Jump to content

AE80 bensansaantiongelma


Recommended Posts

En usko, että on rasvattu. Voisihan siihen vähän suihkauttaa jotakin. Sprayvaseliinia?

Ruuvit oli kyllä tiukassa, mutta kärkien oikeudesta en ole täysin varma, kun rasiassa missä tulivat, on listattu vain muutama muu Toyotan malli 70/80-luvun taitteesta, kun ovat vissiin vanhemmat kuin koko AE80. Se oli lähin, mitä paikalliselta automuseolta löytyi. Eihän nuo ihmeitä maksaisi Ebaysta tilata varmasti oikeat.

Samalla selvisi historiatiedoista, että jakohihnalla on ikää lähemmäs 20v, vaikka kilometrejä on tuon verran. Auto on käytännössä seisonut viimeiset 15v. Niin tuohon jos vielä joku osaisi vastata, että onko vapaasti pyörivä, niin tietää, miten kiire homma on vaihdon kanssa.

Link to post

Jakajaa.. https://autot.tori.fi/vaihtoautot/toyota/carina/72355525 koita kysyä, suostuisko irrottaan ja lähettään. 

Ja muistin mukaan toi 8 venttiilinen ei ole vapaastipyörivä. Mutta takuuseen asiasta en mene.  Eli vaihda ihmeessä nopeesti, varsinkin jos tuo on tarvike hihna mikä sinne laitettu. Huolotohjelmahan taisi noissa olla 100 tkm tai 10v. Hihnahan ei tuossa A koneessa ole kovilla, että noilla on kyllä kilsoja ajettu reippaastikkin yli huolto-ohjelman.  Ja tosiaan ei se pelkkä hihna paljoa maksa. Kiristin tuskin on miksikään mennyt noilla kilsoilla. Mutta sen nyt näkee sitten, kun ottaa hihnan löysälle, ja pyöräyttää sormin. Jos ei äännä ja tuntuu sormiin normaalilta, niin silloin turha vaihtaa. 

Ihan normaalia kuulalaakerivaseliinia sipaset sormella siihen akselille.  Ei mitenkään kovin runsaasti, ettei sitä joudu kärkien väliin kuitenkaan :D 

 

 

 

Link to post

En tiedä tähän hätään mutta onko jakajassa lovimallinen akseli vai ratas. Sehän riittää että akseli on hampaan pielessä. Vähän sama kun jakohihna olis väärin. Tai onko jakajan akseli niin kulunut että kärkiväli ei toimi oikealla säädöllä. Ei välttämättä toimi kierroksilla oikein. Onko konkka vaihdettu? Ei toimi jos liian vanha . Autodatasta  katoin vielä ajoitusmerkit hihnalle niin nokka-akselin merkit on ainakin helppo todeta kun on suoraan ylöspäin ja reikä nokassa on kannen yläreunan kohdalla. Joo määkin haluun tietää mikä vika kun tästä on tullu vähän mysteeri.

Link to post
10 tuntia sitten, maid kirjoitti:

Kärjettömän jakajan jos joku myisi, niin ostaisin kyllä pois.

Voin tässä viikonlopun aikana kahtoo löytyykö varastosta jakajaa...

Link to post

Eikö se vapaastipyörivä kyllä ole kuten kaikki A-sarjan moottorit? Hihna kannattaa toki vaihtaa, ettei matka katkea sen takia tienposkeen. Ne vuodet merkkaavat kyllä. Mulla meni hihna poikki, vaikka kilsoja oli vaihdosta vasta 60tkm, mutta vuosia oli 13 viime vaihdosta. Kun kyseessä oli E-sarjan kone, niin sai samalla opetella sitten kansirempan taitoja.

Link to post

Jossain jenkkifoorumilla arvuuteltiin, että 2A olisi vapaastipyörivä, vaan varmaan tietoa ei ollut heilläkään, kun 2A:ta ei ole sinne viety. Ainoa ei-vapaasti pyörivä A-kone olisi heidän mukaansa 4A-GE, joka on uudempi. 4A-F:kin oli vielä varmuudella vapaasti pyörivä, mikä olisi tämän 2A:n kanssa samaa ikäluokkaa.

En tiedä vaikuttaako tuossa kärkien kanssa nyt se, että ainakin Alfamerin kirjassa sanotaan, että kärkivälin säätö pitäisi tehdä sen epäkeskon akselin ja kärjen varren välisestä kohtauspaikasta, eikä kärkien päiden välistä. Itse kun koitin joskus siitä akselin välistä säätää, niin väli oli siinä niin iso, että kärkien päät jäivät juurikin kokonaan kiinni. Nyt laitoin arviolta sen 0,8mm liuskamitalla kärkien päiden välistä mitattuna, niin tuntuu toimivan. Kertoneeko tuo sitten jotain jakajan kuluneisuudesta?

Link to post

Kärkien välistä välys säädetään.  Jakaja on rattaalla, mutta jos kerran sytyksen ajotus oli kunnossa, niin hampaat on riittävän tarkasti.  Se että se epäkeskoakseli oli kuiva, niin aiheuttaa, että kärjet ns. hyppii, joten sytytysajoitus menee kierroksilla pieleen.  

4A-F on 16v kone jossa eri kansi.   Mutta muistelisin, että 8v 4A-L koneessa olisi ollut venttiilin kolot männissä, joka tarkottaisi, että se olisi sittenkin vapaastikiertävä.  Mutta kun tuonkin oon nähnyt vain kerran avattuna joskus likemmäs 20 vuotta takaperin, niin mun muistiin ei kyllä voi luottaa. Tuo 2A on niin identtinen tuon Carina II:sen 4A-L koneen kanssa, että lähes kaikki sopii keskenään. Jollen ihan väärin muista, niin tuo litraero tehtiin ihan pelkästään kampiakselin iskunpituudella. Eli lohkokin oli sama. (toki ainakin kierokanget ja/tai männät olis sitten erit. mutta poraus olisi sama. Mulla olis jossain taulukko, mutta en jaksa alkaa tarkistaa :D ).  7A koneessa on sitten pidempi lohko.  

Ja kuten sanoin, niin en oo ikinä kuullut 2A/4A-L koneesta hihnan katkenneen. (varmasti joku on ajanut niin kauan että tuokin on tapahtunut) mutta se mihin perustan ettei oo kovin yleistä, niin yksi iso pyörä ylhällä, kun yhdellä nokka-akselilla ja alapäänkin pyörä on halkaisijaltaan kohtuullisen suuri, joten se hihna oikeasti ei rasitu kovasti. samoin kuin siellä ei ole muita pyöriä kierrettävänä, kuin se kiristin. 

Noi F, FE, GE, GZE koneet sitten eri asia, koska kaksi nokka-akselia, joten hihnan rasituskin toisenlainen. 

E-kone on sitten ihan eri kone, että siihen ei voi verrata mitään.  Siellä on sitten jo öljypumppua sun muuta hihnan pyöritettävänä. 

ja sitten 1S (8v) on sitten taas semmonen, jossa tuo hihnan hyppääminen on kovinkin tavallista, mutta siinä on varmasti noi väistökolot männssä :D  Kokemusta on :D 

 

Link to post
12 tuntia sitten, MKTuning kirjoitti:

Voin tässä viikonlopun aikana kahtoo löytyykö varastosta jakajaa...

Jos semmonen on, niin se on keskustassa äitin autotallissa, täällä mulla kotona on vaan 4a-ge:n ja se on toisessa päässä kantta. Ite jouduin kerran vaihtamaan 4a jakajan, kun oli yksi niistä neljästä "käpälästä" poikki, joita anturi lukee, kärjettömässä siis.

Link to post
20 tuntia sitten, maid kirjoitti:

En tiedä vaikuttaako tuossa kärkien kanssa nyt se, että ainakin Alfamerin kirjassa sanotaan, että kärkivälin säätö pitäisi tehdä sen epäkeskon akselin ja kärjen varren välisestä kohtauspaikasta, eikä kärkien päiden välistä. Itse kun koitin joskus siitä akselin välistä säätää, niin väli oli siinä niin iso, että kärkien päät jäivät juurikin kokonaan kiinni. Nyt laitoin arviolta sen 0,8mm liuskamitalla kärkien päiden välistä mitattuna, niin tuntuu toimivan. Kertoneeko tuo sitten jotain jakajan kuluneisuudesta?

On kyllä ihan liikaa kärkiväliä tuo 0,8 mm. Tietty kuluneella jakajalla "millisäätö" on arpapeliä, mutta 0,4-0,5 mm välillä on hyvä.

Paras olisi kun pääsisi tarkastamaan vielä kosketuskulman koska sen näyttämä on armoton myös kulumille,

Link to post
20 tuntia sitten, MaunoJokinen kirjoitti:

Tuo 2A on niin identtinen tuon Carina II:sen 4A-L koneen kanssa, että lähes kaikki sopii keskenään. Jollen ihan väärin muista, niin tuo litraero tehtiin ihan pelkästään kampiakselin iskunpituudella. Eli lohkokin oli sama. (toki ainakin kierokanget ja/tai männät olis sitten erit. mutta poraus olisi sama. Mulla olis jossain taulukko, mutta en jaksa alkaa tarkistaa :D ).  7A koneessa on sitten pidempi lohko.  

 

Kyllä 2A:ssa on pienempi halkaisijakin, muistaakseni 76mm?

Link to post
28 minuuttia sitten, Heikki Saarikoski kirjoitti:

Kyllä 2A:ssa on pienempi halkaisijakin, muistaakseni 76mm?

Jep oikeassa olit. Ei kannattais muistiinsa enään luottaa  76mm / 81mm.  Olishan tuon tosiaan wikipediasta voinut äkkiä tarkistaa, ennenkuin alko mutua kirjoittamaan :D 

 

Link to post

2A on vapaasti pyörivä. Olen testannut, keskellä yötä, kaukana kotoa..

Vaikka nyt pelaakin, niin suosittelen ehdottomasti vaihtamaan sen 4A-L koneen kärjettömän jakaja/puola -paketin, niin elämä helpottuu jatkossakin.

Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...