen kiehisillä, ei merkitystä millä ballastilla kokeili. Polttimot siis alkavat olemaan yksinkertaisesti tiensä päässä. Uusi polttimo myös kirkastui täyteen tehoon nopeammin kuin vanha polttimo, luonnollisesti. Huomenna polttimokaupoille, jos sen jälkeen vielä jatkaa temppuilua niin joutaa mennä roviolle koko keksintö :D Tuntuu kummalliselle, että polttimo joko syttyy tai ei syty, eikä ole täysin ''palanut'' mutta ota näistä selvää..

Link to post
2 tuntia sitten, Mikävika kirjoitti:

Aletaan olla vian äärellä!

 

Oli jemmassa yksi uusi polttimo ja arvelin kokeilla sitä. No sehän sytty kuin nuotio poromiehen kiehisillä, ei merkitystä millä ballastilla kokeili. Polttimot siis alkavat olemaan yksinkertaisesti tiensä päässä. Uusi polttimo myös kirkastui täyteen tehoon nopeammin kuin vanha polttimo, luonnollisesti. Huomenna polttimokaupoille, jos sen jälkeen vielä jatkaa temppuilua niin joutaa mennä roviolle koko keksintö :D Tuntuu kummalliselle, että polttimo joko syttyy tai ei syty, eikä ole täysin ''palanut'' mutta ota näistä selvää..

Eihän xenonpolttimo "pala" oikeastaan koskaan vaan väri alkaa muuttumaan iän myötä. Tarpeeksi kun huononee alkaa sytytysongelmat. Ja jos tarpeeksi räpsyy menee ballastikin

Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...