Jump to content

Äänieristystä


Recommended Posts

Talvirenkaat ovat tuumaa pienemmillä vanteilla ja korkeampi profiilisilla kitkarenkailla. Mielenkiintoista nähdä miten paljon se vaikuttaa. Aikaisemman kokemmuksen perusteella kitkarenkaat ovat hiljaisemmat mutta mitattua tietoa asiasta ei ole. Yritän ajaa suvirenkailla kakkosvaiheeseen niin olisi vertailukelpoista mittaustietoa ja sitten vaihto talvikumeihin. Sää kuitenkin on renkaan vaihdon määrääjä ei melumittaus. 

Ykkösvaihe oli pyöräkaarien vaimennus ulkopinnasta vaimennusmatolla.  Kakkosvaiheessa eristetään pyöräkaarien sisäpinnat, ovet, peräkontti. 

Yhden mittauspätkän asfaltointi tiputti ko. pätkällä mittaustuloksia noin 4-6 dB, siis todella paljon. Pätkä on 100km/h nopeuden alueella ja sanoinkin aikaisemmin että se oli erittäin karkeaa ja äänekästä pintaa ja nyt  hiljaisempi kuin 80 km/h mittauspätkä.  Toivottavasti tietä ei asfaltoida koko matkalta joten saisin vaihe 2 jälkeekin vertailukelpoisia mittauksia. 

Link to post

Katto kannattaa ottaa myös lukuun, melkeinpä omaksi kohteekseen kun on suurin ja laakein peltipinta autossa suoraan yhteydessä ohjaamoon. Katon vaimennuksella on ainakin vanhemmissa 90-luvun ja ensimmäisissä 2000-luvun malleissa saanu huomattavan parannuksen äänitasoihin kun iso peltipinta estyy heijastamasta siihen osuvia ääniä takaisin alaspäin.

Link to post

Katto myös toimii kaiuttimena, jos auton kori tärisee karhean tien takia. Siihen kun laittaa vaikka 30% peitolla CLD vaimennusmattoa, niin vaikutus on selvä. Primeraan tein tällaisen katon vaimennuksen ja aluksi tuntui niinkuin pään päälle olisi laskeutunut outo hiljaisuus. Siihen tietysti tottui hetkessä. Avensikseen (T25) tekisin tämän myös, mutta tehdashuoltomanuskan perusteella auto pitää purkaa sisältä melkein kokonaan.

Link to post

Tuo voi hieman kyllä hidastaa katon eristämistä :D Toisaalta lasi on materiaalina "kuolleempi" eikä elä samalla tavalla kuin alle 0.6mm peltipinta joten heijastuksetkin on erilaisia, ei toimi välttämättä ihan niin pahana kaiuttimena kuin peltikatto.

Link to post

Sitten tuhti setti autotallipornoa, saa kattoo mut ei ole pakko. Riisutaan Coro melko nakuksi ja lähikuvia sisuskaluista..

Tason 2 tekeminen vaatii tuhdisti purkamista ja rakenteiden paljastamista jokapuolelta autoa. Takakontti on yksi paljampia ja isoimpia pintoja Corosta. 

image.thumb.png.1189e833d9cea360d9a3ef964881bb4e.png

Ensin puhdistetaan pohja huolellisesti ja sitten  liimataan  pohjalle tiukka kerros eristettä, jottei resonoi.  DrArtex Iridium  2,6 mm paksua butyylia ja aluuminifolia kerrosrakenteella ja tiukalla liimalla kiinni.

image.thumb.png.3db8f71a7f85cdbd2f046d2384390382.png

sitten päälle kerros äänieristettä eikä kaiku enää vastaa takaisin huudettaessa. Dr Artex Vibrobarrier 7+ jossa 36dB vaimennus monikerrosrakenne: elastinen liima, foam-polyuretaani, raskaskuitu, butyylikumi ja villa.

image.thumb.png.4ca43f6b4dac0b4d755eebbac3f9809c.png

Sama operaatio oville

image.thumb.png.e2d23dee755e1497eb1aaaf095e1fcde.png

tämä vaatii enemmän näperätämistä ja käsitöitä.

image.thumb.png.5c3c6a4d572e03fa83b70e2ebe907e00.png

mutta tekniikka sama, ohutta Iridiumia alle ja päälle Vibro Barrieria, missä sille on tilaa, paksuutta sillä on 8mm, joten ei aivan kaikkialle mahdu. Varsinkin suoraan kylmän ja lämpimän tilan rajassa olevat materiaalit pitää olla kosteutta imemättömiä. 

image.thumb.png.a87925d2ffa2312c27af46ffbc536dbe.png

Pohjasta ja etupyöräkaarien sisäpinnolta löytyy Toyotan omaa eristetystä muttei kaikkialta eikä riittävästi joten lisättiin paljaisiin pintoihin.

image.thumb.png.7fe4062ca1ca8205d8d7dbd6baa07208.png

Tänne tuli 8mm paksua DrArtex Baffle Plus BW mattoa, jonka ominaisuuksiin kuuluu valmistajan mukaan  värinänvaimennus, äänieristys, lämmöneristys sekä kaiuttimen taka-aallon diffusointi, Kuulostaa  minusta hiukan markkinointiosaston tekstiltä, mutta kohta kuulen ja mittaan onko lupauksille katetta.  Materiaali on vaahtomuovia, johon on lisätty synteettistä butyylikumia ja liimapinta.

image.thumb.png.931c238b5070c97d1f92169fd5ed4ba0.png

Eikä tässä vielä kaikki, ovien sisäpuolen panelointi kuuluu mukaan stage two settiin .

image.png.dfe9d986aaa955975ddb66b7f9887cb6.png

Tänne tuli lateksikyllästetty 15mm paksu, erittäin taipuisa ja tarttuvalla liimapinnalla DrArtex Lace polyuretaaninen vaimennusmatto, joka helposti muotoutuvana ja kokoon puristuva.  Toivottavasti tämä parantaa myös poppikoneen sointia, jotten joudu palaamaan kaijutin asennuksen merkeissä. (Se olisi pitänyt tehdä nyt samalla mutta ei makeaa mahan täydeltä).

image.thumb.png.9240db56fbc14b01e9784dc8f7a9a268.png

Kuvaan livahti myös laadunvalvonnan työnjohtaja, joka haukuu laiskat ja hutiloijat armotta. Onneksi leppyy kun tarjoo piparia.

Näin tehden tämä on ammattilaisten käsityötä eikä onnistu meiltä keskikämmen peukalon omaavilta mekaanikoilta. Tarvitaan myös erikoistyökaluja joita ei joka bensalenkkarin pakista löydy.  Auto on nyt takaisin kasassa ja desibelipelle mittarin kanssa odottamassa vuoroaan keräämään mittausdataa.

(Edit: tuotetetietoja päivittetty)

Edited by Tawaaja
Link to post
6 tuntia sitten, Tawaaja kirjoitti:

Sitten tuhti setti autotallipornoa, saa kattoo mut ei ole pakko. Riisutaan Coro melko nakuksi ja lähikuvia sisuskaluista..

Tason 2 tekeminen vaatii tuhdisti purkamista ja rakenteiden paljastamista jokapuolelta autoa. Takakontti on yksi paljampia ja isoimpia pintoja Corosta. 

image.thumb.png.1189e833d9cea360d9a3ef964881bb4e.png

Ensin puhdistetaan pohja huolellisesti ja sitten  liimataan  pohjalle tiukka kerros eristettä, jottei resonoi.  DrArtex Iridium  3,8mm paksua butyylia ja aluuminifolia kerrosrakenteella ja tiukalla liimalla kiinni.

image.thumb.png.3db8f71a7f85cdbd2f046d2384390382.png

sitten päälle kerros äänieristettä eikä kaiku enää vastaa takaisin huudettaessa. Dr Artex Vibrobarrier 36dB vaimennus monikerrosrakenne: elastinen liima, foam-polyuretaani, raskaskuitu, butyylikumi ja villa.

image.thumb.png.4ca43f6b4dac0b4d755eebbac3f9809c.png

Sama operaatio oville

image.thumb.png.e2d23dee755e1497eb1aaaf095e1fcde.png

tämä vaatii enemmän näperätämistä ja käsitöitä.

image.thumb.png.5c3c6a4d572e03fa83b70e2ebe907e00.png

mutta tekniikka sama, ohutta Iridiumia alle ja päälle Vibro Barrieria, missä sille on tilaa, paksuutta sillä on 8mm, joten ei aivan kaikkialle mahdu.

image.thumb.png.a87925d2ffa2312c27af46ffbc536dbe.png

Pohjasta ja etupyöräkaarien sisäpinnolta löytyy Toyotan omaa eristetystä muttei kaikkialta eikä riittävästi joten lisättiin paljaisiin pintoihin.

image.thumb.png.7fe4062ca1ca8205d8d7dbd6baa07208.png

Tänne tuli DrArtex Baffle BW mattoa, jonka ominaisuuksiin kuuluu valmistajan mukaan  värinänvaimennus, äänieristys, lämmöneristys sekä kaiuttimen taka-aallon diffusointi, Kuulostaa  minusta hiukan markkinointiosaston tekstiltä, mutta kohta kuulen ja mittaan onko lupauksille katetta. 

image.thumb.png.931c238b5070c97d1f92169fd5ed4ba0.png

Eikä tässä vielä kaikki, ovien sisäpuolen panelointi kuuluu mukaan stage two settiin .

image.png.dfe9d986aaa955975ddb66b7f9887cb6.png

Samaa Baffle BW eristettä helposti muotoutuvana ja sointia parantavana myös tänne. Toivottavasti tämä parantaa myös poppikoneen sointia, jotten joudu palaamaan kaijutin asennuksen merkeissä. (Se olisi pitänyt tehdä nyt samalla mutta ei makeaa mahan täydeltä).

image.thumb.png.9240db56fbc14b01e9784dc8f7a9a268.png

Kuvaan livahti myös työnjohtaja, joka haukuu laiskat ja hutiloijat armotta. Onneksi leppyy kun tarjoo piparia.

Näin tehden tämä on ammattilaisten käsityötä eikä onnistu meiltä keskikämmen peukalon omaavilta mekaanikoilta. Auto on nyt takaisin kasassa ja desibelipelle mittarin kanssa odottamassa vuoroaan keräämään mittausdataa.

JJ custmonin tiloissa näköjään 🤭

Link to post

 

13 tuntia sitten, T.Puskala kirjoitti:

JJ custmonin tiloissa näköjään 🤭

Kyllä, sama paja kuin vaiheessa 1. 

Ensi vaikutelma on erilainen kuin vaiheen 1 jälkeen, voiko sanoa korvin kuultava jos jotain ei kuulu? 

Jo auton ovia avatessa ja sulkiessa ääni ja tunto aivan toinen, ennen vaimennusta sanoin ovien kaikuvan. No ei enään, rumpuefekti on pois ja ovet napsahtavat painavasti kiinni ja ilman kaikuvaa takapotkua. Varsinkin takaovet ovat aivan eri planeetalta.  Ehkä pienoinen painon lisäys tuntuu ikään kuin tukevoitumistuntemuksena. 

Äänimaailma on auton sisällä selkeäti erinkuuloinen. Pienillä nopeuksilla kuuluu erilaisia ääniä kuin ennen, jousituksesta ja pohjasta ääniä, joita ei aikaisemmin kuulunut. Ilmeisesti pienikin kohina peittää jotain kilahdukisa ja kolahduksia. Lisäksi äänet tuntuivat kuuluvan ikkunakorkeudelta lasinlävitse ulkoa kun ennen äänet kuuluivat "epämääräisestä suunnasta".    Suuremmilla nopeuksilla äänitila on  rauhallisempi kun kohinaa on vähemmän kuuluvilla tai sitten se on eri taajuista. Moottoritiellä hyvällä asfaltilla piti katsoa nopeusmittaria kahdesti onko nopeus todella 120, ei kuulostanut olevan.  Huonolla pinnalla ero entiseen ei tuntunut enää yhtä selvältä tai ehkä ero tasaisen ja karhean asfaltin välillä kuulosti vielä isommalta. 

Vaikkaa ensi vaikutelma jättää usein merkittävimmän vaikutuksen  niin mittaukset näyttää onko vaikutelma silkkaa tunnetta vai mitattavissa olevaan todellisuutta. 

Link to post

Ilmeisesti siis tuo 3. hinnastosta.

Viime talvena kävin koeajamassa 4veto mazda farkkua. Tiedossa oli että mazdoissa on kovempi rengasääni, mutta yllätys oli että oma avensiksen vanhus oli hiljaisempi motarilla kuin monta vuotta uudempi mazda.

Mazda jäi vaihtohalliin ja autokuume laski kun luin vielä mazda 2.2d skyactive koneen ongelmista suuttimien ja tiivisteiden kanssa.

Link to post

Menneenä viikonloppuna tehtiin 2 tason äänieristys.

Mazdasta en tiedä mutta minulla sysäys Corollan äänieristyksen parantamiseen oli vertailu omiin Avensiksiin ja ero oli häiritsevän suuri. Avensiksessa ääni ei ollut koskaan häiritsevä.

Link to post
1 tunti sitten, Tawaaja kirjoitti:

Menneenä viikonloppuna tehtiin 2 tason äänieristys.

Mazdasta en tiedä mutta minulla sysäys Corollan äänieristyksen parantamiseen oli vertailu omiin Avensiksiin ja ero oli häiritsevän suuri. Avensiksessa ääni ei ollut koskaan häiritsevä.

Olihan noissa corollassa ja avensiksessa uutena aikoinaan selvä hintaerokin. Huollon hinnatkin kyllä aikoinaan yllättivät kun vaihdoin corollasta avensikseen. Sama huolto oli kohta tuplat ja osan erikoisempia varaosia hinnat tähtitieteelliset.

 

(Melko uutena meni se tavaratilan suojaverho / koiraverkko minulla rikki. Täysin uuden hintapyynti marmorilla oli silloin 7-8 vuotta sitten muutamaa euroa vaille 2000 euroa. Muutama vuosi sitten enää marmorilla vain 1100 tai 1200. Kuskin puolen ikkunoiden ohjainpaneeli olisi maksanut 600 ja ilmastoinnin säätömoottori nyt vasta kesällä 500-600 euroa plus työt. :D

Kaikki nuo tullut ostettua käytettyinä kympeillä.

 

Mazdan koeajolla kyllä useamman kerran ihmettelin että voiko kovempi rengasääni johtua pelkästään renkaista vai myös huonommasta eristyksestä. 

Avensiksen tilallehan tarjottiin camryä ainakin alkuun mutta silloin lähtöhinta vielä isompi.

Vaikea se on kuitenkin hypätä ainakin selvästi äänekkäämpään jos uudempaan autoon vaihtaa.

Link to post
21 tuntia sitten, Laju kirjoitti:

Avensiksen tilallehan tarjottiin camryä ainakin alkuun mutta silloin lähtöhinta vielä isompi.

Vaikea se on kuitenkin hypätä ainakin selvästi äänekkäämpään jos uudempaan autoon vaihtaa.

Juurikin noin, Camryä olin aluksi katsomassa mutta koska sen tavarankuljetuskyky on olematon, ei koukkua eikä kattotelineitä,  ei sopinut käyttööni.  Yllättävästi Corollan paremmin varustettujen versioiden ja Camryn hinta ero oli yllättävän pieni jopa olematon. Siirtymä Avensiksestä Corollan vaati muutaman kuukauden ajatukseen totuttelun ennen ostohousujen päälle pukemista. Pohdin pukeutumista seuraavan Avensiksen farmari version julkaisun yhteydessä. 

Link to post
11 tuntia sitten, Tawaaja kirjoitti:

Juurikin noin, Camryä olin aluksi katsomassa mutta koska sen tavarankuljetuskyky on olematon, ei koukkua eikä kattotelineitä,  ei sopinut käyttööni.  Yllättävästi Corollan paremmin varustettujen versioiden ja Camryn hinta ero oli yllättävän pieni jopa olematon. Siirtymä Avensiksestä Corollan vaati muutaman kuukauden ajatukseen totuttelun ennen ostohousujen päälle pukemista. Pohdin pukeutumista seuraavan Avensiksen farmari version julkaisun yhteydessä. 

Kannattaa laittaa ne pöksyt sitten naftaliiniin, sitä hetkeä kun ei taida enää tulla. SUV on in, ja sähköistyminen on se viimeinen Avensis-farkkujen autoluokan tappaja.

Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...