Jump to content

Avensis 2.0 vvti vm 2004 nykii


Recommended Posts

Auto huolettu vasta merkkihuollossa ei vikakoodeja. Nykii kylmänä enemmän kuin lämpimänä. Ihan hirveä ajettava. Voi olla että helpottuu toisinaan kun antaa kunnolla runtua autolle. Mistä voisi alkaa tutkimaan tai olisiko Oulun suunnalla tietäjää joka osaisi tutkia?

Link to post

vvt-i moottorin perusjuttuja on ainakin imusarjan tiiviste, tyhjäkäyntisäätimen likaisuus ja maf-anturin likaisuus. jos tyhjäkäynti ok niin tuo MAF voisi silti olla, se on helppo ainakin suihkuttaa siihen sopivalla sprayllä ja kattoa tekeekö eroa. ilmansuodatinkotelossa 2 ruuvilla kii

Link to post

ilmeisesti ei imusarjan vuoto aina selviä vaikka suihkisi sinne seudulle palavaa ainetta. sen tiivisteen vaihto on kuitenkin erittäin helppo operaatio (ainakin 2004 corollaan).

itellä tehtiin nyrkkipajalla maf, tyhjäkänytivena, imusarjan tiivisteet. 140e ne siitä veloitti. oireena mulla oli 2800rpm tyhjäkäynti

Link to post
54 minuuttia sitten, sekka2 kirjoitti:

ilmeisesti ei imusarjan vuoto aina selviä vaikka suihkisi sinne seudulle palavaa ainetta. sen tiivisteen vaihto on kuitenkin erittäin helppo operaatio (ainakin 2004 corollaan).

itellä tehtiin nyrkkipajalla maf, tyhjäkänytivena, imusarjan tiivisteet. 140e ne siitä veloitti. oireena mulla oli 2800rpm tyhjäkäynti

Tälläseen 2.0 avensikseen aivan persehomma irroittaa imusarja 2004 bensacorollaan vaihtaa vartissa 😁... Jossain vaiheessa näihin koitettiin ecupäivityksiä nykimisen pienentämiseksi tehdä.. mutta alkuun MAFfin putsauksella sekä koska sytytystulpat on vaihdettu? (Näissä pitää olla iridiumit)

Link to post

Keväällä juhanautossa käyny jolloin vaihdettu tulpat yms. Kaasuläpän silloin puhistivat ilman irroitusta ja ei vaikuttanut. Itse irroitin sen myöhemmin ja puhdistin paremmin. Ei auttanut. 

Link to post
9 tuntia sitten, Petteri kirjoitti:

Keväällä juhanautossa käyny jolloin vaihdettu tulpat yms. Kaasuläpän silloin puhistivat ilman irroitusta ja ei vaikuttanut. Itse irroitin sen myöhemmin ja puhdistin paremmin. Ei auttanut. 

Ok..ajatko 95lla vai 98lla? Näihin suoraruiskuihin tais olla suositus vain että 98illa saisi ajaa. Melkein kääntyisin vielä Toyotan puoleen ja käydä kysymässä olisiko vielä joku päivitystiedosto ecuun että saisi nykimistä vähemmälle.

Link to post

Periaatteessa vois olla imusarja ja imuvenat likaantunut, niinkuin suorasuihkuautoissa tahtoo tapahtua.  Oma 2.0 avensis -07 on ajettu 230tkm. Kone pitää pientä nykimistä pienillä kierroksilla, kunnes lämmöt nousee ja veto tasoittuu.  Asiaa ei auta yhtään se, että välitykset on pitkät ja alavääntö ei mikään hyvä. 

Tuossahan on imusarjassa joku läppäsysteemikin, joka sulkee puolet imukanavista pienllä kuormalla, pienillä kierroksilla, kone kylmänä tai jotenkin. Vähän epäilyttää kaikki tuollaiset viritykset.

Muutenkin tuntuu että 1AZ-FSE moottorin epätasainen veto on vähän niinkuin ominaisuus. Ei tainnu olla ihan loppuun asti suunniteltu tämä Toyotan suorasuihkutuskone.

Esim. verrattuna edelliseen autooni, vm 2000 1.8 bensa primeraan. Siinä oli heikosti tehoa ja iso kulutus, mutta ikinä se ei nykinyt vähääkään. Siis ei nypyn nypyä ikinä. 

Link to post
1 tunti sitten, Janne_ kirjoitti:

Ok..ajatko 95lla vai 98lla? Näihin suoraruiskuihin tais olla suositus vain että 98illa saisi ajaa. Melkein kääntyisin vielä Toyotan puoleen ja käydä kysymässä olisiko vielä joku päivitystiedosto ecuun että saisi nykimistä vähemmälle.

98 aina käyttäny. 

Pitäiskö antaa vesisumuhoitoa jos sillä puhistuis venttiilit ainaki?

Link to post

Ensimmäiseksi varmaan kannattaa tutkia sen korkeapainepumpun o-renkaat. Vaikka onkin ajanu 98lla niin tuntuu olevan aina ongelma niissä. Jollain toisella jäsenelläkin oli sama ongelma ja tuli kuntoon. Varmasti nykii kun pa-paine on n.20bar ja jos häiriöitä ni ei välttämättä vikakoodia tai valo syty jos ongelma on niin lyhytaikainen että moottorinohjaus ei ehdi reagoimaan/tallentamaan.  Sen jälkeen alkaisin etsimään vikaa jostain muualta. Suorasuihkussa PITÄÄ käyttää 98.

Link to post
On 14.10.2021 at 22.41, Janne_ kirjoitti:

Tälläseen 2.0 avensikseen aivan persehomma irroittaa imusarja 2004 bensacorollaan vaihtaa vartissa 😁... Jossain vaiheessa näihin koitettiin ecupäivityksiä nykimisen pienentämiseksi tehdä.. mutta alkuun MAFfin putsauksella sekä koska sytytystulpat on vaihdettu? (Näissä pitää olla iridiumit)

Mihin perustuu iridiumit. Lämmönkesto ja käyttöaika kyllä parempi ja ei tarvitse jaka toinen öljynvaihto vaihtaa tulppia, mutta kipinänhän tavallinen tulppakin antaa?

Link to post
19 tuntia sitten, Laju kirjoitti:

Mihin perustuu iridiumit. Lämmönkesto ja käyttöaika kyllä parempi ja ei tarvitse jaka toinen öljynvaihto vaihtaa tulppia, mutta kipinänhän tavallinen tulppakin antaa?

Kai ne tehokkaamman kipinän antaa myös, ja kun tehtaalla on laitettu noihin jo iridiumit sekä suositellaan jatkossakin 😁👍🏼

Link to post
7 tuntia sitten, Petteri kirjoitti:

Noniiiin... Vikahan oli maffi. Puhdistin sillä oikealla aineella niin puhistu aivan uudeksi. Siihen loppu nykimiset ja tehoki parantu. 

Heh. Just tuossa joku aika sitte kävin putsaamassa kaverin Vensiksen MAFfin, nii rauhottu humppaaminen käynnissä ja muutenki vedot parani - toki tulpat vielä menee vaihtoon, kun ei yksinkertaisesti mitää tietoa millon vaihdettu...

Ja aine millä on putsattu on CRC Air Sensor Cleaner. Jotku saattaa sanoo, että sama ku vetäs bräkliinillä, mut enpä lähteny ite kokeileen.

Edited by MTi
Link to post

Joskus kokeilin brääkläänerillä puhistaa niin sulatti härpäkkeitten  pintaa ku pyyhkäs niin luulen että on liian tehokasta siihen hommaan. Ite putsasin kans tuolla oikealla aineella ja puhistu paljon paremmin. 

Link to post

Kuulemma oikeen likaisen tai viallisen maffin voi todeta myös irroittamalla sen johdon tyhjäkäynnillä. jos ei sammu niin maffi ei tee mitään...

Mutta eipä ihme jos käy oudosti ilman toimivaa maffia, kun ecu ei tiedä mitkä seokset siellä on

Link to post
17 minuuttia sitten, sekka2 kirjoitti:

Kuulemma oikeen likaisen tai viallisen maffin voi todeta myös irroittamalla sen johdon tyhjäkäynnillä. jos ei sammu niin maffi ei tee mitään...

Mutta eipä ihme jos käy oudosti ilman toimivaa maffia, kun ecu ei tiedä mitkä seokset siellä on

Menee silloin moottorihäiriö valo päälle (Limp mode)  ja alkaa ajamaan turvaseoksilla. Tehot häviää samalla.

Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...