Jump to content

Toyota Yaris vikakoodi P1656


Recommended Posts

Taitaa olla öljyn ohjaus venttiili vika. Eli VVTi järjestelmän muuttuvan venttiilinajoituksen käytettävä öljyn ohjauksen venttiili ei toimi enää. Voi siis vaikuttaa polttoaineen kulutukseen kun venttiilien säätö ei toimi ja siten moottori ei korkeammilla kierroksilla toimi optimaalisesti. Näitä on vikaantunut ja itsekin olen kyseisen ohjaimen vaihtanut. Yariksesta en ole varma mistä löytyy ja miten vaihtaa.

Link to post

Osan voi myös testata, sähkö nastoihin niin solenoidin pitäisi liikahtaa päästä toiseen. Jos ei liiku ei todennäköisesti putsauskaan auta. Jos näyttää siltä että öljy olisi jotain kohtia tukkinut saattaa se indikoida myös huolimattomasta öljyn vaihtajasta, joka on tehnyt huollot miten sattuu.

Link to post

olen joo lukenut kanssa että tuo vvt systeemi on tosi herkkä sille että öljyt vaihdetaan aina ajallaan, ja myös että välillä nostetaan kierroksia yli 3000 että se VVT aktivoituu. eli jos pelkää yli 2500 kierroksia niin se hajottaa koska öljy ei koskaan liiku vvt läpi

Link to post
On 8.6.2021 at 21.59, t87 kirjoitti:

Kyseessä NZ-moottori.

Käykö linkissä oleva osa vai tulisiko olla toisenlainen?

https://m.autodoc.fi/bugiad/14455624

Taitaa olla uudempiin tämä. 

 

https://iparts.fi/parts/info/febi_bilstein/107420

Tuo ainakin sopii 1.3 ja 1.5 nz sarjan koneisiin. Myös suodatin olisi syytä puhdistaa joka on lohkon kyljessä Jakopään puolella suurin piirtein puolivälissä

Link to post

Ainakaan alkuperäistä VVT-venttiiliä ei yleensä NZ-sarjan koneessa saa oikein muutoin hajalle kuin vääntämällä moniurahihnaa kireälle tuon venttiilin päätyä vasten. Sehän on juuri sopivasti siinä laturin takana ja banaaniksi väännettynä se ei enää toimi.

Nokkapyörä eli toimilaite on se mitä noihin on yleisemmin vaihdettu.

OBD-mittaus on pakollinen katsastustoimenpide 1.1.2001 jälkeen rekisteröidyille bensakoneisille henkilö- ja pakettiautoille. Vian korjaamatta jättämisessä ei silti ole mitään järkeä, kun tuon osan voi yhtä hyvin käydä vaikka hakemassa käytettynä lähimmältä romikselta ja se on heti tyrkyllä siinä koneen etupuolella kunhan avaa konepellin.

Melkoisella varmuudella vaihtamatta jättäminen maksaa kohtuu pienilläkin kilometreillä enemmän kohonneena polttoaineen kulutuksena...

 

Link to post
On 26.6.2021 at 17.03, t87 kirjoitti:

Onko tämä osa käypänen myös?

Kyllä tuo näyttäisi sopivan. 

Tuo vvt pyörä kuten yllä kirjoitettu voi olla hyvinkin vaihtoehto. 

Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...