multsi 0 Posted March 30 Share Posted March 30 Osaisiko joku sanoa, mitkä vaihteistot sopivat ae82 1.6 4A-Corollaan? Ongelma on siis se, että vitonen ei pysy päällä ja laatikon korjaamisen sijasta järkevintä lienisi heittää toimiva vaihteisto. Noita kun ei vain hirveästi ole enää, niin mietin, että käykö 1.3 2A-mallin laatikko tai uudempien 4a-fe mallien laatikko esim E90-corollasta? 12-venttiilisen ei ainakaan taida sopia. Quote Link to post
T.I.V. 41 Posted March 30 Share Posted March 30 Kyllä noista käy kunhan on A-koneen perästä. Valikoimaan riittää E8-E11 Corollat, T15-T20 Carinat, ja lisäksi A-koneisia löytyy Celicasta, Avensiksesta... Quote Link to post
MaunoJokinen 330 Posted March 30 Share Posted March 30 Ja tosiaan, jos jostain löydät 2A koneen perässä olleen laatikon (c52) niin ne on yleensä kun uusia, koska ovat olleet niin kevyellä kuormalla. Noissa pitää sitten vain tarkistaa, koska muistaakseni niitä oli myös 4 vaihteisina, että saa varmasti 5 vaihteisen. Ja kuten T.I.V tuossa sanoi, niin käytännössä mistä tahansa A-koneesta sopii. Mutta mieluummin tosiaan ota joku japsi mistä otat, kuten 100 sarjalainen corolla, tai Carina II:nen tai 80 sarjan corollat jotka A koneella. eli ennen facelitiä malli. E koneisen ei sovi. eli ne 12v mallit. MR2:n (AW11) laatikko ei sovi taas, kun siinä on siirtovivut toisella puolella Ja muistikuvan mukaan tuon 5:s ongelman sai korjattua myös yksinkertaisesti lisäämällä jonku simmiprikan sinne 5:s rattaan alle. Mutta tää on ihan harmaa muistikuva.. enkä ole ikinä itse joutunut moista tekeen. Sen verran harvinainen vika noissa A: koneen perässä olevissa laatikoissa. S: koneisissa sitten paljon yleisempi, jos hinailee vaikka kärryä vitosella. Quote Link to post
multsi 0 Posted March 30 Author Share Posted March 30 Ok, kiitos. Tämä lisää huomattavasti laatikoiden määrää markkinoilla mitä hakea. Eli kaikkien A-sarjalaisten laatikot menevät suoraan ns. bolt on:ina. Ne pari sähköliitintä, siirtäjät yms. Nyt kieltämättä taas harmittaa kun joku vuosi sitten piti palata ensimmäinen peltoautoni eli - 84 mallinen 2a-tekniikkainen corolla, jossa olisi ollut täydellinen tekniikka. Käsittääkseni ongelma johtuu siitä, että noilla on ajettu vitosella liian hiljaa, kun sitä saisi käyttää vasta yli kahdeksankympin nopeuksissa ohjkeirjankin mukaan. Vitosen rattaat eivät kai muutoin saa riittävästi voitelua. Quote Link to post
Heikki Saarikoski 42 Posted March 30 Share Posted March 30 Liittimissä saattaa olla eroja ja nopeusmittarin anturi on uudemmissa sähköinen. Tilalle sopii kyllä mekaaninen. Quote Link to post
wex 1 Posted March 30 Share Posted March 30 Liekö vaihtuu välitykset myös, riippuen siitä minkä A-sarjalaisen perästä aski on? Ainakin siltä vaikutti ku osanroiden perusteella tuli vähän aikaa sitten vertailtua 4A-FE ja 7A-FE koneisten Avensiksien laatikoiden eroavaisuuksia. Ja tosiaan jos itellä on jo laatikko olemassa, niin siitä saa vaihdeltua usein nuo anturit yms. Quote Link to post
T.I.V. 41 Posted March 30 Share Posted March 30 (edited) Perävälitykset ainakin vaihtelee. 4A-GE:n perästä olevat lyhimmällä välityksellä. Pisin löytyy 4-lovisesta C40 lootasta 4A-moottorin perästä... Tommosen hyvän C40:pin tai sen välityksen, kun jostain bongais. Edited March 30 by T.I.V. Quote Link to post
Laju 26 Posted March 30 Share Posted March 30 6 tuntia sitten, multsi kirjoitti: Ok, kiitos. Tämä lisää huomattavasti laatikoiden määrää markkinoilla mitä hakea. Eli kaikkien A-sarjalaisten laatikot menevät suoraan ns. bolt on:ina. Ne pari sähköliitintä, siirtäjät yms. Nyt kieltämättä taas harmittaa kun joku vuosi sitten piti palata ensimmäinen peltoautoni eli - 84 mallinen 2a-tekniikkainen corolla, jossa olisi ollut täydellinen tekniikka. Käsittääkseni ongelma johtuu siitä, että noilla on ajettu vitosella liian hiljaa, kun sitä saisi käyttää vasta yli kahdeksankympin nopeuksissa ohjkeirjankin mukaan. Vitosen rattaat eivät kai muutoin saa riittävästi voitelua. Olikohan A-sarjan kytkinakseleissa eri booreja, kuten E-sarjan laatikoissa. Tietysti ainakin kytkinlevy kannattaa vaihtaa, jos irrallaan muutenkin. Vaihteen pomppaaminen ei taida liittyä vähään voiteluun. Laakerit rupesi ääntämään ainakin osassa autoja, jos vedettiin 5-vaihteella pienellä vaihteella. Oma 2E kone meni aikoinaan 4,5l sataselle pitkällä matkalla, kun vaihdoin koko tekniikan aikoinaan 5-vaihteisesta pätkäperäisestä. Quote Link to post
MKTuning 120 Posted March 31 Share Posted March 31 AL11 tercelissä 2A kone myös, mutta siitä ei käy laatikko, kun on moottori pitkittäin konehuoneessa. Quote Link to post
wilsa 10 Posted March 31 Share Posted March 31 6 tuntia sitten, MKTuning kirjoitti: AL11 tercelissä 2A kone myös, mutta siitä ei käy laatikko, kun on moottori pitkittäin konehuoneessa. AL20-25 on myös a-koneeseen käyvä laatikko. Ongelma on myös se, että etuperä on kiinni laatikossa ja on pitkittäiskone. Quote Link to post
multsi 0 Posted April 1 Author Share Posted April 1 Kiitos vielä kaikille. Ajatuksentasolla jos miettii, niin saisikohan G6:sen laatikolla parempaa suorituskykyä tai kulutusta Quote Link to post
Heikki Saarikoski 42 Posted April 4 Share Posted April 4 https://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_C_transmission Onhan tuo kutonen hiukan pidemmillä välityksillä että, jos koneessa riittää vääntöä niin kaiken järjen mukaan kulutuksenkin pitäisi tippua. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.