Jump to content

Kylmän ilman ottoputki


Recommended Posts

Carina II vm. 1988, aj. 168 tkm. Kylmän ilman ottoputkessa (musta haitariputki) siisti, melkein ympyrän puolikaaren mittainen yläpuolinen repeämä pari kurttua ennen menoa esilämmitystsydeemiin. Löysin kurtun pohjasta haitaria plaraamalla. Tietyillä kierroksilla auto on alkanut hyvin vienosti ujeltaa, mistä epäilen repeämää. Peittyy kurtun pohjaan ja näyttää oleilevan siellä kuitenkin suht tiiviisti.   Varaosaa ei mistään löydy. Miten tuon korjaisit oikeaoppisesti? Velipoika suositteli jeesusteippiä.

Link to post

Rähmä..ei oo kovin pitkä aika takaperin, kun hukkasin noi kaikki osat :(  olis ollut ehjä tollanenkin. 

Mut onnistuisko jos jollain sikaliimalla liimaisit nuo palkeet toisiinsa kiinni. Olis ainakin siistimpi, kuin jeesusteippi. 

Mikäli oikein muistan, niin eikös toi oo ennemminkin kumia, kuin muovia? 

Näemmä ne alkaa noikin vermeet viimeinkin jostain pettämään :D 

 

Link to post

Iso kiitos vastauksesta ja vihjeestä. Kumiahan letku näyttäisi olevan. Ehjästä osasta olisin silti hirmu kiitollinen. Naiskumppanin vailla mitään herkkuja oleva veivi-ikkunainen kaasariauto, jota pidetään kuin kukkaa kämmenellä. Alkuperäinen omistaja eli kumppanin isä taisteli Tali-Ihantalassa.

Link to post

En tiä helpottaako yhtään asiaa,  mutta muistelisin, että AE80 corollassa jostain 84-85  (siis 1,3 8 venttiilinen A-kone)  on hyvin samanlainen ellei identtinen putki.  Voi olla kyllä ihan yhtä vaikee tapaus löytää, mutta jos jollain kerholaisella sattuisi oleen moinen nurkissa, niin sekin auttaisi. 

 

Link to post
15 minuuttia sitten, MaunoJokinen kirjoitti:

En tiä helpottaako yhtään asiaa,  mutta muistelisin, että AE80 corollassa jostain 84-85  (siis 1,3 8 venttiilinen A-kone)  on hyvin samanlainen ellei identtinen putki.  Voi olla kyllä ihan yhtä vaikee tapaus löytää, mutta jos jollain kerholaisella sattuisi oleen moinen nurkissa, niin sekin auttaisi. 

 

Myös EE80 oli muistaakseni melko samanlainen. (A = A-sarjan kone ja E:ssä E-sarjan kone).

 

Mutta niissä taisi olla vain suoraan lämpimän jälkeen suunnikas reikä ja kylmän imuputki sitten jatkui siitä akun lähelle.

https://www.amayama.com/en/genuine-catalogs/epc/toyota-japan/corolla/AE80/19924/engine/1703

 

Jos tarkoitat siis tuota osaa nro 17882.

https://www.amayama.com/en/genuine-catalogs/epc/toyota-europe/carina_ii/AT171L/3590/engine/1703

 

Amayama väittää, että olisi tilattavissakin (72$), mutta amayamalla ennekin ollut että ilmoittavat vasta tilauksen jälkeen vanhemmista osista, että ei olekaan enää saatavilla.

Link to post

Etra tai Etola voisi löytyä ohutta suoraa kumiputkea, lasket vain passelin putken halkaisijan suunnikkaan sivujen perusteella.  Tai kävisikö jokin motonetin myymä raidetankon / ohjausakselin suojakumi halkaisijaltaan, josta katkaisee sopivan pätkän. Se putssarin pelti vain ei ollut kovin vahvaa, niin pitäisi olla melko lähelle.

https://www.motonet.fi/fi/tuote/173285/SKF-hammastangon-suojakumi-yleismalli-iso-VKJP02001

Link to post
2 tuntia sitten, Laju kirjoitti:

Myös EE80 oli muistaakseni melko samanlainen. (A = A-sarjan kone ja E:ssä E-sarjan kone).

 

Mutta niissä taisi olla vain suoraan lämpimän jälkeen suunnikas reikä ja kylmän imuputki sitten jatkui siitä akun lähelle.

https://www.amayama.com/en/genuine-catalogs/epc/toyota-japan/corolla/AE80/19924/engine/1703

 

Jos tarkoitat siis tuota osaa nro 17882.

https://www.amayama.com/en/genuine-catalogs/epc/toyota-europe/carina_ii/AT171L/3590/engine/1703

 

Amayama väittää, että olisi tilattavissakin (72$), mutta amayamalla ennekin ollut että ilmoittavat vasta tilauksen jälkeen vanhemmista osista, että ei olekaan enää saatavilla.

Ei kun tolla kysyjällä on 150 sarjalainen Carina II.  Jossa on hyvin samanlainen suora putki.  Ja ilmanpuhdistin, ja kaasari on identtinen tuon AE80 sarjalaisen corollan kanssa. 

Tai niin oletan vuosimallin perusteella, koska 1988.  1989 on sitten 170 sarjalaista..  (vai olikos 1988 jo myös 170 sarjalaista loppuvuodesta myynnissä? mun mielestä 1989 oli viimienen, kun osan vuotta oli 150 sarjalaista )  mulla ollut 1988 vm carina II:sia useampikin 150 sarjalaista. 

 

Link to post

Nyt siis jo 150 sarjalainen toi carina II, niin silloin noita tosiaan löytyis sekä corollasta että Celicasta :D Ja olis corollassa sekä AE että EE koneisessa sama :) 

 

 

Enter part number
(10-12 characters):
 
Search in market: N. America Europe Japan General

Part 17881-12060 (HOSE, AIR CLEANER, NO.2) was found on the following models:

  Date range Model Frames/Options Found in diagram
  05/1983-06/1988 TOYOTA COROLLA EE80,AE8*,CE80 17-03: AIR CLEANER
  08/1985-07/1987 TOYOTA CELICA AT160,ST162 17-03: AIR CLEANER
  08/1987-07/1989 TOYOTA CELICA AT160,ST16* 17-03: AIR CLEANER
  10/1983-10/1987 TOYOTA CARINA 2, CORONA AT151,ST15*,CT150

17-03: AIR CLEANER

 

Link to post

Itsellä voi olla vielä tallessa se ilmanputsari 20vuoden takaa yhdestä puretusta autosta. En vain muista ollenkaan missä kunnossa se kumiosa on siinä on vai oliko ollenkaan, kun se auto oli tallissa joka paloi.

Otin siitä itselle silloin moottorin ja vaihdelaatikon toiseen autoon kun olivat vähänajettuja ja lähes ainoat ehjät osat ja nekin haisi savulta vielä kuukausia. Sisusta oli kuin dalin suunnittelema. Oli hienot muodot sulaneissa muoveissa matkustamossa. xD

Mutta muuta merkitystähän tuolla ei ole kuin että tuo kylmää ilmaa kesällä ilmanputsarille. Sen voi korvata vaikka sillä motonetin alumiinikurkkuputkella jota yleensä siinä pakosarjan ja ilmanputsarin kuuman ilman oton välillä on.

Vanhemmissa kaasarivehkeissähän ei ollut ollenkaan viety ilmanottoa auton eteen vaan oli vain vähän pidempi se nokka.

 

https://www.motonet.fi/fi/haku?q=alumiiniletku

 

Link to post
22 tuntia sitten, MaunoJokinen kirjoitti:

Ei kun tolla kysyjällä on 150 sarjalainen Carina II.  Jossa on hyvin samanlainen suora putki.  Ja ilmanpuhdistin, ja kaasari on identtinen tuon AE80 sarjalaisen corollan kanssa. 

Tai niin oletan vuosimallin perusteella, koska 1988.  1989 on sitten 170 sarjalaista..  (vai olikos 1988 jo myös 170 sarjalaista loppuvuodesta myynnissä? mun mielestä 1989 oli viimienen, kun osan vuotta oli 150 sarjalaista )  mulla ollut 1988 vm carina II:sia useampikin 150 sarjalaista. 

 

Mie taas arvaisin että kyseessä on AT171. Vanhemman kasitappisen imuputkessa kun ei yhtään kumiosaa ole, sekä pakosarjan lämpimän ilman ottoyhde on jo ilmanputsarikotelossa. Eikä sen koommin 2E-moottorisessakaan ole yhtään sen paremmin soveltuvaa osaa. Vastaavasti ehjän gummiletkunpätkän löytänee vaikka AE92:sta.

Link to post
2 tuntia sitten, Santeri Kantoniemi kirjoitti:

Mie taas arvaisin että kyseessä on AT171. Vanhemman kasitappisen imuputkessa kun ei yhtään kumiosaa ole, sekä pakosarjan lämpimän ilman ottoyhde on jo ilmanputsarikotelossa. Eikä sen koommin 2E-moottorisessakaan ole yhtään sen paremmin soveltuvaa osaa. Vastaavasti ehjän gummiletkunpätkän löytänee vaikka AE92:sta.

Sen takia itsekin linkkasin tuon uudemman kun siinä on se välikurttu.

Link to post

Kyllä tässä nyt tämän palstan noviisi ihan mykistyy. Iso kiitos oallistuneille. Auto on emännän talon alla hallissa kilometrin päässä. Lähden kattelmaan kun kerkiän, että tietäisin vielä tarkemmin osan mallin ja laadun. Auto on myyty Rovaniemellä keväällä 1988 (kun tuolla muisteltiin sarjojen tuloa markkinoille). Verkkaisesti hommani etenevät. Pysyn tässä palstalla ja kerron edistymisestä. Yhtyeydenotot tervetulleita. Muuta ajoa ei ole kuin ruostesuojaukseen nyt torstaina. Pari mökkireissua loppuvuodesta. Kiitos siis vielä kerran.

Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...