Jump to content

Corolla 2008 E150 1,6 1ZFR-FE Öljyt


Recommended Posts

No sepä. Ajattelin vain varmistaa, että ei jostain syystä ole ihan kuraa.
Joku väittely siitä joskus jossain olikin, että kuka sen öljyn on tehnyt, niin useampi väitti, että Mobil.
Ja tietty sekin oli mielessä, että onko toi 5W30 hyvä, tosin noista öljyistäkin on ilmeisesti aina sata ja yksi mielipidettä.

Mutta noilla mennään, kun on edullinen ja 5L pönttö, siihen kylkeen MAN:nin suodatin ja öljypropun tivari, niin eiköhän sillä pärjää.

 

Link to post

https://www.ak24.fi/fi/tavarat/nesteet-tayssynteettiset-oljyt-dieselmoottoreihin/moottorioljy-0w20-toyota-afe-5l-tayssynteettinen

Tätä vastaavaa Mobilia(tyyppiä en enää muista) itsellä odottaa öljynvaihtoa 1ZR-Fae moottoriseen Aurikseen. Mutta hyvin pitkälle sama kone se on. 

Kyllä tuo 5w30 vaatimukset täyttää ja itse sillä ajoin noilla ZZ sarjan koneisilla ex autoilla.

Link to post

Samoin olis tarkoitus asennuttaa jo olemassa olevan Defan lohkolämppärin kaveriksi haaroitinsarja & sisäpistoke sisätilan lämmittimelle.
Mutta tuostakin sataa mielipidettä... yksi sanoo että ei ole hyvä käyttää sisätilan lämppäriä, kun helposti kondensoi kosteutta sisätilojen pelteihin jne 
kun ei ilma kierrä.... sit taas omakohtaisten kokemusten kautta ...kun ei ole sisälämppäriä, niin on niin tuskaa jäitä skrabailla ja ovista päästä kovilla pakkasilla sisään.

Kovilla pakkasilla vaikeaa saada ulkona jätettyä / avattua jäistä ikkunaa raolleen, kun ikkunat jäässä ja sähkölasit, eikä välttis aukea jään takia.
Ilman sisälämppäriä saa muutenkin odotella todella pitkään et aukeaa ikkunat, eikä muutenkaan viitsis tuulilasille suoraan halkeamisriskin takia liian kylmää tai kuumaa 
auton omalla lämppärillä puhaltaa. 

Toinen dilemma on se että olen Defan sivuilta katsonut, että mikä haaroitin/sisätilanpistoke sarja käy kyseiseen Corollaan, mut ei ole mitään hajua  että käykö ne 
saletisti Defan lohkon kanssa yksiin... en tiedä onko autossa lohko vaiko putki lämmitin.
 

5 minuuttia sitten, Forestman kirjoitti:

https://www.ak24.fi/fi/tavarat/nesteet-tayssynteettiset-oljyt-dieselmoottoreihin/moottorioljy-0w20-toyota-afe-5l-tayssynteettinen

Tätä vastaavaa Mobilia(tyyppiä en enää muista) itsellä odottaa öljynvaihtoa 1ZR-Fae moottoriseen Aurikseen. Mutta hyvin pitkälle sama kone se on. 

Kyllä tuo 5w30 vaatimukset täyttää ja itse sillä ajoin noilla ZZ sarjan koneisilla ex autoilla.

Juu ja emännyksen Auriksessakin olen käyttänyt kerran tuota Toyotan "omaa" öljyä. 
Kyllä mä sitä laitan tuohon Corollaanikin nyt.

Link to post

Tuossa Dual-VVTi tuli myös 0W20 suositus mutta eipä sitä juurikaan Suomessa käytetty, kun 5W30 annettiin toisena vaihtoehtona, jolla pärjättiin yhdellä öljyllä iso populaatio Toyotaa.

Link to post
16 minuuttia sitten, Toyoman kirjoitti:

Samoin olis tarkoitus asennuttaa jo olemassa olevan Defan lohkolämppärin kaveriksi haaroitinsarja & sisäpistoke sisätilan lämmittimelle.
Mutta tuostakin sataa mielipidettä... yksi sanoo että ei ole hyvä käyttää sisätilan lämppäriä, kun helposti kondensoi kosteutta sisätilojen pelteihin jne 
kun ei ilma kierrä.... sit taas omakohtaisten kokemusten kautta ...kun ei ole sisälämppäriä, niin on niin tuskaa jäitä skrabailla ja ovista päästä kovilla pakkasilla sisään.

Kovilla pakkasilla vaikeaa saada ulkona jätettyä / avattua jäistä ikkunaa raolleen, kun ikkunat jäässä ja sähkölasit, eikä välttis aukea jään takia.
Ilman sisälämppäriä saa muutenkin odotella todella pitkään et aukeaa ikkunat, eikä muutenkaan viitsis tuulilasille suoraan halkeamisriskin takia liian kylmää tai kuumaa 
auton omalla lämppärillä puhaltaa. 

Toinen dilemma on se että olen Defan sivuilta katsonut, että mikä haaroitin/sisätilanpistoke sarja käy kyseiseen Corollaan, mut ei ole mitään hajua  että käykö ne 
saletisti Defan lohkon kanssa yksiin... en tiedä onko autossa lohko vaiko putki lämmitin.
 

Juu ja emännyksen Auriksessakin olen käyttänyt kerran tuota Toyotan "omaa" öljyä. 
Kyllä mä sitä laitan tuohon Corollaanikin nyt.

Säteilijälämmitin zr koneessa on. 

Ei sille ole oikein vaihtoehtoja kuin TT thermon tyyppinen letkulämmitin.

Sisähaarat on ihan yleiskamaa ja vänkärin puolelta saa helposti läpi.

5 minuuttia sitten, CamryPappa kirjoitti:

Tuossa Dual-VVTi tuli myös 0W20 suositus mutta eipä sitä juurikaan Suomessa käytetty, kun 5W30 annettiin toisena vaihtoehtona, jolla pärjättiin yhdellä öljyllä iso populaatio Toyotaa.

Tätäpä puntaroin myös tuohon Valvematicciin.

Mutta päädyin 0w20seen kun edullisesti saan sitä örumin kautta töihin. Ja kun sillä on ajettu aikaisempi auton historiakin jo.

 

5 minuuttia sitten, CamryPappa kirjoitti:

 

 

Edited by Forestman
Link to post
38 minuuttia sitten, Toyoman kirjoitti:

No sepä. Ajattelin vain varmistaa, että ei jostain syystä ole ihan kuraa.
Joku väittely siitä joskus jossain olikin, että kuka sen öljyn on tehnyt, niin useampi väitti, että Mobil.
Ja tietty sekin oli mielessä, että onko toi 5W30 hyvä, tosin noista öljyistäkin on ilmeisesti aina sata ja yksi mielipidettä.

Mutta noilla mennään, kun on edullinen ja 5L pönttö, siihen kylkeen MAN:nin suodatin ja öljypropun tivari, niin eiköhän sillä pärjää.

 

Toyota öljyä käyttänyt myös nyt parit vaihdot ja seuraavallakin kertaa aion vaihtaa.  Suodattimena luotan kyllä Toyotan suodattimeen.  SIinä ei montaa euroa säästä, mutta on varmasti semmonen, kuin koneeseen on tarkotettu.  Joskus aikoinaan oli toyotan tiskillä halkileikattu orkkis ja tarvike..  ne ei kyllä olleet likikään samanlaisia.  Sen jälkeen en oo juurikaan tarvikkeita suodattimiksi ostanut kuin ihan pakon edessä. 

EIkös Toyotan suodatinta löydy motonetistakin, jos tuo on "välttämätön" optio sieltä ostaa. Taisi vain marmorilla olla muutaman euron halvempi, ainakin "kanta-asiakkaalle" ;) 

Mutta pojot Motonetille tuosta, että noita saa sieltä nykyään, niin saa työssä käyväkin inhimillisiin aikoihin orkkis kamaa :) Tuppaa vain tuleen aina kiire, jos pitää Toyotalle työpäivän jälkeen ehtiä. 

Link to post

No mä edelliseen E120 1,6 Corollaan ostin aina Toyotan oman suodattimen, mutta ainakin motonetin sivuilla tarjoaa nyt Tojon omaa suodatinta e150:seen vain
01/2009 vuosimallista lähtien. Mun on 1/2008 eli vaihtoehtona on siellä tuo MAN:nin suodatin. 
https://www.motonet.fi/fi/varaosahaku/0e05c115-3b64-47e1-88a1-b888525b1871/215005/Auto/TOYOTA/COROLLA-Sedan--E15-/2007-2014?cat=3cc4f2e6-b240-11e5-86a8-8bd9620a8e24

Eikä se nyt mikään pakko motonetistä kaikkea ostaa... mut täytyy kysyä mistä saisi Toyotan omaa suodatinta tuohon vuosimalliin.
Tosin olen kuullut että MAN:nin suodattimet ihan hyviä olisi, mut itse olen pyrkinyt suodattimen kohdalla nimenomaan olemaan säästämättä ja laittamaan Toyon oman + propun tiivisteen.
Valmistusvuosi alkaen2009.01 Valmistusvuosi alkaen2009.01 

Link to post

Ainut paikka mistä verkossa löysin Toyota oman alkuperäisen suodattimen oli tämä Auriksen jossa alempana kuitenkin mainitaan 
myös Toyota Corolla #15#/Bensiini/1.6l/1ZRFE// VM: 2006--> 

https://shop.ttnordic.fi/epages/ttnordic.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/20120208-11092-83518-1/Products/90915-YZZJ1

Sitten on vielä tuo öljypropun tiiviste... Motonet tarjoaa kahta vaihtoehtoa : alumiinista ja VF (Vulkaanikuituista)
https://www.motonet.fi/fi/varaosahaku/0e05c115-3b64-47e1-88a1-b888525b1871/215005/Auto/TOYOTA/COROLLA-Sedan--E15-/2007-2014?cat=3d111e46-b240-11e5-b008-2f2c40d738f4

kumpi noista nyt sitten ? 

Muistelisin tosiaan, että emännän 2008  Aurikseen laitettiin Motonetistä Toyotan öljyt, MAN:nin filtteri ja ilmeisesti nimenomaan tuo VF vulkaanikuitu propun tiiviste.
Korjaamo käynnillä huomasivat, että öljy melkein alarajassa. Mietityttää itseä, et päästääköhän propun tivarista sittenkin läpi... täytyy nyt seurata tiputteleeko öljyä. 

Voishan tuon alkuperäisen Denson suodattimen ja propun tiivisteen tilailla TT-Nordicilta maksaa ( 12,60€ Suodatin + 2,20€ tiiviste + postikulut 6,95€ = 21,75€ )
Toimitusaika vaan "voidaan lähettää 2-5 päivän kuluessa" että mitä sekin käytännössä tarkoittaa... pitäis öljyt mielellään tällä viikkoa vaihtaa.


Ja vielä Defan lämmittimestä :

CamryPappa kirjoitteli "Säteilijälämmitin zr koneessa on. " eli onko säteilylämmitin vähän sellainen lehmän hönkäys, ettei ole kovin tehokas ?
Ihmeteltiin jo tuon Auriksenkin kanssa ettei koneesta kuulunut kovillakaan pakkasilla mitään "ritinää" merkkinä lohkolämmimen 
toiminnasta... mietittiin että toimiikohan edes. Mutta päättelen että toi säteilylämmitin ei kait pidä juurikaan mitään ääntä mistä voisi päätellä tapahtuuko jotain,
koska teho tosiaan tuntui olemattomalta yli tunnin piuhassa pidon jälkeenkin.

p.s. kiitos paljon vastauksista tähän mennessä.

Link to post
45 minuuttia sitten, Toyoman kirjoitti:

Ainut paikka mistä verkossa löysin Toyota oman alkuperäisen suodattimen oli tämä Auriksen jossa alempana kuitenkin mainitaan 
myös Toyota Corolla #15#/Bensiini/1.6l/1ZRFE// VM: 2006--> 

https://shop.ttnordic.fi/epages/ttnordic.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/20120208-11092-83518-1/Products/90915-YZZJ1

Sitten on vielä tuo öljypropun tiiviste... Motonet tarjoaa kahta vaihtoehtoa : alumiinista ja VF (Vulkaanikuituista)
https://www.motonet.fi/fi/varaosahaku/0e05c115-3b64-47e1-88a1-b888525b1871/215005/Auto/TOYOTA/COROLLA-Sedan--E15-/2007-2014?cat=3d111e46-b240-11e5-b008-2f2c40d738f4

kumpi noista nyt sitten ? 

Muistelisin tosiaan, että emännän 2008  Aurikseen laitettiin Motonetistä Toyotan öljyt, MAN:nin filtteri ja ilmeisesti nimenomaan tuo VF vulkaanikuitu propun tiiviste.
Korjaamo käynnillä huomasivat, että öljy melkein alarajassa. Mietityttää itseä, et päästääköhän propun tivarista sittenkin läpi... täytyy nyt seurata tiputteleeko öljyä. 

Voishan tuon alkuperäisen Denson suodattimen ja propun tiivisteen tilailla TT-Nordicilta maksaa ( 12,60€ Suodatin + 2,20€ tiiviste + postikulut 6,95€ = 21,75€ )
Toimitusaika vaan "voidaan lähettää 2-5 päivän kuluessa" että mitä sekin käytännössä tarkoittaa... pitäis öljyt mielellään tällä viikkoa vaihtaa.


Ja vielä Defan lämmittimestä :

CamryPappa kirjoitteli "Säteilijälämmitin zr koneessa on. " eli onko säteilylämmitin vähän sellainen lehmän hönkäys, ettei ole kovin tehokas ?
Ihmeteltiin jo tuon Auriksenkin kanssa ettei koneesta kuulunut kovillakaan pakkasilla mitään "ritinää" merkkinä lohkolämmimen 
toiminnasta... mietittiin että toimiikohan edes. Mutta päättelen että toi säteilylämmitin ei kait pidä juurikaan mitään ääntä mistä voisi päätellä tapahtuuko jotain,
koska teho tosiaan tuntui olemattomalta yli tunnin piuhassa pidon jälkeenkin.

p.s. kiitos paljon vastauksista tähän mennessä.

Jos siitä autosa olisi se noin 1 litra vuotanut tyhjennyspropun tiivisteen kautta, niin olisi kyllä melko näkyvä läikkä siinä kohtaa jossa autoa yleensä pidetään parkissa.

Link to post

Tuo "vulkaanikuitu" eli fiiberiprikka on kyllä paras mahdollinen. Ei vaadi rajua kiristystä tiivistääkseen, ja tiivistää epätasaisillakin pinnoilla. Noissa mopoissani en käytä kupari- tai aluprikkaa, vaan nailonista, fiiberiä tai pyöreää massasisältöistä kuparirinkulaa. Niiden alumiininen öljypohja kun on ihan liian herkkä korkkaamaan kierteistään. Mutta noi on kertakäyttöisiä, pitää aina muistaa ostaa uusi, ja lisää huimasti kuluja joidenkin mielestä xD .

Defa:

http://old.defa.com/vfp/eh/420866.pdf

Calix:

https://www.calix.se/files/1e868e3b2cce6e381fa3733f2d134a55.pdf/RE 528.pdf tai https://www.calix.se/files/d5fc9774627605a46d02351e79f86697.pdf/RE 773.pdf

Ja kummatkin sitten säteilymallia. Hieman vähemmän wattitehoa kuin "lohkis", mutta toisaalta eipä nykymoottorissa ole niin paljoa lämmitettävääkään, ja malmi ei ole enää rautaa. Itselläni oli säteilylämppäri silloisessa autossa 2016 kun oli se todella kova pakkastalvi. Ja kyllä se rivarin 2h kellolla lämmitti selkeästi. Enkä ole kyllä kuullut enää sitä tuttua ääntä letkulämppärilläkään, saattaa tosin sekin vaikuttaa, että moottoritilan äänieristys on parempi kuin muinoin.

Se orkkissuodin ei näköjään löydy rekkarihaulla, mutta löytyy kun valitsee auton Merkki -> Malli -> jne.

Link to post

"Se orkkissuodin ei näköjään löydy rekkarihaulla, mutta löytyy kun valitsee auton Merkki -> Malli -> jne."

Juu niinpäs löytyykin, Kiitos paljon. 
Tuon ansiosta saan tänään haettua kaiken tarvitsemani kerralla samasta paikasta.


 

Link to post

Pikaisen haun tuloksena 2008 1,6VVTi 1ZR-FE koneen öljytilavuus on 4,2L + Öljynsuodatin 0,2L 
Yksinkertainen kysymys : täytyykö siis öljystä tyhjennettyyn koneeseen laittaa öljyä se 4,2L+0,2L = 4,4L ?
(oletan, että sinne koneeseen varmaan vähän jää seinämille öljy' varmaan normaalissa nopeassa öljynvaihdossa)

Kysyn siksi, että vaikka auton on jättänyt yöksi tasaiselle, niin kun öljytikun ottaa pois ja katsoo, niin näyttää vajaata täyttä viivaa,
koska öljynvaihdon yhteydessä ei saatu tarkkaa määrää tikusta, kun kone oli uusilla öljyillä käynyt hetken, ja kun tikun työntää sisään ja katsoo, niin sehän näytttää
öljyä pitkin mittatikkua epämääräisesti. Samoin yllämainitusti kun auto on yön yli seissyt tasaisella, niin heti otettaessa näyttää vajaata, ja toisen kerran jälkeen 
"sekoittuu" tikun varteen. 

Öljyn vaihdon yhteydessä mekaanikko arvioi parhaansa mukaan öljyn määrän ja tarkisti tikusta asiaa, mutta kuten sanottu siitä ei tullut selvyyttä.
5L:n Toyota oma öljy. Otin kuvan sinne jäljelle jääneestä öljymäärästä, ja oletan että täydessä 5L:n purkissa on aika lähelle se 5L, ja asteikko sivussa läpinäkyvällä
"ikkunalla". Sen perusteella öljyä pitäisi lisätä. Mittatikulla ei saa kuin epämääräistä vastausta, joten laskenko sen purkin mitan mukaan ja vertaan tuohon 4,4L tilavuuteen,
ja lisään sen verran että pitäisi olla oikea määrä perustuen siihen öljypurkin mitta-asteikolla. 

p.s. Ilmeisestihän öljynsuodatin olisi hyvä täyttää öljyllä kiinni laitettaessa, mutta se on tässä koneessa vaakatasossa, joten en usko että sinne laitettiin mitään.
tosiaan vain haluaisin varmistaa että koneessä pitäisi olla kokonaisuudessaan 4,2L vaiko olettamani 4.4L

Sain varmaan todella monimutkaisesti selitettyä, niin että itseäkin naurattaa, mutta valaiskaa joku :D

 

Link to post

p.s. Näköjään muuten Toyotan oma ohjekirja sanookin öljystä seuraavaa; (olisi jälkiviisaana voinut tietenkin edes vilkaista ohjekirjaakin :D )

1ZR-FE :
"Paras vaihtoehto on SAE 0W20 hyvien kylmäkäynnistysominaisuuksiensa ja polttoainetaloudellisuutensa vuoksi.
Jos SAE 0W20 ei ole saatavilla, voit myös käyttää SAE 5W-30 (Eli tätä Toyotan omaa nimeomaan laitoin juuri tehdyssä öljynvaihdossa)
Tällöin öljy on kuitenkin vaihdettava SAE 0W-20 öljyksi seuraavan öljynvaihdon yhteydessä"

Eli kait sittenkin täytyy laittaa noi 0W-20 öljyt vaikka nyt tuossa 5000Km:n jälkeen, kun kerran auton oma ohjekirja niin suosittelee.
Pitäisköhän sittenkin vaihtaa jo varmuuden vuoksi ennen kovia pakkasia vuoden vaihteen jälkeen hmmm..

 

Link to post

Siis oot varmaan ottanut tikun pois ja putsannut öljystä, työntänyt uudestaan paikalleen ja nostanut sitten pois? Tällöin pitäisi tikussa olla selkeästi luettavissa öljyn pinnan taso. 

Link to post

1ZR-fe  koneessa on just toi ongelma, että nostaa siihen tikun putkeen aina ekalla kerralla nostaessa sen verran öljyä, että sen jälkeen toisella kerralla lähdes mahdotonta katsoa, paljonko siellä on sitä öljyä :( Eli juurikin kun on seissyt, niin eka mittaus antaa oikean arvon.  Sitten kun lisää, niin  onkin jo hankala katsoa, tuliko riittävästi laitetua lisää vai ei. 

Onneksi ainakaan mun koneeseen ei juuri lisäillä tarvitse. 

Link to post

Ajattelin luottaa siihen öljypurkin sivussa olevaan "ikkuna"  mittariin, (Eli oletan että purkissa avaamattomana se ilmoitettu 5L ) ja laskea sieltä että  
sinne purkkiin jää se 5L miinus 4.4L = n. 0,6L jäljelle. Tai siis kokeilen ensin laittaa 4.2L:n mukaan ja tarkistaa tikun päivän seisomisen jälkeen ja jos uupuu vielä,
niin sitten lisätä se 0.2L (Suodattimen tilavuus) jos tarvis.

Ja tosiaankin Mauno Jokine, olen samaa mieltä tuosta että toi kyseinen kone antaa luotettavan lukeman vaan ekalla kerralla katsoessa päivän seisomisen jälkeen.

Mut toi 0W-20 ohjekirjan arvo tuli kyllä puista, kun ajattelin että toi 5W-30 on se oikea ohjekirjan suositus,
mutta eiköhän tuolla 5W-30:lläkin nyt hetken ajele ainakin ennen kovia pakkasia.

 

Link to post

Jos kone on paljon ajettu niin 0w-20 kyllä sen verran litkua, että saa lisäillä. Eka numero on kylmäjuoksevuus ja toinen kuuma. Mitä pienempi lukema niin juoksevampaa.

Link to post

Jäänyt vastaamatta tähän, no korjataan nyt.

Hybridin kanssa ehdottomasti 0W20. Mutta muissa ns maalaisjärjen kanssa. Jo tuo 5W30 on ACEA A5/B5 eli pienikitkainen ja hyvin juokseva, ja jos nyt ei asu paukkupakkasten vyöhykkeellä ilman moottorinlämmitintä, niin kyllä se on talvikelpoakin. Ja 0W20 on tosiaan erittäin juoksevaa, joka on hybridin kanssa tärkeää, koska moottori käy vain silloin tällöin.

Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...