Jump to content

Avensis käynnistyy huonosti


Recommended Posts

Avensis 2.0 bensa, (2003) Akka ei paljon merkkivaloista piitannu, moniurahihna poikki ja kone keitti. Tässä sitte ukko on näpit mustana remonttia tehny kaks viikkoa. Kansi oikastiin ja yläpään tiivistesarja laitettu. Nyt tilanne, että starttauttaa pitkään n.15-20s. Ennenkuin käynnistyy ja tyhjäkäynti vaeltaa. Ei vikakoodeja, Onko kellään apuja? 

Link to post

Kiitos Mauno. Pitää vielä tutkailla kaikki mahdolliset letkut ja imusarjan tiiviste. Onko näissä mitään kylmäkäynnistys venttiiliä? Kaasuläppäkotelon käytin pöydällä, putsasin. Ei vaikutusta. Mikä on se pyörähtävä luisti venttiili? 

Link to post

kyllä tuon ikäisissä toyotissa (ainakin T22 avensis & E12 Corolla) on tyhjäkäyntiventtiili kaasuläppäkotelossa. 3 napainen johto muistaakseni. ja se venttiili jos karstoittuu, jumii sen akseli, joka sitten voi aiheuttaa mm. liikennevaloihin sammumista, liian korkeita kierroksia jne. mutta jos kaasuläppäkotelon purit osiin ja puitsasit niin eiköhän sekin putsaantunut :)

Link to post

Kiitos tiedosta. Oli joo ihan osina. Ja hyvin kara pyörähteli käsin kokeiltuna. On kolme karvaa liittimessä. Voisko bensa puolella olla jotain häikkää? 

Link to post

Tutkailin vielä kaikki mahdolliset alipaine letkut, imusarjan ja jakopään myös tarkastin, en löytänyt mitään epäilyttävää.. mutta voiko olla ajonestossa jotain häikkää, kun avaimen työntää virtalukkoon kuuluu pieni suriseva ääni. Muutaman minuutin kestää, sittenkun starttasi  lähti heti käyntiin. 

Link to post

Viittaisi sitten siltä, että sulla valuu polttoainelinja tyhjäksi, tai muuten saa ilmaa. Kun ei ole paineet kunnossa suuttimilla, niin kestää hetken startata.

Nyt joku, joka tuntee kyseisen koneen paremmin, niin kertoo, mistä tuo saattaisi vuotaa.  

Link to post

Käytin avenkeria merkkihuollossa, eivät löytäneet syytä, muuta kun ajoittaisia sytytyskatkoksia 2,3ja 4 sylintereissä, kokeilivat vaihdella tulppia ja puolia ristiin ei siirtynyt vika ykköseen. Jakopään tarkastivat ja vvti pyörän toiminnan ne pelittää. Hyviä arvauksia esittivät, imusarjan vuoto, puolat. Kylmäkäynnistykseen eivät päässeet kiinni kun oli lämmin kone. (aika onnetonta puuhastelua merkkiliikkeeltä) Käytin vielä sitten imusarjan kertaalleen irti. En mitään epäilyttävää löytänyt. Suuttimet puhdistin teholiuottimella, spraypurkiin sopiva letkun pätkä ja akusta jännite liittimeen, hyvän näköinen sumu lensi. No tämä auttoi tyhjäkäyntiin, mutta edelleen meinaa sammua kone kun kaasun löysää esim risteykseen tullessa. 

Link to post

Miten imusarjan ja kaasuläpän välinen tiiviste?

Nuo kumiset tiivisteet ei välttämättä ilmaise vuotoa edes brakecleanilla. Mutta irrottaessa huomaa et on koppuroita. 

 

Link to post

Joo on uusi tiiviste sielläkin välissä. Bensapumpun käytin ylhäällä, mustaa töhkää tuli aikalailla muovipurkin sisältä. Pumpun päässä on imusiivilä, muuta suodatinta ei sitte olekkaan. Edelleen vaivat jatkuu, eli starttauttaa kylmänä, ja nopealta käynniltä kun kaasun löysää meinaa kone sammua. Jos jotain positiivistä, katsastus meni läpi.. 

Link to post

Kylmäkäynnistys ongelma ratkes. Tyhjäkäyntiventtiilin asennon säätö täytyy olla tarkasti kohdallaan. Ruuvin reijät on väljät, joissa pieni säätö mahd. Tuo edellämainittu huojuminen ei oo asettunut. Parikertaa huojuu kierrokset alas ja ylös(n.500-1500rpm.)kun kytkimen painaa pohjaan, sitte asettuu kierrokset normaaliksi. 

Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...