Jump to content

Avensis T25 tyyppiviat


Recommended Posts

Kuvittelin ettei bensa-avensiksessa olisi paljoakaan ikäviä tyyppivikoja, mutta taisipa löytyä yksi. Katsastuksessa tuli hylky ruostuneista takapään alatukivarsista. Kyseessä 07/08? vuosimallin avensis, joka ei ainakaan koriltaan ole ruosteessa ja pohjakin näyttää tosi siistiltä. Niin vaan ne tukivarsien poikittaiset osat on antautunu ruosteelle ja katsastusmiehen hakku meni läpi.

EIpä tuo sinänsä mikään ihmeellinen juttu ole, mutta tukivarret on isot ja kalliit ja vaihto on aika isotöinen. Veikkaan ei ihan tonni riitä tähän korjaukseen.

Link to post

Nuo tukivarret on jo vanha juttu vanhassa autossa. :D

Vaihdoin omaani vuosi sitten, oli ihan täysin ehjät osat vielä vanhatkin, mutta hommasin uudet eBaysta, rapia 190 euroa pari. Toyotan tiskillä melkein 400 euroa kappale.

Sisemmät pultit ja mutterit kannattaa ostaa etukäteen tiskiltä, vanhat rälläkällä poikki - ihan turha yrittää aukoa väkisin, tämä tuli todettua omassa. Maksaa muistaakseni jotain 15 euroa molemmille puolille nuo.

Vieläkin löytyy vänkärinpuolelle ehyt varsi varastosta, pitäs vaan pusla hommata niin olis vielä jollekki ihan kelpo kampe, sen oman alkuperäsen kuskinpuolen tukivarren vaihdoin kaverin autoon kun sillä oli kans lahonnu aika pahasti se.

 

Link to post

Totaa, vaihdoit ehjät tukivarret uusiin? Miksi?

Tuota varaosien laatua olen itse funtsinut ja mitään halpaa ebay osaa en uskaltaisi laittaa.  Pyöränkulmat on kuitenkin jonkun verran riippuvaiset tukivarsien mittatarkkuudesta. Muuta säätöä tuolla takapäässä ei nähdäkseni ole, kuin auraus.   Ja ne raidetangot, joilla auraus säädetään on siellä aika jännästi tukivarren rinnalla. En ihan hahmota, mistä sen säädön liikkumavara pitäisi löytyä.

Link to post
Posted (edited)

Sanotaanko että ennakoivaa huoltoa, kun ovat pelotelleet nuilla ruostumisilla ja itellä on aina periaatteena ollu että katsastuskonttorilta ei tulla hylsy kourassa takaisin. :D

Ja ihan täysin identtiset oli ne "tarvikevarret" orkkiksiin verrattuna, käytin auton nelipyöräsuuntauksessa ja ei ollu mitään ongelmaa sen suhteen. Kotelonsuojaa ja massaa ympäriinsä sai suihkutella niihin uusiin, on varmasti hyvät pitkän aikaa.

Tänään 5.7. tulee muuten tasan 8 vuotta kun on ollu meidän talossa tuo Avensis. Ei taatusti tule vaihtumaan lähivuosina, ellei jotain todella radikaalia tapahdu... Olis tuossa täydellinen nahkasisustakin, joka pitäs siihen asennella, mutta tässä on nyt kaikkee muuta häslinkiä ennen sitä hommaa. 

 

Edited by MTi
Link to post

Noi tukivarret oli mädät mullakin avessa ja oli lapinauto 13v , just eilen vaihdoin tsportti corollaan etu alatukivarret aj220tkm aivan mädät meisselillä kun tökki niin varisi lattialle ,ostin monroe merkkiset turkissa tehty,ja joutuu pyöränkulmat säätään.

Link to post
7 tuntia sitten, Kurttu kirjoitti:

Totaa, vaihdoit ehjät tukivarret uusiin? Miksi?

Tuota varaosien laatua olen itse funtsinut ja mitään halpaa ebay osaa en uskaltaisi laittaa.  Pyöränkulmat on kuitenkin jonkun verran riippuvaiset tukivarsien mittatarkkuudesta. Muuta säätöä tuolla takapäässä ei nähdäkseni ole, kuin auraus.   Ja ne raidetangot, joilla auraus säädetään on siellä aika jännästi tukivarren rinnalla. En ihan hahmota, mistä sen säädön liikkumavara pitäisi löytyä.

On siellä ylhäällä apurungossa ylätukivarressa myös Camber-säätö

Link to post

Takatukivarret vaihtuivat uusiin korjaamolla ison rahan voimin ja sen jälkeen auto oli sysipaska ajaa. Korjaamolla eivät olleet tehneet mitään pyöränkulmien eteen juhlapuheista huolimatta ja takapyörissä oli aurausta 10 kertaa yli ohjearvon. Parin uusintakäynnin jälkeen auraukset saatiin kohdilleen. Tosin nyt camber kulmat ovat alle ohjearvon, koska aurausta piti säätää reilulla kädellä.  Tarviketukivarret olivat korjaamon mukaan alkuperäislaatuiset, mutta hieman epäilyttää se laatu kun kerran näin paljon oli heittoa mitoissa.

Link to post

Erikoista. :)

Itse kun nuo tallin lattialla temusin paikoilleen, niin säädettävää kyllä jäi, mutta hyvin vähän loppujen lopuksi. Kertapaukulla onnistu suuntaus ja tykkäsivät pajalla, kun oli kaikki tangot uusia, eikä tarvinnu väkipakolla mitään väännellä kohdilleen.

Ja mitä nyt "tyyppivikoihin" tulee, niin uudet jarrukilvet hommasin tuossa taakse, kun levyjen entrauksen ja yleisen hipistelyn lomassa hoksasin että vänkärinpuolelta alko olla jo melko pitsiä koko kilpi. Posteineen pikkusen rapia 70 euroa pari ja toivat ovelle. Pitää tässä nuokin vaihdella kun saa talorempan tehdyksi.

Link to post

Minulle on tuosta katsastuksessa varoitelut vuodesta 2014, katsastusmies sanoi mallia Mätätukivarsi Avensikseksi. Joka vuosi on läpi mennyt mutta kuluvana kesänä oli katsastusmiehellä aikaa ja pyysi auton alle katsomaan. Vieläkin meni lävitse mutta varoitteli että rupeaa olemmaan aika lähellä. Sen verran säikähdin että putsasin pohjan ruosteisimmat osat ja laitoin ruostesuojaa päälle. Vaimo irvaili että taidan tykätä töistä, joissa saa maata sellään kun oli päivän auton alla maannut.  Kun ei ole tiloja, taitoa eikä aikaa tehdä enempää, loppukorjauksen tein vaihtamalla auton tuoreenpaan. 

Link to post
3 tuntia sitten, Tawaaja kirjoitti:

Vaimo irvaili että taidan tykätä töistä, joissa saa maata sellään kun oli päivän auton alla maannut. 

Olisit kuitannut, että tykkään niin paljon, että mennään jatkaan makuuhuoneen puolelle :D 

Link to post

Meinasin vielä suihkia tukivarsien poikittaisiin osiin kiveniskumassaa. Poikittaiset osat on siellä kaiken hiekka- ja suolapuhalluksen armoilla ja pelkkä maalipinta ei kauan kestä. Niihin ruoste oli pesiytynytkin ja katsastusmies hakkasi reikiä.

Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...