Jump to content

Corolla E11 2000 ei starttaa


Recommended Posts

Auto päätti että ei enää edes pyöritä starttia. Avaimen kun kääntää starttiasentoon, radio sammuu, konehuoneen puolella startin rele pitää äänen mutta startti ei tee mitään. Kokeiltu:

-uusi virtalukon pohja

-uusi starttimoottori

-uusi akku

-uudet akunkengät

-maadoitettu kaapelilla akusta suoraan koneen kylkeen, putsattu myös maajohdon liitokset

Hassuinta oli, että akun vaihdoin siis jo muutama viikko sitten ja alkoi sen jälkeen tekemään sitä että joko lähti kuin palmun alta tai sitten ei tapahtunut mitään yllä olevin oirein. Saattoi lähteä kun otin virtalukon pohjan käteen ja väänsin meisselillä, tai kun kopauttelin vähän starttia. Nyt alkaa tuntua että ne oli vain pelkkää sattumaa. Vaihdoin vanhan akun takaisin, samat oireet. Sitten aloin miettimään että olisiko akunkengät sitten entiset ja vaihdon aikana jotenkin tykkäsivät kyttyrää kun niitä heilutteli ekaa kertaa vuosiin. No ei niidenkään vaihto auttanut. Kaikki vinkit otetaan vastaan että mitä tässä voisi vielä miettiä. Virtaa siis tulee sisälle normaalisti, mutta avaimesta käännettäessä se jää jonnekin matkalle eikä mene startille asti.

Link to post

Kyllä sä ne ensimmäiset paikat oot läpi käynyt. Kovasti nyt kuulostaa siltä, että siinä välissä mikä tulee plus johtoo akulta virtalukolle on vikaa (koska ne reteot sun muut sammuu).  Joten tarkista pääsulakkeet, ja niiden liitokset. (onko tässä sulkerasia akunkengällä ? )  ja myös ne sulakkeet. Tuo on ainut, mitä et maininnut.  

Sitten pitää kyllä kaivaa sähkökaaviota esiin, jotta näkee, onko tuossa välissä jossain liitäntää, kun semmosessa pistokkeessa se vika voisi myöskin olla.  

Se millä voisit koittaa tuota metsästää, niin laittaa akulta vaikka sopivalla sulakkeella varustetun hyppyjohdon tuonne virtalukolle minne tulee se syöttövirta, ja kokeilee startata. Jos sen jälkeen toimii, niin sitten siinä välissä se vika piilee.. Jos saisi tuolla konstilla supistettua sitä missä välissä se huono liitos on. 

E11:sta en osaa sanoa, missä siellä on joku tyypillinen kohta, mikä hapettuu.  Mutta jos siellä on sulakerasia konehuoneen puolella, niin siitä voisi tutkia. vaikka ottaa sen verran irti, että saat käännettyä, jos näkisi ettei oo pohjassa mikään liitos sätinyt tai lämmennyt.  Kytkiksestä näkisi, onko siellä minkälaisia releitä tuossa välissä.  Mutta veikkaisin, että siinä joku päärele on, joten sekin saattaa olla kypsynyt. 

 

Link to post

E10 Corolla pyöritti kanssa huonosti... Ensin vaihdoin vanhan akun uuteen. Ei vaikutusta.

Seuraavaksi uusi "tehdaskunnostettu" startti paikoilleen, niin ei pyörittänyt enään ollenkaan, vain naksumista ja surinaa.

Startti alas ja kokeileen pöydällä. Ei toimi.

Startti auki ja tutkimaan. 

"kunnostuksessa" käytetyt rasvat oli kuin kontakti liimaa, ja sitä oli vaihteistossa aivan liikaa.

"Liima"rasvat pesin pois ja rasvasin kunnon rasvoilla.

Vola! Nyt pelaa niinkuin pitää.;)

Onkohan siitä vanhasta startista vain ne kuuluisat solenoidin kuparikärjet loppu?O.o

Link to post

itse ottaisin startin releen irti ja kattoisin releen kyljestä kaavion että mitkä kontaktit se kytkee, sitten laittaisin johdonpätkän niihin kontakteihin. silleen ainakin saa releen rajattua pois

Link to post

Ei siis startti pyöritä ei ollenkaan, ja se on jo kokonaan uusi (oli liitin niin hapero että olisi ollut ongelmia myöhemmin kuitenkin.) 

Rakentelin juuri akulle uuden maakaapelin kokonaan, siinä on yksi koneen kylkeen ja kaksi koriin. Ei vaikutusta. Kokeilin virtakynällä että startatessa releen kakkosnapaan tulee virtaa eli seuraavaksi varmaan kokeilla sitten ohittaa se rele langalla. Muuten se konehuoneen sulake ja relerasia on tosi siisti ja kotelon alapuolellakin kaikki ehjää ja siistiä.

Jos huomenna saatava uusi relekään ei ratkaise tätä, on kai purettava tuo plussakaapelin nippu kokonaan, vaihdettava sen liittimet ja katsottava että siinä on johdot ehjät. On tää kyllä saakeli työmaa. Likka ajelee tällä välin iskän autolla ja iskä kiroilee kolmatta päivää likan auton parissa :D

Kiitos jo etukäteen vastanneille!

Link to post
5 tuntia sitten, T.I.V. kirjoitti:

Onkohan siitä vanhasta startista vain ne kuuluisat solenoidin kuparikärjet loppu?O.o

Niitä L-kirjaimen muotoisia solenoiden käpäliä epäilisin myös.

Virtakynällähän sen näkisi startilta tuleeko solenoiden heräte.

Link to post

Ne kannattaa katsoa ihan silmallä... Jos ovat reilusti jo kipinöineet, ja kuoppautuneet niin voivat toimia vielä startti irrallaan ollessa, mutta konetta kun pitäisi pyörittää, niin ei enään virtaska vaan kulje tarpeeksi läpi.

Link to post
31 minuuttia sitten, T.I.V. kirjoitti:

Ne kannattaa katsoa ihan silmallä... Jos ovat reilusti jo kipinöineet, ja kuoppautuneet niin voivat toimia vielä startti irrallaan ollessa, mutta konetta kun pitäisi pyörittää, niin ei enään virtaska vaan kulje tarpeeksi läpi.

Tarkoitin, että jos virtalukolta tulee heräte startille, mutta ei silti pyöritä, niin silloin kyllä solenoidissa vika. (kun eihän sihen starttiin tule kuin -, + ja heräte.

Link to post

Mutta kun startti on uusittu. Yleismittarillahan tuota olis helpoin lähtee tutkimaan mihin se jännite hukkuu.

Link to post

Onko sitä uutta starttia kokeiltu irrallaan pyörittää hyppyjohdoilla?

Jos on  kuten T.I.V. tuossa ylempänä kertoi.

Edited by Telex
Link to post

Uusi rele, mutta edelleen samat oireet. Rele naksahtaa, ei muuta. Löytyi sisäpuolen sulakerasiasta yksi palanut 5A startin sulake, ei auttanut vaikka vaihtoi. Otin uuden startin taas irti ja kokeilin suoralla virralla. Se liikkuu ja pyörii kyllä. Kokeilin että virta tulee kyllä solenoidin johtoon kun kääntää avaimesta sekä startin isoon +-johtoon tulee koko ajan virta. En vaan näe että tippuuko jännite kun ei ole juuri nyt yleismittaria, vain virtakynä. 

Eli joko  auton virtakaapelinipussa on vikaa jossain kohtaa tai voisiko joku ajonesto tehdä tällaista? Alkaa loppua usko kesken...

Link to post

Vika löytyi. Solenoidin liitin oli vähän sulanut päältä vanhan startin päässä ollessaan, mutta putsauksen jälkeen näytti ihan ok:lta. Kokeilin kuitenkin hyppylangalla liittimestä startin liittimeen ja lähti kuin palmun alta. Kokeiltu 10 kertaa putkeen ja lähti joka kerta. Toyotan huolto etsii uuden liittimen piuhan päähän niin eiköhän tämäkin työmaa ala olla taputeltu!

Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...