Jump to content

Avensis 2zr-fae -11


Recommended Posts

Moro.

 

Juuri hankittu kyseinen auto ja nyt huomannut että ujeltaa/viheltää jostakin.

 

Ääni kuuluu kun auto on käynnissä ja liikkeessä, mutta ääntä ei kuulu kun liikkuu vapaalla sammuksissa. Ääneen ei myöskään vaikuta kierrokset, esim liikkeestä vapaalle heittäessä (auto käynnissä) ääni kuuluu, mutta heti kun sammuttaa niin vihellys katkeaa. Olipa epäselkeä teksti 😅

 

Viety tosiaan takaisin osto liikkeeseen tutkittavaksi ja kysytty myös kolmannelta osapuolelta, mitään syytä ei kuulemma löydy ja kuulostaa tosi oudolta vialta.

Ostoliike epäili että laatikko saattaisi olla mutta sekin vaan heitto.

 

Aattelin tulla uteleen että olisko täällä toisia kohtalotovereita/tietotaitoa mistä lähtee tutkimaan. 

Kiitoksia etukäteen. 

Link to post
Posted (edited)

Manuaalivaihteinen?..

Paljonko ajettu?..

Kuuluuko ääni siis ihan tyhjäkäynnillä kun auto ei liiku?..jos manuaalivaihteinen vaikuttaako kytkimen painaminen?..kuuluu ääni siis auton ulkoa ettei mikään puhaltimenmoottori vingu/vastaavaa.

Alkupään t27 bensamanuaali avensiksissa ollut laatikkovikoja(ujeltaa, vikana tasauspyörästö..) pitäisi olla jo kyllä 2011 mallissa parempi vaihteisto tuon osalta..toki kilometrit ym vaikuttaa..

Latureita & vesipumppuja noista myös menee.. enemmän ajettuina myös alipainepumppu alkaa kalkattamaan.

1 minuutti sitten, Janne_ kirjoitti:

 

 

Edited by Janne_
Link to post

145tkm ajettu Automaatti. Ääni siis tosiaan  kuuluu kun auto käynnissä ja liikkeessä.  Eli liikkeestä vapaalle laittaessa heti kun auton sammuttaa myös ääni katoaa ( kuuluu siis myös vapaalla kunhan vauhtia on yli 5kmh )

 

Ääntä ei tosiaan kuulu paikoillaan eikä kierrokset vaikuta mitenkään.

 

Kokeiltu myös ilman ilmastointia ja puhaltimet sammuksissa eli ei tule sieltäkään. 

 

 

Link to post

Eilen asiaa tutkittu itse (autoista tietämättömänä ) ja ääni kuului nyt paljon selvemmin ja paikantui apulaitehihnan suuntaan.

 

Tänään käytetty myyjäliikkeen suosittelemassa huollossa ja jonkun näköisellä stetoskoopilla paikannettu että ääni tulisi laturista. 

Kuinka paljon tuommoisen laturin kuuluisi kestää, kun liikkeestä todettiin että kyse on kuluvasta osasta ja tulevat puolella vastaan korjauskustannuksista.

Ääni siis ollut autossa jo ostohetkellä ja omiin korviin kuulostaa että kovenisi kilometrikilometriltä.

 

Link to post

Ennen nuo laturit kesti kyllä pitkäääään. 

Kun olivat Densoja. Euroopassa tehdyissä taitaa olla Boschin pääosin. 

 

On siellä myös ohjainrullaa yms mahdollisena aiheuttajana.

 

 

Link to post
Posted (edited)

Kyllä niitä noilla metreillä on jo vaihdeltu latureita ja densoja olleet..

Tuonikäisessä avensiksessa Zr koneessa ei ohjainrullia ole, vain vesipumppu,ilmastointi,laturi sekä  kampiakselin hihnapyörä.

Edited by Janne_
Link to post
14 tuntia sitten, Janne_ kirjoitti:

Kyllä niitä noilla metreillä on jo vaihdeltu latureita ja densoja olleet..

Tuonikäisessä avensiksessa Zr koneessa ei ohjainrullia ole, vain vesipumppu,ilmastointi,laturi sekä  kampiakselin hihnapyörä.

Aika löyhiä alkaa olemaan kyllä laturit.

Onko laturin vapaakytkimiä mennyt kuten muissa euromerkeissä?

Link to post
38 minuuttia sitten, Forestman kirjoitti:

Aika löyhiä alkaa olemaan kyllä laturit.

Onko laturin vapaakytkimiä mennyt kuten muissa euromerkeissä?

Mä en oo ikinä ymmärtänyt tuon vapaakytkimen tarppeellisuutta.  Normaali tilanne autossa on, että laturissa on aina kuormaa sen verran, että kyllä sen kierrokset tippuu nopeemmin kuin moottorin, jossa massaa on melkosesti enemmän.   

Mun mielestä turha vikaantuva komponentti lisää.  Kuitenkin laturit ja urahihnat toimineet ilman tuota jo vuosi kymmeniä.  Yleensä, jos hihna luistaa, niin se on siinä kohtaa, kun annetaan kaasua koneelle. 

 

Link to post

"Vapaakytkin antaa suurimassaisen laturin pyöriä vapaasti ja tasata nopeuseroa esim. vaihteenvaihdon aikana (moottorin kierrosnopeus laskee ja samoin hihnan pyörimisnopeus – laturi pyörii vielä lujaa)."

Se on kuulemma laturin pyörivä massa kasvanut roimasti ja toisaalta moottorin kierrosluvun muutokset ovat samalla nopeutuneet.

Link to post
Posted (edited)
1 tunti sitten, Forestman kirjoitti:

Aika löyhiä alkaa olemaan kyllä laturit.

Onko laturin vapaakytkimiä mennyt kuten muissa euromerkeissä?

Kyllä.. :(

vapaakytkimiäkin mennyt.. tunnistaa usein että ensi starttauksilla remmi ulvahtaa kun auto käynnistyy.. ja moni luulee tällöin että remmi on löysällä.. menee kuitenkin käsikädessä vapaakytkimen&laturin kesto jolloin ollaan laitettu vaihtolaturia suosiolla.. yhdessä taksin laturissa oli laakerit kaput, vapaakytkin paskana sekä akkuvalo paloi 😅😁

Edited by Janne_
Link to post
1 tunti sitten, CamryPappa kirjoitti:

 

Se on kuulemma laturin pyörivä massa kasvanut roimasti ja toisaalta moottorin kierrosluvun muutokset ovat samalla nopeutuneet.

Tehot on kyllä kasvaneet latureissa, mutta uskallan väittää, että ankkurin massa ei ole kasvanut.  Jos vertaa jotain Carina II:n laturin ankkuria nykyaikaiseen, niin se pelkkä ankkuri on isompi, kuin koko uudempi laturi :D  Ja sitä pyöritettiin vielä normaalilla kiilahihnalla, jossa oli vielä kertaluokkaa isompi ja raskaampi hihnapyörä. Eli hitausmassa on ollut kertaluokkaa suurempi. 

 Uskoisin tuon väitteen tarpeellisuudesta, jos se laturi pyörisi ilman kuormaa, mutta nyky auton sähkökuormalla se laturi toppaa kuin seinään, jos se hihna katkee. 

Mutta se kyllä voi olla, että nyky latureita pyöritetään niin paljon suuremmilla kierrosnopeuksilla, että on saatu tarvittava teho ulos, niin siksi niitä laakereita ja muutakin hajoo noista. 

Saksalainen insinööri taas keksinyt turhan laitteen :D 

 

Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...