Jump to content

Verrokkiauto Toyota Carina II 2L 3S-FE?

Recommended Posts

Olen koittanut etsiä ns. moottorin vaihdon osalta mistä saisi tietoa verrokkiauto Toyota Carina II 3S-FE moottorisesta? Olen ymmärtänyt että jos 4A-FE moottoria viritetään ja se on kyseisen auton alkuperäinen moottori, pitäisi katsastuskonttorille esittää että kyseiseen autoon on päivitetty tuota 2 litran 3S-FE vastaavat jarrut alusta ja voimansiirto. Mistähän tätä pitäisi alkaa lähestymään, hakemalla foorumilta en löytänyt.

Kyseisessä tapauksessa tehot nousee alkuperäiseen 4A-FE verrattuna yli 30% joten verrokkiauto tarvitaan. Tehot ei kuitenkaan nouse niin paljoa että tuo 2L 3S-FE riittäisi, niin ollaan edelleen tuossa lähtöpisteessä, että mistä saisi tietoa verrokkiauto Toyota Carina II 3S-FE moottorisesta?

Kyseessä siis Toyota Carina II n. 1992 vuosimallia 1.6L 4A-FE moottorilla joka on tarkoitus konvertoida aluksi E85 käyttöiseksi ohjelmoitavalla ECU:lla ja tämän jälkeen turbottaa jolloin tehojen katsotaan nousevan minimissään 30% jolloin tarvitaan tiedot tuon 2.0L verrokkiauton jarruista ym. Teholappua tässä tapauksessa ei edes tulla tarvitsemaan, ainoastaan muokata tuon 1.6L alusta vastaamaan 2L alustaa. En ole edes varma onko noissa autoissa alustan osalta eroja mitä suomeen on tuotu.

Mä tein aikoinaan MR2:n kohdalla niin, että EPC:stä otin varaosalistat molemmista malleista jousituksen ja jarrujen & napojen, kallistuksenvakaajien, ohjausvaiheteen ja varsien osalta. Sen jälkeen merkkasin, varaosanumerot, jotka vastaavia, ja ne jotka eivät olleet, niin vaihdettiin.  mullahan oli tuossa se hyvä puoli,  että oikeastaan vain taka tolpat, ja taka kallistuksenvakaaja piti vaihtaa. 

Nythän kun on Toydiy, niin tuon pitäisi käydä melko helposti :) 

Se sitten että mistä saat osa luovuttajan,  kun taitaa tarvita aika paljon vaihtaa. 

Mutta riittäisikö 4AGE tai 7A koneinen verrokiksi?  Ei kun wikin mukaan noita ei oo ollut kuin japseissa :o  Kuinka mä muistelisin, että GTI versiota olis ollut nettiautossakin joskus myynnissä ihan vasemman puoleisella kuskinpaikalla ;)  Eli on tuota pakko olla ollut muuallakin myynnissä.  hiukan ohkanen mulla toi 170 sarjalaisten tietämys, kun en oo moista ikinän omistanut :D Vai olisko noi sittenkin olleet 190 sarjalaisia mitä oon myynnistä bongannut:juggle2: 

Posted (edited)
3 tuntia sitten, vplehto kirjoitti:

Kyseessä siis Toyota Carina II n. 1992 vuosimallia 1.6L 4A-FE moottorilla joka on tarkoitus konvertoida aluksi E85 käyttöiseksi ohjelmoitavalla ECU:lla ja tämän jälkeen turbottaa jolloin tehojen katsotaan nousevan minimissään 30%

Pieni korjaus tuohon.
Turbotuksen katsotaan nostavan tehoa aina vähintään 20% (tuo 30% oli ensimmäisessä rakentelumuutosehdotuksessa, lopullisessa määräyksessä raja laskettiin tuohon 20%:iin;))

Jos tuo helpottaa verrokkimoottorin kanssa.

Edited by Telex

Nyt tuli paljon hyvää tietoa, tuo 30% ->20% oli kiva tieto, vaan ei kuitenkaan poista tuota verrokkiauto asiaa.

Nyt tulee vähän tyhmä olo mutta pakko kysyä että mitä on "EPC:stä otin varaosalistat" ja/tai "Toydiy" ?

Nuo voisi auttaa pähkäilemään projektin mielekkyyttä jos saisi jotenkin kohtuu helpolla ja edullisesti tutkittua onko osat mitenkään vaihdettavissa ja löydettävissä.

Toki tutkin jo aiemmin Carina II 2L markkinoita mutta olivat liian kalliita, siinähän olisi ollut valmiina "verrokkiauton tekniikka" :)

Tämä projektihan on tarkoitus olla ns. halpa harjoituskohde ennen kun syksyllä / talvella siirrytään oikeaan kalliimman moottorin kimppuun.

Jos tuo turbotus menee mahdottomaksi tai liian kalliiksi niin sitten tyydytään tämän osalta vain E85 ja pienempiin tehonlisäys muutoksiin.

Noniin tuota toydiy:tä nyt jo kokeilin, sehän vaikuttaisi melko hyvältä.

Otin itseasiassa erään  2L 3S-FE koneisen ja tuon omani ja kyllä siellä paljon samaakin osaa oli. Pitääpä tehdä oikein kattava lista ja vertailla...

Mitenhän tuolla toydiy:ssä jos otan vaikka tuon omani: https://www.toyodiy.com/parts/g_E_199010_TOYOTA_CARINA+2_AT171L-AEMDKG_2.html

ja veerokkiautoksi: https://www.toyodiy.com/parts/g_E_198803_TOYOTA_CARINA+2_ST171L-ALMNKG_2.html

Niin olisiko tuo prosessi niin että jos otetaan esim. takajarrut, niin otetaan että 1.6:ssa on rumpujarrut 47-06 (eikä mitään levyjarruissa 47-07) ja kun verrokkiautossa on levyjarrut takana, niin se paperi katsastuskonttori tuon osalta pitäisi olla esim. taulukko että jossa on ne osat mitä toisessa ja mitä toisessa ja kaikki eri osat pitäisi sitten vaihtaa ja siellä katsastuksessa esittää tuon paperin kanssa että nyt tämä 1.6L vastaa tuota 2L versiota takajarrujen osalta?

Ja sama noiden muiden osalta. Näyttää aika mahdottomalta ei tuosta 1.6:sta millään järkevällä työllä saa tuota 2L verrokkia tehtyä.

Näimpä se käytänössä taitas mennö kun alustan, ohjauksen ja jarrujen pitää vastata tuota verokki autoa eli kaikki missä eri varaosa numero niin ne pitäsi vaihtaa ja jos verokissa ne ABS mitä jo mainittiin niin nekin käsittääkseni pitäisi sitten olla...

näkyyhän tuo Japan partskin antavan ST version tuolle rummulle https://www.japan-parts.eu/?parttt=&part=42431-20080&regi=EU&cars=ok

mutta ainakin mitä ite oon nähny niin nuo 2,0 litraset on kaikki olle 5-pulttisella navalla ja 1,6 4-pulttisella...

täällä näkee vielä nuo kuvatkin mihin osa numerot kohistuu https://www.japan-parts.eu/toyota/eu/1990/carina-2/at171l-aemdkg/4_271520_001_/powertrain-chassis/4102_rear-axle-shaft-hub#42431

Kyllä tuo turbotus kannattaa suosiolla tuon auton osalta unohtaa ei ole sen väärtti. Jos tuon haluaisi tehdä olisi se varmasti niin että edullinen 3S-FE koneella oleva rekisterissä ollut tai rekisteröitävissä oleva auto ja sitten vaan nostaa tuon 4A-FE turbotetun E85 koneen siihen ja muutoskatsastaa tuolle moottorille.  

Vastaisuuden varalle kuitenkin, @MaunoJokinen tai miksei muillekkin kysymys, eli riittikö katsastusmiehelle että oli itse ottanut esim. EPC:stä TOYDIY:stä listauksen noista osista vai pitikö olla jotenkin virallisempi vielä? Oma maalaisjärkihän sanoisi että voisi riittää ehkä vertailu vielä johonkin suomessa rekisterissä olevaan VIN numeron tai rekisterinumeron perusteella ja sitten osoittaa katsastuksessa että ne osat on muutettu.

Kiitoksia kaikille kuitenkin paljon hyvistä kommenteista, auttoi ja säästi paljon vaivaa.

Ainakin täällä riitti sedälle, että olin itse ottanut printit epc:stä, joista toinen oli se moottorin luovuttajan korinumerolla otettu lista, ja sitten toinen oli se oman auton. (kun piti samalla saada se vähäpäästöisyyskin osoitettua). 

Eli sun tapautuksessa jos sulla on verrokkiauto, josta korin vin numero, ja vastaavasit siitä esim. rekkarissa oleva teholukema, niin siinähän pitäisi olla tarvittava.  Nyt sitten en osaa sanoa mitenkä menee nykysäädösten kanssa, kun ei oo oikeasti tarvinnut perehtyä enään ;) 

Ja sitten kannattaa kyllä kysyä siitä konttorista etukäteen missä aikoo tuon katsastaa, niin menee paljon helpommin homma, kun on etukäteen keskustellut mitä tarvitsevat :) 

Paljon mukavampi niille sedillekin, kun pyrytään toteuttamaan säännösten mukaan.. eikä vain käydä kokeilemassa, josko menis läpi ;) 

Kiitos joo, tuo kuulostaa järkevältä ja ei tosiaan ollut itselläkään tarkoitus oikoa vaan tehdä niin kun säännökset sanoo mutta tämän osalta tehdään nyt vaan tuo E85 muutos joka menee helpolla.