Jump to content

Yaris 1.3 -03


Recommended Posts

Eukolla moinen kauppakassina, vanha mutta vain 95tkm ajettu, kytkin kuulemma aika jäykkä pakkasilla ja natisee poljinta painettaessa poljinasetelman paikkeilta, lauhoilla keleillä ok, onko tuossa värmeessä erillinen säiliö kytkinnesteelle, vai sama säiliö jarru ja kytkinnesteillä ?, 90tkm paikkeilla huollettu ja jarrunesteiden vaihto kuului em, mutta huoltokirjan mukaan kytkinnesteillä eri vaihtoväli siitä tulis mieleen että eri säiliöt, mutta enpä ole pellin alle ole kurkkinut ja nyt auto muualla ettei pääsekään, kytkin kuulemma muuten ottaa pehmeästi ja ei luista ainoastaan jäykähkö poljin kun pakkasta kympin pintaan

Link to post

Kytkin nesteet vaihdetaan ja voidellaan tapit, eräässä Yaris keskustelussa oli samat oireet 30tkm ajetussa: kytkinpoljin jäykkä ja natisi, oli takuuseen vaihdettu pääsylinteri siihen polkimen päähän niin oli kytkin keventynyt ja natinat loppunut, eipä tuo pääsylinteri kallis ole jos ei voitelulla ja nesteenvaihdolla kevene

Link to post

Kytkimen poljinasetelma voideltu pääsylinterin tappi myös ja kytkin nesteet kunnolla huuhtelemalla, työsylinteri irti, ja kytkinhaarukka voideltu ja sitä kautta kun kumi irti niin painelaakeri ja liukupinta, se oli siinä, nyt on hyvä

Link to post

Huoltaa tuo pitää kohta kunnolla, moottori öljy huoltokirjan leimoista päätellen castrol 5W 30 mitä merkkihuollossa työntävät tuohon koneeseen, Mobil 1 esp 5w 30 toinen vaihtoehto, mutta ajattelin vaihtaa laatikko öljyt myös, 1.9 l ohjekirjan mukaan tilavuus ja 75w90, onhan tuota tullut opittua muutaman eri automerkin kanssa että laatikkoon pitää laittaa just oikeat öljyt.., mutta ei viittis maksaa tupla hintaa merkkiliikkeessä samoista öljyistä mitä saa muualtakin, oliskos Castrol 75w90 mitä tuossa käytetään ? 

Link to post

No ESP on ainakin väärä valinta.

Oikea öljyhän on ACEA A1/B5 tai A5/B5 jota ESP ei ole ollut vuosikausiin.

Castrolin Magnatec-sarjassa on 5W30 A5 ja se A5 lukee isolla viskositeetin vieressä. Toki noita A5/B5 ja 5W30 on muillakin merkeillä, mutta se ei siis ole sama kuin vieläkin yleisempi ACEA C3.

Castrolin suositus lootaan on "Castrol Syntrans Multivehicle 75W-90" joka vaihtaa nimeään "Transmax Manual Multivehicle 75W-90". Ja eipä Castrolin lootaöljyt halpoja ole, toki marmorilla vieläkin kalliimpaa.

Link to post
3 tuntia sitten, jukkamasa kirjoitti:

Tuskin montaa euroa säästät 2litran määrässä.

Marmorilla on tämä.

https://www.ak24.fi/fi/tavarat/tekniset-nesteet-vaihteisto-oljyt/vaihteistooljy-75w-toyota-lv-1l

 

Link to post

GL-5 kuuluu hypoidiin. Ja vetävän taka-akselin vetopyörästöhän on yleensä hypoidityyppinen = kardaanin linja on vetoakseleiden linjaa alempana. Koska vetopyöräparin hampaat eivät rullaa, vaan liukuvat toisiaan vaste, on hankaus- eli leikkausvoimien takia öljyllä oltava suuri pintapaineen (Extreme Pressure) kesto. Ja se on juurikin GL-5 öljyllä.

GL-4 ei sisällä EP-lisäaineistusta, eli sitä normaaliin manuaaliin. EP-lisäaineistettu ei ole mikään "parempi laatu" (jollei sitä tarvita rakenteen takia), vaan päinvastoin, se on punametalleille haitallista.

On olemassa jotain GL-4 vaihteistoöljyjä, jotka käyvät myös hypoidiin eli ovat myös peräöljyjä, ja purkissa lukee "GL-4/5". Niissä ei kuitenkaan ole silloin EP-lisäaineistusta, vaan ne kestävät suuriakin pintapaineita ilman sitä.

Sen oikean Castrolin tuossa jo kerroinkin. Toyota on tosiaan alkanut nykyisin käyttää 75W lootaöljyä, ja laittaa sitä myös vanhempiin korvaavana.

Link to post

Kiitokset vinkeistä, nyt tiedän mitä öljyä koneeseen ja laatikkoon, meneekö sytytystulpat normi 0.8mm kärkivälillä ? ja käsijarrua pitäisi kiristää, levyjarruthan tuossa takana ja kengät käsijarrulle, onko siellä navassa reikä mistä pääsee käsijarrukenkiä pyörittään lähemmäs rumpua vai pitääkö kiristää kahvan juuresta ?

Link to post
42 minuuttia sitten, jukkamasa kirjoitti:

Kiitokset vinkeistä, nyt tiedän mitä öljyä koneeseen ja laatikkoon, meneekö sytytystulpat normi 0.8mm kärkivälillä ? ja käsijarrua pitäisi kiristää, levyjarruthan tuossa takana ja kengät käsijarrulle, onko siellä navassa reikä mistä pääsee käsijarrukenkiä pyörittään lähemmäs rumpua vai pitääkö kiristää kahvan juuresta ?

Ensin rummusta kengät pintaan ja jos vielä löysä, niin vaijerista

Link to post

2SZ-FE moottorin tyyppi näky olevan meneekös tuohon 0.8 mm, ja vesipumppu menee uusiksi, ei vuoda vähän tihkuu, eipä tuo uutta tojossa; eukolla ollut carina siihekin vesipumppu uusiksi 60tkm ajettuna ja corolla ja vesipumppu uusiksi 125tkm ajettuna, ps mulla oli -85-89 Toyota Crown De Luxe -66 oli upea peli, rungollinen ja kierrejousilla ympäriinsä ja kuulemma oli aika harvinainen em malli Suomessa

Link to post
On 4.2.2021 at 18.49, Anttuli 72 kirjoitti:

Ensin rummusta kengät pintaan ja jos vielä löysä, niin vaijerista

Ok, eli sieltä takajarrulevyistä löytyy "reikä" mistä pääsee säätään kässärikengät, juutupesta vinkkejä kattelin mutta siellä aina malli missä rumpujarrut takana

Link to post
11 tuntia sitten, jukkamasa kirjoitti:

Ok, eli sieltä takajarrulevyistä löytyy "reikä" mistä pääsee säätään kässärikengät, juutupesta vinkkejä kattelin mutta siellä aina malli missä rumpujarrut takana

Ei se rumpu + levy yhdistelmä eroa rummun osalta kuin koossa pelkkään rumpujarruun. (Pelkässä kässirssa ei ole vain sitä automaattikiristystä, niin joutuu välillä säätmään siitä reiästä / hammaspyörästä lähemmäs.

Tuossa näkyy rakenne:

https://www.youtube.com/watch?v=edxgGu8YZZs

Link to post

Kiitokset vinkeistä, huolto osat hommattu vesipumppua myöten ja em Castrol öljyt koneeseen ja laatikkoon, onneksi kaverilla autokorjaamo niin hoitaa hommat edullisesti: sanoi että yaris helppo huoltaa kaikin puolin, tosin virnuili että tuossa koneessa ei ole hydr venttiilinnostajia, venttiilien säätöä ei tuohon moottoriin vanhalla iällä ala tekemään että siltä osin ei viisasta moottori suunnittelua, sanoi: ei ruuvisäätöiset eikä palasäätöiset vaan "mukit" ja pitää irroittaa nokka-akselit ja toki jakopään ketju yms, no eipä tässä niitä ongelmia, siisti käyntinen kone, kaveri sanoi että on tehnyt yhteen 205tkm ajettuun em rempan kun siinä jo nakutti venttiilit ja ketjukin rahisi, mutta oli ollut kuulemma huonolla pidolla: vanhalla papalla, öljynvaihtovälit oli ollut pitkiä ja halvinta mahdollista öljyä...

Link to post

"Muorin" yaris huollettu kunnolla, kiitokset kaikille huolto osien vinkeistä, kone käy pehmeästi 5w30 castrol öljyllä ja laatikko..castrol 70w90 kyllä toimii..., vaihteet napsuu päälle kevyesti, ja vesipumppukin tuli vaihdettua, olihan se se malliksi vuotanut: punaista.., vaan  96.500 km kesti vesipumppu, eukolla oli aikanaan viimeisen mallin E -carina -97 40tkm ajettuna  siihen vesipumppu meni uusiksi, ja vaihteensiirtovaijerit, raidetangot, takajarrusylinterit, pakoputken joustoliitos..., jäähdytin..Britti  caarina.., no takuusenhan meni, japsi carinat on ikiliikkujia...

Link to post

Tuli eka kertaa eukon yarista kokeiltua moottoritiellä 120kmh, monissa keskusteluissa ollut juttua: laiska ja huono ajettava em nopeuksissa, eipä tuo laiskalta tuntunut hyvinhän tuo kulki ja yllättävän vakaasti: ei tärise eikä vapise ja suoraan kulkee, no kyllähän siinä meteliä riittää: tahtoo "humppavehkeet" jäädä kuulematta, mutta ei paha ollenkaan noin pieneksi ajolleen em nopeudessa

Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...