Jump to content

E Carina GTi 1993 ST191 nakuttaa epäsäännöllisesti & lämmöt nousee.


Recommended Posts

Tervehdys taas pitkästä aikaa, tälläsen parissa oon puuhastellut hetkisen, pitää alkaa tarinaa kertoon jahka maksan jäsenmaksun taas ja projetki jatkuu, romutukselta kuitenkin pelastettu suomigetari.

 

Eli GEN 2 (?) 3SGE kuulostaa satunnaisin väliajoin että sytty kääntyy liian aikaiselle ja alkaa nakuttelemaan. Samalla lämpömittari alkaa seilailemaan ylös ja alas. Mistähän kyseinen tapaus voisi johtua? Ja todellakin satunnaista, välissä voi ajella pitemmänkin siivun ilman murheita.

Kuva moottorista, kun ihmiset taistelee että onko toi mikä niistä 3SGE malleista, niin en uskalla itsekkään varmaksi taata et gen2.

https://aijaa.com/Vk3gio

Link to post
24 minuuttia sitten, Morgo systems kirjoitti:

Eee.. miten toteat et nakuaa?  Noissa voi (ja pitää kääntää jakajaa reilusti ennakoille) et kulkee jonnekin.. Vaikuttaa joltain sähöhäiriöltä;OBD skanneri olis ihan kiva et mikä siellä mättää..

Onko 1993vm toitsun pistokkeelle OBD-skanneria? Ja koneesta kuuluu terävä nakutuksen ääni vedättäessä.

Link to post

Ei taida olla obd ecu tuossa vielä ;) Mutta nakuanturi tuossa kyllä pitäisi olla, jonka pitäisi puuttua tuossa kohtaa peliin, jos korvalla kuulet nakuttavan. 

Mutta oliko tässä tuo läppäsysteemi tuolla imusarjassa?  Muistelisin vanhoista foorumin keskusteluista, että sen toimintaongelmat aiheutti jotain jännää.  

Toinen mikä tulee mieleen, niin jos suuttimet tukossa, niin menee laihalle, niin voisi aiheuttaa nakuttamisen. Tai jos polttoaineen paineen säädin jumittelee tukilla, niin voisi aiheuttaa kanssa jotain vastaavaa. 

Mutta tosiaan vahva epäilys, että ääni ei oliskaan nakutuksen ääni, vaan justiinsa noi imusarjassa olevat läpät, tai pakosarjan pelti, joka ääntää, että kuulostaa nakutukselta. 

Ja siis mulla ei tuosta S-GE koneesta ole paljoa kokemusta, mutta saman ikäluokan A-G(Z)E:n kanssa tullut puuhasteltua, niin ei niiden välillä näissä asioissa niin kauhean suurta eroa ole.  

Link to post

Oh,sorry; eihän tietenkään tuon ikäisessä OBD:tä ole mut hyppylanka Te1-E1 (pistoke siellä jalkatilassa) niin vilkuttaa vikakoodit.Tietty niin vanha ja alkeellinen systeemi mut jotain osviittaa saa mistä herjaa.Mut ei noita saa nakuamaan muutenkuin mekaanisella vialla (nostimetkin kun on säätöpaloilla eikä mitään hytikoita)

Link to post
13 tuntia sitten, MaunoJokinen kirjoitti:

Ei taida olla obd ecu tuossa vielä ;) Mutta nakuanturi tuossa kyllä pitäisi olla, jonka pitäisi puuttua tuossa kohtaa peliin, jos korvalla kuulet nakuttavan. 

Mutta oliko tässä tuo läppäsysteemi tuolla imusarjassa?  Muistelisin vanhoista foorumin keskusteluista, että sen toimintaongelmat aiheutti jotain jännää.  

Toinen mikä tulee mieleen, niin jos suuttimet tukossa, niin menee laihalle, niin voisi aiheuttaa nakuttamisen. Tai jos polttoaineen paineen säädin jumittelee tukilla, niin voisi aiheuttaa kanssa jotain vastaavaa. 

Mutta tosiaan vahva epäilys, että ääni ei oliskaan nakutuksen ääni, vaan justiinsa noi imusarjassa olevat läpät, tai pakosarjan pelti, joka ääntää, että kuulostaa nakutukselta. 

Ja siis mulla ei tuosta S-GE koneesta ole paljoa kokemusta, mutta saman ikäluokan A-G(Z)E:n kanssa tullut puuhasteltua, niin ei niiden välillä näissä asioissa niin kauhean suurta eroa ole.  

Alunperin itekkin pohdin avovaimon kanssa että pakosarjan pelti rämisee, kun alkoi oireilemaan, mutta nyt vika on sitten tosissaan mennyt siihen että kun se alkaa kevyesti kaasua painamalla, nakutus on dieselimäistä jakajan puolelta kuuluvaa (kuskin edestä) ja lämmöt alkaa hissukseen nousemaan ylemmäs. Putoaa kaasua hellittäessä tai survasemalla kaasun pohjaan, jolloin nakutuskin loppuu. Ja on kyseiset läpät, ainakin mun muistaakseni.

Polttoaineensäätimestä kun huomautit, niin mullakin tulee vahva epäilys siitä, mitä kaverikin pohti, että soppa heittää riittämästä yllättäen. Lisäksi tässä on jonkinlainen (toyotan alkuperänen denson) oktaanisäätimen näkönen ruuvi tulipellissä, täytyy ottaa siitä vähintään kuva kun menen käymään autolla, en oo vielä tohtinut koskea siihen että mitä käy :P

Link to post

Kun mainitsit uudelleen tuon lämpöjen nousemisen, niin eihän toi nyt kuitenkin olis niinkin yksinkertainen lähde, kuin vesipumppu ? Oon kertaalleen törmännyt sellaiseenkin, että siivet pyörivät vesipumpussa akselilla, niin lämpömittari vaelteli melkosen oudosti :D 

Sitten mahtaako tässä olla vielä keskipakosäätäjä jakajalla?  Ei kyllä minkäänlaista hajua millainen jakaja tuossa on,  niin tuli vain mieleen, että jos on keskipakosäätäjä vielä siellä sisällä, niin ei olis ensimmäinen kerta, kun olis jousi siellä poikki tai muuten kalut irrallaan.  Että jos saat sen äänen noin tarkoin paikallistettua, niin tuonne voisi kurkata sisään. 

Sitten on kyllä sellainenkin joskus törmätty, että moottorista kuului semmonen ääni, että sen pelättiin hajoavan justiinsa..  vikaa etsittiin pitkään ja hartaasti, kunnes joku löysi murskeen palasen moottorinkannattimen välistä ( ei toyota, mutta kuitenkin esimerkkinä, että vika ei aina ole se mitä ekaksi epäilisi :D )

Link to post
27 minuuttia sitten, MaunoJokinen kirjoitti:

Kun mainitsit uudelleen tuon lämpöjen nousemisen, niin eihän toi nyt kuitenkin olis niinkin yksinkertainen lähde, kuin vesipumppu ? Oon kertaalleen törmännyt sellaiseenkin, että siivet pyörivät vesipumpussa akselilla, niin lämpömittari vaelteli melkosen oudosti :D 

Sitten mahtaako tässä olla vielä keskipakosäätäjä jakajalla?  Ei kyllä minkäänlaista hajua millainen jakaja tuossa on,  niin tuli vain mieleen, että jos on keskipakosäätäjä vielä siellä sisällä, niin ei olis ensimmäinen kerta, kun olis jousi siellä poikki tai muuten kalut irrallaan.  Että jos saat sen äänen noin tarkoin paikallistettua, niin tuonne voisi kurkata sisään. 

Sitten on kyllä sellainenkin joskus törmätty, että moottorista kuului semmonen ääni, että sen pelättiin hajoavan justiinsa..  vikaa etsittiin pitkään ja hartaasti, kunnes joku löysi murskeen palasen moottorinkannattimen välistä ( ei toyota, mutta kuitenkin esimerkkinä, että vika ei aina ole se mitä ekaksi epäilisi :D )

Joo minusta se kuulostaa että se tulee suoraan jakajan läheltä SATUNNAISESTI jos en ihan paikallista väärin, ja samantien seilaa lämmöt ylöspäin. Sitten saattaa olla päiviä kun auto pelaa normaalisti, ellei kuukausiakin, lämmöt pysyy kurissa ja oikein nätisti käy ja kulkee. Joskus pitkillä matkoilla alkaa nakuttaa hiljokseen.

Link to post

Eikös tuo termostaatti ole tuon jakajan nurkilla kanssa.  meinaan vain, jos toi tiiviste olis sieltä poissa, ja se  alkaisi jotenkin siellä liikkumaan tms.  tuo vain, kun kerran lämpöjen nousu liittyy asiaan, niin kovin taipuvainen hakeen vikaa nesteen kierrosta.  Kun ei ne lämmöt nousisi koneessa, jos nesteet kiertää kunnolla. 

Link to post
20 minuuttia sitten, MaunoJokinen kirjoitti:

Eikös tuo termostaatti ole tuon jakajan nurkilla kanssa.  meinaan vain, jos toi tiiviste olis sieltä poissa, ja se  alkaisi jotenkin siellä liikkumaan tms.  tuo vain, kun kerran lämpöjen nousu liittyy asiaan, niin kovin taipuvainen hakeen vikaa nesteen kierrosta.  Kun ei ne lämmöt nousisi koneessa, jos nesteet kiertää kunnolla. 

Laturin puolella eli vastakkaisella puolella moottoria on termari. Poistettu käytöstä. Yks epäilys olis tulpanjohdot että tarpeeksi ku lämpeää niin alkaa lyömään läpi... Voiko tällänen olla mahdollista? Kipinä / bensapuoli mietityttää myös.

Link to post
3 tuntia sitten, CamryPappa kirjoitti:

Termostaatin poistaminen kokonaan saattaa sekottaa vedenkierron. Jos termari halutaan eliminoida käytöstä, niin siitä puretaan se pieni liikkuva lautanen pois.

Ei vaikutusta asiaan, järjestelmä ilmaantui hyvin, ja samanlainen se on ilman termariakin, hiukan kylmempi nyt.

 

Tänään nakutteli todella satunnaisesti ja vasta kun pienessä vauhdissa koitin veättää isolla vaihteella (4) niin sain nakutusäänen taas esille. Toisaalta 80kmh vauhdissa jos meinas pienellä kiihdytyksellä alkaa nakuttelemaan, Kaasun hetkellinen painaminen pohjaan auttoi, että sen jälkeen se heitti taas nakuttamasta kun pienellä kaasulla jatkoi kiihdyttämistä.

https://aijaa.com/mSc4ZO

^ Tollanen alipainemötikkä löytyy konehuoneesta.

Ja ei, ei ole tuo rallatus mikä youtubessa oli, Mauno Jokinen.

Link to post
19 tuntia sitten, Nevalaine kirjoitti:

Laturin puolella eli vastakkaisella puolella moottoria on termari. Poistettu käytöstä. Yks epäilys olis tulpanjohdot että tarpeeksi ku lämpeää niin alkaa lyömään läpi... Voiko tällänen olla mahdollista? Kipinä / bensapuoli mietityttää myös.

5S-FE motissa tuli juuri vastaan tuommoinen läpilyönti hommeli. Tulpan hatun putki joka menee venttiilikopan läpi, rupesi lämmetessään hakkaan läpi. Kylmänä koneesta kuulu epämääräistä kalkatusta, mutta kävi ihan nätisti. Lämmetessään rupesi pudotteleen yhtä sylinteriä satunnaisesti pois pelistä.

RAVin 3S-FE oli aikoinaan vähän samantyyppistä käytöstä maantieajossa, rupesi pitämään hassua ääntä, ja puutumaan. Jos jalan nosti kaasulta, niin sammu, taas jos paino lisää, niin nytkyttäen lähti kiihtymään ja saatto korjaantua. Vika paikallistui auki jäävään egr:ään. Ohjain kellon letkun irroitus, ja tulppaus poisti ongelman.

Link to post

Joko selvinnyt? Tuli jäsenyys uusittua ja nappasi silmään. Celica ST202 virranjakajankansi käy. OEM numeroilla osuu usein oikeaan, mut GTI:n kohdalla aika usein kans väärään. Äänestä ei tietoa, pitäisi itse melkein kuulla se. 

Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...