Jump to content

Äänieristystä


Recommended Posts

Osaako kukaan suositella Toyotat tuntevaa äänieristyksen tekijää, mieluummin PK-seudulta tai Eteläisemmän Suomen kinkeripiiristä. Avensinksen jälkeen Corollan äänitaso varsinkin moottoritie nopeuksissa ja sorateillä jos ei aivan kova mutta "taajuudeltaan" häiritsevä. Radioista kun kuuntelen äänikirjoja niin voluumit pitää kääntää 30 astetta kaakkoon, että saa tarinasta selvää. Sama laulun sanat kuuluvat heikoksti.  Ääni säädöillä saa parannusta aikaiseksi mutta sitten musiikki on karmeeta kuunneltavaa.

Edited by Tawaaja
Link to post

Minkä ikänen corolla? Muutama tuttu siellä on, mutta haluatko harrastajaa vai firmaa tekemään, vaikuttaa kustannuksiin. SK-Autosoundin palveluista sillä suunnalla ainakin kuullu hyvää, mutta on noita hifiliikkeitä muitakin jotka tekee myös vaimennuksia.

E12 koppaset ja vanhemmat on tosi helppo tehdä itse, siihen voin anta hyviä vinkkejä mihin kiinnitää huomiota, uudemmissa on enemmän sähköliittimiä irrotettavaks purkaessa, mutta varovasti tehden nekin purkautuu ihan itse tehden päivässä helposti :) Jos melu korostuu hiekkatiellä ja motarinopeuksissa niin lattia ja pyöräkotelot on ne ekat kohteet, jotain painavampaa mattoa joka imee metelin, monesti vakiotaso on pari liimauksistaan vuosien mittaan irronnutta bitumimaton palasta ja puristemattoa tulipellissä joka ei pyöräkotelon päälle yletä :D 

Link to post

Kiitos vinkistä. Uudempaan Corolla 2019 sukupolven  Touring olisi halu vaimentaa.  Häiritsevä ääni tuntuu olevan pyörkoteloista tulevaa kumua ja rapinaa joten uskoisin sinne kohdistuvilla toimenpiteillä olisi  paras kustannus/hyötysuhde.  Tyhjä vararengaskotelo voi olla myös hyvin toimiva rumpukoppa. Kun ei ole auton äänieristyksestä kokemusta en taida itse alkaa kokeilu ja erehdyslinjalle vaan teettää jollakin jokaa osaa kerralla valita oikeaa tavaraa oikeisiin paikkoihin.

Onko kenelläkän kokemusta Finikorin ruiskutettavista äänieristyksistä, toimivatko vai ei?  Jos teettäisi ruostesuojauksen niin muutamalla satasella saisi myös lisäksi äänieristyksen, mutta toimiiko ko. menetelmä vai ei mitään hajua. 

Link to post

Mielenkiintoista kuulla eri firmojen ehdotukset pyytämäni ongelman korjaamiseen. Ongelman kuvaus kaikille sama, eli puhetaajuudella olevan melun vaimennus ja soranropinan vaimennus ja saadut ehdotukset poikkeavat melkoisesti toisistaan.  Kahdessa liikkeessä ei vaimennusta laittettaisi laisinkaan pyöräkoteloihin. "Kokemustemme mukaan tuossa autossa pitäisi vaimentaa ovet ja kontti, sekä takakyljet. Niillä saadaan paras tulos. Etulokasuojia ei ole tutkittu, onnistuuko niiden vaimennus. Mutta sen vaikutus on tod näk marginaalinen."  kun toisessa ääripäässä pyöräkotelot eristetään sekä sisä- ja ulkopuolelta.  Lokasuojien erityksen välttelimen voi olla myös yhteydessä niiden tekemisen vaikeuteen tai työmäärään kuten eräs tekijä sanoi, "siihen ei pääse käsiksi purkamatta rintapeltiä tai  täyteen kalustetun konehuoneen puolelta. "  Hinnoiltaan saamani tarjoukset vaihtelevat 400 - 1500€ välillä. Toki 1500€ saa paljon kattavamman eristyksen mutta vaikutus luvattiin molemmissa olevan korvin kuultava.  Jos olisi asiallinen db-mittari olisi kiinnostavaa mitata onko korvin kuultava ero myös mittarilla mitattavissa. 

Link to post

Itse lähtisin vaimentamaan pohjaa alta päin ruiskutettavalla massalla. Näin selviäisi vähimmällä purkamisella. Pyöräkoteloista ottaisin ne muovit ja suojat irti että saisi myös sinne laitettua.

Ajaessa lentävä hiekka kuluttaa muutenkin alustan suojausta niin saa samalla lisäsuojaa tätä asiaa varten ja vaimentaa sitä rapinaa.

Helmojen sisään kannattaa laittaa reilusti kotelosuojaa ruostumisen hidastamiseksi.

Nämä olisi siis perus ruostesuojausta.

Näiden lisäksi voisi sitten takakonttiin ja oviin liimailla niitä vaimennusmattoja kumun poistamiseksi jos vielä tuntuu että tarvetta olisi.

Purkajan innokkuudesta / maksajan halusta riippuen voi sitten jatkaa lattian sisäpintoihin ja vaikka kattoon jos on vielä perinteistä peltiä se.

Link to post

Itse tutkin aluksi ensisijaisena ruiskutettavia massoja, osittain samoista syistä, samalla tulisi tehtyä alustan suojaus. Mieli muuttui kun luin HMTT kommentteja ko. äänen vaimennuksen vaikutuksesta ja aika moni oli pettynyt tulokseen. Toki oli myös tyytyväisiä kommentoijia joskin enemmän siihen ruostesuojauspuoleen ja lisävaikutuksena melun yleiseen vähenemiseen. Mieleen tuli opiskeluajan opit viime vuosituhannelta, joissa laskemalla yritettiin todistaa, että vain riittävän paksu ja painava materiali saa mitattavia tuloksia aikaiseksi. Omat vähäiset puuhastelut ovat kyllä osoittaneet että tukkimalla ns. äänikanavia olen saanut parannusta aikaan. Samalla idealla kuin korvatulpat, tukkimalla reitti (ilmakanava) missä ääni etenee melu vähenee. Runkorakenteita pitkin kulkeutuvaan meluun tuo ei menetelmä auta laisinkaan vaan ääni kai siirtyy rakenteista ilmaan jos mitään eristävää kerrosta ei ole. 

Link to post

Tojotissa tuntuisi olevan ongelmana se, että renkaista siirtyy tärinää pyöränripustuksista auton koriin, joka sitten värähtelee ja tuottaa melua. Peltipintojen vaimennus vaikuttaa jonkun verran, jos pinnat ovat isoja ja veteliä kuten ovet ja katto.  Isoin merkitys on kuitenkin pohjan, pyöränkaarien ja tulipellin äänieristämisellä.  Nämä ovat jäykempiä rakenteita, joihin ei vaimennus vaikuta niin paljon. Ne pitää lisäksi ääniERISTÄÄ. Käytännössä lattian, pyöränkaarien ja tulipellin päälle laitetaan paksu pehmeä kerros, jonka päälle TIIVIS ja painava kerros kellumaan. 

Vaikein homma on rakentaa painavasta matosta tiivis kerros, jossa ei ole aukkoja.  Tämä kerros pitäisi ulottaa mahdollisimman ylös asti ohjaamossa. 

Link to post

Melun lähdettä on mielenkiintoista pohtia miltei täydellisen tietämättömyyden innolla :) Rengasmelu lienee moottoritienopeudessa suurin äänen lähde Corollassa kuten muissakin normi nyky autoissa. Jos seisoo moottoritien vierellä autojen äänet liki samanlaisia riippumatta meneekö ohi Tesla tai Lada.  Renkaat ovat siis äänen lähde yhdessä tienpinnan kanssa ja renkaiden tiedoissa kerrotaan renkaiden äänitasoista ja niissä on yllättävn isoja, useamman dB eroja. Varmaan halvempaa ostaa hiljaisemmat renkaat kuin lisätä äänieristystä.  Omassa autossa 18" renkaat profiilisuhteella 40 lienee yksi iso tekijä melun synnyssä.  Renkaan äänen siirtyminen auton sisälle tapahtuu luultavsti useampaan reittiä. Luulen että ääni saa eristömättömat metallipinnat resonoimaan , mikä synnyttää häiritsevän "melun", ei niinkään runkomeluna siirtyvä värähtely.  Rakenteiden ominaistaajuu vaihtelee mutta korvakuulolta tuntuu että Corolla korostuu puhetaajuuden äänet ja jossain on se häirisevällä taajuudella resoiva pinta joka, korostaa ko. taajuutta/ääntä. Uusissa Toyotoissa on vähemmän äänieristettä kuin Avensiksissa kertoi äänieristyksiä tekevä yrittäjä ja oman havainnon mukaan Corollassa on näkyvissä vähemmän äänieristysmaterialia kuin Avensiksessa. Hitaissa vauhdissa ja hyvällä tienpinnalla Corolla on hiljaisempi.  Puhdasta mutua ,  ovat tuntuvat "kaikuvan" melko tyhjän tuntuisena jos ovan sulkee hiukan voimakkaamin, Avensiksessa en tätä huomannut, ovi ei paskaamallakaan jäänyt "soimaan" vaan bang ja bänks, ei kaikua jos omaa huutoa "ei paiskota ovia" ei lasketa mukaan.  Yritän mitata nyt ääntä vakio reiteilläni ennen ja jälkeen eristyksen, Tulokset tulevat olemaan hyvin vajavaisia koska en pysty sanomaan mitään mittausten taajuusvasteesta mutta ehkä jotain äänenvoimakkuudesta.

Link to post
On 19.8.2021 at 21.45, Tawaaja kirjoitti:

 Jos olisi asiallinen db-mittari olisi kiinnostavaa mitata onko korvin kuultava ero myös mittarilla mitattavissa. 

Puhelimeen saa play kaupasta desibelimittareita. Ei ne tietysti tarkkoja ole, mutta ainakin antaa suuntaa jos tekee samalla puhelimella vertailut.

Link to post

itselläni puhelimessa Sound Meter niminen dB mittari. tietenkin mittaustulos täysin puhelimesta riippuvainen eikä sitä voi mitenkään kalibroida. Voisin myös käyttää halpaa db mittaria,  mutta kun tulos eri mittauskertojevälillä  heittelee paljon niin vertailu hankalaa. Puhelin sovellutuksen etuna on myös mahdollisuus mitata pidempi jakso ja saada siitä keskiarvo. Min- ja Max- arvot heittellee paljon mutta keskiarvot samalla reitillä 2dB sisällä niin saa kelvata. 

Link to post
23 tuntia sitten, Tawaaja kirjoitti:

 Uusissa Toyotoissa on vähemmän äänieristettä kuin Avensiksissa kertoi äänieristyksiä tekevä yrittäjä ja oman havainnon mukaan Corollassa on näkyvissä vähemmän äänieristysmaterialia kuin Avensiksessa.

Kyllä tämä menee ihan sen hinnan mukaan. Ei niitä eristeitä ilmaiseksi sinne laiteta ja jollain pitää saada erotettua se parempi malli siitä kansanmallista.

Tehdas osaa kyllä tehdä hiljaisen auton tarvittaessa ja myös sen vähän meluisamman siihen rinnalle.

Omaa vanhaa GS Lexusta pidän edelleen hiljaisena vaikka alla on 35 ja 40 sarjan renkaat halvimmasta päästä. Muut käyttöautot on lähes yhtä vanhoja Corollia. Pari -02 ja yksi -96, joka on näistä Corollista hiljaisin koska on eristetty kattoa myöten. Lattiassa lisämattoa, kattopeltiin liimattu sellaista solumuovilevyä verhoilun alle ja pohjan puolella myös massaa monta kiloa. Ilman eristyksiä kuului jokainen hiekan isku pohjasta ja tuntui melkein kaikuvan sitten sisällä. Vähän kuin olisi ravistanut hiekkaa peltipurkissa.:D

Link to post

Ei ainoastaan tuo.

Äänieristys myös painaa, paino tarkoittaa kulutusta, ja kulutushan pitää saada alas.

Plus ei äänieristystä tarvita samaan tapaan muualla kuin Suomessa. Osaavat jopa sellaisissa sivistysmaissa kuten Ruåtsi ja Eesti tehdä asfalttia, jossa on mukana myös pikeä, eikä pelkkiä  peukalonpään kokoisia kiviä. Helppo huomata kun ajaa ulkomailla.

Link to post

Suomessa asfaltti tungetaan täyteen kiveä että se kestäisi nastarenkaiden ym kulutusta paremmin.  Keväisin tiet ovat karheimmillaan, kun asfaltin massa on kulunut kivien ympäriltä.

Ensimmäisten kuumien säiden aikaan törröttävät kivet painuvat pehmeään asfalttiin ja helvetillinen rengasmelu helpottaa.

Link to post

Kansa suusta kuuluu totuus. Jollain se pitää Lexus Toyotasta erottaa, kai helpoimpia tapoja tehdä laadukas tunne on tehdä autosta hiljainen.  Polttoaineen säästö painoa tiputtamalla (ja säästö materiaalista ) on tehokas keino halventaa autoja maissa missä verot perustuvat kulutukseen (ja maailma pelastuu samalla). Tuo ehkä syynä korjaamon kaverin ihmettelyyn miksi myös uudessa RAVissa on heikompi äänieristys kuin Avensiksessa. Hintalapun perusteella ei pitäisi olla. 

Ajoin tänään nelostietä, jossa toinen kaista juuri asfaltoitu ja toinen kaista muutaman vuoden  takaa ja ero äänessä valtava. Jos teitä Suomessa ei jyrsittäisi nastarenkailla karheiksi niin äänieristyksen tekeminen olisi tarpeetonta.  Sen sijaan Baltian bitumitiet ovat hirveitä surman loukkuja kesä helteillä tulevilla ukkoskuurilla. Rekojen perässä bitumitiestä näkee märät öljyiset renkaan urat, jotka sateella ovat todella liukkaita. Mootoripyörällä usein tuota reittiä Eurooppaan  menneenä ja palanneena todennut parhaaksi mennä hotelliin nukkumaan ko. kelin sattuessa jos haluaa välttää riskin vetäät lipat rekkojen välissä. 

Link to post

Kyllä se äänitaso on varmaan jokaisella mallilla erikseen tutkittu ja laskettu kuluttajatutkimusten, ostajien asenteiden ja vaatimustenkin mukaan. Ehkä tuon RAV:n kohdalla on tultu siihen tulokseen että sen ostajille voi laittaa vähän enemmän ääntä kun "maastoautoissa" niin kuuluu olla. Melutason lisäystä tietysti puoltaa kaikkien materiaalikulujen pienentäminen ja loppupelissä myös se polttoaineen kulutuksen pudottaminen lopputuotteessa.

Alustasta ja tekniikasta lähtee heti se valinta miten hyvin sitä melua (ja muutenkin matkustusmukavuutta ilmän ylimääräistä tärinää) halutaan vähentää tai poistaa. Onko ne tukivarret ja osat suoraan korissa kiinni vai erillisessä apurungossa joka on edelleen eristetty kumipuslilla korista.

Näitä suunnittelun tuloksia voi sitten yrittää parantaa jälkikäteen tehtävillä äänieristyksillä.

 

Link to post

No valtaosalle ostajistahan se ääni ei ole häiritsevä, poislukien joku piskuinen Suomi, jossa tiet on pikkukiveä eikä asflattia...

Mutta rahasta on tosiaan kyse, kun puhutaan tavis-luokasta. Sitten kun mennään Premiumiin, kasvaa vaatimustaso, eikä ne harvoin esiintyvät huonotkaan pätkät saa enää kuulua.

Link to post

Äänieritysprojektin toteutus etenee mutta vaiheistuu, koska kaikkia tarvittavia eristymateriaaleja ei ollut nyt saatavilla. Tulevana viikonloppuna tehdään vaihe 1 eli pyöräkoteloiden eristys.   Nyt on suoritettu mittaukset  ilman eristystä. Taulukon arvot ovat  10 mittauksen noin minuutin pituisen jakson kesiarvo kullakin nopeudella (50,60,80,100,120). Kunkin nopeuden mittaukset on tehty samoilla ajopaikoilla.  Kaavion poikkiviiva väli on 1 dB.  100km/h mittauspaikan tie on erittäin karkeaa asfalttia ja melutaso ehkä suhteessa korkeampi kuin muilla mittausnopeuksilla. 50km/h nopeudella mittauksessa vastaan tulevat autot nostavat äänen tasoa 1-2dB mutta vastaantulija "piikkit" olivat niin lyhyitä etten havainnut minuutin keskiarvossa sen perusteella heittoa.  Jätän dB arvot pois koska mittalaite (matkpuhellin) on tarkuudeltaan arvaten heikko ja täysin kalibroimaton. 50 km/h ja 120km/h ero on miltei 8dB.  Nähtäväksi jää tuleeko mittauksessa havaittaviva eroja ja tietäen että äänen voimakkuus on vain se helpoiten mitattavissa oleva arvo, joka ei kerro äänen häiritsevyydestä kaikkea. 

image.png.096cd0108a3b1945c5e474f17aad7e0c.png

Link to post

Hyvä.:) Tätä on mielenkiintoista seurata.

 

8 tuntia sitten, Tawaaja kirjoitti:

Nähtäväksi jää tuleeko mittauksessa havaittaviva eroja ja tietäen että äänen voimakkuus on vain se helpoiten mitattavissa oleva arvo, joka ei kerro äänen häiritsevyydestä kaikkea. 

Voi olla että tuo puhelimen antama arvo on vain se voimakkaimmin kuuluvan taajuuden lukema. Korkeataajuuksinen sihinä jostain korin reiästä kulkeutuneena tai se kumina joka syntyy korin pintojen värähtelystä saattaa olla häiritsevää vaikkakin meluarvoltaan hiljaisempaa.

Muistankohan ihan väärin että 4dB korotus olisi vaikutukseltaan niin että ääni olisi puolta kovempaa, ts. parin dB pudotus 120 km/h vauhdissa olisi jo huomattavasti hiljaisempaa menoa.

Link to post

Puhelimen äppi ei kerro mitään mitaustekniikasta, ei tietoa taajuus- tai dynamiikaa-alueesta tai mahdollisesta suodatuksesta.  Äänen mittaus fysikaalisena suureena, painetasona, selkeää kun ilmoitetaan pacsaleine, siirrytäessä suhteelliseen desibeli-asteikkoon tulee vaikeus-ymmärtämiskerrointa lisää ja kun mennään tuntemuspuolelle kuinka ääni vaikuttaa tai sen kokee (äänekkyystaso)  mennään aivan eri kerroksiin mittaus/tulkinnassa.  Mutta kun yleisesti käytety yksikkö on dB näytän sillä ja kerron miten koen ääniympäristön muuttuneen. 

Link to post

Taso 1 tehty ja kiitos tekijöille, työ oli ammattimaista ja otteista näki että tekemiseen on aitoa kiinnostusta ja intoa.  Kun tulee pajalle, missä paikat järjestyksessä ja työkalut paikoillaan siellä missä niiden paikka on ja paikka pidetään puhtaana koko ajan ja laitetaan samaan kuntoon heti työn valmistuttua tietää että paikalla on mietitty miten saadaan laadukasta jälkeä syntymään. Mieltä lämmitti seurata nuorten miesten tekemistä.

Nyt alan keräämään mittatietoa ja sitten lisää päivitystä. Mutta yksi muutos oli heti havaittavissa, nyt kuului tuulen tai ilmavirran  suhinaa, mitä en ole ennen kuullut tai kiinnittänyt huomioita.

Link to post

Sen verran ajettuna, että aika julkaista ensimmäiset tulokset 1 Tason vaimennuksesta. Korvamääräisesti en havaitse äänen laskeneen, mutta äänen sävyjen muuttuneen. Mitauksissa on pieni tason lasku havaittavissa, joskin niin pieni (<1dB) että se voisi olla mittaustarkuuden rajoissa, mutta koska saman suuruinen lasku on läpi kaikkien nopeuksien arvelen äänen voimakkuuden hiukan laskeneen.  Nyt autosta pystyy kuulemaan ääniä, joita ennen ei ajaessa kuulunut, kuin orkesterin soinnissa jos jokin soitin hiipuu muiden ääni kuuluu paremmin vaikei kokonaisvolyymi laske. Ehkä hiukan "kohina" tyyppinen  ääni on heikennyt, varsinkin pienillä nopeuksilla muttei niin paljoa että voisin sanoa sen parantaneen ajomukavuutta suuremmissa nopeuksissa. Edelleen on yhtä vaikeaa kuunnella puhe-taajuuksien ääniä, radiosta, puhelimesta yms.  Tien pinnan vaikutus on tullut mittauksissa hyvin esille, esim. 80-120 km/h nopeuksissa vaihtelu on 4-6 dB.  Esim. tänään oli vedetty uutta asfalttia yhdellä ajamallani mittauspätkällä ja 80km/h nopeudessa oli 6 dB ero suurimpaan mittaustulokseen. Tätä mittauspätkää ei voi käyttää enää vertailussa. Suurin ero äänessä on mökkimatkan soratiellä, joskin syksyn aikaansaama "torpparin asfaltti"  mikä sitoi irtosoran selittää siitä suuren osan. Seuraavaksi tehdään 2 tason  äänenvaimennus JJ Custom pajalla ja lystistä maksan listahinnan mukaisesti.

image.png.b068527b66329c3aa7b2741822bba5e8.png

Link to post

Hienoa seurata tätä, kuinka paljon saadaan tuohon äänen eristmiseen satsaamalla aikaseksi. 

Mites olis, jos kokeilisit vielä sellaista, että heität tuumaa pienemmälle peltivanteelle korkeeprofiilisemman renkaan, paljonko tuo vaikuttaa ;) 

tuo olisi taatusti se halvin tapa vaimentaa melutasoa. 

Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...