Jump to content

AE80 bensansaantiongelma


Recommended Posts

Tyhjäkäyntiruuvia on jossain vaiheessa kierretty seosta laihemmalle, sen tiedän. Mutta senhän ei pitäisi kierroksilla vaikuttaa seokseen, eihän? Voin tietysti koittaa takaisinkin kiertää, kun se suojus on poistettu ruuvin ympäriltä. Ja nimenomaan seosruuvista kyse, ei tk-nopeudesta.

Tänään kun kävin ajelemassa niin oli harvinaisen hankala päivä, alussa ensimmäiset pari km toimi ihan hyvin, mutta 20km lenkin lopussa oli jo enemmän reuhtomista kuin nykimistä, veto katkeili n. sekunnin pätkissä kokonaan. Ja muutaman pysähdyksen kun tein, niin uutena teki sellaisen, että ei suostunut käynnistymään kuin kaasupoljin täysin pohjassa ja siltikin oli hankalaa (yleensä riittäny pikkuisen kaasua antaa).

Link to post
19 tuntia sitten, maid kirjoitti:

En tiedä auttaako mitään kertomaan, mutta koitin tuossa Bilteman kuivaa sytytyspuolaa, jossa on vastus lähempänä Alframerin ilmoittamaa (n. 1 ohm) kuin vanhassa öljytäytteisessä (3 ohm), ja se vei viimeisetkin tehot pois. Siis otti kierroksia tyhjäkäynnillä, mutta huippunopeus jäi varmaan viiteenkymppiin. Kertooko tämä jotain, vai onko pelkästään normaalia että sytytys ei ollut säädöissä, eli pitääkö se säätää puolan vaihtamisen jälkeen, jos virranjakajaan ei ole koskettu?

 

 

Toi on kyllä outoa jos Bilteman puola on ehjä, viittaa sytkäpuolen ongelmaan. Eikä tuo B-puola kipinää heikennä noin, polttaa vaan kärkiä nopeampaan. Mites konkka? Sekin olisi mahdollinen vikakohde.

 

On 25.3.2021 at 21.24, maid kirjoitti:

Sellainen lisä vielä tuossa, että tulpat on melkein vitivalkoiset, kulutus on pieni (n. 5l satasella maantiellä todellista tankin vajumista), ja kaasun kun päästää irti kovemmilla kierroksilla, niin pakoputkessa paukkuu palamaton bensa enemmän kuin edes kärkikoneille on minusta normaalia. Minusta nämä on kaikki laihalla käymisen merkkejä.

 

Kyllä, laihaan viittaa nuo tulpat.

19 tuntia sitten, maid kirjoitti:

En tiedä auttaako mitään kertomaan, mutta koitin tuossa Bilteman kuivaa sytytyspuolaa, jossa on vastus lähempänä Alframerin ilmoittamaa (n. 1 ohm) kuin vanhassa öljytäytteisessä (3 ohm), ja se vei viimeisetkin tehot pois. Siis otti kierroksia tyhjäkäynnillä, mutta huippunopeus jäi varmaan viiteenkymppiin. Kertooko tämä jotain, vai onko pelkästään normaalia että sytytys ei ollut säädöissä, eli pitääkö se säätää puolan vaihtamisen jälkeen, jos virranjakajaan ei ole koskettu?

 

 

Toi on kyllä outoa jos Bilteman puola on ehjä, viittaa sytkäpuolen ongelmaan. Eikä tuo B-puola kipinää heikennä noin, polttaa vaan kärkiä nopeampaan. Mites konkka? Sekin olisi mahdollinen vikakohde.

 

On 25.3.2021 at 21.24, maid kirjoitti:

Sellainen lisä vielä tuossa, että tulpat on melkein vitivalkoiset, kulutus on pieni (n. 5l satasella maantiellä todellista tankin vajumista), ja kaasun kun päästää irti kovemmilla kierroksilla, niin pakoputkessa paukkuu palamaton bensa enemmän kuin edes kärkikoneille on minusta normaalia. Minusta nämä on kaikki laihalla käymisen merkkejä.

 

Kyllä, laihaan viittaa nuo tulpat.

 

12 tuntia sitten, Laju kirjoitti:

Ihmettelen kyllä, jos kuumana kestää nytkin laittaa imun päälle ja ei sammu.

Tuokin viittaa laihaan, imu siis rikastin.

Edited by CamryPappa
Link to post
11 tuntia sitten, maid kirjoitti:

Tyhjäkäyntiruuvia on jossain vaiheessa kierretty seosta laihemmalle, sen tiedän. Mutta senhän ei pitäisi kierroksilla vaikuttaa seokseen, eihän?

Tänään kun kävin ajelemassa niin oli harvinaisen hankala päivä, alussa ensimmäiset pari km toimi ihan hyvin, mutta 20km lenkin lopussa oli jo enemmän reuhtomista kuin nykimistä, veto katkeili n. sekunnin pätkissä kokonaan. Ja muutaman pysähdyksen kun tein, niin uutena teki sellaisen, että ei suostunut käynnistymään kuin kaasupoljin täysin pohjassa ja siltikin oli hankalaa (yleensä riittäny pikkuisen kaasua antaa).

Vaikuttaa kierroksilla, mutta hyvin vähän.

Ja tuo että käynnistyy vain kaasu pohjassa ei kyllä kuulosta siltä että seos laihalla. Alkaa kuulostaa siltä, että uimuriventtiili ei toimisi oikein: päästää välillä kohokammio tyhjäksi ja välillä uittaisi?

Link to post

Tänään (eilen) en käynyt missään. Katselin vielä noita huohotinletkuja, mitä menee venttiilikopalta toinen ilmanputsariin, ja toinen sinne kaasarin alle, niin ilmanputsarille menevä letku on haljennut pitkittäissuunnassa useamman sentin matkalta, ja kaasarin alle menevässä letkussa on hapertunut pieni reikä kylkeen, mutta ainakaan tyhjäkäynnillä ei huomaa mitään kierrosten heittelyä, jos suihkuttaa starttipilottia näihin, vaikka suoraan reikiin suihkuttiaisi. Imuvuotojahan nämä vissiin ovat, ja pitäisi korjata kuitenkin, mutta en usko, että selittäisi tätä ongelmaa. Ylipäätään en ole saanut mitään reaktiota aikaan, vaikka noita kahta palavaa suihketta olen sinne spruutannut (carb clean ja starttipilotti) konehuoneen täyteen. Tuo horsman palanen kaasuttimessa kuulosti juuri siltä, mitä itselläkin on tehnyt, vaan oudolta tuntuisi, että ei siinä 5 tunnin aikana, kun puhallettiin olevinaan joka rööri auki niin liuottimilla kuin paineilmalla, olisi haaviin tarttunut.

Tämä käynnistymisen vaikeus tuli vasta tuon kaasutinremontin jälkeen, toisaalta samalla reissulla säädettiin eri paikassa sytytys, että otapa tässä nyt selvää kummasta johtuu. Pitänee kysyä Autojerryltä, mitä maksaisi täällä Keski-Suomessa päin vaihtaa koko kaasutin bolt-onina. Tykkäisin tästä autosta kovasti, enkä haluaisi myydä pikkurahalla näin typerän syyn takia, kun on kerta tiukka kone ja vähän kilometrejä ikäisekseen.

Kärjettömiä virranjakajia en löytänyt ainakaan autopurkaamot.comista, kaikista oli alipainesäädin rikki, mitä siellä oli A-sarjan moottoreihin sopivia.

 

Link to post

No älä nyt aloita heittämällä rahaa ikkunasta ulos summamutikkaan, kun ensin pitää selvittää, missä se vika on, ja paljon vielä tekemättä! Nämä saattaa vaatia paljon aikaa selvittää, mutta aina se vika lopuksi on löytynyt. Tai myönnän, yhden auton satunnaisia harvinaisia sammumisia en koskaan saanut poistettua, koska niitä sattui vain vaimon ajossa, ei minulle, se oli noin 25 vuotta sitten.

Aloita vaikka noista letkuista. Helppo tapa elimimoida niiden vaikutus on vulkanisoituva teippi, jollei osta heti uusia. Mutta jos kerran aiot autoa käyttää pidempään, niin vaihtaahan ne kannattaa joka tapauksessa, ei ne tuosta itsestään ehjäänny tai parane.

Takkuievaa uimuriventtiiliä ei korjata muuta kuin vaihtamalla. Ja on inhottava vika löytää ennen kuin jumii kokonaan.

Sitten se konkka, sieltä halvimmasta ja helpoimmasta päästä uusia.

Kaasarin suhteen älä ainakaan sorru ostamaan mitään kiinalaista uutta kopiota.

 

 

Link to post

Juu kiinankaasareista olen kuullut pelkkää huonoa, en osta sellaista.

Jos virranjakajan konkkaa tarkoitat, niin se on vaihdettu jo ilman vaikutusta, tosin oli hyvin vanha osa se uusikin, vaikkakin käyttämätön laatikossa, voisiko nuo mennä pahaksi omia aikojaan, pitänee vielä yrittää tuoreempaa tilalle?

Auto ja allekirjoittanut on tällä hetkellä Jyväskylässä, enkä tunne ketään tai mitään korjaamoa täältä päin, mikä edes varmuudella suostuisi kaasuttimia huoltamaan. Aiempi purkuoperaatio tehtiin toisella puolella Suomea, kun olin käymässä vanhalla kotiseudulla, vaan auto ei ole enää siinä kunnossa, että voisi lähteä ajamaan sinne uudestaan. Ja itse olen melko kädetön, perustyökaluja ja kylmä halli on kyllä, missä tehdä, mutta osaaminen ihan onnetonta, eli yhtään vaikeampi työ menee korjaamohommiksi listahinnoilla. Sillä vaan mietin, olisiko kuitenkin halvempi vaihdattaa ehjäksi tiedetty kokonainen kaasutin tilalle, kuin alkaa tuntihintaan purattaa vanhaa? Edellisessä purussa ja kasaamisessa meni 5 tuntia kaikkineen, olisi ollut todella kallis homma listahintaan.

Onko tuo uimuriventtiilin tarkastaminen ja mahdollinen vaihto miten iso homma, jos tietäisi keskittyä siihen, eikä purkaisi mitään muuta enää kaasarista? Varaosiakin saattaa löytyä, kun ostin Kaasutinexpertiltä laajan korjaussarjan tuohon, mistä jäi osia yli, ja lisäksi on suppeampi korjaussarja kokonaan käyttämättä.

Kiitoksia kärsivällisyydestä, onhan tässä tullut jo monta hyvää neuvoa.

Link to post

Konkka kuivuu vanhetessaan, eli todella wanha käyttämätönkin saattaa olla valmiiksi kuollut.

Uimuriventtiilin vaihto ei ole vaikeaa, joku muu voisi varmaan antaa ihan tarkat ohjeet step-by-step, ja löytynee korjaussarjasta,

Link to post

https://www.cyclepedia.com/manuals/online/free/fuel-system/float-valve/

Tämä on ilmeisesti se uimuriventtiili, luulen että ymmärrän periaatteen nyt, vaikka tuo olikin yksinkertaisempi moottoripyörän kaasutin. Alfamer ei tässä kohtaa oikein osannut suomeksi neuvoa. Tuossa artikkelissa mainittiin ilmeisesti se höyrylukko myös, joka tässä ketjussa myös aiemmin tuli esille, mikä selittäisi sen käynnistämisen satunnaisen hankaluuden.

Jos saisi konkreettisia ohjeita tuon osan saavuttamiseen, niin olisin hyvin kiitollinen. Jatkan etsimistä itsekin.

Link to post

Otin tuossa kuvat korjaussarjoihin kuuluneista osista, jotka jäivät rempan jälkeen yli. Näyttääkö mikään noista metalliosista sitä uimuriventtiililtä? Laitoin tuohon kaikki vähänkään isommat osat mitä oli, kun en tiedä oikeaa.

20210330-163856-Copy.jpg

Samalla otin kuvat kaasuttimen räjäytyskuvasta ja säätösivusta, joka ei oikein mitään sano vielä tässä vaiheessa.

https://postimg.cc/gallery/x8rS7gv

Link to post
2 tuntia sitten, maid kirjoitti:

Otin tuossa kuvat korjaussarjoihin kuuluneista osista, jotka jäivät rempan jälkeen yli. Näyttääkö mikään noista metalliosista sitä uimuriventtiililtä? Laitoin tuohon kaikki vähänkään isommat osat mitä oli, kun en tiedä oikeaa.

20210330-163856-Copy.jpg

Samalla otin kuvat kaasuttimen räjäytyskuvasta ja säätösivusta, joka ei oikein mitään sano vielä tässä vaiheessa.

https://postimg.cc/gallery/x8rS7gv

Ylhäältä 2 ja 3 on uimurin neuloja, 4 ja 5 näyttäisi olevan tyhjäkäynnin seosruuveja, 6 ja 7 ovat uimuriventtiileiden vastakappeleita, alin on power valve, joka taisi olla kohokammion sisällä pultattuna.

Jos siinä kaasuttimessa on kyljessä kohokammioon näkölasi, niin bensan pinnan pitäisi pysyä puolivälissä lasia. Jos pysyy kohillaan, niin silloin ei tarvitse kohoa säätää. Näkölasi on samalla puolen kaasutinta kuin mistä bensaputki menee kaasuttimeen kiinni.

Neulaventtiili tietysti voi jumia, jolloin ei saa tarpeeksi bensaa.

Jos taas ei ole lasia, niin silloin joutuu tarkistaamaan purkamalla, eli ensin kaasutin irroitetaan imusarjasta (merkataan alipaineputket ja tukitaan vaikka pultilla tai muulla sopivallla bensaletku, jos kusee bensat tankista ilman tukkimista. 80-sarjassa oli tankki jo auton pohjassa, joten välttämättä ei tule bensaa lapolla putkesta, mutta tuki silti, kun irroitat kaasarin.

Sen jälkeen pitäisi kaasuttimen yläosa irroittaa, siinä on 6-7 ristipääruuvia. Sen kannen ja kaasuttimen välissä on paperitiiviste. Kannattaa varoa että ei mene rikki. Tosin jos kaasutin vasta avattu/ ja riiviste vaihdettu, niin tuskin on vielä juuttunut osiin kiinni. 

(Paperitiiviste paperista voi leikata uuden, jos menee kuitenkin rikki).

 

Tämän jälkeen voidaankin tarkistaa neulan toimivuus. Sen ei pitäisi jumia ja pitäisi myös avata (olen joskus kokeillut pelkästään letkulla puhaltamalla bensan tuloputkeen, kun nostaa samalla kohoa ylöspäin kevyesti sormella (kaasarin kansi siis normaalissa asennossa, niin tällöin pitäisi katkaista ja kun päästää kohon alaspäin, niin tällöin pitäisi avata kohon painosta.) Jos silmälläkin näkee, että venttiiliinon kulunut kartioon olake, niin kannattaa vaihtaa.

 

Siinä kaasarin kannessa on messinkinen venttiilin vastakappale, sen jos kiertää pois, niin sen sisässä on ainakin osassa verkko (osa 6 kuvassa). Sekin voi mennä tukkoon, jolloin tietysti ei myöskään saa tarpeeksi bensaa.

Kohon säätö pitäisi tehdä kansiosa alaspäin ja koho-osa siis ylöspäin. Annetaan kohon sulkea neula omalla painollaan. Tällöin pitäisi kohon ja alumiinisen kannen välissä olla 7.2mm välys. Jos ei ole, niin pitää kohossa olevaa neulaa liikuttavaa metallikynttä taivuttaa, kunnes tuo kohon asento on oikein.

(Jos bensa oli oikealla korkeudella näkölasissa, niin tällöin ei tätä tarvitse tehdä säätöä.)

 

Kohon eheyden voit tarkistaa irroittamalla kohon (siinä on saranana pieni metallitappi, joka tippuu helposti, kun nostat kannen ylös / kallistat kantta. Älä hukkaa ;)

Jos irrallaan olevan kohon sisältä kuuluu hölskettä, niin silloin koho vuotaa ja bensaa mennyt sisään. (ennen kohot oli metallia, mutta nykyään muovia, niin eivät kovin usein kait enää vuoda.)

 

Tarkistaisin kuitenkin ensin vielä sytkän ajoituksen, sen kondesaattorin kunnon, tulpat kannattaa vaihtaa (ollut joskus uusikin tulppa huono) ja vielä jos tyhjäkäynnin seoksen tarkistaisi ennen purkamista.  Uudella puolalla ei pitäisi sytyksen huonontua.

Bensansuodattimet taisit olla vaihtanutkin. (Tankin ja konehuoneen välissä, olikohan siellä vielä näissä erillistä pientä suodatinta lähellä tankkia, joka myös voi mennä tukkoon?)

Samalla kaikki imuvuodot tukkoon, koska laihentaa seosta. Varsinkin imusarjan puolelle menevät letkut vuotojen osalta kuntoon.

 

Yleisesti kovin kulunutta kaasaria ei kannata paljon korjailla, menee helposti vain enemmän rahaa ja silti kaasutin ei toimi, kuin jos vaihtaa suoraan bolt on tyyppisesti toimivan ja ehjän. Aisan kaasuttimista kuluu myös akselin laakerireiät, jonka jälkeen käynti alkaa huonontumaan. (Rungossa ei ole erillistä messinkilaakerointia akselille, joten kuluu väkisin ajan myötä kaasuläpän akselointi väljäksi kaasuttimen rungosta.)

 

Jos irroitat sen kaasuttimen ja purat, niin kannattaa ne suuttimien koot myös tarkistaa. Niiden alla pitäisi olla myös pienet tiivisteprikat.

Kohokammion sivussa on 12mm tulpat, joiden kautta saat sopivankokoisella tasapäällä irroitettua. Ovat joskus tiukassa, niin saa olla juuri oikean kokoinen tasapää, joka juuri ja juuri mahtuu niistä tulppausreiästä lävitse. Liian pienellä tasapäällä pyöristät messingistä tasapääpäämeiseelin uran pilalle.

 

Laihalla tuo vaikuttaa olevan, mutta kuten camrypappa mainitsi, niin kaasari myös välillä ns. uida.

 

Tässä on koko kaasarin purku/kasausohje

http://physics.usc.edu/Undergraduate/temporary/1985_Toyota_Corolla_FWD_Repair_Manual_Fuel_System&Carburetor.pdf

 

 

 

 

 

 

Edited by Laju
Link to post

Joskus mulla kävi nii että meni bensasuodatin niin tukkoon että alkoi tökkimään juuri parin kilsan jälkeen. Auto oli mazda. Vaihdoin ja vika palasi parin viikon jälkeen. Aina sama juttu kun kiihdytin "Konetielle" mutta muuten toimis.  Tankkin ei päässyt mistään korvausilmaa kun joku putki oli tukossa. Luulin niin.  Kun avas korkin niin kauhea suhaus kun alipainetta ja matka jatku taas niin kun pitää. Korkin tiiviste oli kuivunut jotenkin niin että ei enää toiminu. Onko noin vanhassa jo niitä venttilejä mitkä ohjaa alipaineletkuja termostaattikotelossa. Voi nekin kiusata jos rikki ja toimii väärin. Tai jokin iso ilmavuoto kun tulpat valkoiset. Jos oikein muistan niin hihnakone. Koska jakopää vaihdettu?. Ettei olis jako hypänny ni sit ei toimi mikään ja paukuttaa ja lähtee huonosti käymään.

Link to post

Hihna on vaihdettu 25tkm sitten, mutta ajankohtaa en tiedä. Tuli tuo jakohihnan hyppäys vastaan youtubessa, kun katselin videoita. Onko sitä mahdollista varmistaa miten.

Tuo bensatankin alipaineletku on tukossa, sen tiedän, hirveä imaisu kuukuu, jos tankinkorkki on paikallaan, ja tällöin nämä ongelmat pahenee potenssiin kaksi. Viime ajat olen ajellut ilman tankin korkkia tämän takia, niin ei pitäisi olla siitä kiinni, ja bensansuodatinkin on puhdas, jos ei jossain ole sitä toista suodatinta, mitä en ole huomannut.

Link to post

Vastaan itselleni nopean hakemisen perusteella sen verran, että ilmeisesti jotkut ajoitusmerkit näkyy rattaissa, kun hihnan kotelon poistaa, ja pyörittää moottoria käsin joku mittatikku ykköspytyssä, silmämääräisesti yläkuolokohtaan. Ja tällöin pitäisi mätsätä merkinnät rattaissa. Korjatkaa toki, jos meni väärin.

Tämä mysteerivika sopisi kuin kyllä nyrkki silmään tuon hihnan hyppäyksen kanssa, ainakin tämän videon perusteella.

 

Link to post

Kampiakselin hihnapyörästä näkee yläviistoon hyvin ajoitusmerkin, siitä lovi nollaan niin vaikka peilin avulla katsoo nokan hammaspyörän reiästä näkyykö vastassa lovi.

Kivijärvellä näkyi olevan jäsenellä AT151 carina myynnissä, saiskos siitä kärjettömän jakajan.

Link to post

Okkei, yritän katsella tuota hihnan paikkaa.

Sellaisen havainnon olen vielä tehnyt, että tämä "nopea joutokäynti" mikä ilmeisesti tarkoittaa tyhjäkäyntinopeutta rikastin päällä kylmällä moottorilla, on jostain syystä hyvin hidas, vaikka sitä ruuvia säätäisi miten, ja sen takia helposti sammuu ryyppy päällä kylmänä, jos ei anna polkimesta kaasua. "Normaali joutokäynti", jos sillä tarkoittaa tyhjäkäyntiä lämpimällä moottorilla, on nopeampi näistä kahdesta, ja sen säätöruuvi toimii normaalisti. Näin ei mitä ilmeisesti pitäisi olla. Voi olla turha havainto, mutta kuitenkin.

Link to post

Yksi vaihtoehto vielä, mitä ei oo käsitelty, niin tuossahan on vielä mekaaninen bensapumppu, joka saa käyttövoimansa nokka-akselilta. Olen kerran törmännyt sellaiseen, jossa se pumppu oli niin kulunut, että ei enään riittänyt tuotto kunnolla, joten aiheutti myöskin todella mystisiä ongelmia.  Tuossahan voi olla muutakin vikaa, esim ne läpät jumittelee. 

Tuon vaihtokin voisi olla yksi mitä voisi harkita. ( tai edes testaaminen, että pistää lekun vaikka limsapulloon, ja tarkistaa, kuinka nopeesti täyttyy, jos starttaa tai kone hetken käynnissä. ) 

Varovasti vain tuon kanssa sitten, ettei bensat leviä konehuoneeseen, kun siinä on sitten aina tulipalovaara. 

Link to post

Bensapumppu on hiljattain vaihdettu, löytyi alkuperäinen varaosa pakkauksessaan. Ei vanhassakaan silmin nähden ongelmaa ollut bensan ruikkimisessa.

Link to post
1 tunti sitten, maid kirjoitti:

Bensapumppu on hiljattain vaihdettu, löytyi alkuperäinen varaosa pakkauksessaan. Ei vanhassakaan silmin nähden ongelmaa ollut bensan ruikkimisessa.

No sitten toikin poissuljettu.  

Tuohon 8 ventttiilisen A-koneen hihnan hyppäämiseen en oikein jaksa uskoa, mutta onhan se voitu alkaa päälle laittaa hampaan pieleen. Ja kun se hihna vähän venynyt, niin alkaa oikeasti haitata. 

Tuo on oikeasti helppo tarkistaa. hihnapyörä alhalla merkkiin.  se yläosa siitä hinasuojasta irti (muistaakseni 2 ruuvia) ja sitten siinä on se merkki. Nyt en muista, oliko reikä vai stanssattu merkkiviiva.  Mulla on Carina II:n haynesin kirja jossain, jos tarvii kuvan, mutta uskosin tuon löytyvän ihan netistäkin. 

 

Link to post

Juu yritän saada itse katsottua nyt pyhien aikana. En tosiaan tiedä, onko tämä toiminut tämän nykyisen hihnan aikana ollenkaan kunnolla, koska ostin tämän auton valmiiksi käyntihäiriöisenä vuosi sitten, kun edelliseltä omistajalta tuntui keinot loppuneen (oli jo uusinut käytännössä kaikki sytkäosat kertaalleen) ja tuntuu että ongelma on pysynyt samana, tai ehkä pikkuhiljaa vähän pahentunut. Että voi hyvin olla ollut jo hihnan vaihdosta alusta asti väärin laitettu.

Link to post
23 tuntia sitten, maid kirjoitti:

Juu yritän saada itse katsottua nyt pyhien aikana. En tosiaan tiedä, onko tämä toiminut tämän nykyisen hihnan aikana ollenkaan kunnolla, koska ostin tämän auton valmiiksi käyntihäiriöisenä vuosi sitten, kun edelliseltä omistajalta tuntui keinot loppuneen (oli jo uusinut käytännössä kaikki sytkäosat kertaalleen) ja tuntuu että ongelma on pysynyt samana, tai ehkä pikkuhiljaa vähän pahentunut. Että voi hyvin olla ollut jo hihnan vaihdosta alusta asti väärin laitettu.

OK. sitten kyllä tarkistasin ihan ensimmäiseksi sen jakohihnan.  Aika helppo tuo on pikkasen pieleen laittaa.  

Mielenkiinnolla kyllä odotan, koska tuohon ratkaisu löytyy. Sen verran kinkkiseltä ongelma vaikuttaa :D 

Link to post

Sellaisen vielä kysyn, että onko tuo 2A vapaasti pyörivä, vai aiheuttaako hihnan katkeaminen katastrofin. Netistä ei tunnu löytyvän vastausta.

Isäukon edesmennyt 2E nimittäin ei ollut, ja tietysti tuli testattua käytännössä.

Link to post

Vähän hävettää myöntää, mutta päätin katsoa ne kärjet kuitenkin vielä kerran, niin siellähän ne oli nätisti yhdessä, ei käytännössä minkäänlaista rakoa kun pyöritti konetta. :toilet: Ovat liikkuneet omia aikojaan, koska ne säädettiin viimeksi samalla kuin se kaasarikin, ja toimivat n. 500km eli muutaman päivän kunnolla, ennen kuin alkoi nylkytys taas. Kyllä siinä bensansaannissakin oli ongelma, kakkoskurkun alipainekalvo oli asentajan mukaan selvästi puhki silloin kun sitä korjattiin.

Eli tämä liikkuu 20km koeajon perusteella toistaiseksi niin hyvin kuin näillä kilowateilla voi, mitä nyt rupsuttelee putkessa vähän, vaan kai se on noiden kärjellisten ominaisuus kun kierrokset laskee nopeasti.

Mikähän noita kärkiä noin liikuttaa, onko tuo normaalia noin nopesti valua umpeen, vai onko vaan huonosti kiristetty. Ja nytkin tuntui, että säätövara meinasi loppua kesken kun yritti niitä saada erilleen. Kärjettömän jakajan jos joku myisi, niin ostaisin kyllä pois.

Kaikille vastanneille iso kiitos avusta! xD

Link to post

Onhan jakajan akselille laitettu rasvaa pikkusen, kun kärjet vaihdettu. Jos kuiva, niin hyppii kärjet, ja syö sen kosketuskohdan nopeesti.  

Sitten jos se ruuvi on vain jäänyt hieman löysälle? jos vaikka on pikkasen nuljaantunut.  Sitten olihan ne kärjet varmasti oikeat?  joskus sain tarvikkeena semmoset, joissa se nasta, joka on siellä kärjen alapuolella oli hieman pienempi, niin aiheutti justiinsa semmosen ongelman, ettei meinannu säätö piisata. 

 

Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...