Jump to content

Corollan vaihteistojen yhteensopivuudesta?


Recommended Posts

Osaisiko joku sanoa, mitkä vaihteistot sopivat ae82 1.6 4A-Corollaan? 

Ongelma on siis se, että vitonen ei pysy päällä ja laatikon korjaamisen sijasta järkevintä lienisi heittää toimiva vaihteisto. Noita kun ei vain hirveästi ole enää, niin mietin, että käykö 1.3 2A-mallin laatikko tai uudempien 4a-fe mallien laatikko esim E90-corollasta? 12-venttiilisen ei ainakaan taida sopia. 

Link to post

Kyllä noista käy kunhan on A-koneen perästä. Valikoimaan riittää E8-E11 Corollat, T15-T20 Carinat, ja lisäksi A-koneisia löytyy Celicasta, Avensiksesta...

Link to post

Ja tosiaan, jos jostain löydät 2A koneen perässä olleen laatikon (c52) niin ne on yleensä kun uusia, koska ovat olleet niin kevyellä kuormalla.  Noissa pitää sitten vain tarkistaa, koska muistaakseni niitä oli myös 4 vaihteisina, että saa varmasti 5 vaihteisen. 

Ja kuten T.I.V tuossa sanoi, niin käytännössä mistä tahansa A-koneesta sopii.  Mutta mieluummin tosiaan ota joku japsi mistä otat, kuten 100 sarjalainen corolla, tai Carina II:nen tai 80 sarjan corollat jotka A koneella. eli ennen facelitiä malli. E koneisen ei sovi. eli ne 12v mallit.  

MR2:n (AW11) laatikko ei sovi taas, kun siinä on siirtovivut toisella puolella :D 

Ja muistikuvan mukaan tuon 5:s ongelman sai korjattua myös yksinkertaisesti lisäämällä jonku simmiprikan sinne 5:s rattaan alle. Mutta tää on ihan harmaa muistikuva.. enkä ole ikinä itse joutunut moista tekeen.  Sen verran harvinainen vika noissa A: koneen perässä olevissa laatikoissa.  S: koneisissa sitten paljon yleisempi, jos hinailee vaikka kärryä vitosella. 

 

Link to post

Ok, kiitos. Tämä lisää huomattavasti laatikoiden määrää markkinoilla mitä hakea. Eli kaikkien A-sarjalaisten laatikot menevät suoraan ns. bolt on:ina. Ne pari sähköliitintä, siirtäjät yms. Nyt kieltämättä taas harmittaa kun joku vuosi sitten piti palata ensimmäinen peltoautoni eli - 84 mallinen 2a-tekniikkainen corolla, jossa olisi ollut täydellinen tekniikka. 

 

Käsittääkseni ongelma johtuu siitä, että noilla on ajettu vitosella liian hiljaa, kun sitä saisi käyttää vasta yli kahdeksankympin nopeuksissa ohjkeirjankin mukaan. Vitosen rattaat eivät kai muutoin saa riittävästi voitelua. 

Link to post

Liekö vaihtuu välitykset myös, riippuen siitä minkä A-sarjalaisen perästä aski on? Ainakin siltä vaikutti ku osanroiden perusteella tuli vähän aikaa sitten vertailtua 4A-FE ja 7A-FE koneisten Avensiksien laatikoiden eroavaisuuksia. Ja tosiaan jos itellä on jo laatikko olemassa, niin siitä saa vaihdeltua usein nuo anturit yms.

Link to post

Perävälitykset ainakin vaihtelee.

4A-GE:n perästä olevat lyhimmällä välityksellä.

Pisin löytyy 4-lovisesta C40 lootasta 4A-moottorin perästä... Tommosen hyvän C40:pin tai sen välityksen, kun jostain bongais.:P

 

Edited by T.I.V.
Link to post
6 tuntia sitten, multsi kirjoitti:

Ok, kiitos. Tämä lisää huomattavasti laatikoiden määrää markkinoilla mitä hakea. Eli kaikkien A-sarjalaisten laatikot menevät suoraan ns. bolt on:ina. Ne pari sähköliitintä, siirtäjät yms. Nyt kieltämättä taas harmittaa kun joku vuosi sitten piti palata ensimmäinen peltoautoni eli - 84 mallinen 2a-tekniikkainen corolla, jossa olisi ollut täydellinen tekniikka. 

 

Käsittääkseni ongelma johtuu siitä, että noilla on ajettu vitosella liian hiljaa, kun sitä saisi käyttää vasta yli kahdeksankympin nopeuksissa ohjkeirjankin mukaan. Vitosen rattaat eivät kai muutoin saa riittävästi voitelua. 

Olikohan A-sarjan kytkinakseleissa eri booreja, kuten E-sarjan laatikoissa. Tietysti ainakin kytkinlevy kannattaa vaihtaa, jos irrallaan muutenkin.

Vaihteen pomppaaminen ei taida liittyä vähään voiteluun. Laakerit rupesi ääntämään ainakin osassa autoja, jos vedettiin 5-vaihteella pienellä vaihteella.

Oma 2E kone meni aikoinaan 4,5l sataselle pitkällä matkalla, kun vaihdoin koko tekniikan aikoinaan 5-vaihteisesta pätkäperäisestä.

 

Link to post
6 tuntia sitten, MKTuning kirjoitti:

AL11 tercelissä 2A kone myös, mutta siitä ei käy laatikko, kun on moottori pitkittäin konehuoneessa.

AL20-25 on myös a-koneeseen käyvä laatikko. Ongelma on myös se, että etuperä on kiinni laatikossa ja on pitkittäiskone.

Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...