Jump to content

AE80 bensansaantiongelma


Recommended Posts

Kenelläkään mitään neuvoja enää, kun vanhassa -84 AE80 Corollassa sitkeä ongelma bensansaannin kanssa. Kaasutin on purettu atomeihin ja uusittu kaikki tiivisteet ja muut, myös kiihdytyspumppu ja 2-kurkun alipainekalvo. Bensapumppukin uusittu. Mutta edelleen on ongelmana todella nuhainen kulku, ja selvä "pykälä" kaasupolkimen puolessa välissä, mitä syvemmälle kun painaa, niin yleensä tuntuu että tukehtuu täysin, sen sijaan että kiihtyisi. Pintakaasulla pystyy ajelemaan suht normaalisti. Sitten kun saa kunnolla kierroksia, niin tulee selvä tehopiikki, arvaisin että tässä vaiheessa aukeaa kaasarin 2-kurkku jonkun muun kuin alipaineen voimasta (mikä ei toimi edelleenkään, se alipaineella avaus, vaikka on kalvo vaihdettu). Hetken aikaa tuon kaasuttimen avaamisen ja kokoamisen jälkeen toimi normaalisti, muutaman päivän ajan aivan kuin eri auto, kaasupolkimesta jopa tapahtui jotakin muuta kuin nyykkäystä matalillakin kierroksilla. Eli tehot kyllä on jossain siellä, kun vaan saisi bensaa tarpeeksi.

Sen verran vielä lisää mysteeriä, että vanha alipainekalvo oli yltä päätä öljyssä, sen lisäksi että oli täysin veltto. Mikä tuon voisi aiheuttaa? Epäiltiin jo, että on täysin horo moottori, ja huohottaa öljyä takaisin, vaan puristukset on mitattu ja oli jämptisti 9,7-9,8bar joka pytyssä (alin normaali 8,8). Kyrpii laittaa kohta muuten siistiä ja vähän ajettua autoa paaliin, kun ei saa kaasutinta toimimaan millään.

Ongelma ei hyvin varmasti ole sytytyspuolessa, sieltä on kaikki osat uusittu ja säädetty useamman korjaajan toimesta, ei vaikutusta. Muutenkin tuo hyytyminen on sellaista "asteittaista", kuten bensansaannin ongelmassa yleensä, ei "veitsellä leikaten" niin kuin sytkässä. Ongelma pahenee selvästi, kun bensakorkin laittaa kiinni, ja tankki on täynnä, eli alipaineletku tankista tukossa, ja bensansaanti heikkenee entisestään. Vaan nämä ongelmat siis ilman tankinkorkkiakin.

Kenelläkään mitään ehdotuksia? Voiko imuvuoto tehdä tällaista? Tuntuu, että kulku olisi vähän parempaa kylmänä kuin lämpimänä. Ja jos ei, niin onko tähän 2A-L moottoriin mahdollista vaihtaa vanhempien mallien yksinkertaisempia kaasareita bolt-onina? Jos, niin minkä mallin on yhteensopivia.

Kiitos jo etukäteen.

Link to post

Tuntuu vähän tyhmältä kirjoittaa kun en ole mikään asiantuntija, mutta olisiko tankilta tuleva letku hapertuntu sisältä ja ihan tukossa + tukkinut suodattimen murentuessaan. Youtubessa sellainen kanava kuin ThunderHead289 pitää sisällään kaikkia mahdollisia opas/vinkkivideoita kaasuttimiin liittyen

Link to post

Sanoit, että virranjakajassa kaikki korjattu, mutta onko varmasti tuo alipainesäätäjän kalvot kunnossa? eikös tuossa ole kahden kalvon systeemi ?  voi olla sillaikin rikki, että vuotaa välistä.  

Sitten toinen mikä voisi kanssa olla, että vuotaa jarrutehostaja. 

Joku vuoto imusarjan tiivisteessäkin voisi aiheuttaa. 

Ja onko aivan varma, että loppuu bensa.. ettei olis toisin päin, että tukehtuu, koska saa liikaa bensaa.  Eli kun toinen kurkku aukeaa, niin saa riittävästi ilmaa, ja alkaa meno maistua. 

Sitten kun kaasari on ollut auki, niin onhan varmasti se kiihdytyspumpun takaisku venttiili (muistaaksni tuossa on hauli siellä) paikoillaan, että ruikkasee lisäbensat kun kaasua painaa? 

Ja nyt siis oletin että tässä on se perinteinen mekaaninen kaasari, ettei vielä ole juuttuvakurkkuinen. 

Sitten eihän vain vuoda läppäakselin välistä?  tosin ongelma ei kyllä oikein tuon kuuloinen, kun se aiheuttaa yleensä tyhjäkäyntiongelmia.

Carina II at151 on sama kaasari muuten, mutta suuttimien koko on luonnollisesti 1,6 koneessa erilaiset.  Muistaakseni kerran tollaseen vaihdoin Carinan kaasarin, kun siinä alkuperäsessä oli käyntiongelmia.  Mutta en tainnut edes suuttimia tuohon vaihtaa :D  Hyvin alko pelaamaan sen jälkeen ;) 

Link to post

Virranjakajasta en osaa itse sanoa, mutta ammattikorjaamo, missä viimeksi oli laitettavana, epäili ensimmäisenä juuri virranjakajan alipainesäädintä, mutta totesi että ei ole heidän mielestään siitä kiinni. Sen tiiviyttä kokeilin itsekin imemällä ja puhaltamalla siihen alipaineletkuun mitä käytin irti, ja vastus oli niin kova, että en saanut liikkumaan omilla keuhkoilla, eikö sen pitäisi olla kunnossa olevan kalvon merkki silloin.

Voiko jarrutehostajan vuotoa kokeilla jotenkin helposti? Sitäkin olevinaan kokeilin sellaisella netistä saadulla ohjeella, että painaa jarrun pohjaan tyhjäkäynnillä ja sammuttaa auton, ja tunnustelee, lähteekö poljin nousemaan omia aikojaan sammuksissa ollessaan. Hieman kovettui ja nousi pohjasta mielestäni, mutta ei juurikaan, ennen kuin paineli useamman kerran.

Tyhjäkäynti on tosiaan oikein siisti ja tasainen. Vaihde vapaalla ottaa myös kierroksia täysin normaalisti ja herkästi, kuorman kanssa pelkästään hyytyy.

Kaasarin uskon olevan oikein kasattu vaikken tietysti vannoa voi, kun käytös on aivan täysin sama kuin ennen sen avaamista (pl. ne pari ekaa päivää, kun vaikutti korjaantuneen). Seurasin vierestä kun sitä laitettiin, ja mielestäni joka kuula laskettiin. Oli eläkkeellä olevan hyvän tutun korjaajan tekemä homma, niin ei pidetty kiirettä. Ei se sama missä virranjakajaa epäilivät.

Tässä on tehty myös sellainen havainto, että vapaalla kun painaa kaasua ja katsoo avattuun kaasariin ilmanputsari poistettuna, 2-kurkku näyttää aukeavan vain aivan kovimmilla kierroksilla, kaasu pohjassa. Onko tämä normaalia?

Imuvuotoja olen etsinyt ruikkimalla starttipilottia suht kylmään moottoriin tyhjäkäynnillä vähän joka letkuun ilman tulosta. Sellainen lisä vielä tuossa, että tulpat on melkein vitivalkoiset, kulutus on pieni (n. 5l satasella maantiellä todellista tankin vajumista), ja kaasun kun päästää irti kovemmilla kierroksilla, niin pakoputkessa paukkuu palamaton bensa enemmän kuin edes kärkikoneille on minusta normaalia. Minusta nämä on kaikki laihalla käymisen merkkejä. Unohtui tuosta aloituspostauksesta tämä sanoa.

 

Link to post

Sellainen lisäys vielä, että kaasaria ei ollut todennäköisesti koskaan avattu ennen tätä. Kaikki liittimet olivat niin kiinni syöpyneet ja vaikuttivat alkuperäisiltä. Joku ehdotti sitäkin, että 2-kurkun kalvo toimisi, mutta itse "actuator" (mikä tämä olisi suomeksi.. englanninkielinen lähde) on juuttunut likaisuuden takia, eikä riitä aukaisemaan perhosläppää luotettavasti.

Bensansuodatin on myös vaihdettu ja aina näkyy polttoainetta siinä normaalisti. Myös pumppu ruikki sitä iloisesti, kun kampea väänteli (mekaaninen pumppu siis), kun koitettiin vaihdon yhteydessä, niin en oikein usko bensaletkuongelmaan.

Sellainen omituisuus tässä oli vielä, että teki tämän kaasariremontin jälkeen pari viikkoa satunnaisesti sellaista, että ei lähtenyt lämpimänä käyntiin ennen kuin kävi n. minuutin-pari todella aivan hemmetin hidasta tyhjäkäyntiä, siis luokkaa 1/10 normaalista kierrosluvusta ja/tai niin kuin olisi käynyt vain yhdellä pytyllä suunnilleen. Kaasuun ei vastannut muuten lainkaan, mutta sammui jos painoi pohjaan tai päästi kokonaan irti, pintakaasulla pysyi tuollaisessa välitilassa käynnissä. Sitä kun rutkutti minuutin-pari, niin kone heräsi normaalisti ja taas mentiin. Jos nyt mitään auttaa vian rajaamisessa.

Link to post

Jarrutehostajan voit testata sillä tavalla, että puristat sen letkun littiin, joka menee tehostajalle. Jos korjaa tilanteen, niin sitten on tehostajan alipainepuolella ongelmia. 

Niin oletin, että toi on 1.3 kone?  tunntetko kuinka hyvin auton historiaa, että ei vain joku olisi jossain välissä vaihtanut pienempiä suuttimia?  

Ja jos sen on joku vanhempi osaaja avannut, niin sitten kyllä suuttimet on puthaat yms. varmasti, että alkaa mennä jo melko mysteeriksi :o 

Ei tuo A koneen kyllä sillä omalla kaasarillaan kovin laihalle pitäisi mennä normaalisti.. Edelleen tivaan sitä, että ruikkaako se bensaa, kun polkasee kaasun pohjaan?  sen näkee ihan katsomalla, kun ottaa vain ilmanputsarin pois. 

Ja tosiaan noi kaasuläpät pitääkin toimia tuolla tavalla, että ainakin yli puolivälin menee yhdellä, ja sitten ihan kaasu auki on molemmat taas täysin auki. 

 

Toi, että noissa on aika tyyppillistä, että tekee lämpösenä kaasulukko, tuonne imusarjaan.. Eli just sillai, että tulee parkkiin, ja kipasee nopeesti kaupassa, niin sitten saakin veivata pitkään, jotta lähtee käyntiin. (Tai kun tottuu, niin tuossa kohtaa, nimenomaan kaasu pohjassa starttaaminen auttaa. ) 

Onko tuossa muuten jo elektroninen sytytys?  Ettei tuossa vain olis sitten vikaa.. tai jos on kärjet, niin konkka vaihtoon. 

Tai no on siinä elektronisessakin konkka muistaakseni, niin ei välttämättä olis huono idea vaihtaa tuota. 

 

Link to post

AE80 oli aisan 2-kurkkuinen ja niissä taisi kaikissa olla kärjellinen jakaja, jos ei ole jälkikäteen modattu. (kone 2A sarjaa)

EE80 oli juuttuvakurkuisella, kärjetön jakaja ja kone 2E sarjaa.

Tuohon 2A taisi mennä monen kaasari, kun imusarjan jako oli normaali suorakaide.

 

Link to post

Juu tässä on 2A-L 1.3 litranen ja kiinteäkurkkuinen 2 kurkun kaasutin. Korjaaja ei ollut varma siitä, sopisiko K-moottorin kaasutin tähän, mutta sanoi, että olisi paljon yksinkertaisempi laite, jos vain sopisi.

En tiedä auton historiaa ollenkaan, eikä älytty katsoa suuttimien kokoa ja verrata edes korjaussarjan mukana oleviin suuttimiin, kun oletettiin niiden olevan alkuperäiset juuri tämän ei-koskaan-avattu -vaikutelman takia. Puhalleltiin ja pestiin kyllä joka paikka puhtaaksi ennen kokoamista.

Pitää vielä katsoa tuo, ruikkaako bensaa kaasua painaessa kunnolla lampun kanssa. Sytytys on kärjellinen tässä vielä, ja kärjet on myös uusittu ja säädetty ilman muutosta. Aavistuksen ehkä paranee kulku, kun kääntää virranjakajasta sytytysennakkoa aikasemmalle, tulee herkempi vaste kaasuun jne. mutta tämä on sitten ajoituslampun mukaan väärin sekä tyhjäkäynnillä että 2000rpm säädöllä (molempia kokeiltu lampulla). Ei kuitenkaan korjaa koko ongelmaa sekään.

Link to post

Tuttu ongelma noissa 12v moottoreissa käytetyissä kaasareissa. Niissä on termostaatin tapaan toimiva ryyppykompensaattori mikä rikastaa seoksen käynnistäessä. Se jotenkin jumittuu/lakkaa toimimasta. Kun kone lämpenee niin ajaminen on todella vittumaista kun nykii ja tyhjäkäyntikin yleensä hävii. Sitä ei pysty korjaamaan vaan pitää vaihtaa se kompensaattori.

Link to post

Rikastin on kiinteässä erilainen, eikä liity vahapatruunaan mitenkään.

 

Alipainekello (Samannäköinen, mutta pienempi kuin 2-kurkun avauksessa) imaisee rikastinläpän kiinni kylmänä (pitäisi jäädä muutaman millin raoolleen.)

Sitten siinä rikastinläpän akselin toisessa päässä on sähkävastus (pyöreä musta bakeliittikotelo, johon tulee sähköjohto.) Sähkövastus lämmittää kotelon sisällä olevaa bi-mteallijousta, joka kääntää rikastinläpän kokonaan auki.

Jos tuo jousi on poikki, niin silloin rikastinläppä pääsee sulketumaan kuumanakin. Näet koneen kuumana ollessa, kun käännätt rikastinläpn kiinni, pitäisi vääntyä heti takaisin.

Sama sähkövastus aika monessa aisanin kaasarissa.

Taisi noihin olla joskus käsivaijeri muutossarjaakin olemassa, tai ainakin osassa nähnyt jonkilanisen patentin sille.

Muilta osin tuossa nyt ei hirveän paljon eroa ole vanhempiin muistaakseni. Enemmän on alipainekelloja, mutta osan niistä voi karsiakin pois.

 

Ei tuossa voi kaasarin puolelta oikein äkkiä olla kovin montaa vikaa.

Tyhjäkäyntisuutin, pääsutin ja ilmavuoto tai rikastimen läppä elää omaa elemää, voisi olla ainakin hyvä tarkistaa vielä.

Entä onko kaasarin koho oikein säädetty ja kohon neulaventtiili toimii.

 

Jos mittaat sen kaasuttimen kiinnitysjaon, niin netin kautta löytää muiden kaasareiden jaot.

 

Voi olla kuitenkin sytyspuolellakin, toisella kaasarila näkisi.

 

Link to post

Rikastinläppä toimii minusta oikein, sulkeutuu kylmänä niin että jää pieni rako, pysyy auki lämpimänä, pomppaa heti jämptisti jousella takaisin oikeaan asentoon, jos vääntää sormilla sitä. Ei tietysti koko ajan voi nähdä, mutta aina se on ollut lämpimänä auki ja kylmänä kiinni, kun olen ilmanputsarin irrottanut ja sisään kurkannut. Sen verran kokeilin, että väänsin sitä rikastinläppää kiinni lämpimänä, ja annoin kaasuvaijerista kaasua, ei ainakaan vaihde vapaalla vaikuttanut mitenkään kierrosten ottamiseen tai pakoputkessa bensan paukkumiseen. En tiedä kertooko mitään mistään sitten. Olen aloittelija näiden suhteen.

En tietysti voi vannoa, ettei olisi sytkäpuolen ongelma, vaan tuntuu perstuntumalla niin samalta, kuin kauan sitten mopoiässä kun oli dellortossa vakiona liian pieni pääsuutiin, ja "booasi" täydellä kaasulla heti, kun ilmat vähän kylmeni syksyn tullen. Ja poistui sillä, kun vaihtoi suuttimen 10 numeroa isompaan.

 

Link to post

Kävin tuossa eilen koeajolla, kylmänä tuntui toimivan ihan kohtalaisesti, oli ehkä tasaisesti vähän nuhainen, vaan lämpimänä kaikki kiihdytykset ja tasakaasullakin alle n. 4000rpm jatkuvaa terävää nykimistä, myös pintakaasulla.

Jossain siinä 4000rpm kohdalla (ei ole kierroslukumittaria, mutta n. 45-50kmh 2. vaihteella) tulee sitten piikki, kun kaikki ongelmat katoavat, ja lähtee iloisesti kiihtymään. Joka ikinen kerta, täysin luotettavasti, ajoin pitkän lenkin ja kiihdyttelin. Mitä tuossa kohtaa oikein tapahtuu tekniikan puolella?

Testaan vielä tänään tuon jarrutehostajan homman.

 

Link to post

Pakokaasutesterillä katsottu että seos varmasti kohillaan?

Tarkista se venttiilikopassa oleva huohotinkäryt keräävä letku venttiileineen, venttiilikopassa näkyy se metallinen venttiiliosa ja letku siitä menee kaasarin ja imusarjan väliseen laippaan. Vuosia jo aikaa kun viimeksi 2A:n sielunelämään perehdyin enemmän, mutta tuon letkun vuotaessa enemmän aiheuttaa tyhjäkäynnin humpausta. Muistaakseni tuo venttiili rajoittaa ilmavirtausta ja antaa vetää kampikammion höyryjä sekaan lähinnä tyhjäkäynnillä. Jos tuo venttiili ei kaasua antaessa mene kiinni, voisiko se aiheuttaa tämän laihan ja puutuvan alueen. Voit ensin tukkia sen laippaan menevän letkun, kummeneeko tilanne. Seuraavaksi kokeile laittaa venttiili siihen kiinni mutta pää irti venttiilikopasta, tyhjäkäynnillä muistaakseni piti hieman sirisevää ääntä kun päästää ilman läpi, kierroksia antaessa pitäis mennä kiinni.

Link to post

Eikös noissa käryt vedetä vielä ilmanpuhdistajalle, jolloin ei vaikuta imusarjan alipaineisiin. 

Olisko kuitenkin vain roska ensiökurkun suuttimessa.  Eikös toi toisio ala aueta kutakuinkin tuossa 4000 kieppeillä, joten alkaa saamaan sitä ruokaa sen toisen kurkun kautta. 

Noi syttyongelmat mä kyllä taklaisin ensimmäisenä  hakemalla purkamolta AT150 sarjan Carina II:sta (4A koneesta) elektronisen jakajan. Joka tapauksessa kärjellistä parempi ja plug&play tilalle . 

 

Link to post
1 tunti sitten, MaunoJokinen kirjoitti:

Eikös noissa käryt vedetä vielä ilmanpuhdistajalle, jolloin ei vaikuta imusarjan alipaineisiin. 

Olisko kuitenkin vain roska ensiökurkun suuttimessa.  Eikös toi toisio ala aueta kutakuinkin tuossa 4000 kieppeillä, joten alkaa saamaan sitä ruokaa sen toisen kurkun kautta. 

Noi syttyongelmat mä kyllä taklaisin ensimmäisenä  hakemalla purkamolta AT150 sarjan Carina II:sta (4A koneesta) elektronisen jakajan. Joka tapauksessa kärjellistä parempi ja plug&play tilalle . 

 

Toinen letku kyllä menee ilmanputsariin, toinen imusarjaan.

diag_ZfyIy.jpg.f9fbf799ecbfd6ee074de29ec5cced87.jpg

Link to post

Pitää yrittää tuota sytytyspuolta vielä. Kärkivälin nyt voin katsoa illalla liuskamitoilla.

En tiedä auttaako mitään kertomaan, mutta koitin tuossa Bilteman kuivaa sytytyspuolaa, jossa on vastus lähempänä Alframerin ilmoittamaa (n. 1 ohm) kuin vanhassa öljytäytteisessä (3 ohm), ja se vei viimeisetkin tehot pois. Siis otti kierroksia tyhjäkäynnillä, mutta huippunopeus jäi varmaan viiteenkymppiin. Kertooko tämä jotain, vai onko pelkästään normaalia että sytytys ei ollut säädöissä, eli pitääkö se säätää puolan vaihtamisen jälkeen, jos virranjakajaan ei ole koskettu?

Yritän etsiä tuota kärjetöntä kyllä tilalle.

 

 

Link to post
28 minuuttia sitten, Santeri Kantoniemi kirjoitti:

Toinen letku kyllä menee ilmanputsariin, toinen imusarjaan.

diag_ZfyIy.jpg.f9fbf799ecbfd6ee074de29ec5cced87.jpg

OK. Enpä enään ulkomuistista muistanut tuota kaasarin alle menvää letkua :D sen verran aikaa kun on viimeksi ollut A sarjalainen Carina II itellä.

Siellä voi muuten olla jakajan akselikin sen verran kulunut, että aiheuttaa ongelmia. Vaikka mittaat sen kärkivälin paikoillaan että on kunnossa, niin pyöriessä sitten välyksistä johtuen onkin ihan pielessä. 

Paljo tuossa on kilsat tällä hetkellä?  Mutta siis kovasti tässä alkaa tuohon sytty ongelmiin kallistua.  Mutta tuo Santerin mainitsema letku kannattaa tosiaan tulpata ensihätään.  Saapa karsittua sen ongelman pois listalta. 

Jos tuo tulppaus auttaa, niin sitten vain se venttiili siitä vaihtoon. 

Tämä on taas justiinsa semmosia vikoja, joita olisi auton vieressä niin paljon helpompi selvitellä :D kun kuulisi käyntiäänen, haistaisi pakokaasun yms. 

Mutta joo, hienoa, että selvittelet tämmöstä vanhusta. Siitäpä se kokemus karttuu. Tekniikka on niin yksinkertaista, että kyllä sä tuon toimimaan saat, kun vain kärsivällisesti käyt asiat läpi.  Koneenahan tuo A moottori on ihan idioottivarma peli, että sekään ei heti ota nokkiinsa, vaikka joku säätö hetken on pielessäkin :) 

Link to post

On ajettu n. 200 tuhatta. Se piti mainita, että virranjakajan konkka on vaihdettu, ei vaikutusta.

1 hour ago, MaunoJokinen said:

Paljo tuossa on kilsat tällä hetkellä?  Mutta siis kovasti tässä alkaa tuohon sytty ongelmiin kallistua.  Mutta tuo Santerin mainitsema letku kannattaa tosiaan tulpata ensihätään.  Saapa karsittua sen ongelman pois listalta. 

Siis mikä letku noista, kaasarin alle menevä vai tuo aiemmin mainittu jarrutehostimen?

Link to post

Molemmat kannattaa vuoroon perään kokeilla.  Muista sitten, että jos koeajolle ajattelit lähtee, niin tehostajan letkun tulppaaminen vie sitten jarrut :D  Mutta etkö tuon nyt jo huomaa ihan pihassa käyttäessä ?

Link to post

Saattaa siinä jakajassa olla myös vika. Aikaa sitten 4A-F oli kans hieman puutuneen oloinen, vastaava E8 2E:lläkin tuntu menevän ohi. Kahta jakajaa pyöritellessä oli painolimppujen äänissä selvä ero. Alkoihan tuo rikkinäiselläkin vetää hieman paremmin kun pisti ennakkoa lisää, mutta ehjemmällä jakajalla riitti perusennakkoon säätö parempaan kulkuu. Viikko sitten kävin yhden 166t ajetun korollan kaluamassa osista puhtaaksi, mutta empä hoksinu ottaa jakajaa :disappointed:

Link to post
3 tuntia sitten, maid kirjoitti:

Pitää yrittää tuota sytytyspuolta vielä. Kärkivälin nyt voin katsoa illalla liuskamitoilla.

En tiedä auttaako mitään kertomaan, mutta koitin tuossa Bilteman kuivaa sytytyspuolaa, jossa on vastus lähempänä Alframerin ilmoittamaa (n. 1 ohm) kuin vanhassa öljytäytteisessä (3 ohm), ja se vei viimeisetkin tehot pois. Siis otti kierroksia tyhjäkäynnillä, mutta huippunopeus jäi varmaan viiteenkymppiin. Kertooko tämä jotain, vai onko pelkästään normaalia että sytytys ei ollut säädöissä, eli pitääkö se säätää puolan vaihtamisen jälkeen, jos virranjakajaan ei ole koskettu?

Yritän etsiä tuota kärjetöntä kyllä tilalle.

 

 

Kärjellisessä ei pelkkä kärkivälin säätö kuluneessa jakajassa anna oikeaa kärkiväliä. Pitäisi mitata kosketuskulma ja säätää sen mukaan. Aikoinaan noihin laitettiin kärkien tilalle elektronista tarviketta. Taisi olla piranha merkkinen. Ennakko pitäisi olla 5-9 astetta eykk.

Noita muunnossarjoja näkyy vieläkin ebay:ssä välillä.

Jos puola on samanlainen, niin ei vaikuta sytytykseen. Vääränlainen puola antaa liian pienen kipinän.

(Elektroniseen sytytykseen tarkoitettu puola taas poltaa kärkivälin nopeasti, koska kärjellisissä on pienempi teho, jotta kärjet pysyy kauemmin ehjänä. Elektronisessahan ei ole mitään kuluvaa osaa, joten sytytyspuolalla voidaan katkoa isompaa tehoa ja saadaan parempi kipinä.)

Link to post

Ettei olisi mennyt kaasutinta kasatessa suuttimet ristiin? Isomman kurkun suutin pieneen ja pienen isoon...

Jos löytyy varakaasutin tai edes suuttimet niin laittaa sen isomman suuttimen siihen pieneen kurkkuunkin niin pitäisi ainakin saada reilusti bensaa ja saisi eliminoitua tuon bensapulan vioista. Olisi siis kaksi isoa suutinta käytössä.

Link to post
1 tunti sitten, Ananias Rummukainen kirjoitti:

Ettei olisi mennyt kaasutinta kasatessa suuttimet ristiin? Isomman kurkun suutin pieneen ja pienen isoon...

Jos löytyy varakaasutin tai edes suuttimet niin laittaa sen isomman suuttimen siihen pieneen kurkkuunkin niin pitäisi ainakin saada reilusti bensaa ja saisi eliminoitua tuon bensapulan vioista. Olisi siis kaksi isoa suutinta käytössä.

Tuolloinhan pitäisi tyhjäkäynnin olla selvästi rikkaalla. Tietysti saahan sen seosruuvilla korjattua. Suutinkoot ei taida paljon erota kuitenkaan. Niissä alkuperäisissähän on kyllä leimat.

Ihmettelen kyllä, jos kuumana kestää nytkin laittaa imun päälle ja ei sammu.

Roska joissain tai sytytys reistaa. Aikoinaan itsellä oli jokin horsman höytyvä yhdessä kanavassa. Pakkui putkessa, veti nykien ja teki milloin mitäkin kun höytyvä sotki ilmanvirtausta eikä lähtenyt pois kaasuttimen sisältä. Kolme kertaa purin ja pesin kaasuttimen ennen kuin pesubensan sekaan löytyi se ongelman aiheuttaja.

Joutokäyntiruuvissakin lika aiheuttaa ihmeitä.

 

Edited by Laju
Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...