Jump to content

Corolla E120 laturin ja vesipumpun kestävyys

Recommended Posts

Corolla on nyt rullannut 360.000 km ja juolahti mieleen että kuinkakohan kestäviä laturi ja vesipumppu mahtavat olla. Tavoite on ajaa ehkä 5 vuotta/100.000 km lisää. Oisko järkeä vaihtaa ne ennenkuin emäntä jää pakkasessa korpeen ja on mulle ikuisesti kiukkuinen?

Ihmeen pitkään menny, jos ei koskaan oo aiemmin vaihdettu.

Itellä posahtanu (tai ollu melko lailla valmiita tapauksia) tähän mennessä jokaisesta yli 220 000 ajetusta omasta Tojotasta vesipumppu melko lailla tuossa 220-230tkm kohdalla. Latureita ei oo vielä menny (kop kop), yks startti kylläkin nykysestä Avensiksesta korkkas 195 000km kohdalla totaalisesti.

Ennakoiva huolto ei oo pahasta. Varsinkaan jos sattuu olemaan pahapäinen emäntä.

Tai eipäs valehdella vielä. Ekassa Carina 2:ssa meni laturista hiilet jossain 300 000km kohdalla, itse laturia en uusinu, pelkästään sen hiilipakan sillon aikoinaan.

Edited by MTi
Muistelon korjaus

No riippuu ja roikkuu...  Jos toi sattuu oleen Denson sähköillä, eli japsi, niin en olis kovin huolissani, ellei laakerit rallata. 

E12 rollissa oli aika tyypillistä, että eka vesipumppu vaihdettu jossain 45 tkm kieppeillä.  sen jälkeen sitten kestää ties kuinka pitkään.  Vesipumppu yleensä näkee aika hyvin siinä vaiheessa, kun vaihtaa tarvii. Ekaksi kielii sillä, että lämpömittari vaeltaa lämpösenä, tai auto lirauttaa allensa, kun on lohkolämppärissä kiinni.  Sitten laturi ja vesipumppu saattaa ääntää laakereistaan, niin silloin sitten myös korjausta. 

Oikeastaan ainut noista aiheutuva välille jäänti, niin ne hiilet jos loppuu..  Suurempi vaara on, että laturin hihna katkeaa, ellei sitä ole vaihdettu riittävän hiljan. 

Jos haluaa mieltään rauhoittaa, niin ottaa laturin hihnan irti, ja kokeilee pyörittää käsin pumppua ja laturia. Mikäli ne ääntää laakereista, niin sitten vaihtoa tai korjausta.   Hiilethän voi vaihtaa toki vanhaankin laturiin, mutta siellä saattaa kollektori olla jo kanssa kulunut loppuun. 

Huonolla tuurilla uusi osa hajoaa jopa nopeammin, kuin noin pitkään toiminut vanha, varsinkin jos tarvikeliikkeestä lähtee osia hakemaan. 

Itsellä yli 400 tkm ajettu Avensis Verso (japanilainen denson sähköillä) eikä kyllä varmasti ole laturia ikinä vaihdettu.  Enkä kyllä murehdi tuon kanssa.  Tosin pääasiallinen matka tällä hetkellä lyhyttä matkaa, niin vaikka antautuisi, niin sillä voi akun varassa kotiin saakka ajella.  Hiiliongelmainen laturikin kyllä yleensä hieman ilmottaa ensin itsestään.. esim. latausvalo saattaa hehkua esim. tyhjäkäynnillä  tai jännite heittelee.  

Kiitos rohkaisusta. Tuo ennakointi tuli mieleen kun omassa 470.000 ajetussa Camryssä mietin et pitäsköhän tuo kytkin kohta vaitaa varmuuden vuoksi. En vaihtanut ja jäin keskelle Tamperetta kun hajos kertaheitolla. Rollalla ajetaan sen verran pitkää matkaa että hatuttaa jos ei pääsekään pimeellä talvipakkasella perille. Hihnoista on kyllä pidetty huolta. Ainoa kerta tienposkessa oli kun heti oston jälkeen lähin reissuun ja meni samantien.

Edited by Jasen8900

Kyllähän vanha auto voi aina joskus temput tehdä. Hinausvakuutus kannattaa toyotaankin ottaa :D Mut voi se uudempikin välille jättää.  Jos auton huoltaa ajallaan, ja samalla tarkistaa paikat ja hihnat ja kuuntelee että onko laakereissa ongelmia, ja seurailee mittareita, niin harvemmin ne kerrasta leipoo.  Tuo kytkimen leviäminen on kyllä varsin harvinaista. Yleensä alkaa vain luistaa vanhemmiten, ja silloin tietää vaihtaa.  Kerran oon ollut kyytissä, kun vastaavasti pärähti kytkin, ja se kyllä tapahtui autolle, jonka kytkinlevy ja asetelma oli vaihdettu hiljakkoin. Ja merkki ei ollut toyota :D 

Joo, ensimmäinen kerralla mekaanisesti pettänyt kytkin mullakin. Siks en osannut olla huolissaan. Kerran Mazda MX-5 sylinteri päästi nesteet pihalle mut oli tilanne et pysty ilman kytkintä nilkuttamaan melkein pajalle ja vaimo hinas viimesten liikennevalojen läpi. Autoliiton jäsenyys on kova sana kun ajelee vanhemmalla kalustolla.

Laturien kestoikä tähän asti ollut alle 300tkm, Japanin Camry mukaan lukien, tosin vaihtaja oli edellinen omistaja. Mä ostin sisäänajettuna eli 400tkm

Kannattaa tsekata mitä pikkukaskot korvaa yhtiökohtaisesti, esim mulla ei toisen MP'n korvaa enää hinuria, kun se on yli 20 vuotias.

Mutta Autoliiton turva korvaa, ja SF-Caravanin kautta tosi halpakin. Kannattaa kurkata tarkemmin, se korvaaa myös kaverin auton kulut jos olet kyydissä, ja korvaaa hinauksen, apuvirran, polttoaineen tuomisen yms.

Harvinaista että kytkin pomahtaa yks kaks, yleensä luistaa vanhemmiten. Itsellänikin kyllä räjähti kytkin joskus ja auto jätti välille, kytkin paketin vaihdon jälkeen ajoin varmaan 500km syynä oli Motonetin paskalaatu niitit poikki oli mennyt levystä. Sen jälkeen olen hakenut aina marmorilta ne kestää. Laturiviat vähän ollut mulla tapauskohtaista,hiilet yleensä menee +- 300tkm