Jump to content

Nyt kävi outo juttu?


Recommended Posts

Ajelin motarilla sellaista 110-115kmh vajaat kymmenisen kilometriä, kun tulin ensimmäisiin liikennevaloihin painui jarrupoljin melkein lattiaan mutta pari kertaa pumppaamalla tuli pintaan. Ajattelin että nyt meni putki jostain poikki tai jotain ja ajelin varovasti (2km) kotiin. Kokeilin vielä pihalla ja poljin painuu alas, jarrunesteet normaalissa ja kun pumppasi niin poljin pysyi kovana eli ei vuotoa missään. Kello oli jo paljon joten jätin parkkiin ja ajattelin että tutkitaan huomenna. No seuraavana päivänä auto käyntiin ja jarrut pinnassa, ei mitään vikaa. Kurkistin jalkatilaan että työsylinterissä ei näy märkää, eikä konehuoneessa missään. Aukaisin takajarrut (rummut) ja siellä oli kaikki uuden näköistä ja kaikki kunnossa, ja niin piti ollakin koska jarruremppa tehty pari kuukautta sitten. Mikä tuon aiheutti, liittyykö siihen kovempaa ajamiseen, mitään oireita ei ollut ennen liikkeelle lähtöä. Ajelin koko päivän ja jarrut toimii normaalisti. Vai onko tämä -96 1.6 Cxi itsekorjaava malli, on japanilaiset valmistaneet hyvän auton :D

Link to post

Pari asiaa tulee itelle mieleen.  Olisko kahvasta säädetty vaijeri liian kireälle, joten takarumpujen säätö ei oikeasti toimi.. jolloin kengät nyt kun hieman hakeutuneet niin ovat kaukana. sitten toinen voisi olla pääsylinterin ongelma. saattaa vuotaa tehostajan sisään tai piiristä toiseen. 

olikos tuossa absit jo?  siellä voisi olla jotain ongelmaa tai jäänyt ilmaa.   Sitten voisi kyllä olla jossain piirissä vielä ilmaa.. joka vain sopivassa tilanteessa pumppaa jarrunestettä pois piiristä, ja sitten kun painaa polkimesta, niin siellä onkin tyhjää.  Tai voi tuo jarrupääsylinterikin tehdä tuota, ettei nestettä vielä vuoda, mutta sopivassa tilanteessa polkimen akselin välistä vetäsee ilmaa sinne.  tuo kun sitten poistuu tuonne säiliöön, niin saattaa taas olla ihan kova.  tuota voisi koittaa selvittää sillä tavalla, että toinen henkilö pumppaa jarrua, ja toinen katsoo jarrunestesäiliöön, tuleeko sinne kuplia. 

 

Link to post
5 tuntia sitten, MaunoJokinen kirjoitti:

Pari asiaa tulee itelle mieleen.  Olisko kahvasta säädetty vaijeri liian kireälle, joten takarumpujen säätö ei oikeasti toimi.. jolloin kengät nyt kun hieman hakeutuneet niin ovat kaukana. sitten toinen voisi olla pääsylinterin ongelma. saattaa vuotaa tehostajan sisään tai piiristä toiseen. 

olikos tuossa absit jo?  siellä voisi olla jotain ongelmaa tai jäänyt ilmaa.   Sitten voisi kyllä olla jossain piirissä vielä ilmaa.. joka vain sopivassa tilanteessa pumppaa jarrunestettä pois piiristä, ja sitten kun painaa polkimesta, niin siellä onkin tyhjää.  Tai voi tuo jarrupääsylinterikin tehdä tuota, ettei nestettä vielä vuoda, mutta sopivassa tilanteessa polkimen akselin välistä vetäsee ilmaa sinne.  tuo kun sitten poistuu tuonne säiliöön, niin saattaa taas olla ihan kova.  tuota voisi koittaa selvittää sillä tavalla, että toinen henkilö pumppaa jarrua, ja toinen katsoo jarrunestesäiliöön, tuleeko sinne kuplia. 

 

En tiedä ymmärsitkö mutta rupesi toimimaan itsekseen, ja ei ole abseja. Ja rummut siis olleet auki ja kaikki kunnossa, tämäkin oli mainittu...?

Link to post
7 minuuttia sitten, jupasierra kirjoitti:

En tiedä ymmärsitkö mutta rupesi toimimaan itsekseen, ja ei ole abseja. Ja rummut siis olleet auki ja kaikki kunnossa, tämäkin oli mainittu...?

kysymys oikeastaan oli, että varmistitko, ettei auton joku aikasempi huoltaja oo säätänyt vaijereita, kun noihin ei toyotassa juuri kuulu koskea. Kun jos menee ooppelityyppisesti kiristän jarrut vaijerista, niin säätö lakkaa toimimasta. Sen jälkeen kun hihnat vähänkin kuluu, niin alkaa mennä poljin syvälle, varsinkin jos on saanut rauhassa palauttaa.

Mut ei kai tuossa.. kovaa ajoa, ja seurailet, että ei mistään vuoda tms.

Pääsylinterin ongelmat tuon ikäisessä vois kuvitella olevan suurin mahdollisuus, kun tuskin ikinä vaihdettu,  ja kyllä sekin vanhenee. 

 

 

Link to post

Yhdessä autossa (LT volkkari) oli pakoputkessa pieni reikä, puhalsi suoraan jarruputkeen, nesteet kiehu ja jarrut hävis, hetki parkissa ja taas oli jarrut. Tuossa corollassa kylläkin putket muovisuojien alla, eli varmaan ne sulas ensin...

Link to post
On 13.6.2021 at 17.45, MaunoJokinen kirjoitti:

kysymys oikeastaan oli, että varmistitko, ettei auton joku aikasempi huoltaja oo säätänyt vaijereita, kun noihin ei toyotassa juuri kuulu koskea. Kun jos menee ooppelityyppisesti kiristän jarrut vaijerista, niin säätö lakkaa toimimasta. Sen jälkeen kun hihnat vähänkin kuluu, niin alkaa mennä poljin syvälle, varsinkin jos on saanut rauhassa palauttaa.

Mut ei kai tuossa.. kovaa ajoa, ja seurailet, että ei mistään vuoda tms.

Pääsylinterin ongelmat tuon ikäisessä vois kuvitella olevan suurin mahdollisuus, kun tuskin ikinä vaihdettu,  ja kyllä sekin vanhenee. 

 

 

Joo en usko että on kosketttu, ainakaan minun aikana. Kaveri vaihtoi taakse uudet kengät ja kaikki jouset, ei koskenut vaijereihin hänellä on firma. 

Link to post
1 tunti sitten, jupasierra kirjoitti:

Joo en usko että on kosketttu, ainakaan minun aikana. Kaveri vaihtoi taakse uudet kengät ja kaikki jouset, ei koskenut vaijereihin hänellä on firma. 

Nyt en sitten ollenkaan tarkoita, että kaveris olis näin tehnyt, mutta varotukseksi muille, niin oma kokemus on, että varsinkin noi nyrkkipajat tuppaa tuohon vaijeriin koskea :( 

Monesti ongelma on siinä, että se vaijeri tahmaa sen verran,  ettei palauta kunnolla, tai se jousi kuoleentunut tai niiin huono tarvike, että se palauttaminen ei toimi. 

Tuosta seuraa, että se kahvaan jää tyhjä,  joten ruuvataan se kahvasta kireemmälle..  sen jälkeen tuo säätö ei enään voikkaan toimia. 

eli korjataan seurausta, ei itse syytä, eli huonosti toimivia loppupään vaijereita. 

Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...