Jump to content

Avensiksen (vm 1999) 2C-TE ilmastointilaiteongelma – ei löydy korjaajaa


Recommended Posts

Minulla on vanha Avensis, jossa ilmastointilaitteen kompressori ei lähde päälle. Kun sen kytkee päälle, vihreä merkkivalo syttyy muutamaksi sekunniksi ja jää sitten vilkkumaan. Ennen lopullista vikaantumista se temppuili niin, että silloin tällöin ei lähtenyt ensimmäisellä yrittämällä päälle, mutta muutaman kerran yritettyäni kuitenkin käynnistyi. 

Käytin autoa ilmastointilaitehuollossa. Eivät löytäneet vikaa. Sanoivat, että painekytkimelle ei tule virtaa ja kertoivat, että he eivät ala selvittelemään sähkövikoja. Ehdin jo hankkia uuden painekytkimen ja kompressorinkin (hajottamolta), mutta sitä ei vaihdettu, kun kuulemma on se sähkövika.

Jotenkin tuli fiilis, että ei tainnut olla ammattitaitoa. Sähköviat voivat toki olla haastellisia selvitettäviä.

Tietääkö joku pääkaupunkiseuidulta korjaamoa/remonttimiestä, joka tuntisi nämä vanhat Toyotat? Jos vaikka löytyisi vika kohtuuvaivalla ja -kustannuksilla. Elinkaarensa loppupuolella olevaa autoa ei viitsisi mielellään viedä merkkikorjaamoon. Siinä alkaa äkkiä tonnit vilisemään, mutta tietysti toisaalta siellä luulisi ammattitaitoa ja ongelmanratkaisukykyä olevan.

Näillä keleillä olisi ilmastointi kiva, kun joutuu ajelemaan pitkiä matkoja kerrallaan.

Link to post

itellä oli -99 avensis aikanaan, ja muistan että siinähän oli ilmastoinnilla sulake muistaakseni kuljettajan jalkatilassa "kickpanelin" takana, siis ihan erikseen sulakerasiasta, onko se katottu? (ja toki sulakerasiankin sulakkeet ohjaamo + konehuone) ja ilmastoinnin releen voi kanssa itse testata jos vähänkin löytyy elektroniikkataitoa. kattoiko ne kuitenkin korjaamolla että siellä on kylmäainetta?

Link to post

Itsekin kysyin sulkeasiaa ja sanoivat tarkistaneensa. Sulakekotelon kansi oli itse asiassa jäänyt etupenkille, samoin kuin kylmäaineen lisäysventtiilien korkit. :)

Kylmäaineet on myös täytetty ja tiiveys tarkastettu. Se ilmastointihuollon ammattitaito taitaakin ko. yrityksessä rajautua itse asiassa näihin toimiin.

Tarkistan vielä nuo sulakkeet itsekin – varmuuden vuoksi.

Kaivelin eilen netistä kytkentäkaaviot ja muutakin teknistä dokumentaatiota, niin voi antaa käyttöön, jos löytyy firma, joka ottaa tuon tutkittavaksi.

Link to post

Itsellä oli joskus täysin vastaava vika avensiksessa,vika johtui kompressorin magneetti kytkimen liian suuresta välyksestä.

 

Link to post
6 tuntia sitten, itu kirjoitti:

Itsekin kysyin sulkeasiaa ja sanoivat tarkistaneensa. Sulakekotelon kansi oli itse asiassa jäänyt etupenkille, samoin kuin kylmäaineen lisäysventtiilien korkit. :)

Kylmäaineet on myös täytetty ja tiiveys tarkastettu. Se ilmastointihuollon ammattitaito taitaakin ko. yrityksessä rajautua itse asiassa näihin toimiin.

Tarkistan vielä nuo sulakkeet itsekin – varmuuden vuoksi.

Kaivelin eilen netistä kytkentäkaaviot ja muutakin teknistä dokumentaatiota, niin voi antaa käyttöön, jos löytyy firma, joka ottaa tuon tutkittavaksi.

Kuinka paljon oli tullut kylmäainetta pois ja paljonko laitettu sisään? Turhan usein "huolloissa" tekevät tyhjiin/vuotaviin järjestelmiin alipainetestin ja sitten vaan kylmäaineet sisään.

Link to post
21 tuntia sitten, miksune kirjoitti:

Kuinka paljon oli tullut kylmäainetta pois ja paljonko laitettu sisään? Turhan usein "huolloissa" tekevät tyhjiin/vuotaviin järjestelmiin alipainetestin ja sitten vaan kylmäaineet sisään.

Kiitos tästä ja edellisistäkin hyvistä kommenteista.

Laskussa ei ole tästä erittelyä. Tuo kylmäainevika lienee poissuljettu, sillä sama operaatio tehtiin eräässä Vianorin toimipisteessä viime kesänä, kun tuo ilmastointi vikaantui. Siitä ei ollut apua, kuten ei ollut nytkään. Viime kesänä en alkanut selvittelyttämään asiaa pidemmälle, koska arvelin hävittäväni auton pois. Sattuneesta syytä mieli muuttui tänä kesänä, mutta korjaaminen näyttää olevan kohtuullisilla kustannuksilla mahdotonta.

Jos löydän jonkun tekijän tähän, niin annan vinkkeinä noita teidän arveluita. Esim. tuo magneettijuttu vaikuttaa hyvinkin mahdolliselta. Jotenkin tuntuu aika pieneltä mahdollisuudelta se, että joku johto olisi poikki.

Link to post

Ja se mangneettikytkin on tosi helppo korjata, hihnapyörän keskeltä 10mm kannalla oleva pultti pois, sitten vetää sen hihnapyörän keskiosan pois, akselilta prikka pois, vähän matalampi prikka tilalle ja osat takaisin. Kannattaa toki ne kitkapinnat puhdistaa pyöristä samalla.

Ite 3 vuotta sitten korjasin nuin ja edelleen toimii.

Link to post

No nyt se on sitte mun 04 corollasta ilmastointi pimeä :D valo kyllä palaa normaalisti kytkimessä, mutta kylmää ei tule yhtään. ilmastointihuolto on tehty tän vuoden toukokuussa ja sillon laitettiin UV aine sisään, että jos vuotanu aineet ulos niin pitäisi olla helppo löytää. kompuran releen testasin kotona että toimii ok

Link to post
On 2.7.2021 at 19.40, MKTuning kirjoitti:

Ja se mangneettikytkin on tosi helppo korjata, hihnapyörän keskeltä 10mm kannalla oleva pultti pois, sitten vetää sen hihnapyörän keskiosan pois, akselilta prikka pois, vähän matalampi prikka tilalle ja osat takaisin. Kannattaa toki ne kitkapinnat puhdistaa pyöristä samalla.

Ite 3 vuotta sitten korjasin nuin ja edelleen toimii.

Tuo asia kannattaa varmasti tarkistuttaa. Tuntuu hyvinkin todennäköiseltä, että ratkaisu löytyy tästä. Täytyy pyytää katsomaan ensimmäiseksi tämä asia, jos löytyy joku paja, jossa suostuvat töihin.

Tarkoittamasi prikka on varmaan tuo numero *1 90099-07125/*2 90099-07065 (ks. liitteenä oleva kuva)?

Pystyykö tuon operaation tekemään ilman, että irrottaa kompressorin? Ylhäältä päin katsottuna paikka näyttää erittäin ahtaalta? Ehkä siihen pääsee käsiksi, kun auto on nosturilla...

Sulake on tarkastettu ja varmuudella se on kunnossa. Mittasin varmuuden vuoksi vastusmittarilla.

Näyttökuva 2021-7-4 kello 15.26.58.png

Link to post
20 tuntia sitten, itu kirjoitti:

Tuo asia kannattaa varmasti tarkistuttaa. Tuntuu hyvinkin todennäköiseltä, että ratkaisu löytyy tästä. Täytyy pyytää katsomaan ensimmäiseksi tämä asia, jos löytyy joku paja, jossa suostuvat töihin.

Tarkoittamasi prikka on varmaan tuo numero *1 90099-07125/*2 90099-07065 (ks. liitteenä oleva kuva)?

Pystyykö tuon operaation tekemään ilman, että irrottaa kompressorin? Ylhäältä päin katsottuna paikka näyttää erittäin ahtaalta? Ehkä siihen pääsee käsiksi, kun auto on nosturilla...

Sulake on tarkastettu ja varmuudella se on kunnossa. Mittasin varmuuden vuoksi vastusmittarilla.

Näyttökuva 2021-7-4 kello 15.26.58.png

Yariksessa ainakin onnistu alakautta helposti, ei tarvinnu kompuraa irrottaa.

Tuossa kuvassa näyttäs olevan kolme niitä prikkoja, jos on, niin yhden pois jättämällä vois rueta pelaamaa.

Link to post

joskus kauan sitten mulla oli jakohihnan vaihdon yhteydessä korjaamon asentajat vahingossa nykässeet kompressorille menevän sähköjohdon irti/löysälle, niin että se näytti päällisinpuolin ok mutta oli löysällä eikä virta kulkenut. sen ei kai kuitenkaan pitäisi vilkuttaa ac merkkivaloa...

Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...