Jump to content

Kauan Toytan jakoketjut kestävät?

Recommended Posts

Olen vuosien varrella nähnyt yhden Priuksen myynti-ilmoituksen missä sanottiin, että jakoketju vaihdettu. Muutoin toyotien jakoketjuista ei tunnu löytyvän mitään pahaa tai vaihtokokemuksia. Onko jollain kokemusta, että kauan noilla ajaa, ja miksi ovat menneet? Mietin vain kun lähes kaikilla merkeillä mazdasta bemariin ketjuja tuntuu venyvän.

Perhepiirissä on 330tkm ajettu -05 Corolla, eikä ketju ole oireillut mitenkään. Autossa on kylläkin täysi huoltokirja, eli öljyt on vaihdettu aina ajallaan.

Kyllä ne sitten äänellä/vikakoodilla vaihtoajankohdan kertovat. Yleensä jos ajallaan huollettu niin Toyotan jakoketjut toimivat&kestävät👍🏼

ite välillä kanssa miettinyt asiaa. mulla 213tkm ajettu 2004 corolla 1.4. Vesipumppua kanssa meittinyt, huoltokirjan mukaan vesipumppu on vaihdettu 76519km kohdalla, olikohan takaisinkutsu vai hajosiko alkuperäinen? ilmeisesti jakoketjun vaihto näissä vaatii moottorin nostamisen pois autosta..

Ketjua en oo minäkään joutunut vaihtaan vaika nykyisessä rollassa on kohta 300tkm ja mulle tuli alle 50 tkm ajettuna.  Toki varmaan ketju on venynyt, ja voisi esim. tehoa löytyä jo enemmän, jos vaihtaisi, kun ajotukset olisivat paremmin kohdallaan. 

Toi vesipumppu on vaihdettu varmasti sen takia että on vuotanut akselin stefalta.  Noita on vaihdettu aika paljon juurikin 40-80 tkm välillä. ilmeisesti jollain valmistajalla jäänyt akselin viimeistely stefapinnasta huonoksi, juurikin 2000 luvun vermeissä. 

Nykyisessäin tuo vaihdettiin jossain reippaat 50 tkm kohdilla, ja sen jälkeen ajeltu kohta 250 tkm, enkä oo aikeis tuota turhaan vaihdella, ennenkuin alkaa laakerista esim. ääntämään, tai nestettä tiputtamaan.  Ei vesipumppua kannata turhaan toyotassa alkaa vaihtamaan. Laakerointi on sillai mitoitettu, ettei se siitä kuormituksen takia hajoa.  mutta laakereissa on aina joku prosentti joka hajoaa hyvin nopeasti, niin huonolla tuurilla sillä uudella pumpulla on lyhyempi käyttöikä kuin sillä jo pitkään pyörineellä. 

ja taas kun se stefa on sen tiivistepinnan kanssa hioutunut hyväksi, niin ei se sitten siitäkään petä.  

Mulla yaris verso 1nz-fe. Alkaa olla 450tkm mittarissa. Ei ainakaan huoltokirjassa merkintää, että olis vaihettu. Pikkusenkai se jo tyhjäkäynnillä raplattaa..tiiä sitte normaalisti vai epänormaalisti. Vikakoodit ei o ainakaan vaivannu. 😁

10 tuntia sitten, jutila kirjoitti:

Mulla yaris verso 1nz-fe. Alkaa olla 450tkm mittarissa. Ei ainakaan huoltokirjassa merkintää, että olis vaihettu. Pikkusenkai se jo tyhjäkäynnillä raplattaa..tiiä sitte normaalisti vai epänormaalisti. Vikakoodit ei o ainakaan vaivannu. 😁

Mulla samanlainen, 435tkm mittarissa...

On 21.8.2021 at 04.55, Henri Räsänen kirjoitti:

Venyy ne toyotan kettingitki. Muutamaan P90 yarikseen oon aikanaan ketjun vaihtanu venymisen takia. Alle 100tkm kaikilla ajettu mihkä oon vaihtanu

Juu SZ- sarjan moottoreissa se lamelliketju..ihan perseestä 😆, jos öljynvaihtoja vähänkin laiminlyöty niin venyvät herkästi..

Kettinki mikä vaan niin jos kiristin/laahaimet ei oo tehtäviensä tasalla niin venyy/katkee mikä kettinki tahansa.Eli jos ketju pääsee "lepattamaan" niin tulee piikkikuormia mitkä kuluttaa lisää,lepattaa enemmän ja sitä myöten vetorasitus kasvaa.Sitä lepatusta ei kestä mikään ketju.

Aiheeseen osittain/melkein liittyen: omistamani corollan mittatikussa ei näy niin absoluuttisen mitään muutosta 12kk vaihtovälillä. eikös öljyä kuitenkin AINA kulu jonkunverran? että korvautuuko sitä vedellä samanverran kuin kuluu pois... Joka tapauksessa tämä on todella kiva kun ei tarvi pitää kellarissa öljypönikkää ja lisäillä, käyttää vaan kerran vuodessa määräaikahuollossa