Jump to content

AE80 bensansaantiongelma


maid

Recommended Posts

En usko, että on rasvattu. Voisihan siihen vähän suihkauttaa jotakin. Sprayvaseliinia?

Ruuvit oli kyllä tiukassa, mutta kärkien oikeudesta en ole täysin varma, kun rasiassa missä tulivat, on listattu vain muutama muu Toyotan malli 70/80-luvun taitteesta, kun ovat vissiin vanhemmat kuin koko AE80. Se oli lähin, mitä paikalliselta automuseolta löytyi. Eihän nuo ihmeitä maksaisi Ebaysta tilata varmasti oikeat.

Samalla selvisi historiatiedoista, että jakohihnalla on ikää lähemmäs 20v, vaikka kilometrejä on tuon verran. Auto on käytännössä seisonut viimeiset 15v. Niin tuohon jos vielä joku osaisi vastata, että onko vapaasti pyörivä, niin tietää, miten kiire homma on vaihdon kanssa.

Link to comment

Jakajaa.. https://autot.tori.fi/vaihtoautot/toyota/carina/72355525 koita kysyä, suostuisko irrottaan ja lähettään. 

Ja muistin mukaan toi 8 venttiilinen ei ole vapaastipyörivä. Mutta takuuseen asiasta en mene.  Eli vaihda ihmeessä nopeesti, varsinkin jos tuo on tarvike hihna mikä sinne laitettu. Huolotohjelmahan taisi noissa olla 100 tkm tai 10v. Hihnahan ei tuossa A koneessa ole kovilla, että noilla on kyllä kilsoja ajettu reippaastikkin yli huolto-ohjelman.  Ja tosiaan ei se pelkkä hihna paljoa maksa. Kiristin tuskin on miksikään mennyt noilla kilsoilla. Mutta sen nyt näkee sitten, kun ottaa hihnan löysälle, ja pyöräyttää sormin. Jos ei äännä ja tuntuu sormiin normaalilta, niin silloin turha vaihtaa. 

Ihan normaalia kuulalaakerivaseliinia sipaset sormella siihen akselille.  Ei mitenkään kovin runsaasti, ettei sitä joudu kärkien väliin kuitenkaan :D 

 

 

 

Link to comment

En tiedä tähän hätään mutta onko jakajassa lovimallinen akseli vai ratas. Sehän riittää että akseli on hampaan pielessä. Vähän sama kun jakohihna olis väärin. Tai onko jakajan akseli niin kulunut että kärkiväli ei toimi oikealla säädöllä. Ei välttämättä toimi kierroksilla oikein. Onko konkka vaihdettu? Ei toimi jos liian vanha . Autodatasta  katoin vielä ajoitusmerkit hihnalle niin nokka-akselin merkit on ainakin helppo todeta kun on suoraan ylöspäin ja reikä nokassa on kannen yläreunan kohdalla. Joo määkin haluun tietää mikä vika kun tästä on tullu vähän mysteeri.

Link to comment

Eikö se vapaastipyörivä kyllä ole kuten kaikki A-sarjan moottorit? Hihna kannattaa toki vaihtaa, ettei matka katkea sen takia tienposkeen. Ne vuodet merkkaavat kyllä. Mulla meni hihna poikki, vaikka kilsoja oli vaihdosta vasta 60tkm, mutta vuosia oli 13 viime vaihdosta. Kun kyseessä oli E-sarjan kone, niin sai samalla opetella sitten kansirempan taitoja.

Link to comment

Jossain jenkkifoorumilla arvuuteltiin, että 2A olisi vapaastipyörivä, vaan varmaan tietoa ei ollut heilläkään, kun 2A:ta ei ole sinne viety. Ainoa ei-vapaasti pyörivä A-kone olisi heidän mukaansa 4A-GE, joka on uudempi. 4A-F:kin oli vielä varmuudella vapaasti pyörivä, mikä olisi tämän 2A:n kanssa samaa ikäluokkaa.

En tiedä vaikuttaako tuossa kärkien kanssa nyt se, että ainakin Alfamerin kirjassa sanotaan, että kärkivälin säätö pitäisi tehdä sen epäkeskon akselin ja kärjen varren välisestä kohtauspaikasta, eikä kärkien päiden välistä. Itse kun koitin joskus siitä akselin välistä säätää, niin väli oli siinä niin iso, että kärkien päät jäivät juurikin kokonaan kiinni. Nyt laitoin arviolta sen 0,8mm liuskamitalla kärkien päiden välistä mitattuna, niin tuntuu toimivan. Kertoneeko tuo sitten jotain jakajan kuluneisuudesta?

Link to comment

Kärkien välistä välys säädetään.  Jakaja on rattaalla, mutta jos kerran sytyksen ajotus oli kunnossa, niin hampaat on riittävän tarkasti.  Se että se epäkeskoakseli oli kuiva, niin aiheuttaa, että kärjet ns. hyppii, joten sytytysajoitus menee kierroksilla pieleen.  

4A-F on 16v kone jossa eri kansi.   Mutta muistelisin, että 8v 4A-L koneessa olisi ollut venttiilin kolot männissä, joka tarkottaisi, että se olisi sittenkin vapaastikiertävä.  Mutta kun tuonkin oon nähnyt vain kerran avattuna joskus likemmäs 20 vuotta takaperin, niin mun muistiin ei kyllä voi luottaa. Tuo 2A on niin identtinen tuon Carina II:sen 4A-L koneen kanssa, että lähes kaikki sopii keskenään. Jollen ihan väärin muista, niin tuo litraero tehtiin ihan pelkästään kampiakselin iskunpituudella. Eli lohkokin oli sama. (toki ainakin kierokanget ja/tai männät olis sitten erit. mutta poraus olisi sama. Mulla olis jossain taulukko, mutta en jaksa alkaa tarkistaa :D ).  7A koneessa on sitten pidempi lohko.  

Ja kuten sanoin, niin en oo ikinä kuullut 2A/4A-L koneesta hihnan katkenneen. (varmasti joku on ajanut niin kauan että tuokin on tapahtunut) mutta se mihin perustan ettei oo kovin yleistä, niin yksi iso pyörä ylhällä, kun yhdellä nokka-akselilla ja alapäänkin pyörä on halkaisijaltaan kohtuullisen suuri, joten se hihna oikeasti ei rasitu kovasti. samoin kuin siellä ei ole muita pyöriä kierrettävänä, kuin se kiristin. 

Noi F, FE, GE, GZE koneet sitten eri asia, koska kaksi nokka-akselia, joten hihnan rasituskin toisenlainen. 

E-kone on sitten ihan eri kone, että siihen ei voi verrata mitään.  Siellä on sitten jo öljypumppua sun muuta hihnan pyöritettävänä. 

ja sitten 1S (8v) on sitten taas semmonen, jossa tuo hihnan hyppääminen on kovinkin tavallista, mutta siinä on varmasti noi väistökolot männssä :D  Kokemusta on :D 

 

Link to comment
12 tuntia sitten, MKTuning kirjoitti:

Voin tässä viikonlopun aikana kahtoo löytyykö varastosta jakajaa...

Jos semmonen on, niin se on keskustassa äitin autotallissa, täällä mulla kotona on vaan 4a-ge:n ja se on toisessa päässä kantta. Ite jouduin kerran vaihtamaan 4a jakajan, kun oli yksi niistä neljästä "käpälästä" poikki, joita anturi lukee, kärjettömässä siis.

Link to comment
20 tuntia sitten, maid kirjoitti:

En tiedä vaikuttaako tuossa kärkien kanssa nyt se, että ainakin Alfamerin kirjassa sanotaan, että kärkivälin säätö pitäisi tehdä sen epäkeskon akselin ja kärjen varren välisestä kohtauspaikasta, eikä kärkien päiden välistä. Itse kun koitin joskus siitä akselin välistä säätää, niin väli oli siinä niin iso, että kärkien päät jäivät juurikin kokonaan kiinni. Nyt laitoin arviolta sen 0,8mm liuskamitalla kärkien päiden välistä mitattuna, niin tuntuu toimivan. Kertoneeko tuo sitten jotain jakajan kuluneisuudesta?

On kyllä ihan liikaa kärkiväliä tuo 0,8 mm. Tietty kuluneella jakajalla "millisäätö" on arpapeliä, mutta 0,4-0,5 mm välillä on hyvä.

Paras olisi kun pääsisi tarkastamaan vielä kosketuskulman koska sen näyttämä on armoton myös kulumille,

Link to comment
20 tuntia sitten, MaunoJokinen kirjoitti:

Tuo 2A on niin identtinen tuon Carina II:sen 4A-L koneen kanssa, että lähes kaikki sopii keskenään. Jollen ihan väärin muista, niin tuo litraero tehtiin ihan pelkästään kampiakselin iskunpituudella. Eli lohkokin oli sama. (toki ainakin kierokanget ja/tai männät olis sitten erit. mutta poraus olisi sama. Mulla olis jossain taulukko, mutta en jaksa alkaa tarkistaa :D ).  7A koneessa on sitten pidempi lohko.  

 

Kyllä 2A:ssa on pienempi halkaisijakin, muistaakseni 76mm?

Link to comment
28 minuuttia sitten, Heikki Saarikoski kirjoitti:

Kyllä 2A:ssa on pienempi halkaisijakin, muistaakseni 76mm?

Jep oikeassa olit. Ei kannattais muistiinsa enään luottaa  76mm / 81mm.  Olishan tuon tosiaan wikipediasta voinut äkkiä tarkistaa, ennenkuin alko mutua kirjoittamaan :D 

 

Link to comment

2A on vapaasti pyörivä. Olen testannut, keskellä yötä, kaukana kotoa..

Vaikka nyt pelaakin, niin suosittelen ehdottomasti vaihtamaan sen 4A-L koneen kärjettömän jakaja/puola -paketin, niin elämä helpottuu jatkossakin.

Link to comment

No niin.

Tuli juuri hommattua -86, 1.6 4A-L moottorilla oleva 149tkm ajettu liftback Corolla ja riemua kesti sen n.150km kunnes iski saman tyyliset oireet kuin yllä.

Tänään töihin tullessa 25km ajon jälkeen reagointi kaasuun päättyi --> kaasua painettaessa auto "tukehtui" ja sammui. Pirun hankala oli saada käyntiin --> lähti pumppaamalla ja välillä kävi tyhjäkäyntiäkin, mutta kun lähti liikkeelle ja koski kaasuun niin hyytyi samantien. Autohan jäi sitten tien varteen ja ei auttanut muu kuin hankkia Toyotalle hinuri pajalle. Autolla tosiaan ajettu viimeisen vuoden aikana noin tuhat kilometriä ja 10min kerkesin tien varressa katsomaan pellin alle ja olen melko varma, että ei saa polttoainetta, koska bensansuodattimessa ei mielestäni ollut pohjalla kuin 1/3 ainetta. Mutta tämä selvinnee huomenna tarkemmin kun korjaajaa kerkeää katsomaan. Autoon on vaihdettu viime syksynä jakohihna, polttoainesuodatin, tankki irrotettu ja putsattu ja sitten seissyt tyyliin vähillä polttoaineilla kevääseen (tankkasin heti oston yhteydessä tankin täyteen ysikasia). Liekö sitten ollut jo vikaa viimesyksynä kun on tankkia tutkittu ja suodatin uusittu tai sitten seisonnan takia se "jokin" ei toimi, mutta todellakin toivon, että pajalla korjaaja paikantaisi vian. Työmatkaa kertyy päivittäin 60km niin sanotaanko näin että -88 Camryn ja -96 Carinan omistaneena riipaisi syvältä sydämestä tällainen paluu Toyotan ruoriin.

Link to comment
On 19.5.2022 at 17.36, Jarno kirjoitti:

Punainen ? Mikkelissä ?

Oli vaan tänään semmoinen tienlaidassa.... siistikin vielä.

Kyllä. Juurikin se. Ja kiitti, siisti se on ikäisekseen. Museokilpiin olis syksyllä tarkoitus laittaa ja talliin talvehtimaan.

Tänään ei sitten "viasta" ollut tietoakaan. Eli nähtävästi lämpimänä ainoastaan temppuilee. Eipä siinä muu auta kun ottaa ajoon ja tunnustella.

Link to comment

Harvoin se bensansuodatin ihan piripinnassa on, taitaap juurikin olla niin että max puoleenväliin täyttyy. Alipaineletkut kannattaa käydä läpi, ne voi vuotaessaan aiheuttaa myös mitä kummallisempia käyntihäiriöitä.

Virranjakajan kansi ja pyörijä kannattaa myös ottaa syyniin, varsinkin jos on tarvikemallit paikallaan. Kauan sitten haetutti vikaa melko hartaasti, kun kylmänä kans pellausi normaalisti vaan lämmetessään heitti käymästä ihan sattuman varaisesti. Syypääksi lopulta selvisi kohtuu tuore jakajan kansi.

Link to comment

Tulis mieleen äkkiseltään 2 asiaa mitä voisit tarkistaa jos temppuilee. 

Polttoaine tankin korvausilma tukossa- korkkia löysälle jos alkaa temppuamaan.

Toinen on puola. Joskus on tullut vastaan et lämmetessään tekee juuri noin. Kylmänä ok. Motonetissä ei montaa euroa maksa... ni tai kondensaattori

Edited by Jarno
Link to comment
5 tuntia sitten, Jarno kirjoitti:

Tulis mieleen äkkiseltään 2 asiaa mitä voisit tarkistaa jos temppuilee. 

Polttoaine tankin korvausilma tukossa- korkkia löysälle jos alkaa temppuamaan.

Toinen on puola. Joskus on tullut vastaan et lämmetessään tekee juuri noin. Kylmänä ok. Motonetissä ei montaa euroa maksa... ni tai kondensaattori

Ainakin osassa aisan kaasareita on neulaventtiiliä ennen erillinen siivilä vielä ennen kohokammiota. Jos sakkaa jo puhdistettu tankista, niin kannattaa katsoa tuo kaasarin siivilä tukossa haittaamassa. Taisi näkyä kun ottaa sen neulaventtiilin istukan irti tai purkautui ylös.

Ja joskus itsellä aiheutti kolmella käymistä kun oli tulpan eriste haljennut sytytysjohdon sisältä. Ulospäin näytti ehjältä ja pätki kostealla. Virranjakajan kannessakin oli kerran hiusmurtuma joka aiheutti käyntihäiriötä.

Link to comment

Kiitoksia vinkeistä. Täytyypi tänään heittää pidempi lenkki ja katsoa miten Corolla käyttäytyy. Bensaa tuntui liikkuvan hyvin joten täytyy ottaa syyniin tuo virranjakaja ja kaasari + raottaa hieman tankin korkkia. Jakajan kansi ja pyörijä on vaihdettu viime syksynä, mutta kuten aiemmin sanottua niin voihan se niissäkin olla. Mahtaisiko noista Motonetistä saatavista putsauslitkuista olla hyötyä, tuskin kuitenkaan haittaakaan... Korjaaja oli viikonloppuna pyöräyttänyt 30km lenkin ilman mitään ongelmia ja todennut että ei muuta kun kovaa ajoa, nätisti käy... Kuitenkin outoa, että oireena oli nimenomaan se kaasuun reagointi, että pumppaamalla sai käymään, välillä otti parkissa hyvin kierroksia, mutta kun liikkeelle koitti lähteä ja painoi kaasua niin tukehtui ja sammui. 10-15min koitin saada Corollaa liikahtamaan, mutta toivotonta ja kuitenkin illalla kun seppä haki trailerilla auton tien varresta niin lähti käyntiin ja ajoi Corollan traileriin :D

Link to comment

Nostetaan itekin sen verran, että sain nyt lopulta motivaatiota laittaa paikalleen tuota wilsa:lta lahjoituksena saatua ilmeisesti 4A moottorin kärjetöntä vakiojakajaa, ja sen johdotuksesta olisi kysymys. Tältä uudelta jakajalta lähtee kolme johtoa + konkkaan päättyvä johto: musta ilmeisesti maihin, sitten on joku vihreään isoon liittimeen päättyvä johto joka on ilmeisesti Alfamerin kirjassa mainittu "huoltopistoke" ja jää roikkumaan sellaisenaan, ja musta-oranssi johto jossa on pieni kaksihaarainen liitin päässä.

Mikä johto tuohon musta-oranssiin nyt sitten tulee. Päävirta jostakin, vaan mistä? Vanhassa kärjellisessä jakajassa ei ollut mitään muuta matalajännitejohtoa kuin kärjiltä konkan kautta lähtevä vaan tämä kai menee puolalle. Tässä kärjettömässä jakajassa on kuiva puola sisään rakennettu, eli tuo vanha puola jää pois käytöstä. Tarviiko kuvaa vai ymmärtääkö joku neuvoa tällä selityksellä? Kiitoksia.

Link to comment

Ota tuo puolan muovisuojus pois niin näet mistä nuo johdot tulee. Itehän tuota oon rukannu oman projektin kanssa megaa kytkiessä useamman kerran, mutta kun ei muista niin ei muista :D Tuo vihreään mollukkaan päättyvä antaa muistaakseni kierroslukua pihalle (puolan miinukselta?). Jos en väärin muista, niin oranssimusta on virta joka kiertää virtalukon kautta, mutta kannattaa varmistaa. Kerhon kirjastossa ois A-sarjan moottorin sähkökaaviot mistä sen sais nopeasti selville...

Link to comment

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...