Jump to content

Avensis T25 takajarrun liukutapin tiiviste

Laju

Recommended Posts

Nyt pitää kysyä jos joillain olisi enemmän tietoa.

Takajarrut vaihdoin T25 / 2008 avensikseen. Samalla käytin liukutapit pois paikaltaan.

Ihmetystä aiheutti, että liukutapeissa ei kummallakaan puolella ollut sitä hammasrattaan näköistä kumia akselissa, ei edes jämiä ollenkaan kumista.

Aluksi luulin että kumi puuttuisi toiselta puolen, mutta ei ollut toisellakaan puolen kumia ollenkaan.

Kuuluisiko näissä siis olla edes tuota kumia liukutapeissa ollenkaan. Motonetistä kävin liukutappisarjan, siinä tuo kumiosa on, muuten tappi oli täysin samanlainen mitoiltaan kuin paikallaan oleva?

(Bosch osanumero 0204104309 ja boschin osat oli paikallaankin.

https://static.baza.drom.ru/drom/1609226829605_bulletin

Auto ollut itsellä 80tkm asti, joten ei ole edes kumit edellisten omistajien jäljiltä pois.

Eli paikallaan oli tämännäköiset tapit

https://partsouq.com/tesseract/assets/partsimages/Toyota/0495605010.jpg

Mikä merkitys tuolla rataskumilla edes on, jos sitä ei alkujaan ole ollut liuoissa?

avensis_2008_3_10_2021.jpg

Mulla on ainakin 2007 avensiksen jarrusatuloissa suojakumit liukutapeissa. Vai miitä tarkoitat rataskumeilla? Liukutappien ympärillä oleva suojakumi on muodoltaan sellainen kurttuputki.

Luulisi että liukutapit ruostuisivat ja likaantuisivat jumiin nopeasti ilman suojakumeja. 

Sellainen putkilomallinen kumi jossa ratasmallinen päällys, yleensä tuon liukutapin päässä menee satulan sisään. Toimii värinän vaimentimena, tai ainakin pitäisi toimia. Näin olen käsittänyt. Joskus nuo kinnaa kunnolla kiinni jos satuloita ei ole rasvattu/huollettu säännöllisesti.

12 tuntia sitten, Kurttu kirjoitti:

Mulla on ainakin 2007 avensiksen jarrusatuloissa suojakumit liukutapeissa. Vai miitä tarkoitat rataskumeilla? Liukutappien ympärillä oleva suojakumi on muodoltaan sellainen kurttuputki.

Luulisi että liukutapit ruostuisivat ja likaantuisivat jumiin nopeasti ilman suojakumeja. 

Tarkoitan sitä kumia, joka menee satulan sisään ja on sen liukutapin kavennuksessa. En sitä haitarikumia, joka suojaa itse liukutappia ja osin palauttaa jarrupalan takaisin.

Tuossa videossa näkyvä kapea osa jonka ottaa pois.

Toyotassa yleensä ollut sen muutaman sentin pituinen muotokumi, niinkuin laku, josta porattu reikä läpi.

Englannikielisiltä sivuilta löysinkin vastauksen ja kyseessä olisi rattle rubber eli kalinan/helinän estäjä.

Edessä noita olen levyissä nähnyt, mutta ikinä miettinyt sen tarkoitusta.

Ilmeisesti takana noita ei ole tuossa ollut alkujaankaan ollut kun etujarruthan ne eniten hidastavat ja ääntävät.

En olllu tietoinen moisesta kumista, kun en ole irrottanut kertaankaan liukutappeja. Yleensä vaan nylkytän niitä herkistysmielessä eestaas ja korkeintaan ruiskautan vähän rasvaa väliin.

10 tuntia sitten, Kurttu kirjoitti:

En olllu tietoinen moisesta kumista, kun en ole irrottanut kertaankaan liukutappeja. Yleensä vaan nylkytän niitä herkistysmielessä eestaas ja korkeintaan ruiskautan vähän rasvaa väliin.

Älä ainakaan CRC suihkuta sinne. Turvottaa tiivisteen ja on vain entistä lujemassa liu'ut.

Taitavat nuokin lähteä takaa pois, kunhan talvirenkaat vaihdan. Jos niitä ei ole uudesta siellä ollut, niin eipä niitä nytkään tavitse. :D

Olishan CRC'llä tappeihin sopiva ainekin, joskaan se ei ole spray.

Tosin noista tapeissa olevista kumeista on täällä pohdittu, josko ne pitäisi voidella jarrukumirasvalla, ja metallinen osa tappirasvalla kuten esim Braklube.

Mutta se klassinen 55-6 kannattaa unohtaa merkin valikoimasta, ja itse asiassa kokonaan, ei hyvää missään.