Jump to content

Auris E15 Valvematic 1zr-fae startti kuoli


Recommended Posts

No Johan tempun teki.

Vaimo ajoi normaalisti päiväkodille ja sieltä piti lähteä niin startti vain pärähtää mutta ei pyöritä.

Hain pois ja illalla käytiin tutkimassa. Jännite 12v. Kaapelit kiinni ja sama homma. 

Työntämällä käyntiin niin lataa 14v+ 

Eli startti kaput. 220tkm ajettu. Ei taida kannattaa kuin uutta lyödä.

Boschilainen ilmeisesti alkuperäinen.

Onko käryä paljon maksaa startti marmorilla?

 

Edited by Forestman
Link to post
  • Forestman changed the title to Auris E15 Valvematic 1zr-fae startti kuoli
14 minuuttia sitten, MaunoJokinen kirjoitti:

Olisko ideaa käydä hakemassa motonetista vaihtolaite.. Tuurilla saat korjatun denson tilalle, niinkuin kävi mun kummipojan aven laturin kanssa :D Marmorilta saat vain toisen boshilaisen :/ 

Voisi olla. Toki Rovaniemen saldo 0.

Töistä saa Örumin kautta kanssa Boschin. Hinta joku 150€. 

Autodocilta saisi kanssa Denson mutta ei nyt jouda viikkoa odottamaan.

Link to post

Avensiksesta kun aikonaan posahti ja kiire oli saada uus niin sillon oli vielä Kaarvan:illa Kempeleessä virallinen Toyotan huolto. Sinne vietynä 280 euroo oli startin hinta, vaihtotöineen uuden käyttöhihnan kans tasan 400. Ei ollu aikaa ootella enempää ku päivä että auto saadaan kuntoon niin se piti vaihdattaa siellä.

Siskonpoika hommas jonku tehdaskunnostetun laturin motonetistä Volvoon nii kesti viikon ja hajosi...

Link to post
12 tuntia sitten, MaunoJokinen kirjoitti:

Olisko ideaa käydä hakemassa motonetista vaihtolaite.. Tuurilla saat korjatun denson tilalle, niinkuin kävi mun kummipojan aven laturin kanssa :D Marmorilta saat vain toisen boshilaisen :/ 

Saahan vaihto laiteena varmaan ne Deson kuoret. mut sisiskalut on jotain ihan muuta mitä nyt kulloinkin kunnostaja laittaa.  Ja pitää muistaa että Motonetin ja ad likkeillä sama varasto mistä tavara tulee.

Link to post

Kunnostaa sen vaihtolaitteen kuka tahansa, niin siinä on aina riskinsä, että laitteessa on joku vika, joka ei lopputestauksessa ilmene, tai rikkoutuu vasta jonkin ajan päästä.

Jos puhutaan startin tehdaskunnostuksesta, niin aina vaihdettavia osia pitäisi Boschin mukaan olla bendix-laite, solenoidin kytkennät, alennusvaihteen laakerointi, ja päätylaakerit. Jotkut valmistajat lisää aina vaihdettavien listalle myös hiilet/hiilipitimen ja vaihtaa solenoidin kokonaisuudessaan.

Muut osat sitten kunnostetaan/vaihdetaan tarpeen mukaan. Kuoria, kenttäkäämiä ja ankkuria vaihdetaan harvoin, yleensä siinä vaiheessa se kunnostettava laite menee hylkyyn.

Ja kyllä se Denson laite on kunnostettunakin kestävämpi kuin Bosch, ei noiden kuluvien osien uusinta muuta sitä perusideologiaa, että Denso nyt vaan on alunperinkin suunniteltu kestämään pidempään. Toisaalta sama pätee sitten niinkin, että Bosch puolestaan ennemmin kuin Valeo. Paitsi Stop/Start-autojen vahvistetut laitteet, joissa Valeolla on alunperinkin huomioitu pidempi kestoikä. Eli ei ole yhtä oikeaa tai yhtä väärää näkökulmaa.

Sama pätee koko vaihtolaiteajatukseen. Vaihtolaite on ekologinen ja järkevä säästö, koska kulumattomia osia on järjetöntä haaskausta vaihtaa turhaan. Niissä on hieman uutta isompi riski siihen, että eivät kestä samaa kuin kokouusi, mutta rahallahan niitäkin saa, kenellä sitä on tuhlattavaksi. Pitää vaan tuplatsekata, että on tosiaan oikea kokouusi, eikä kiinalaista kopiota tai sen Denson/Boschin/Valeon korjaamaa vaihtolaitetta.

Link to post
5 tuntia sitten, CamryPappa kirjoitti:

Ei sitä pakko palauttaa ole, mutta silloin menettää pantin, eli kannattaa laskea pitääkö & korjaa itse vai palauttaako ;)

Ei ole joo. Örumin pantti 150€ niin kannattaa jo palauttaakin :D

 

Jännä kyllä ettei tuo varotellut kertaakaan. Isompi ääni startissa toki oli kuin tuossa uudemmassa farkussa jolla ajettu 100tkm vähemmän.

Link to post

Totta puhut. Mutta ei ole aito japanissa tehty toyota. Löytyy densojakin mutta kilvessä voi lukea made in eu? . Höh ja höh . Aito japanissa tehty denso kestää ja kestää. Kaverin sv21 camryyn haettiin motonetista startti niin kesti 7kk.Huom takuu1v.  Solenoidin natsat kiristetty päin v...tua ihan vinoon ja otti vaan reunoista vähän kiinni.  Jokainen oikeasti toyotaa korjannut tietää että ei kauan kestä. Ja boshin "german engineering " tyypit ei ole vielä edes kuullukaan/hokannu vaihdettavia solenoidin kärkiä tai alennusvaihdetta kun ei niissä mikään muu kulu kiun ne kärjet/natsat.

Link to post

Uusi startti ja rokkaa. Tuli jo vaihdettua aiemmin. 

Irtona ei oikein pyörinyt kunnolla suoralla virralla. Et siinäpä se vika oli. Solenoidi kytki kyllä hyvin. Boschilainen se oli. Katsotaan kauan tuo ostettu kestää..

Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...